روش های بازاریابی شبکه ای
روش های بازاریابی شبکه ای انواع مختلفی دارد که امروز قصد بررسی چند مورد از آن را داریم.اگر بخواهیم بازاریابی را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که بازاریابی شبکه ای در واقع یک نوع از مدل کسب و کار است که فروش محصولات و خدمات یک شرکت به صورت مستقل و جداگانه توسط افراد متخصص در این زمینه انجام می پذیرد.
افرادی که در این زمینه کار می کنند ساعت کاری شناور دارند و می توانند بسیاری از کارهای خود را بدون نیاز به حضور در محل کار، انجام دهند. در اصطلاح به این نوع از افراد کارمندان دورکار می گویند.
پس اگر به شغل بازایابی علاقه دارید بهتر است این موضوع را بدانید که گاهی اوقات ممکن است کارفرمایان شما از شما بخواهند که گروهی متشکل از شرکای تجاری و فروشندکان تشکیل دهید تا از این طریق بتوانید به سرنخ هایی برسید که در فروش بیشتر به شما کمک کنند.
در بازاریابی افراد تمامی محصولات و خدمات شرکتی که در آن کار می کنند را بدون وجود هیچ گونه واسطه ای به دست مشتریان خود می رسانند. علاوه بر این این نوع از کسب و کار قابلیت این را دارد که کادر فروش خود را افزایش دهد.
مشتریانی که از محصولات و خدماتی که بازار یابان ارائه می کنند، خرید می کنند می تواند در این کسب و کار سهیم باشند و در مدت زمان کم به درآمد قابل توجهی برسند.
با توجه به بازار گسترده این نوع از کسب و کار و علاقمندی بی شماری از افراد به این حوزهف تصمیم گرفتیم که در ادامه ابن مطلب به بررسی بیشتر در حوزه تخصصی بازاریابی بپردازیم. در ادامه از شما دعوت میکگنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
معرفی انواع روش های بازاریابی شبکه ای
ابتدا باید بگوییم که بازاریابی شبکه ای در سه سطح مختلف دسته بندی می شود. این سه سطح عبارتند از :
- بازاریابی شبکهای تک سطحی
- بازاریابی شبکهای دو سطحی
- بازاریابی شبکهای چند سطحی
همان طور که پیش تر نیز گفتیم بازاریابی شبکه ای در واقع یک مفهوم تجاری دارد و بسته میزان فعالیت بازاریابان می تواند متفاوت باشد. در ادامه ایم مقاله به بررسی بیشتر سطوح بازاریابی شبکه ای می پردازیم.
برای مطالعه بیشتر: ۱۰ دلیل برای پیوستن به بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای تک سطحی |روش های بازاریابی شبکه ای
این سطح از بازاریابی شبکه ای افراد علاقمند برای شرکت در برنامه ی فروش محصولات و خدمات مربوط به یک شرکت اعلام آمادگی و ثبت نام می کنند. در این سطح نیازی برای جذب دیگر توزیع کنندگان و بازارریابان وجود ندارد.
درآمد اصلی بازاریابان در سطح یک به طور مستقیم از فروش محصولات تامین می شود. یکی از برند هایی که برای فروش محصولات شرکت خود از فروش تک سطحی استفاده می کند، شرکت Avon می باشد. فعالیت اصلی این شرکت در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی و ممحصولات پوست و زیبایی می باشد.
برخی از شرکت ها به کارمندان خود این امکان را می دهند که بتوانند هزینه ترافیکی که وابسته به وب سایت است را دریافت کنند. نمونه های دیگری که می توان برای برنامه فروش تک سطحی مثال زد شامل پرداخت به ازای کلیک (PPC) و پرداخت به ازای سرنخ (PPL) می باشد.
بازاریابی شبکه ای دوسطحی |روش های بازاریابی شبکه ای
از تفاوت های بارز بین بازاریابی شبکه ای دوسطحی و تک سطحی میزان جذب نیرو است. بازاریابی دوسطحی شامل جذب نیرو نیز می باشد. برای بحث دستمزد باید بدانید که درآمد شما تنها محدود به جذب نیرو نیست.
علاوه بر آن شما برای فروش مستقیم و ترافیک ارجاعی که توسط شرکتهای وابسته دستمزد می گیرید.
بازاریابی شبکه ای چند سطحی|روش های بازاریابی شبکه ای
مهم ترین اصل این نوع از بازاریابی شبکه ای توزیع است. در واقع این نوع از بازاریابی شامل دوس طح قبلی نیز می باشد. دو نوع دیگر از استراتژی های بازاریابی شبکهای، شبکههای بازاریابی-محور و بازاریابی شبکهای نام-محور هستند.
برخی از برنامههای MLM به شما این امکان را میدهند که در پنج سطح یا بیشتر درآمد کسب کنید، بنابراین ممکن است انگیزه هایی برای جذب افراد وجود داشته باشد.
معرفی مدل تجاری روش های بازاریابی شبکه ای
احیانا اگر شما کسب و کاری دارید که وابسته بازاریابی چند سطحی است، باید بدانید که نیازمند یک تیم بازاریابی بسیار حرفه ای در هسته اصلی سازمان خود دارید.
میزان موفقیت و درآمد شما بسته به میزان تجربه و فعالیت تیم بازاریابی شما دارد. نکته مهم در بازاریابی این است که هر فردی که بخواهد محصولی را بفروشد، لزوما فروشنده یا بازاریاب خوبی نیست.
شما باید مسئولیت سنگین بازاریابی را به شخصی بسپارید که برای فروش محصولات هیجان زده باشد و انرژی لازم برای انجام این کار را داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید اگر قصد افراد از بازاریابی تنها به دست آوردن پول بیشتر است ممکن است روش هایی که برای جذب مشتری به کار می برند همیشه کارآمد نباشد.
پیشنهاد می کنیم که صداقت را اصل مهم در انجام وظایف خود قرار دهید. به نوعی می توان گفت که وجود صداقت، اشتیاق در انجام کار ها، خود به تنهایی یک روش برای بازاریابی به شمار می رود.
یکی دیگر از اقدامات مهمی که در راستای بازاریابی مطمئن باید انجام دهید، مطالعه قانون در رابطه با اصول بازاریابی است. چنانچه که به قوانین مربوطه پایبند نباشید ممکن است در آینده مشکلاتی در خصوص تخطی در قانون برای شما پیش بیاید.
معرفی تکنیک هایی که باعث موفقیت شما در بازاریابی شبکه ای می شود.
اگر شما جزو یک تیم بازاریابی شکبه ای چند سطحی هستید باید بدانید که علاوه بر اضافه کردن نیروی جدید به تیم بازاریابی وظیفه فروش محصولات و خدمات به مشتریان را نیز دارید.
برای انجام این کار ابتدا باید آموزش ببینید و در صورتی که تجربه کافی در این زمینه به دست آوردید می توانید به افراد دیگر نیز آموزش بدهید. علاوه بر این شما وظیفه دارید که در بین اجزا مختلف تیم توازن را برقرار کنید.
در ادامه این مطلب قصد داریم انواع تکنیک هایی که باعث رصد و نوفقیت شما در خوزه بازاریابی شبکه ای می شود را بازگو کنیم.در ادامه با ما همراه باشید.
تحقیق و شناخت مشتریان
یکی از مهم ترین اصول برای بازاریابی شبکه ای شناخت مشتریان است. باید این نکته را بدانید که این مشتریان شما هستند که باعث افزایش اعتبار و رونق پیدا کردن کسب و کار شما می شوند نه کیفیت و کمیت محصولات.
شناخت موقعیت فعلی مشتریان و بخ چالش کشیدن آن ها* اصولا هنگام خرید مشتریان سه حالت دارند.اول این که تصمیم می گیرند از محصولات شرکتی که شما برای آن کار می کنید خرید کنند.
یا این که تصمیم می گیرند از محصولات رقبا شما برای رفع نیاز خود خرید کنند و یا این که از خرید خود کاملا پشیمان می شوند. این تصمبم مشتریان حالتی معمول است که زیاد اتفاق می افتند. در این گونه مواقع شما باید راه حل هایی را به کار ببرید که باعث می شود مشتریان نسبت به محصولی که شما معرفی می کنید کنجکاو شوند.
از قدرت نقطه نظرات مثبت مشتریان بهره بگیرید
برای این منظور دور روش وجود دارد که می توانید آن ها استفاده کنید:
روش مستقیم: می توانید از مشتریان خود بخواهید در صورتی که از محصولات شما راضی بودند آن ها را به دوشتان و آشنایان خود معرفی کنند. یا این که در صورتی که مشتریان شما کسانی را به شما معرفی کنند خرید آن ها همراه با تخفیف محسوب می شود.
روش غیر مستقیم: در این روش شما باید پس از آن که محصولات شما خریداری شد. به مشتریانخود پیام دهید و نظر آن ها را درباره آن جویا شوید. در این روش در نظر داشته باشید که متن پیام شما باید پیامی مثبت داشته باشد. تا مشتری ترغیب شود در نظر سنجی شما شرکت کند.
افراد مشتاق را در تیم خود جای دهید
بازاریابی شبکه ای به دو بخش تفکر خلاق و صنعت نحور تقسیم می شود. از این رو پیدا کردن افرادی که اشتیاق و اترژی زیادی برای فروش دارند می تواند برای شما بسیار مفید باشد.
پیدا کردن این افراد باعث می شود شور و اشتیاق آن ها به هنگام کار کردن به دیگران تیز منتقل شود. در نتیجه فروش مصولات شما افزایش پیدا میکند و این افزایش منجر به درآمد و سود بیشتر شما می شود.
جمع بندی
تا اینجا فهمیدیم که بازاریابی شبکه ای نوعی کسب و کار است. برای توسعه تجارت شرکت ها به کار می رود. وظیفه اصلی بازاریابی بر عهده توزیع کنندگان می باشد. در واقع بازاریابی روشی به صرفه و آسان برای جلب مشتری و فروش بیشتر است.
همچنین فرصتی برای ایجاد شغل برای علاقمندان به این رشته. در آخر فراموش نکنید که به کار گیری افراد علاقمند و مشتاق شما را در راه رسیدن به نوفقیت بیشتر بسیار کمک می کند. از این که تا پایان اینمطلب با همراه بودید از شما متشکریم.