شرایط اقتصادی امروزی به گونهای رقم خورده است که دیگر روش های بازاریابی قدیمی مانند گذشته به برندهای حرفهای کمکی نمیکند. به نحوی که در طول پنج سال گذشته، ما شاهد کاهش امتیاز و محبوبیت شرکتها به دلیل روش های منسوخ در بازاریابی بودهایم. به همین دلیل نیاز به استفاده از روشهای مناسبتر برای غلبه بر این چالش احساس میشود. در این مقاله قصد داریم برترین روش های بازاریابی را معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.
تعریف روش های بازاریابی
به بیان ساده، منظور از شیوههای بازاریابی انجام هر کاری است که شما برای توسعه کسب و کار و دیده شدن شرکت خود انجام میدهید. منظور ما استراتژیهای به کار گرفته برای فروش خدمات در اولین فرصت نیست، در واقع در وهله اول تکنیکهای بازاریابی باید به گونهای باشد که فرصتهای مناسب را برای صاحبان کسب و کارها ایجاد کند. استفاده از این روشها با هدف فعالیت در بازارهای بزرگ، شناخته شدن برند شما و ایجاد راههای مناسب برای رشد سریعتر و سود بیشتر، صورت میگیرد.
روشهای مختلفی هم به صورت آنلاین و هم آفلاین برای بازاریابی وجود دارد. از جمله روشهای آفلاین میتوان به نمایشگاههای تجاری، شبکهسازی و دیدار حضوری با مشتریان اشاره کرد. تکنیکهای آنلاین کلیدی شامل استفاده از وبسایت، تلاش مداوم برای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و وبینارهای صنعتی است.
در مجموع، تکنیکهای بازاریابی به شما این امکان را میدهند که به مشتریان در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید. مدتی است که روش آفلاین دیگر جوابگو نیست. بنابراین این روزها بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی مانند لینکدین شکل میگیرد. در ادامه روش های بازاریابی برتر را مورد بررسی قرار میدهیم.
تخصص و هدفگذاری
تحقیقات نشان داده که شرکتهایی که سریعترین رشد را دارند، از متخصصان در یک جایگاه هدفگذاری شده دقیق بهره میبرند. به عبارت دیگر افراد متخصص در این شرکتها در حوزهای از صنعت فعالیت دارند که به طور کامل آن را درک میکنند.
البته همه افراد این را قبول ندارند که تخصص یکی از روش های بازاریابی است، در حالی که این شیوه در واقع یکی از قدرتمندترینهاست. چرا؟ به این دلیل که تخصص بر هر جنبهای از کسب و کار شما، از مخاطبان گرفته تا پیامهای شما، تأثیر میگذارد. این روش تلاشهای بازاریابی شما را آسانتر میکند، زیرا آنچه را انجام میدهید، به طور دقیق مشخص و شما را از رقبا متمایز میکند.
برای مطالعه بیشتر: بازاریابی شبکه ای چیست؟ انواع آن، طرز کار و مثال
اغلب، تخصص اساس مزیت رقابتی یک شرکت را تشکیل میدهد. اگر بخش بسیار خاصی از بازار را بهتر از هر کس دیگری درک میکنید، در این صورت به بهترین وجه برای تشخیص آنچه برای مشتریان اهمیت دارد و نیازهای آنها، توانا هستید. تخصص شاید قویترین عامل تمایز شما با سایر رقبا باشد.
کارشناسان قابل دسترسی
کارشناسانی که در دسترس هستند، چهرههای برجستهای هستند که ایدههای بزرگ را پیش میبرند و مشتریان را از طریق قدرت فعالیت خود جذب میکنند.
تحقیقات مربوط به روش های بازاریابی نشان میدهد شرکتهایی که کارشناسان آنها قابل مشاهده و در دسترس هستند، موفقیت بیشتری در کار خود به دست خواهند آورد. زیرا این کارشناسان باعث بهبود کسب و کار و فروش بیشتر میشوند.
بسیاری از شرکتها برای هر موضوعی یک متخصص دارند، اما اغلب آنها قابل مشاهده نیستند و هیچ برنامه متمرکزی برای افزایش دسترسی به آنها وجود ندارد. در حالی که با ایجاد بستری مناسب برای کارشناسان به منظور آموزش مخاطبان، شرکتها میتوانند رشد بیشتری را تجربه کنند.
استفاده از وبلاگها و مقالات
دو روش مناسب برای انتشار وبلاگها و مقالات وجود دارد: حفظ وبلاگ شرکت خود، و کمک به انتشار وبلاگها یا مقالات در نشریات دیگر.
محتوای نوشتاری روشی عالی برای نشان دادن تخصص و طرز تفکر مدیران شرکت شما است. تحقیقات نشان داده که بیش از ۵۰ درصد از خریداران، مقالات نشریات را میخوانند تا در مورد موضوعی که برای آنها مهم است، اطلاعات بیشتری کسب کنند. در واقع با استفاده از این مورد که یکی از مناسبترین روش های بازاریابی است، شما ارتباط خود را با مشتریان مستحکم میکنید و شایستگیهای خود را به عنوان یک متخصص به آنها نشان میدهید.
بیشتر بخوانید: ویژگیهای مهم یک رهبر موفق
از سوی دیگر این شیوه یک راه عالی برای افزایش قدرت طراحی وبسایت شما است. موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال محتوای تازه در وبسایت شما هستند و به محتوایی که توسط سایتهای دیگر به آن لینک شده، توجه خاصی نشان میدهند. یک برنامه وبلاگنویسی قوی همراه با محتوای جذاب در سایت شما، شیوهای عالی برای بازاریابی به حساب میآید.
وبسایت ایجادکننده سرنخ
یک وبسایت هویت شرکت شما را به مخاطبان آنلاین نشان میدهد، اگرچه میتواند کارهای بیشتری انجام دهد. یک وبسایت تولیدکننده سرنخ، به عنوان مرکز تلاشهای شما برای روش های بازاریابی آنلاین عمل میکند. از این طریق محتوای جذاب و آسان در کنار پیشنهادهای مرتبط، به مشتریان ارائه میشود. تحقیقات نشان میدهد که مراجعه به وبسایت یک شرکت، دومین روش رایجی است که خریداران یک ارائهدهنده خدمات حرفهای از آن استفاده میکنند.
در واقع استفاده از وبسایتهای تولیدکننده سرنخ، یک عنصر کلیدی برای تبدیل بازدیدکنندگان به طرفداران و طرفداران به مشتریان به حساب میآید.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
داشتن یک وبسایت تولید کننده سرنخ در حقیقت یک استراتژی متفکرانه برای بهینه سازی موتور جستجو محسوب میشود. سئو در واقع اصطلاحی برای استفاده از روشهای مختلف است که برای اطمینان از اینکه محتوای ارزشمند شما در اختیار مخاطبان آنلاین قرار می گیرد، طراحی شده است.
این شیوه یکی از بهترین روش های بازاریابی به حساب میآید. از سوی دیگر یکی از مهمترین استراتژیها در این خصوص این است که مطمئن شوید محتوای شما واقعا ارزشمند است. شما باید محتوای خوبی ایجاد کنید که واقعا برای مخاطب هدف مفید و جذاب باشد.
از سوی دیگر باید به مسائل فنی مهمی نیز در این خصوص توجه شود. وبسایت شما باید ساختار و برچسبگذاری مناسبی داشته باشد و صفحات باید حاوی کلمات کلیدی مناسب باشند تا به موتور جستجو نشان دهند که مطلب در مورد چیست. در واقع سئو یک هنر و یک علم محسوب میشود.
البته سئو کاری نیست که یکباره انجام شود، بلکه یک استراتژی مداوم برای ایجاد محتوای باکیفیت است که درک آن برای مخاطبان شما آسان باشد. این یک روش کاملا حیاتی برای تولید سرنخهای آنلاین با هزینه کم و با کیفیت بالا خواهد بود.
تعامل گفتاری با مشتری | روش های بازاریابی
استفاده از شیوه گفتاری یکی از قویترین روش های بازاریابی و راهی عالی برای ایجاد محبوبیت در نظر گرفته میشود. تعاملات گفتاری به شرکت شما اعتبار میبخشد و شما را در دید مخاطبان به عنوان یک شرکت هدفمند و معتبر نشان میدهد.
به همین کارشناسان، تعاملات گفتاری را به عنوان منبع اصلی برای سرنخها رتبه بندی میکنند. در واقع سالهاست که شرکتهیا موفق از تعاملات گفتاری به عنوان بخش مهمی از تکنیکهای بازاریابی خود بهره میبرند.
اما همه تعاملات گفتاری یکسان ایجاد نمیشوند. شما باید گروه مشتریان هدف خود را بشناسید و به گونهای عمل کنید که این افراد شرکت شما را به مشتریان بالقوه توصیه کنند. البته شرط آن این است که شما چیز ارزشمندی برای گفتن داشته باشید.
شرکت در نمایشگاه
مشارکت در نمایشگاههای تجاری درست مانند تعاملات گفتاری، راهی عالی برای جلب توجه مشتریان بالقوه است. یکی از مزیتهای اصلی نمایشگاههای تجاری این است که به سازمانها اجازه میدهد تا پیرامون یک موضوع مشترک گرد هم آیند. به این معنی که میتوانید مخاطبان هدف خود را به راحتی جذب کنید.
در یک نمایشگاه تجاری، شما میتوانید محتوا را به اشتراک بگذارید، شبکهسازی کنید، با سایر متخصصان ارتباط برقرار کنید و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. با انتخاب یا سازماندهی نمایشگاه به صورت استراتژیک، هزینه تعاملات خود را پایین نگه میدارید و در مدت زمان کوتاهی با بسیاری از مشتریان بالقوه ارتباط نزدیک و کارآمد برقرار میکنید.
کلیدهای موفقیت در این راه، هدفگذاری دقیق، برنامهریزی و پیگیری است. اگر این کارها به درستی انجام شود، نمایشگاههای تجاری منافع بسیار زیادی به همراه خواهند داشت.
لینکدین و روش های بازاریابی
وقتی صحبت از شبکه سازی میشود، ممکن است نمایشگاه تجاری یک تکنیک آفلاین کارآمد به نظر برسد. اما بسیاری از اهداف مشابه نیز در فضای آنلاین با لینکدین به دست میآیند. لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی برتر برای خدمات حرفهای، به عنوان منبعی غنی برای تماسهای حرفهای در نظر گرفته میشود.
سایر رسانههای اجتماعی مانند توییتر نیز مفید هستند، اما لینکدین در واقع صدرنشین رسانههای اجتماعی برای دنیای بازاریابی است. این روش نه تنها راهی برای ارتباط متقابل با مشتری، بلکه ابزاری برای ارائه متمرکز خدمات حرفهای است.
ویدئوی آنلاین
ویدیوی آنلاین به عنوان یکی از جدیدترین روش های بازاریابی بسیاری از مزایای تعامل چهره به چهره را برای شما امکان پذیر میکند. میتوانید با افرادی که با آنها کار میکنید، ملاقات کنید و تصور بهتری از روش و خدمات خود به آنها ارائه دهید.
از سوی دیگر با پخش زنده ویدیو میتوانید از نشانههای بصری مانند زبان بدن نیز استفاده کنید. ویدئو همچنین به شما امکان میدهد تا آموزشها یا نمایشهای دقیق بصری را به راحتی به اشتراک بگذارید.