رمز و راز موفقیت کسبوکار شما، شهرت دیده شدن شما است. فرایندی را که فرد برای معرفی کسبوکار به بازار باید طی کند، بازاریابی نامیده میشود. اگر چه همه کسبوکارها برای دیده شدن و کسب موفقیت بیشتر نیازمند بازاریابی هستند اما نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا پررنگتر است. به عنوان فردی که به تازگی میخواهید یک استارتاپ یا شغل جدید راه اندازی کنید، لازم است تا بازاریابی و فرایند معرفی کسبوکارتان به مشتریان در جهت تبدیل آنها به مشتری دائم را جدی بگیرید. بدون در نظر گرفتن این فرایند مهم ممکن است کسبوکار شما نتواند برای مدت زمانی طولانی در بازار بماند، و شکست بخورد.
در این مقاله قصد داریم در رابطه با نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا صحبت کنیم. به عنوان یک فرد که میخواهد به کسب موفقیت در زمینه کاری خود بپردازد، مطالعه این مقاله میتواند به شما بسیار کمک کند.
نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا
در دنیا پیچیده و پر پیچ و خم تجارت تنها افرادی موفق به کسب درآمدهای بالا خواهند شد که علاوه بر اطلاع داشتن از نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا، در این مسیر به درستی قدم بردارند.
ممکن است این سوال در ذهن شما نیز شکل بگیرد که با استفاده از بازاریابی میتوان به چه اهدافی دست یافت؟ یا چرا باید بازاریابی کرد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازاریابی برای دستیابی به اهداف زیر انجام میگیرد:
- برند سازی
- افزایش مشتری
- افزایش آگاهی افراد از خدمات شما
برند سازی به وسیله بازاریابی
برای ساختن یک برند موفق، نیاز به صرف هزینههای تبلیغاتی زیادی خواهد بود. اگر بتوانید فرایند بازاریابی را به درستی انجام دهید، میتوانید بدون صرف هزینههای بسیار بالا یک برند خوب و خوشنام بسازید.
البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که برند سازی به وسیله بازاریابی اگر در کنار ارائه خدمات درجه یک و باکیفیت قرار نگیرد، نمیتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت که نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا زمانی نمایان میشود که کسبوکار شما به ارائه خدماتی باکیفیت بپردازد. یکی از مهمترین اقداماتی که شما برای داشتن یک برند خوشنام باید انجام دهید، تبدیل مشتریان موقت به مشتریان دائم است. شما در مرحله اول باید بتوانید مشتریانی که دارید را حفظ کنید، آنگاه با استفاده از تکنیکهای بازاریابی به جلب مشتریان جدید بپردازید.
شما تنها زمانی میتوانید مشتریان موقت را به مشتریان دائمی تبدیل کنید که به ارائه خدماتی بپردازید که دیگر رقبا نتوانستهاند ارائه دهند. به عبارتی میتوان گفت این تفاوت شما با دیگر مجموعهها است که باعث میشود مشتریانتان کم و زیاد شود.
مطالعه بیشتر: بازاریابی شبکه ای چیست؟ انواع آن، طرز کار و مثال
افزایش آگاهی افراد از خدمات شما به وسیله بازاریابی
برخی از افراد به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا چیست؟
در پاسخ به این سوال میتوان گفت یکی از مهمترین دلایل بازاریابی در کسبوکار نوپا، افزایش آگاهی افراد از خدمات شما است. هنگامی که سخن از بهترین برندهای خودروسازی جهان میشود، قطعا نام برند مرسدس بنز در ذهن شما شکل میگیرد. چرا که این مجموعه نهایت تلاش خود را به کار میگیرد تا شرایط را برای افزایش آگاهی افراد از خدمات شما به وسیله بازاریابی فراهم کند.
افزایش آگاهی افراد از برند شما باعث میشود تا هر گاه تصمیم به دریافت خدماتی مشابه آنچه که شما ارائه میدهید گرفته شود، نام شما در ذهن شکل گیرد.
افزایش مشتری به وسیله بازاریابی
اگر به تازگی یک کسبوکار نوپا راه اندازی کردهاید اما آنگونه که باید مشتری ندارید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. چرا که امکان افزایش مشتری به وسیله بازاریابی برای شما فراهم است. به عنوان یک فرد که میخواهید در حوزه کسبوکار خود بهترین باشید، باید بتوانید هر روز خودتان را به جامعه هدف جدیدتری معرفی کنید. اینجا است که نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا بیشتر درک میشود.
معرفی کسبوکارتان به افراد بیشتر تنها زمانی ممکن است که بتوانید به درستی و با اصول بازاریابی کنید. اگر از این مرحله با موفقیت عبور کنید، شانس شما برای دیده شدن چندین برابر میشود.
بیشتر بخوانید.
روشهای مختلف بازاریابی
حالا که صحبت از نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا شد، خوب است کمی نیز در رابطه با روشهای مختلف بازاریابی کسب اطلاعات کنید. تا چندین سال پیش بازاریابی تنها به صورت حضوری انجام میشد. اما امروزه روشهای نوین دیگری نیز برای بازاریابی وجود دارد که در کلام بازاریابی غیر حضوری میگویند.
- بازاریابی حضوری: در بازاریابی حضوری افراد بازاریاب به صورت فیزیکی با افراد مختلف تماس برقرار میکنند و کسبوکار مربوطه را معرفی میکنند.
- بازاریابی تلفنی: بازاریابی تلفنی همانند بازاریابی حضوری است با این تفاوت که فرد بازاریاب به جای حضوری فیزیکی با افراد و جامعه هدف تماس تلفنی برقرار میکند.
- بازاریابی آنلاین: بازاریابی آنلاین یکی از مهمترین روشهایی بازاریابی است که در عصر حاضر با استقبال بسیاری از افراد مختلف روبهرو میشود. این شیوه از بازاریابی به وسیله سئو، تولید محتوا و شبکههای مختلف اجتماعی انجام میگیرد.
بیشتر مطالعه کنید: معرفي شركتهاي بازاريابي شبكهاي
هزینه بازاریابی کسبوکار نوپا
ممکن است دوست داشته باشید از هزینه بازاریابی کسبوکار نوپا آگاهی یابید. در این باره باید بگوییم هیچ حداقل و حداکثر هزینهای در این مسیر وجود ندارد. حالا که با نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا آشنا شدهاید، خودتان بر اساس میزان بودجهای که در اختیار دارید میتوانید تصمیم بگیرید که میخواهید برای بازاریابی چه اقداماتی انجام دهید؟
پیشنهاد ما به شما این است که هر سه شیوه بازاریابی را به صورت همزمان اجرا کنید. اما اینکه شما بخواهید بر روی هر یک از این شیوهها چقدر مانور دهید، کاملا بستگی به میزان بودجه شما در امر بازاریابی دارد.
نتیجه گیری
حالا که با نقش بازاریابی در کسبوکار نوپا آشنا شدید، بهتر است همین امروز فرایند بازاریابی استارتاپ و کسب و کار نوپا خود را آغاز کنید. فراموش نکنید که رقبا شما دائما در حال تبلیغ و بازاریابی هستند. بنابراین نباید با اتلاف زمان از آنها عقب بماند.
سوالات متداول
بهترین روش برای بازاریابی کدام است؟
با اینکه تمامی روشهای بازاریابی موثر و مفیدند. اما استفاده زیاد افراد از فضا مجازی و شبکههای اجتماعی باعث میشود تا بازاریابی آنلاین به یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روشهایی بازاریابی در عصر حاضر تبدیل گردد.
بازاریابی کسب و کار نوپا را از چه زمان باید آغاز کرد؟
بلافاصله پس از راه اندازی کسب و کارتان، بازاریابی را استارت بزنید تا از رقبا عقب نمانید.