1

پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟

  • کد خبر : 5228
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟

پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟ ؛ موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی موشکافانه این مسئله بپردازیم. شرح خبر یکی از موضوعات مهم در بازاریابی شبکه ای، مالیات هایی است که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند. اما اطلاع دقیقی از انواع این مالیات ها و […]

پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟ ؛ موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی موشکافانه این مسئله بپردازیم.

شرح خبر

یکی از موضوعات مهم در بازاریابی شبکه ای، مالیات هایی است که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند. اما اطلاع دقیقی از انواع این مالیات ها و مرجع دریافت کننده آن ندارند.

ادامه خبر | پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان

به گزارش ایران هشدار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فروش مستقیم؛  افراد وقتی وارد کسب و کاری می شوند برای  عملکرد موفقیت آمیز می بایست با کلیه مفاهیم آن حرفه آشنا شوند تا حرکتی اصولی و در چارچوب مقررات داشته باشند. بازاریابان نیز به عنوان نمایندگان فروش یک شرکت بازاریابی شبکه ای از این امر مستثنی نیستند.

بارها و بارها به لزوم آموزش بازاریابان در زمینه موضوعاتی مانند مفاهیم اولیه، قوانین و دستورالعمل های بازاریابی شبکه ای، مقررات داخلی شرکت ها و رعایت  اصول اخلاقی در کسب و کار تأکید شد. اما در زمینه موضوعات دیگری که آگاهی از آن جزء حقوق اولیه یک بازاریاب محسوب می شود بعضاً کوتاهی میشود. همین موضوع شبهات زیادی را برای بازاریابان ایجاد میکند.

 

مالیات هایی که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند!

یکی از این موضوعات مربوط به مالیات هایی است که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند. عدم آگاهی بازاریابان تا به جایی است که حتی برخی از آنان تصور می کنند این مالیات ها به حساب شرکت واریز شده و بخشی از درآمد یک شرکت محسوب می شود و گاهاً در این زمینه نارضایتی هایی را نیز ابراز نموده اند.

در این مطلب برای آگاهی بیشتر بازاریابان به شرح انواع مالیات های مقرر و مرجع دریافت کننده آن خواهیم پرداخت.

مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد دو گونه از انواع مالیات هایی است که بازارایابان مشمول پرداخت آن می شوند. مرجع دریافت کننده این مالیات ها سازمان امور مالیاتی بوده و مبلغ آن نیز به خزانه دولت واریز می گردد. مبلغ این مالیات مصوب مجلس بوده و توسط سازمان امور مالیاتی کشور به ممیز ها جهت محاسبه و وصول ابلاغ شده است.

مالیات بر ارزش افزوده

 «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخت میکند ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، این است که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کند. در نهایت نیز مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند. مگر آنکه مطابق قانون برای آن رسته کالایی یا خدمات، معافیت هایی در نظر گرفتند.

در شرکت های بازاریابی شبکه ای که عرضه کننده کالا و خدمات به حساب می آیند. بر طبق تعریف جزء مؤدیان مالیاتی محسوب میشود و بر طبق قانون ملزم به دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از بازاریابان و واریز آن به حساب خزانه داری دولت می باشند. روال دریافت مالیات در این شرکت ها بدین صورت است که کالاهای تولید داخل این مالیات بر روی قیمت کالا اضافه شده و بازاریابان در هنگام خرید آن را پرداخت می نمایند؛  در مورد کالاهای وارداتی (تاپیش از این)در زمان صدور فاکتور به مصرف کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می گردد.

 مالیات بر درآمد

نوعی مالیات است که توسط دولت بر افراد و اشخاص اعمال می‌شود و براساس درآمد و عواید پرداخت کننده مالیات متغیر است.

عموماً مقدار این نوع مالیات برابر درصدی از درآمد قابل مالیات گیری است. نرخ مالیات با افزایش درآمد قابل مالیات گیری زیاد می‌شود. نرخ‌های مالیات ممکن است بسته به نوع یا خصوصیات افراد (حقیقی یا حقوقی) پرداخت کننده مالیات متغیر باشد.

قبلاً روال پرداخت این مالیات در شرکت های بازاریابی شبکه ای به این صورت بود که شرکت درصدی از درآمد بازاریابان را که مالیات به آنان تعلق می گرفت در زمان واریز پورسانت استحقاقی از آن ها  کسر و به حساب خزانه داری دولت واریز می نمود. اما از ابتدای سال ۹۵ این روال براساس ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم تغییر کرده است.

مطابق ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل های این قانون در ایران تحصیل کند، پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

بنابراین، تمامی بازاریابان مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد و پرداخت مالیات متعلق به فعالیت تجاری خود هستند و می بایست برای تشکیل پرونده به سازمان امور مالیاتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

پرداخت مالیات توسظ بازاریابان

با توجه به حذف مالیات تکلیفی از ابتدای سال ۹۵ و عطف به ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم، مسئولیت در زمینه پرداخت مالیات بازاریابان بر عهده شخص بازاریاب خواهد بود. از این رو شرکت های بازاریابی از ابتدای سال ۹۵  مسئولیتی را در خصوص مسائل مالیاتی بازاریابان ندارند. تنها موظف به اظهار و پرداخت مالیات های ناشی از درآمد سالیانه شرکت براساس مقررات به سازمان امور مالیاتی هستند.  

نکته: اگر شرکتی خود مبادرت به کسر مالیات بردرآمد بازاریابان می نماید باید ساز و کاری ایجاد کند تا مستند پرداخت این مالیات در نهایت در اختیار بازاریاب نیز قرار گیرد.

منبع: http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/42204

سخن آخر

ممنون که تا انتهای این خبر همراه ما بودید. اگر علاقه مند به پیگری اخبار گوناگون در زمینه بازاریابی شبکه‌ای هستید، و یا قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه بازاریابی شبکه‌ای افزایش دهید، میتوانید سایر مقالات موجود در سایت نتورک نیوز را مطالعه نمایید. این سایت روزانه با ارائه اخبار و آموزش های جدید و متنوع در زمینه بازاریابی کمک شایانی به رشد و پیشرفت نتورکرها می نماید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.