4

مراحل انجام بازاریابی چند سطحی

  • کد خبر : 1888
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
مراحل انجام بازاریابی چند سطحی

یادگیری مراحل بازاریابی چند سطحی به نتورکر ها کمک می کند که فروش بیشتری داشته باشند. بازاریابی چند‌ سطحی یک مدل بازاریابی ده‌ها ساله است که شامل فروش مستقیم محصولات با قیمت‌های منصفانه به مصرف‌کنندگان است. به جای توزیع محصولات در فروشگاه ها و تکیه بر فروشندگان استخدام شده، شرکت ها از شبکه ای از […]

یادگیری مراحل بازاریابی چند سطحی به نتورکر ها کمک می کند که فروش بیشتری داشته باشند. بازاریابی چند‌ سطحی یک مدل بازاریابی ده‌ها ساله است که شامل فروش مستقیم محصولات با قیمت‌های منصفانه به مصرف‌کنندگان است. به جای توزیع محصولات در فروشگاه ها و تکیه بر فروشندگان استخدام شده، شرکت ها از شبکه ای از توزیع کنندگان استفاده می کنند که بسیاری از آنها به عنوان مشتری شروع به کار کردند.

امروزه بازاریابی‌شبکه‌ای به عنوان یک سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ اولیه کم در نظر گرفته می‌شود که به رشد کسب‌و‌کار ها کمک می‌کند. برای شروع یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای، نیازی به سرمایه گذاری میلیونی نخواهید داشت. می‌توانید با خرید مقدار انگشت‌شماری محصولات و فروش مستقیم آنها به دوستان یا نزدیکانتان کسب‌ و‌ کارتان را رشد دهید. بازاریابی شبکه ای یک مفهوم تجاری است که یک شرکت را با تکیه بر شبکه‌ای از توزیع‌کنندگان رشد می‌دهد.

نحوه موفقیت در بازاریابی چند سطحی

بازاریابی MLM دقیقا چگونه کار می کند؟ | مراحل انجام بازاریابی چند سطحی

در بازاریابی چند سطحی، شرکت‌ها ابتدا گروهی از فروشندگان را جذب می‌کنند و به جای پرداخت حقوق به آنها پیشنهاد می کنند محصولات را با تخفیف به آنها بفروشند و آنها را تشویق می کنند که آن را به قیمت کامل بازار به دیگران بفروشند. درآمد حاصل از این فروش مستقیماً به جیب آنها می رود. بسیاری از این فروشندگان یا توزیع‌کنندگان پولی را که به دست می‌آورند دوباره برای خرید محصولات بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و به افراد بیشتری می‌فروشند و در نتیجه درآمدشان را افزایش می‌دهند.

آیا بازاریابی شبکه ای یک طرح هرمی است؟

اگر طرحی از مدل بازاریابی شبکه‌ای را که شرکت در بالا، توزیع‌کنندگان اصلی در ردیف دوم و سایر افراد استخدام شده در ردیف های زیر ترسیم کنید، در واقع مانند یک هرم به نظر می‌رسد. به همین دلیل به فروش هرمی نیز معروف است. با این حال، علیرغم سازماندهی هرمی شکل آن، بازاریابی چند سطحی یک طرح هرمی نیست.

چندین تفاوت بین بازاریابی چند لایه و طرح هرمی وجود دارد.

تفاوت اول این است که بازاریابی شبکه ای قانونی می باشد، در حالی که شرکتهای هرمی قانونی نیست. بازاریابی شبکه ای معمولاً شفاف و مبتنی بر محصولات قانونی است، در حالی که همه طرح‌های هرمی اساساً کلاهبرداری هستند. هدف هر دو ایجاد شبکه ای از توزیع کنندگان است، اما بازاریابی شبکه ای به هر توزیع کننده فرصتی برای پیشرفت و ایجاد درآمد می دهد، در حالی که طرح های هرمی تنها با این هدف طراحی شده اند که به شرکت اجازه دهند از توزیع کنندگان و همه افراد استخدام شده آنها کلاهبرداری کند.

شرکت‌های MLM از توزیع‌کنندگان نمی‌خواهند که هزینه‌های ثبت‌نام، عضویت یا خرید مقادیر زیادی از محصول را از قبل بپردازند. اما شرکت‌هایی که پشت یک طرح هرمی پنهان شده‌اند، این کار را نمی‌کنند. اگر یک توزیع‌کننده بخواهد مقداری از موجودی خود را برگرداند، اکثر شرکت‌های MLM آن را با درصدی از مبلغی که توزیع‌کننده در ابتدا پرداخت کرده است، بازخرید می‌کنند. اما در طرح های هرمی، امکان بازخرید وجود ندارد.

بازاریابی چند سطحیمراحل انجام بازاریابی چند سطحی

از دهه 1930، چندین شرکت موفق شده‌اند از بازاریابی شبکه‌ای استفاده کنند و برندهایی با شهرت جهانی بسازند. همه چیز با شرکت عطر کالیفرنیا که نام فعلی آن – Avon – است، آغاز شد.

با وجود رسانه‌های اجتماعی، پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک، و وب‌سایت‌هایی که به راحتی قابل ساخت هستند، فرصت‌های بیشتری برای توزیع‌کنندگان مستقل برای بازاریابی و فروش محصولات خود وجود دارد. در عین حال، رقابت بیش از هر زمان دیگری نیز وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:  بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد

 

هر فردی که به تیم بازاریابی‌ شبکه‌ای ملحق می‌شود دو مورد از مراحل بازاریابی چند سطحی را طی می‌کند: اولی آموزش و دیگری فروش.

1) آموزش

یکی از مراحل بازاریابی چند سطحی پس از عضویت، تبدیل شدن به توزیع‌کننده شرکت است، یعنی از این پس شما فروشنده محصولات خواهید بود.

از آنجایی که کسب و کار مستلزم فروش و استخدام توزیع کنندگان است، شرکتی که به آن ملحق می شوید یا حامی شما به شما آموزش جامع محصول و فروش ارائه می دهد.

اکثر شرکت‌ها آموزش فروش را همراه با آموزش جذب افراد جدید ارائه میدهند.

2) فروش

دومین قدم از مراحل انجام بازاریابی چند سطحی فروش است. زمانی که شرکت به شما دستور فروش را داده و شما را به ابزارها و لوازم لازم مجهز کرده است، آماده شروع کار هستید. حامی شما در طول آموزش شما در دسترس خواهد بود و همچنین در شروع کار به شما کمک می کند.

شما سعی خواهید کرد تا علاوه بر استخدام و توسعه شبکه توزیع‌کننده خود، فروش خرده‌فروشی را افزایش دهید. لیستی از مشتریان برای خرده فروشی شامل خانواده، دوستان، همسایگان تهیه کنید. این نحوه عملکرد یک مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای ساده است.

به طور خلاصه، بازاریابی شبکه ای یکی از انواع تکنیک های بازاریابی است. افرادی که در این کسب و کار هستند این تجارت را منحصر به فرد می دانند و معتقدند که بازار با سرعت شگفت انگیزی در حال گسترش است. در آینده نزدیک، ممکن است بتوانیم شاهد گسترش شدید دنیای بازاریابی شبکه ای باشیم. تا آن زمان می توانیم شاهد رشد آن باشیم.

بازاریابی چندسطحی و مراحل آن

از مهم‌ترین برندهای بازاریابی چندسطحی میتوان به ۳ مورد اشاره کرد:

محصولات آون (Avon) یکی از برندهای آرایشی و پوشاک به حساب می‌آید. این برند در سال 1986 تاسیس شد. همچنین فروش بیشتر از 11.3 میلیارد در سال را شامل می‌شود. آون بیشتر از 6.5 میلیون نفر فروشنده در سطح جهان دارد. این برند یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های بازاریابی چندسطحی محسوب می‌شود.

شرکت چندسطحی آموی (Amway) در سال حدود 10.9 میلیارد دلار درآمد دارد. این برند در بیش‌تر از 100 کشور دنیا لوازم آرایشی و بهداشتی خود را به فروش می‌رساند. آموی در سال 1959 تاسیس شد. این برند بیش از 3 میلیون فروشنده دارد که در سراسر دنیا محصولات آرایشی و بهداشتی آن را به فروش می‌رسانند.

هربالایف (Herbalife) از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازاریابی چند سطحی می‌باشد. این شرکت در حوزه مکمل‌های غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت گسترده‌ای دارد. هربالایف در سال 1980 تاسیس شد. همچنین درآمد سالانه حدود 4.8 میلیارد دلار دارد. این شرکت بیشتر از 2.7 میلیون فروشنده در سراسر جهان دارد. این شرکت در سال 2.16 متهم به استفاده از یک مدل تجاری جعلی شد. سپس بعد از بررسی‌های لازم از این اتهام تبرئه شد.

نتورک مارکتیک یا بازاریابی چند سطحی

در سال 2016 طبق آمار انجمن فروش مستقیم، مبلغ فروش کل در ایالت متحده آمریکا 35.54 میلیارد دلار بوده است. با توجه به این رقم تعدادی حدود 2.05 میلیون نفر در فروش مستقیم شرکت مشارکت داشتند. طبق آمار رسمی بیشتر از 74 درصد مردم آمریکا از طریق فروش مستقیم، کالا یا خدماتی را استفاده یا خریداری کرده‌اند.

در سال 2017 طبق آمار رسمی اعلام‌ شده از طریق فدراسیون بین‌المللی فروش مستقیم، فروش جهانی بازاریابی چند سطحی بسیار قوی بوده‌ است. در این سال، فروش 189641 دلار نشان می‌دهد که این فروش بسیار گسترده و قوی بوده است. ایالات‌ متحده و چین بیشترین درصد سهم بازار را با 18 درصد به خود اختصاص داده‌اند. سپس آلمان و کره با 9 درصد سهم بازار، ژاپن با 8 درصد و برزیل با 6 درصد در رده‌های بعدی به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1888

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.