یادگیری مراحل بازاریابی چند سطحی به نتورکر ها کمک می کند که فروش بیشتری داشته باشند. بازاریابی چند سطحی یک مدل بازاریابی دهها ساله است که شامل فروش مستقیم محصولات با قیمتهای منصفانه به مصرفکنندگان است. به جای توزیع محصولات در فروشگاه ها و تکیه بر فروشندگان استخدام شده، شرکت ها از شبکه ای از توزیع کنندگان استفاده می کنند که بسیاری از آنها به عنوان مشتری شروع به کار کردند.
امروزه بازاریابیشبکهای به عنوان یک سرمایهگذاری با سرمایه اولیه کم در نظر گرفته میشود که به رشد کسبوکار ها کمک میکند. برای شروع یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای، نیازی به سرمایه گذاری میلیونی نخواهید داشت. میتوانید با خرید مقدار انگشتشماری محصولات و فروش مستقیم آنها به دوستان یا نزدیکانتان کسب و کارتان را رشد دهید. بازاریابی شبکه ای یک مفهوم تجاری است که یک شرکت را با تکیه بر شبکهای از توزیعکنندگان رشد میدهد.
بازاریابی MLM دقیقا چگونه کار می کند؟ | مراحل انجام بازاریابی چند سطحی
در بازاریابی چند سطحی، شرکتها ابتدا گروهی از فروشندگان را جذب میکنند و به جای پرداخت حقوق به آنها پیشنهاد می کنند محصولات را با تخفیف به آنها بفروشند و آنها را تشویق می کنند که آن را به قیمت کامل بازار به دیگران بفروشند. درآمد حاصل از این فروش مستقیماً به جیب آنها می رود. بسیاری از این فروشندگان یا توزیعکنندگان پولی را که به دست میآورند دوباره برای خرید محصولات بیشتر سرمایهگذاری میکنند و به افراد بیشتری میفروشند و در نتیجه درآمدشان را افزایش میدهند.
آیا بازاریابی شبکه ای یک طرح هرمی است؟
اگر طرحی از مدل بازاریابی شبکهای را که شرکت در بالا، توزیعکنندگان اصلی در ردیف دوم و سایر افراد استخدام شده در ردیف های زیر ترسیم کنید، در واقع مانند یک هرم به نظر میرسد. به همین دلیل به فروش هرمی نیز معروف است. با این حال، علیرغم سازماندهی هرمی شکل آن، بازاریابی چند سطحی یک طرح هرمی نیست.
چندین تفاوت بین بازاریابی چند لایه و طرح هرمی وجود دارد.
تفاوت اول این است که بازاریابی شبکه ای قانونی می باشد، در حالی که شرکتهای هرمی قانونی نیست. بازاریابی شبکه ای معمولاً شفاف و مبتنی بر محصولات قانونی است، در حالی که همه طرحهای هرمی اساساً کلاهبرداری هستند. هدف هر دو ایجاد شبکه ای از توزیع کنندگان است، اما بازاریابی شبکه ای به هر توزیع کننده فرصتی برای پیشرفت و ایجاد درآمد می دهد، در حالی که طرح های هرمی تنها با این هدف طراحی شده اند که به شرکت اجازه دهند از توزیع کنندگان و همه افراد استخدام شده آنها کلاهبرداری کند.
شرکتهای MLM از توزیعکنندگان نمیخواهند که هزینههای ثبتنام، عضویت یا خرید مقادیر زیادی از محصول را از قبل بپردازند. اما شرکتهایی که پشت یک طرح هرمی پنهان شدهاند، این کار را نمیکنند. اگر یک توزیعکننده بخواهد مقداری از موجودی خود را برگرداند، اکثر شرکتهای MLM آن را با درصدی از مبلغی که توزیعکننده در ابتدا پرداخت کرده است، بازخرید میکنند. اما در طرح های هرمی، امکان بازخرید وجود ندارد.
مراحل انجام بازاریابی چند سطحی
از دهه 1930، چندین شرکت موفق شدهاند از بازاریابی شبکهای استفاده کنند و برندهایی با شهرت جهانی بسازند. همه چیز با شرکت عطر کالیفرنیا که نام فعلی آن – Avon – است، آغاز شد.
با وجود رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای تجارت الکترونیک، و وبسایتهایی که به راحتی قابل ساخت هستند، فرصتهای بیشتری برای توزیعکنندگان مستقل برای بازاریابی و فروش محصولات خود وجود دارد. در عین حال، رقابت بیش از هر زمان دیگری نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد
هر فردی که به تیم بازاریابی شبکهای ملحق میشود دو مورد از مراحل بازاریابی چند سطحی را طی میکند: اولی آموزش و دیگری فروش.
1) آموزش
یکی از مراحل بازاریابی چند سطحی پس از عضویت، تبدیل شدن به توزیعکننده شرکت است، یعنی از این پس شما فروشنده محصولات خواهید بود.