اگر به دنبال دستیابی به مخاطبان بیشتر، ایجاد سرنخ های جدید، افزایش فروش و ایجاد وفاداری مشتری هستید، استفاده از بازاریابی موبایلی و کانال های مختلف آن ایده آل است. به شما امکانات زیادی را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از طریق تبلیغات موبایلی، طراحی ریسپانسیو، بازاریابی پیامکی شخصی، هدف گذاری جغرافیایی و غیره ارائه می دهد. اگرچه مزایای زیادی دارد، اما چالش های جدیدی را نیز برای شرکت ها ایجاد کرده است.
بازاریابی موبایلی چیست؟
بازاریابی موبایلی، که همچنین با نام m-marketing شناخته می شود، به تمام تکنیک های بازاریابی دیجیتال که از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود اشاره دارد. در گستردهترین مفهوم، بازاریابی تلفن همراه هدف قرار دادن مشتریان از طریق تلفن همراهشان است. این استراتژی به شرکتها اجازه میدهد تا حس نزدیکی با مصرفکنندگان (در هر کجا که باشند)، و همچنین تحریک خرید و ایجاد وفاداری مشتری ایجاد کنند.
مزایای بازاریابی موبایلی:
در دسترس و فوری: تلفن های هوشمند ما اکنون بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. آنها همیشه با ما هستند، چه در خانه، چه در محل کار و چه در حال حرکت.
موقعیت جغرافیایی و نزدیکی: می توانید از یک سیستم مکان فروش برای هدف قرار دادن و ارسال تبلیغات موبایلی برای افرادی که نزدیک به فروشگاه شما هستند استفاده کنید. این به شما امکان می دهد فروش خود و ترافیک واجد شرایط را افزایش دهید.
سودآوری: با بازاریابی تلفن همراه، می توانید با هزینه تولید و توزیع پایین، برخی از بالاترین نرخ های پاسخ و تعامل را در تمام پلتفرم های تبلیغاتی خود ایجاد کنید.
شخصیسازی کمپین: بازاریابی موبایلی به شما امکان میدهد افراد خاصی را بر اساس عادات خرید و ترجیحات عمومی آنها که از طریق تلفنهای هوشمند جمعآوری شدهاند، هدف قرار دهید. بنابراین، کمپین های تلفن همراه شما علاقه بیشتری را در بین مخاطبان هدف شما ایجاد می کند، زیرا محتوا برای هر نمایه تنظیم می شود.
انواع اصلی بازاریابی موبایلی چیست؟
بازاریابی پیامکی
برای برقراری ارتباط سریع و مستقیم با مخاطبان هدف خود، ارسال پیامک بازاریابی راهی موثر برای جذب کاربران موبایل به کسب و کار شما است.
این کانال به شما امکان می دهد ترافیک را به نقاط فروش هدایت کنید، پیوند کسب و کار خود را با مشتریان ایجاد و تقویت کنید و محصولات و خدمات جدید را برای خریداران تبلیغ کنید. در واقع، از بازاریابی پیامکی می توان برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی استفاده کرد. متون باید مختصر و محرک عمل باشند. ادغام یک پیوند به وب سایت، فروشگاه یا پست خود در شبکه های اجتماعی نیز مفید است.
همچنین اطمینان حاصل کنید که یک انصراف، مانند پیامکی از مشتری که ارتباطات پیامکی مانند «STOP SMS» را متوقف میکند تا از احساس آزار و اذیت آنها جلوگیری کند، اضافه کنید. مزیت بزرگ بازاریابی پیامکی این است که 90 تا 95 درصد از گیرندگان پیام شما را می خوانند.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین تکنیک ها برای دستیابی به مخاطبان هدف شماست. علاوه بر این، کاربران 62 درصد از ایمیل های خود را از طریق گوشی های هوشمند خود باز می کنند. کمپین های مختلف امکان شخصی سازی پیام را با توجه به ویژگی های مخاطب هدف شما فراهم می کند. مهم است که مطمئن شوید که محتوای ایمیل شما به درستی با دستگاه های تلفن همراه سازگار است و خود محتوا با انتظارات مخاطبان شما مطابقت دارد و ساختار خوبی دارد.
از ایمیلها میتوان برای دستیابی به مشتریان جدید با پیشنهادات شخصیسازی شده استفاده کرد تا به آنها در مورد مزایا و ویژگیهای محصولات شما اطمینان خاطر دهد. همچنین میتوان از آن برای ایجاد وفاداری مشتری با ارسال کدهای تبلیغاتی به مخاطبان و اعلام راهاندازی محصول جدید استفاده کرد.
محلی سازی جغرافیایی و سئوی محلی
یک کاربر هنگام بازدید از یک مکان یا حرکت، می تواند از طریق تلفن هوشمند خود توسط گوگل ردیابی شود. این امر مخصوصاً زمانی کاربرد دارد که کاربر به یک شبکه Wi-Fi عمومی متصل شود. Google میتواند اعلانهایی را ارسال کند که به عنوان مثال، کاربران را به یک فروشگاه خاص نزدیک به مکانشان ترغیب یا فریب دهد. به همین دلیل است که کسب و کار شما باید از نظر سئوی محلی به درستی ارجاع دادهشود. اگر هنوز استراتژی سئوی محلی را شروع نکردهاید، توصیه میکنیم در اسرع وقت این کار را انجام دهید زیرا این به شما کمک میکند تا ترافیک منظم را به صورت طبیعی ایجاد کنید.
یادآوری: وب سایت شما باید ریسپانسیو باشد، یعنی با هر نوع دستگاهی که کاربران اینترنت استفاده می کنند (موبایل، تبلت و دسکتاپ) سازگار باشد. در واقع، “Mobile-First” یک قانون جدید و مهم سئو است که امسال توسط گوگل معرفی شده است.
تبلیغات گوشی های هوشمند
میتوانید تبلیغات بومی موبایل را از طریق رسانههای اجتماعی، بنرهای نمایشی یا ویدیوها راهاندازی کنید تا مخاطبان هدف خود را جذب کنید و ترافیک باکیفیتی را به وبسایت خود هدایت کنید. این امر آگاهی از برند شما را افزایش می دهد و به شما این امکان را می دهد که در هر مرحله از فرآیند فروش روابط خود را با مشتری ایجاد کنید. تبلیغات شما باید شخصی سازی شده و به مخاطبان هدف شما هدایت شود تا اطمینان حاصل شود که اهداف و شاخص های کلیدی شما قابل دستیابی است.
چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی موثر تنظیم کنیم؟
مرحله اول: مخاطبان خود را شناسایی کرده و اهداف خود را تعیین کنید
برای اینکه بتوانید مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و به آنها دسترسی پیدا کنید، مهم است که آن را تعریف کنید. مشخص کنید که چرا آنها به تجارت و محصولات شما علاقه مند هستند. برای این کار، باید شرح مفصلی از مشتری ایدهآل خود ایجاد کنید که به آن «پرسونا» نیز میگویند. این نمایش ساختگی باید حاوی تمام اطلاعات لازم برای تعیین دقیق مخاطبان هدف، پیام هایی که باید به آنها منتقل شود و کانال هایی که برای رسیدن به هدف بازاریابی شما انتخاب می شوند (فروش، بدنامی، وفاداری و غیره) باشد. به سن، جنسیت، علایق، رفتار، انگیزهها، شبکههای اجتماعی پرسونای خریدار خود فکر کنید.
مرحله دوم: بازاریابی پیامکی با اهداف کلیدی
بازاریابی موبایلی عبارت است از نزدیکتر کردن شرکتها به مصرفکننده، در هر کجا که هستند، تا آنها را به تعامل و خرید تحریک کند. هدف نهایی وفاداری مشتری است. به عنوان مثال، میتوانید مشتریان را از طریق تبلیغات به فروشگاه جذب کنید یا آنها را به صفحه فرود هدایت کنید تا یک سرویس جدید را به آنها نشان دهید.
مرحله سوم: مطمئن شوید که تبلیغات موبایلی شما ریسپانسیو و بومی باشد
تبلیغات بومی از انواع فرمت های تبلیغاتی برای اطمینان از بهترین دسترسی ممکن در قالب غیرتهاجمی استفاده می کند. در نتیجه، تبلیغات “طبیعی” به نظر می رسد و به نظر نمی رسد که بر محتوای موجود اضافه شود.
مرحله چهارم: کمپین های رسانه های اجتماعی را برای ایجاد تعامل با مشتری راه اندازی کنید
به لطف اسنپ چت و اینستاگرام، می توانید استوری های حمایت شده ایجاد کنید. همچنین میتوانید از فیسبوک برای ایجاد تبلیغات پویا استفاده کنید، تبلیغاتی که کاملاً برای موبایل مناسب هستند و محصولاتی را که به بهترین وجه با علایق آنها مطابقت دارند به مخاطبان خود نشان میدهند.
مرحله پنجم: نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید
به عنوان مثال، هنگامی که بازاریابی تلفن همراه را انجام می دهید، چند فاکتور وجود دارد که باید آنها را پیگیری کنید:
کاربران فعال ماهانه
کاربران فعال روزانه
تعداد دانلود
نرخ تبدیل
مدت زمان جلسه
برداشت ها
نرخ سبد خرید رهاشده
نتیجه گیری
ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل نتایج بازاریابی تلفن همراه شما وجود دارد. گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل را توصیه می کنیم تا شناسایی کنید که ترافیک سایت شما از کجا می آید. این ابزار به شما این امکان را می دهد که ببینید کاربران از کجا آمدهاند و چگونه با برند شما درگیر هستند. با درک اینکه چه چیزی باعث می شود کاربر در یک برنامه بماند یا چه چیزی باعث می شود سبد خرید خود را رها کند، می توانید استراتژی خود را تنظیم کنید و بر اساس آن بهینه سازی کنید.
در پایان، زمانیکه میخواهید محصولیرا تبلیغ کنید، به کل سفر خریدار فکر کنید تا استراتژی خود را بهینه کنید و شانس خود را افزایش دهید. بازاریابی موبایلی نقش مهمی در این امر ایفا می کند و مهم است که آن را در استراتژی کلی خود ادغام کنید. بسته به اقدامات مورد انتظار (ثبت نام، خرید، تأیید سفارش و غیره) کاربران میتوانند گاهی اوقات دستگاهها را برای نهایی کردن اقدام خود تغییر دهند. بنابراین مهم است که یک استراتژی منسجم در تمام نقاط تماس دیجیتال خود داشته باشید تا ارتباط هماهنگ را تضمین کنید.
داشتن نسخه موبایل سایت توی روند سئو سایت تاثیر داره یا اصلا نوع دیوایسی که استفاده می شه توی سئو اهمیتی نداره ؟
بله قطعا اهمیت داره با توجه به اینکه در سال 2019 و تغییراتی که در سئو انجام شده اگر نسخه موبایلتون کامل نباشه نسخه دسکتاپ تون هم ایندکس نمی شه یعنی با توجه به موبایل فرست ایندکس اگر نسخه موبایلتون ایندکس نشده باشه نسخه دسکتاپ هم ایندکس نمی شه و همیشه از رقبا عقب هستید