بازاریابی اپلیکیشن موبایل نوعی بازاریابی دیجیتال است که فرآیند ایجاد کمپین های بازاریابی برای دسترسی به کاربران شما در هر مرحله از قیف بازاریابی است. تاکتیک های کلیدی بازاریابی اپلیکیشن موبایل را برای هر مرحله از تعامل کاربر با اپلیکیشن خود بیاموزید. بازاریابی اپلیکیشن موبایل فرآیندی است که کاربران برنامه شما را در طول کل تجربه آنها با برنامه شما درگیر می کند:
کشف اپلیکیشن شما
دانلود کردن آن
تکمیل فرآیند ورود
درگیر ماندن
در این مقاله به بررسی تفاوت بین بازاریابی اپلیکیشن موبایل و بازاریابی موبایلی می پردازیم. تاکتیکهای کلیدی بازاریابی اپلیکیشن موبایل را معرفی میکنیم تا در هنگام ساختن یک استراتژی بازاریابی اپلیکیشن موبایل در نظر بگیریم.
تفاوت بازاریابی اپلیکیشن موبایل و بازاریابی موبایل چیست؟
بازاریابی اپلیکیشن موبایل در مورد ایجاد کمپین های بازاریابی است که با کاربران شما در هر مرحله از چرخه زندگی آنها ارتباط برقرار می کند: از زمانی که آنها برای اولین بار برنامه شما را دانلود می کنند تا زمانی که تبدیل به یک کاربر معمولی و طرفدار برند می شوند که خریدهای درون برنامه ای زیادی انجام می دهند.
برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل، جادو در انجام فعالیت های بازاریابی موثر است که برای جذب کاربران جدید، بهبود حفظ و کاهش نرخ ریزش طراحی شده اند.
بازاریابی موبایلی هر گونه فعالیت بازاریابی است که در دستگاه تلفن همراه انجام می شود – از طراحی وب پاسخگو و تست A/B در صفحات تسویه حساب تلفن همراه گرفته تا تبلیغات نمایشی فقط تلفن همراه و بازاریابی ایمیلی.
قیف بازاریابی اپلیکیشن موبایل
تفاوت بین قیف بازاریابی اپلیکیشن موبایل و قیف فروش/بازاریابی سنتی، فعالیت ها و استراتژی های بازاریابی مورد استفاده در هر مرحله است.
بیایید ۳ مرحله قیف بازاریابی اپلیکیشن موبایل با هم مرور کنیم: آگاهی، تبدیل و حفظ.
آگاهی
در مرحله آگاهی، هدف شما جذب کاربران هدفمند به اپلیکیشن خود است.
راه های مختلفی برای جذب کاربران جدید برنامه و افزایش آگاهی در مورد برنامه شما وجود دارد:
رسانه های اجتماعی
تبلیغات پولی
فروشگاه اپلیکیشن وب
سایت های بررسی اپلیکیشن
کدهای QR
با این حال، به یاد داشته باشید که بازاریابی خود را بر کانال هایی متمرکز کنید که کاربران شما در آن جمع می شوند.
تبدیل
به هر اقدامی که کاربر انجام می دهد که به کسب و کار شما ارزش پولی اضافه می کند تبدیل گفته می شود.
تبدیل برای برنامه تلفن همراه شما زمانی رخ می دهد که کاربر:
برنامه شما را دانلود می کند
یک حساب کاربری راه اندازی می کند
خرید درون برنامه ای انجام می دهد
استفاده از برنامه را افزایش می دهد
صرف نظر از نحوه نظارت و ردیابی تبدیل ها، باید فرآیندهایی داشته باشید که این اعداد را افزایش می دهد و هزینه های جذب مشتری را کاهش می دهد.
برای سهولت در دستیابی کاربران به اهداف خود، با بهبود فرآیندهای ورود به سیستم شروع کنید.
راه های دیگر برای افزایش تبدیل عبارتند از:
ارائه یک فرآیند ثبت نام واضح و راحت
دارای رابط کاربری عالی
استفاده از اعلانهای موبایل برای ترغیب کاربران
حفظ مشتریان
مشتریان شما جریان حیات برنامه موبایل و کسب و کار شما هستند. اگر نتوانید آنها را راضی نگه دارید، آنها به اپلیکیشن های دیگر مراجعه می کنند.
نظرسنجی منظم از مشتریان خود و ارائه پاداش برای تکمیل نظرسنجی به شما کمک می کند روحیه واقعی مشتری خود را درک کنید. بسیاری از توسعهدهندگان اپلیکیشن موبایل فراموش میکنند که پایگاه مشتریان آنها افرادی واقعی هستند که گنجینهای از اطلاعات دارند که در هیچ جای دیگری نمیتوانید پیدا کنند.
درک اینکه مشتری شما چه چیزی را در برنامه شما دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد بسیار ارزشمند است. در نظر بگیرید که تعویض یک مشتری چقدر گران است (۵ تا ۲۵ برابر بیشتر از نگه داشتن مشتری). با گوش دادن به مشتریان خود و برقراری ارتباط با آنها (به روز رسانی منظم محصول، رفع اشکالات، نقشه راه)، آنها در ماه ها و سال های آینده پذیرای پیشنهادات شما خواهند بود.
بازاریابی اپلیکیشن موبایل شما چقدر خوب است؟
اگر «دانلودهای ماهانه برنامه» معیار اصلی شما باشد، آنچه واقعا مهم است را از دست دادهاید. موفقیت بازاریابی اپلیکیشن موبایل شما مدت ها قبل از راه اندازی هر کمپین بازاریابی مشخص می شود. این موضوع با سوالاتی که شما و تیمتان از یکدیگر میپرسید تعیین میشود.
چه معیارهایی موفقیت یا شکست برنامه را تعیین می کند؟
پس از همه، شما می توانید ۱ میلیون دانلود برنامه داشته باشید و در گوگل پلی و اپ استور اپل برجسته شوید. اما اگر درآمد کمی به همراه داشته باشد، یا بدتر از آن، هیچ فرآیندی برای بازگشت مردم وجود نداشته باشد، چه فایده ای دارد؟
۳ معیار بازاریابی اپلیکیشن موبایل که باید روی آنها تمرکز کنید
۱٫ میانگین تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه
شما می خواهید تعداد کاربرانی را که اقداماتی را انجام می دهند که به آن ها “کاربران فعال” می گویند و برای کسب و کار شما ارزش ایجاد می کند، ردیابی کنید. تنها تمرکز بر همه کاربران روزانه/ماهانه، دادهها و درک شما از عملکرد بازاریابی اپلیکیشن موبایل شما را تغییر می دهد.
۲٫ طول جلسه برنامه
طول جلسه برنامه شما میانگین طول (بر حسب ثانیه) است که کاربر بطور فعال از برنامه شما از ورود به سیستم تا بسته شدن استفاده می کند.
اینکه آیا شما نیاز به بهبود در این زمینه دارید بستگی به نوع برنامه ای دارد که دارید.
به عنوان مثال، اگر برنامه شما یک بازی موبایل پیچیده است، ۱۲۰ ثانیه برای هر کاربر فاجعه بار است. اما، اگر برنامه شما صرفاً میزان کالری مصرفی روزانه را ردیابی کند، ۱۲۰ ثانیه قابل قبول تر است زیرا کاربران به سرعت کل کالری خود را در طول روز بررسی می کنند.
۳٫ اکتساب های تقسیم بندی شده توسط منبع ارجاع
اکتسابها منابعی را مشخص میکنند که بیشترین تبدیل را ایجاد میکنند تا بتوانید تصمیم بگیرید که درآمدهای بازاریابی خود را کجا سرمایهگذاری کنید.