1

بازاریابی دهان به دهان چگونه است؟

  • کد خبر : 4793
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
بازاریابی دهان به دهان چگونه است؟

هدفی که بازاریابی شبکه ای دنبال می‎کند، عرضه محصولات تولیدی‎ها و کارخانجات؛ به دست مصرف کننده می‌باشد و از این‌رو یک روش توزیع مستقیم است. بازاریابی شبکه ای روش توزیع کاملاً متفاوتی با روشهای مرسوم از طریق واسطه‎های پخش کننده ، عمده فروش ، خرده فروش و مغازه دار و غیره دارد و امروز بصورت […]

هدفی که بازاریابی شبکه ای دنبال می‎کند، عرضه محصولات تولیدی‎ها و کارخانجات؛ به دست مصرف کننده می‌باشد و از این‌رو یک روش توزیع مستقیم است. بازاریابی شبکه ای روش توزیع کاملاً متفاوتی با روشهای مرسوم از طریق واسطه‎های پخش کننده ، عمده فروش ، خرده فروش و مغازه دار و غیره دارد و امروز بصورت یک روش رسمی پذیرفته شده در تمام جهان مطرح است و مورد استفاده افراد قرار می‎گیرد. یکی از شاخه‎های مهم بازاریابی شبکه‎ای بازاریابی دهان به دهان است که در ادامه به این شاخه می‎پردازیم.

تعریف بازاریابی دهان به دهان

تعریف بازاریابی دهان به دهان

امروزه اکثر کسب‌وکارها در سراسر جهلن برای جلب توجه افراد مختلف و جدید به‌صورت میلیاردی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ درحالی‌که پتانسیل‌های بازاریابی مشتری‌هایی که دارند را در نظر نمی‌گیرند. قدرت بازاریابی در پیشنهادهای دهان به دهان بیش ‌از تصور است؛ در حالی ‌که راه‌های مختلفی برای تقویت حفظ مشتریان فعلی وجود دارد، هیچ‌ یک به‌اندازه‌ی این نوع بازاریابی موثر نیستند.

بازاریابی دهان به دهان به طور کلی یعنی تأثیرگذاشتن فعال و برانگیختن طبیعی گفت‌وگوهای اطراف یک برند، شرکت، محصول و یا رویداد.

به زبان خیلی ساده، بازاریاب دهان به دهان به دنبال ایجاد یک موضوع قابل ‌بحث است که افراد را مجاب کند درباره آن حرف بزنند. همان‌طور که میدانید مردم عاشق داشتن مرجع هستند و به صحبت‌های دوستانشان در مسائل مربوط به خرید یک کالا به‌راحتی اعتماد می‌کنند و وارد گفت و گو پیرامون بحث می‎شوند. بازاریاب‌های دهان به دهان به دنبال ایجاد یک زنجیره‌ی پر از افراد برای ایجاد موقعیت‌ مناسب فروش برای یک برند هستند.

در واقع در این نوع بازاریابی، محصول شما باید به قدری قوی و تاثیرگذار باشد تا مشتریان دلیلی برای تعریف و صحبت پیرامون موضوع داشته باشند. زمانی که مشتری از کالا یا خدماتی رضایت داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ سعی می‌کند تا آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند و در این راه از اعتبار خود مایه می‌گذارد!

اهمیت بازاریابی دهان به دهان در بازاریابی شبکه‌ای

اهمیت بازاریابی دهان به دهان در بازاریابی شبکه‎‌ای

مشتریان همواره به افراد هم‌رده و هم‌تراز خود اعتماد بیشتری دارند. در این نوع بازاریابی نیز مردم تبلیغ برند کالا یا خدمات شما را از زبان افرادی بی‌طرف می‌شنوند که در برابر تبلیغ پولی دریافت نکرده‌اند؛ بلکه فقط به خاطر حس رضایت و قدرشناسی است که آنان را به تعریف و اشتراک گذاری نظراتشان واداشته است.

به خصوص این نوع بازاریابی در دنیای دیجیتالی امروز، بسیار سریع‌تر از حالت سنتی پخش می‌شود و در زمان کمی موردتوجه تعداد زیادی از افراد قرار خواهد گرفت.

برای مطالعه بیشتر: چگونه بازاریابی شبکه ای خود را توسعه دهید

روشهای ایجاد یک استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان

روش‎های ایجاد یک استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان

برای اینکه مردم پیرامون محصولات یا خدمات شما صحبت کنند، پست‌های شما را به اشتراک بگذارند، زیر معرفی محصولاتتان کامنت های مثبت بگذارند و به شما در سایت‌ها امتیاز دهند باید دلیلی به آن‌ها بدهید. دلایلی مثل:

  • جذاب بودن

وقتی پست‌هایی که منتشر می‌کنید آنقدر جذاب باشد که ارزش اشتراک‌گذاری را داشته باشد، فالوئرهایتان با اعتماد به نفس زیادتری آن‌ها را با دوستانشان به اشتراک میگذارند. پس یادتان باشد پست‎های جالب و اثرگذار در اولویت‎اند!

به این منظور بهتر است در مورد شبکه‌های اجتماعی مختلفی که در آن‌ها فعالیت دارید تحقیق کنید. برای مثال طبق تحقیقاتی که انجام شده است، کاربران اینستاگرام بیشتر محتواهای ویدیویی را به اشتراک می‌گذارند.

  • ماشه را بکشید

محصولات و خدماتی را عرضه کنید که مشتریانتان دوست داشته باشند، بعد با یک لینک آن‌ها را به صفحات ترغیب‌کننده دیگری متصل کنید.

  • ایجاد ارزش

یادتان باشد اشتراک‌گذاری اطلاعات دارای ارزش شما را با ارزش می‌کند. تجربیات خاص مشتریان در کنار داشتن محصولات عالی و بی‌نقص ارزش‌ برندتان را بالا می‎برد و در نتیجه پتانسیل بازاریابی دهان به دهان نیز برای شرکتتان بالا خواهد رفت.

  • برانگیختن احساسات

ایجاد احساسات با ایجاد ارزش پیش می‌رود. وقتی یک پست تبلیغاتی  باعث برانگیختن احساسات بینندگان می‎شود، احتمال اینکه مردم تجربیاتشان را در بخش نظرات به اشتراک بگذارند بسیار بالا می‎رود.

دقت کنید که کسی یک تجربه یا اتفاق معمولی را به اشتراک نمی‌گذارد؛ پس پست تبلیغاتی شما باید بخشی از تجربیات کاربران راجع به یک اتفاق تلخ یا یک اتفاق شیرین را یادآوری کند.

راههای بازاریابی دهان به دهان

راه‎های بازاریابی دهان‌به‌دهان

اکثر کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان باید از پنج مرحله اصلی زیر پیروی کنند که به اصل پنج T نیز مشهور است و شامل موارد زیر می‎شود:

  • صحبت کنندگان Talkers

در مراحل اولیه داوطلبان، وبلاگ نویسان یا مشتریان و در مراحل بعدی اینفلوئنسرها و بلاگرها می‌توانند افراد مناسبی برای صحبت کردن در مورد برندتان باشند.

  • موضوع Topic

پیشنهادات شگفت‌انگیز،تخفیفات، خدمات خاص یا محصولات جدید موضوع خوبی پیرامون این نوع بازاریابی در دنیای دیجیتال محسوب می‌شوند. برای مثال می‌توانید یک پیشنهاد تخفیف به فالوئرهای خود ارائه دهید. مطمئن باشید اگر پیشنهاد شما به اندازه کافی جذاب باشد، آن را برای عزیزانشان نیز ارسال می‌کنند.

  • ابزارها Tools

 فرم ارسال برای یک دوست، ایمیل قابل فوروارد کردن، کوپن، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، همگی ابزارهای مطلوبی برای این نوع بازاریابی در دنیای دیجیتال هستند.

  • شرکت کردن Take Part

شرکت در شبکه‎های اجتماعی، کامنت زیر پست‌ها و شرکت پیرامون بحث‌ها در این مرحله جای می‌گیرند.

  • ردیابی Track

به وسیله  وبلاگ‎ها،شبکه‎های اجتماعی‎ و سایت‎ها و با کمک برنامه‌های پیشرفته اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل‌، میزان شرکت مخاطبان در این نوع بازاریابی را ردیابی کنید و از میزان موفقیت کارتان مطلع شوید. بازاریابی دهان به دهان (WOM Marketing) هنگامی اتفاق می‌افتد که علاقۀ مشتری به محصول وارد مکالمات روزمره‌اش با دیگر افراد شود. تبلیغات دهان به دهان از تجربۀ مثبت یک یا چند مشتری ریشه می‌گیرد و سپس ممکن است جمعیت زیادی را در برگیرد. برندها می‌توانند با خلق تجربه‌ای جالب و مثبت از یک محصول، ارائه خدمات خوب به مشتریان و درگیر کردن عواطف انسانی، این نوع بازاریابی را اجرایی کنند.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=4793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.