اگر به دنبال شغلی در زمینه بازاریابی هستید، باید ابتدا این مسئله را مورد بررسی قرار دهید که آیا مهارت و نقاط قوت حرفهای برای انجام این کار را در حد مطلوب دارید یا خیر. استعداد بازاریابی در دنیای امروزی، بسیار متفاوت از بازاریابی در دوران گذشته است.
به عبارت دیگر، امروزه افراد دارای توانایی مربوط به بازاریابی، باید به این نکته واقف باشند که استراتژیهای دیجیتال نقش مهمی در این خصوص ایفا میکنند و روشهای سنتی (مانند چاپ) کمتر از گذشته مؤثر واقع میشوند. این بدان معناست که اگرچه مهارتهای خاص مرتبط با این رشته (مانند خلاقیت و ارتباطات) مطمئنا هنوز مهم و قابل استفاده هستند، اما موارد بسیاری از مهارتهای جدیدتر دیگر وجود دارد که کارفرمایان اکنون در زمان استخدام بازاریاب، به آن موارد اهمیت میدهند.
اکنون شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که برای این مسئله به چه مهارتهایی نیاز دارید؟ چه تواناییهایی در افراد باید وجود داشته باشد تا گفته شود که آنها استعداد این کار را دارند؟ در این مقاله قصد داریم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. اما در ابتدا به صورت فهرستوار مهارتهای مورد نیاز در این خصوص را معرفی میکنیم:
- توانایی برقراری ارتباط
- خلاقیت و حل مسئله
- توجه به جزئیات
- مهارتهای بین فردی
- رهبری
- تطبیق پذیری
- نوشتن
- تجزیه و تحلیل دادهها
برای بالفعل کردن استعداد بازاریابی خود به چه مهارتهایی نیاز دارید؟
به طور کلی مهارتهای کلیدی بازاریابی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: مهارتهای نرم و مهارتهای سخت. مهارتهای نرم گستردهتر هستند و کاربرد وسیعتری دارند. از سوی دیگر این مهارتها در بسیاری از مسیرهای شغلی مختلف، مفید یا ضروری هستند. مهارتهای سخت بیشتر بر تواناییهای فنی و آشنایی با ابزارها و استراتژیهای خاص متمرکز است. با توجه به اینکه بازاریابی یک حوزه بسیار گسترده به حساب میآید، مهارتهای سختی که در زمینه استعداد بازاریابی خود نیاز دارید، از نقشی به نقش دیگر بسیار تفاوت دارد.
مهارتهای نرم در زمینه استعداد بازاریابی
در این خصوص مهمترین مهارتهای مورد نیاز به شرح زیر است:
ارتباط
به طور کلی منظور از بازاریابی، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان است. بنابراین جای تعجب نیست که ارتباطات، مهمترین و برترین مهارت در این خصوص محسوب میشود که افراد باید داشته باشند. توانایی بیان و انتقال مفاهیم به دیگران به روشی واضح و جذاب، برای کار شما به عنوان یک بازاریاب ضرورت بسیاری دارد.
خلاقیت و حل مسئله
در زمینه استعداد بازاریابی همه چیز بستگی به این دارد که فرد بتواند پیام را به روشی خلاقانه به مخاطب و مشتری هدف ارائه دهد. خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب برای یافتن راههای جدید انجام کارها، یکی از موارد توانایی افراد در این زمینه به حساب میآید که باعث میشود فرد به عنوان یک بازاریاب موفق در نظر گرفته شود.
توجه به جزئیات
به عنوان یک بازاریاب، کار شما توسط چشمان بسیاری دیده میشود. یک پست وبلاگ، یک گرافیک رسانههای اجتماعی یا یک قطعه چاپ شده از مواد تبلیغاتی، در همه موارد رعایت دقت و توجه به جزئیات بسیار ضروری است.
مهارتهای بین فردی
داشتن استعداد بازاریابی اغلب به معنای توانایی همکاری نزدیک با یک تیم گستردهتر است. با توجه به اینکه شما به طور مکرر با انواع افراد مختلف تعامل خواهید داشت، باید مهارتهای بین فردی خوبی داشته باشید و بتوانید روابط کاری قوی با دیگران ایجاد کنید.
رهبری
رهبری و مدیریت یک مهارت مهم برای توسعه در طول زمان به حساب میآید و میتواند در هر مقطعی از حرفه شما مورد استفاده قرار گیرد. بسته به نقش شما، این مورد میتواند به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت یک پروژه خاص، نقش یک فروشنده یا مشتری، یا کمک به اعضای جوان تیم در کارشان باشد.
تطبیق پذیری
استعداد بازاریابی حوزهای به حساب میآید که به سرعت در حال تغییر است و دائما بهترین شیوهها، ابزارها و استانداردهای جدید در این خصوص ایجاد میشود. علاوه بر این، تیمهای بازاریابی اغلب مجبورند تحت ضربالاجلهای محدود کار کنند و احتمال دارد پروژههای لحظه آخری به آنها اختصاص داده شود یا اولویتها بدون اطلاع قبلی تغییر کنند. یک بازاریاب موفق از این نوع محیط سریع لذت میبرد و میتواند به راحتی با شرایط متغیر سازگار شود.
مهارتهای سخت بازاریابی برتر
مهارتهای سخت در این زمینه به شرح زیر است:
نوشتن
نویسندگی به عنوان یک مهارت، به ویژه در بازاریابی اهمیت زیادی دارد. زیرا توانایی برقراری ارتباط بخش مهمی از کار روزانه محسوب میشود.
تجزیه و تحلیل دادهها
شما باید بتوانید موفقیت و بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. راحت بودن کار با دادهها از منابع و کمپینهای مختلف، درک موارد مرتبط و غیرمرتبط و استفاده از تجزیه و تحلیل داده، بخش کلیدی نقش شما به عنوان یک بازاریاب خواهد بود.
مدیریت پروژه
شما باید در هر شرایطی مجموعهای قوی از مهارتهای مدیریت پروژه داشته باشید تا همه موارد را پیگیری کنید و کارها را به روشی کارآمد انجام دهید.
پژوهش
به عنوان یک بازاریاب، اغلب برای ایجاد کمپین، اطلاع رسانی و ایجاد محتوا نیاز به تحقیق دارید. این تحقیق میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. دانستن چگونگی انجام تحقیقات مؤثر از منابع معتبر، مهارتی است که کیفیت کار شما را افزایش میدهد.
سئو
دانستن نحوه استفاده از موتور جستجو به نفع خود، یکی از موارد استعداد بازاریابی به حساب میآید که شما باید از اصول این کار و نحوه اجرای آن آگاه باشید.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
دانستن نحوه استفاده از این ابزارها برای برقراری ارتباط با مخاطبان، بخش مهمی از بازاریابی مدرن به حساب میآید.
برای مطالعه بیشتر: اصول دعوت در بازاریابی شبکه ای
بازاریابی ایمیلی
اگرچه سایر اشکال بازاریابی در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته، اما ایمیل همچنان یکی از روشهای ارتباطی مهم باقی مانده است. همه بازاریابان باید اصول بازاریابی ایمیلی، از جمله صدا و لحن، خطوط موضوعی جذاب و فراخوانهای قوی برای اقدام را بدانند.
بازاریابی بصری
اصلا لازم نیست یک طراح گرافیک متخصص باشید تا به یک بازاریاب موفق تبدیل شوید.. با این حال شما باید از اصول بازاریابی بصری آگاهی نسبی داشته باشید. این مسئله میتواند بسیار مفید باشد تا به شما کمک کند کار خود را بهتر انجام دهید.
مدیریت وب سایت
برای این منظور نیازی نیست که یک توسعه دهنده یا طراح وب باشید. با این حال، اکثر بازاریابان باید بدانند که چگونه صفحات را به روز کنند، صفحات مختلف بسازند و سایر عملکردهای اساسی وب را مدیریت کنند.
کلام آخر
شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چگونه مهارت های بازاریابی را ایجاد کنید. در عین حال ممکن است به لیست بالا نگاه کنید و دچار اضطراب شوید که آنچه را در زمینه استعداد بازاریابی ضروری است، ندارید. اما نگران نباشید، همه این مهارتها را میتوان از طریق آموزش اختصاصی ایجاد کرد. آموزش بازاریابی راهی عالی برای یادگیری مهمترین مهارت های بازاریابی به حساب میآید که کارفرمایان امروزی به دنبال آن هستند، یعنی هم مهارتهای نرمافزاری اصلی و هم مهارتهای فنی کلیدی.