ایجاد انگیزه بازاریابی شبکهای در بین اعضای یک تیم، از مهمترین و ضروریترین مهارتهایی محسوب میشود که یک لیدر باید از آن برخوردار باشد. در واقع شما برای دستیابی به نتایج عالی، باید دائماً به این فکر کنید که چگونه میتوانید الهام بخش تیم خود باشید. اینکه چرا ایجاد انگیزه و رهبری افراد برای موفقیت یک سازمان حیاتی است، در این مقاله به طور جزئی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در اینجا چند راه وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها کارکنان خود را در مسیر درست هدایت کنید و با ایجاد انگیزه بازاریابی در آنها، با هم به اهداف خود برسید. این موارد به شرح زیر است:
- چشمانداز خود را به اشتراک بگذارید و اهداف روشنی را تعیین کنید.
- با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید.
- کار تیمی را تشویق کنید.
- محیط اداری سالم ایجاد کنید.
- بازخورد مثبت بدهید و به تیم خود پاداش دهید.
- فرصتهای توسعه را فراهم کنید.
- به کارکنان فضایی را بدهید که برای پیشرفت نیاز دارند.
در ادامه این موارد را به طور کامل بررسی میکنیم.
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید و اهداف روشنی را تعیین کنید
شما تنها زمانی میتوانید الهام بخش تیم خود باشید و به ایجاد انگیزه بازاریابی در آنها کمک کنید که شرایط را به خوبی فراهم کنید تا آنها بدانند برای چه چیزی تلاش میکنند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان از چشمانداز و اهداف نهایی شما برای کسب و کار آگاه هستند.
این امر همه افراد را تشویق میکند تا برای دستیابی به نتایج بهتر با یکدیگر همکاری کنند. علاوه بر این، به طور منظم اهداف روشن و قابل ارزیابی را تعیین کنید تا شما و اعضای تیم بتوانید پیشرفت را پیگیری کنید و آنها بتوانند موفقیت خود را به شکلی ملموس ببینند. در واقه حمایت از همگرایی و همسویی بین اعضای تیمها باعث افزایش بهرهوری میشود و میتواند به کارکنان کمک کند تا احساس ارزشمندی و انگیزه کنند.
با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید
بخشی از هدف گذاری واضح در خصوص ایجاد انگیزه بازاریابی، به ارتباط موثر با تیم شما بستگی دارد. ارتباط یک جاده دو طرفه است، بنابراین شما باید مطمئن شوید که یک جریان ارتباطی دائمی بین شما و کارمندانتان وجود دارد.
به این ترتیب میتوانید آنها را در جریان کارهایی که باید انجام شود، قرار دهید. از سوی دیگر میتوانید به ایدهها، نظرات و بازخوردهای آنها نیز گوش دهید. این روند در نهایت تأثیر مثبتی بر کسب و کار شما خواهد داشت، زیرا باعث میشود کارکنان شما به گونهای متفاوت با شما برخورد کنند.
به طور منظم با تیم خود در تماس باشید و به آنها این فرصت را بدهید که با شما صحبت کنند. اطمینان حاصل کنید که برای تماس در دسترس هستید و در نگرش خود به ارتباطات مناسب، تجدیدنظر کنید. همواره قابل دسترس باشید، زیرا این کار باعث میشود کارکنان شما در کسب و کار و عملیات آن احساس مشارکت داشته باشند و این رویه به آنها انگیزه بیشتری برای دستیابی به نتایج بهتر میدهد.
تشویق به کار گروهی
بهترین نوع شرکتها آنهایی هستند که در آن همه کارکنان به طور منسجم با هم کار میکنند. تشویق و ترویج کار تیمی بهرهوری را افزایش میدهد، زیرا باعث میشود کارکنان کمتر احساس انزوا کنند و احساس کنند بیشتر درگیر وظایف خود هستند. شما میتوانید این کار را با برگزاری منظم فعالیتهای تیمسازی و ایجاد فرصتهایی برای اعضای تیم انجام دهید تا با یکدیگر ارتباط مستحکمتری برقرار کنند.
هنگام استخدام کارکنان جدید این نکته را در نظر بگیرید که این افراد چه چیزی به تیم و فرهنگ شرکت اضافه میکنند. حتی اگر فردی در کاری با تجربه باشد، لزوما به این معنی نیست که با بقیه کارمندان شما خوب کار خواهد کرد. بنابراین مراقب ایجاد شرایط مناسب در خصوص انگیزه بازاریابی در کارکنان جدید باشید.
ایجاد یک محیط اداری سالم
محیط ما تأثیر بسزایی بر بهرهوری، رضایت و خلاقیت ما دارد. کارکنان سالم و شاد بیشتر احساس انگیزه و مشارکت دارند. بنابراین به عنوان یک لیدر باید فضایی ایجاد کنید که کار کردن در آن لذت بخش باشد و دفتری ایجاد کنید که کارکنان شما بخواهند وقت خود را در آن بگذرانند. مراقب حریم خصوصی، سر و صدا، کیفیت هوا، نور طبیعی و مناطقی برای استراحت باشید. نگرشهای سالم را با ارائه میان وعدههای سالم و دسترسی به شرایط مناسب برای ورزش تشویق کنید.
با ترویج عادات سالم میتوانید به کارکنان خود کمک کنید تا سطح انرژی خود را حفظ کرده و استرس خود را کاهش دهند. امتیازات اداری مانند اینها همچنین باعث میشود که تیم شما احساس قدردانی کند و این مسئله آنها را تشویق میکند تا بهترین کار خود را انجام دهند.
کارمندان دورکار خود را فراموش نکنید. آنها به همان اندازه به توجه و حمایت شما نیاز دارند تا یک محیط کاری سالم برای آنها ایجاد کنید.
بازخورد مثبت بدهید و به تیم خود پاداش دهید
یکی از موارد ایجاد انگیزه بازاریابی در کارکنان، داشتن بازخورد مثبت است. قدرت بازخورد مثبت گاهی نادیده گرفته میشود، اما به رسمیت شناختن و تحسین دستاوردها، به اعضای تیم الهام میبخشد، زیرا آنها میتوانند خود را در حال پیشرفت به سمت اهداف شرکت ببینند.
وقتی کارمندان به نتایجی دست مییابند، تلاش بیشتری میکنند یا کارهای برجستهای انجام میدهند، حتما به آنها بگویید که سپاسگزار هستید و در تمجید خود خاص و صادق باشید.
به عنوان مثال، فقط نگویید “کار خوب”. توضیح دهید که چرا این کار خوب بود و چگونه به سود کسب و کار کمک کرد. این نه تنها به کارمندان شما انگیزه میدهد، بلکه به آنها کمک میکند تا در کارهای آینده موفق شوند. برای کار سخت به تیم خود پاداش دهید، خواه این مورد به شکل پاداشهای پولی، هدایا، امتیازات، یا مسئولیت بیشتر و استقلال باشد.
برای مطالعه بیشتر: رمز موفقیت در بازاریابی شبکه ای
ایجاد فرصت برای توسعه
اعضای تیم وقتی در حال یادگیری و ارتقاء مهارت هستند، احساس ارزشمندی بیشتری میکنند. برای ایجاد انگیزه بازاریابی و الهام بخشیدن به تیم خود برای دستیابی به نتایج عالی، باید فرصتهایی برای رشد و توسعه برای کارکنان خود فراهم کنید.
این فرصتها باید بهطور خاص متناسب با هر کارمند طراحی شوند و میتوانند به شکل آموزش بیشتر، تعیین اهداف چالشبرانگیز، دعوت از یک کارمند برای تحت الشعاع قرار دادن شما، یا صرف وقت خود برای آموزش و راهنمایی دیگران باشند.
به کارکنان فضای لازم برای پیشرفت را بدهید
با دادن فضا و استقلال به کارمندان خود، به وضوح نشان میدهید که به آنها اعتماد دارید و میتوانند کار را به روش خودشان انجام دهند. این میتواند افراد را ترغیب کند تا راههای کارآمدتر یا سادهتر را برای تکمیل وظایف بیابند یا در حین کار، شکافهایی را در مجموعه مهارتهای خود یا بخش خود کشف کنند.
انگیزه، بخشی ضروری از هر کار است. بنابراین شما باید دائما در تلاش باشید تا به کارکنان خود انگیزه دهید و برای آنان الهام بخش باشید. اگر این کار را انجام دهید، مطمئنا به نتایج مورد نظر خود دست خواهید یافت.