1

با سختی های بازاریابی شبکه‌ای آشنا شوید!

  • کد خبر : 5364
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
با سختی های بازاریابی شبکه‌ای آشنا شوید!

بازاریابی شبکه‌ای، براساس سخن یکی از اساتید دانشگاه شریف، در ایران طی چند سال اخیر مطرح است. درحالی‌که این مفهوم در دنیا قریب به ۷۰ سال سابقه دارد. از حوالی سال ۱۹۳۰ این نوع بازاریابی از آمریکا آغاز گردید. بازاریابی شبکه‌ای یا نام دیگر آن، نتورک مارکتینگ، نوعی تجارت است که در آن شرکت‌های گوناگون، […]

بازاریابی شبکه‌ای، براساس سخن یکی از اساتید دانشگاه شریف، در ایران طی چند سال اخیر مطرح است. درحالی‌که این مفهوم در دنیا قریب به ۷۰ سال سابقه دارد. از حوالی سال ۱۹۳۰ این نوع بازاریابی از آمریکا آغاز گردید. بازاریابی شبکه‌ای یا نام دیگر آن، نتورک مارکتینگ، نوعی تجارت است که در آن شرکت‌های گوناگون، کالاهای خود را بدون واسطه به دست مشتریان خود می‌رسانند. از نکات مهم این بازاریابی چند سطحی، این است که در آن درآمدی ثابت وجود نداشته و افراد می‌توانند درآمدهای متغیری از آن کسب کنند. توجه کنید که سختی های بازاریابی شبکه‌ای کم نبوده و جهت ورود به این بازاریابی، با سختی‌ها و مشکلات راه آشنا شده و سپس اقدام به فعالیت در این حوزه نمایید.

همان گونه که مستحضرید، در این مقاله سعی داریم شما را با سختی های بازاریابی شبکه‌ای آشنا نموده تا پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه باشیم. پس با ما همراه باشید.

با سختی های بازاریابی شبکه‌ای آشنا شوید!

اصلی ترین معایب و سختی های بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

اگر شما تابه‌حال در یکی از جلسات توجیهی نتورک مارکتینگ شرکت کرده‌ باشید‌؛ متوجه می‌شوید. در این جلسات،  اغلب از شخصی میگویند که با شروع کار نتورک از صفر و حتی بدون ذره‌ای سرمایه اولیه، توانست در مدت کوتاهی، صاحب سرمایهٔ هنگفت و البته یک خودروی آخرین مدل شود.

 

مطالعه بیشتر: بازاریابی شبکه ای چیست؟ انواع آن، طرز کار و مثال

 

در طی این جلسات، به افراد وعده‌هایی مبنی بر اینکه آن‌ها نیز مانند شخص فلانی، در این شغل موفق میشوند، داده میشود تا افراد در انتخاب این مسیر مصمم شوند. اما وقتی فعالیت خود را در شغل نتورک مارکتینگ آغاز کنید با سختی های بازاریابی شبکه‌ای مواجه می‌شوید و نکاتی که از آن بی‌خبر بودید به سراغتان می‌آید که پذیرش برخی از آن‌ها برایتان ممکن است دشوار باشد. در این قسمت از مقاله،  شما را با چند مورد از چالش‌های این نوع بازاریابی که افراد فعال در این زمینه با آن مواجه هستند آشنا می‌کنیم.

اصلی ترین معایب و سختی های بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

ازبین‌رفتن انگیزه فرد

پس از آنکه افراد متوجه شدید بسیاری از وعده‌ها و مطالب ارائه شده در جلسات توجیهی دروغ بودند؛ ممکن است به آینده این شغل بدبین شده و یا حتی از فعالیت در این زمینه منصرف شوید. لذا ممکن است، نسبت به افرادی که در این زمینه فعالیت یا تبلیغات می‌کنند، دیدی منفی پیدا کنید و آن‌ها را به‌عنوان فردی شیاد بشناسید.

دشوار بودن مرحلهٔ جذب مشتری

اگر با یک دید کلی به قضیه نگاه کنیم، نتورک مارکتینگ درواقع تجارت انسان است؛ یعنی شما به خود افراد و نیز همراهی آن‌ها نیازمندید. شما در این حرفه باید افراد پیرامون خود، از قبیل خانواده، فامیل، دوست، همسایه و… را راضی کنید تا محصولاتی را از شما بخرند. همچنین در مرحله بعدی باید آن‌ها را ترغیب به عضویت در زیرمجموعه خودتان کنید؛ تا آن‌ها نیز در این حیطه شروع به فعالیت نمایند. خلاصهٔ فعالیت شما در این شغل، چانه‌زنی با افراد و آشنایان و جذب آن‌ها به شرکت است. علاوه بر این، از بزرگ‌ترین سختی های بازاریابی شبکه‌ای ، احتمال بالای ایجاد کدورت و یا به‌هم‌خوردن روابط، در میان صحبت با آشنایان برای جذب آن‌ها است.

ازبین‌رفتن انگیزه فرد

ثابت نبودن و مشخص نبودن میزان درآمد

از دیگر ریسک‌های مهم بازاریابی شبکه‌ای، عدم مشخص‌بودن میزان درآمد است. بر خلاف مشاغل دیگر، شما لزوماً در برابر ساعت‌های کاری خود، مزد دریافت نمی‌کنید؛ لذا ممکن است بعد از مدت‌ها فعالیت و بحث دربارهٔ فروش، مشتری راضی به خرید نشده و  تمامی زحمات شما بی‌نتیجه بماند.

افزایش شرکت‌های هرمی

امروزه با افزایش کلاهبرداری، گرفتار شدن در دام شرکت‌های هرمی نیز به دیگر سختی های بازاریابی شبکه‌ای تبدیل است. قبل از هر اقدامی از قانونی‌بودن شرکت و نیز وجود مجوز فعالیت آن مطمئن شوید.

 

بیشتر بخوانید

 

ثابت نبودن و مشخص نبودن میزان درآمد

تبلیغ برند ناشناخته

از دیگر از معایب و سختی‌های نتورک مارکتینگ این است که شما صاحب کسب‌وکار خود نبوده و شما اقدام به فروش و تبلیغات اجناس با برندهای عمدتاً ناشناخته از لحاظ کیفیت می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، شما خودتان آنچه را که به مشتری می‌گویید باور ندارید. ممکن است در بین مکالمه شما با مشتری، صحبت‌های اشتباهی ردوبدل شده و ذهنیت وی دربارهٔ شما منفی شود. لذا در ادامهٔ فعالیت و در فروش محصولات  تأثیر سوء بگذارد.

 

بیشتر بخوانید:

 

تعداد کم مشتری

در اغلب موارد، تعداد افرادی که می‌توانید آن‌ها را به خرید ترغیب کنید بسیار محدود است. این برخلاف آن صحبت‌هایی است که در جلسات توجیهی درباره عدم محدودیت فرصت پیشرفت در شغل مارکتینگ به شما می‌گفتند.

بعد از مدتی فعالیت شما دیگر فرد جدیدی را برای معرفی محصولات خود پیدا نمی‌کنید. بنابراین درهای پیشرفت و یا حتی ادامه کار بر روی شما بسته می‌شود.

تبلیغ برند ناشناخته

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حقایق و البته سختی های بازاریابی شبکه‌ای را با شما مطرح کنیم. همه این مطالب برگرفته از تجربیات کسانی بود که با این زمینه آشنا هستند و در آن فعالیت کرده‌اند. شما با مطالعه این سختی‌ها و معایب می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید در این شغل و فعالیت به کسب درآمد رسیده و موفق شوید یا خیر؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم، بسیاری از افراد خیلی زود در برابر سختی‌های این شغل تسلیم شده  و کناره‌گیری می‌کنند. اما اگر شما فردی مصمم و سخت‌کوش هستید و نیز توانایی ایجاد راه‌حل‌های جدید برای رفع معضل‌های خود را دارید، می‌توانید بازاریابی شبکه‌ای را شروع کنید. امیدواریم مطالعه مقالهٔ بررسی سختی های بازاریابی شبکه‌ای برایتان مفید باشد. در صورت وجود هرگونه سؤال و یا ابهامی، کارشناسان مجموعهٔ ما همواره آماده پاسخگویی و خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند.

سؤالات متداول

کدام نوع تبلیغات تأثیر بیشتری جهت فروش محصول دارد؟

تبلیغ، بهترین روش افزایش فروش محصولات شرکتی به شمار می‌رود؛ آمارها نشان می‌دهند؛ تبلیغات کلامی تأثیر بسیار بیشتری نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی دارد.

چه عواملی باعث می‌شود بسیاری از افراد در میانهٔ راه شغل نتورک مارکتینگ را رها می‌کنند؟

همان‌طور که اشاره نمودیم؛ سختی های بازاریابی شبکه‌ای بسیار زیاد است و این سختی‌ها باعث ازبین‌رفتن انگیزه فرد برای ادامه مسیر می‌شود. عدم موفقیت در زمینه کسب درآمد، مهم‌ترین چالش این مسیر است.

 

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5364

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.