2

ارز دیجیتال آیوتا

  • کد خبر : 1098
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
ارز دیجیتال آیوتا

ارز دیجیتال آیوتا | از همان ابتدا تا به امروز تمام اختراعات و اکتشافاتی که انجام شده در راستای پیشبرد هدف راحتی زندگی است و تمام اختراعاتی که اتفاق افتاده است به این منظور است که زندگی بشر را راحت‌تر کند و بشر بتواند راحت‌تر به کارهای روزمره بپردازد.از همان ابتدا که انقلاب‌های صنعتی با […]

ارز دیجیتال آیوتا | از همان ابتدا تا به امروز تمام اختراعات و اکتشافاتی که انجام شده در راستای پیشبرد هدف راحتی زندگی است و تمام اختراعاتی که اتفاق افتاده است به این منظور است که زندگی بشر را راحت‌تر کند و بشر بتواند راحت‌تر به کارهای روزمره بپردازد.از همان ابتدا که انقلاب‌های صنعتی با پیدایش اینترنت اتفاق افتاد و در حال حاضر که شاهد پیدایش پول دیجیتالی هستیم. با وجود پول‌های دیجیتال یا همان ارزهای دیجیتال که بزرگ‌ترین و سردسته تمامی آنها بیت‌کوین است این اتفاق در حال افتادن است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ارز دیجیتال آیوتا و نقد و بررسی آن بپردازیم.

ارز دیجیتال آیوتا یا IOTA چیست؟

رمز ارز iota چیست

شاید در همین ابتدا برایتان این سوال پیش بیاید که دلیل بدون کارمزد بودن تراکنش های ارز دیجیتال آیوتا چیست؟ در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با آیوتا آشنا کنیم، اگر تا انتها همراه ما باشید قطعا پاسخ سوالتان را دریافت خواهید کرد.

همانطور که پیشتر آوردیم، آیوتا یک دفتر کل توزیع شده متن باز می باشد که برای قدرت دادن به اینترنت اشیا و یا IOT و همچنین برای انتقال پول بدون هزینه ایجاد شده است.  آیوتا مجهز به یک سیستم مقابله با حملات کامیپوترهای کوانتومی می باشد. با وجود این بستر دیگر نمی توان گفت که آیوتا از قرارداد های هوشمند و یا برنامه های متمرکز پشتیبانی می کند زیرا درست نیست و آیوتا برای پرداخت های توسعه داده شده می باشد. ارز دیجیتال آیوتا دارای قابلیتی است که برای تحقق کاربردی اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گیرد. اگر اطلاعاتی درباره اینترنت اشیا و یا همان IOT ندارید در ادامه همراه ما باشید.

همانطور که می دانید شبکه بلاکچین با مشکل مقیاس پذیری رو به رو است و برخی از ماینر ها برای اینکه معامله های شما را زودتر از زمان تعیین شده انجام دهند هزینه های زیادی دریافت می کنند. طبق گفته ای که پیشتر برایتان آوردیم، آیوتا نیز همانند برخی از رمز ارز ها قصد دارد مشکل مقیاس پذیری را حل کند و در کنار حل نمودن مشکل مقیاس پذیری، هزینه معاملات را با استفاده از شبکه جدید خود کاهش دهد و واسطه که همان ماینر ها می شوند را حذف کنند. برای انجام این کار باید از پرداخت ماشین به ماشین و یا M2M استفاده شود که در این قسمت برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، برایتان یک مثال خواهیم زد.

برای اینکه این مثال را بهتر متوجه شوید باید ابتدا بدانید که منظور از اینترنت اشیا چیست؟ احتمالا شاید تا به حال نام اینترنت اشیا را زیاد شنیده باشید اما ندانید که منظور از اینترنت اشیا چیست. به صورت کلی می توان گفت اینترنت اشیا به این معنی است که تمامی لوازم و یا اشیا به اینترنت متصل شوند و از طریق گوشی های هوشمند و همچینین گجت های دیگر بتوان آن ها کنترل کرد. حال برای اینکه معنی M2M را بهتر متوجه شوید بگذارید به سراغی مثالی که قرار بود برایتان بزنیم برویم.

M2M به معنای پرداخت های ماشین به ماشین می باشد یعنی اینکه فرض کنید یخچال شما خالی از وسایل شده است به همین منظور دیگر نیازی نیست تا خودتان به خرید بروید و یخچالتان را پر کنید، یخچال به اینترنت متصل می شود و خودش سفارشات مورد نیاز را ثبت و سپس پرداخت می کند. به این نوع پرداخت، پرداخت های ماشین به ماشین گفته می شود. در این قسمت دیگر نقش فروشنده و دیگر واسط ها حذف شده است و تقریبا هزینه های اضافی کمتر شده است. هدف آیوتا از ایجاد دقیقا این موضوع است و یکی از دلایلی که کارمزد تراکنش آیوتا صفر است دقیقا همین موضوع می باشد.

آیوتا یک شبکه کاملا غیر متمرکز می باشد و همانند دیگر ارز های دیجیتال از شبکه بلاکچین استفاده نمی کند و برای خود یک بستر جداگانه دارد که نام این بستر ” تنگل یا Tangel ” است. برای اینکه با تنگل بیشتر آشنا شوید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

ارز دیجیتالIOTA  و یا آیوتا نوعی از ارز دیجیتال توزیع شده ، با یک تفاوت عمده است . در واقع می توان گفت آیوتا تحت بستری به عنوان فناوری تنگل شناخته شده است . خوب حالا می خواهیم در ادامه بفهمیم که فناوری تنگل چه تناسبی با ارز دیجیتال آیوتا دارد.

تاریخچه ارز دیجیتال آیوتا

در سال ۲۰۱۵ با عرضه اولیه‌ای که داشت نتوانست بیشتر از ۱۵۰۰ بیت‌کوین سرمایه جذب کند. اما دلیل آن چیست؟ در سال ۲۰۱۵ ارزهای دیجیتال مانند امروز آن‌قدر فراگیر نشده بودند که یک پروژه که روی شبکه اختصاصی خودش است بتواند موفق عمل کند.

اگر در همان سال‌ها نیز عرضه اولیه‌های خوبی اتفاق می‌افتاد اغلب بر روی شبکه اتریوم بود اینکه یک توکن یا کوینی بیاید روی شبکه خود سرمایه زیادی جذب کند دور از انتظار بود ولی در ادامه آن در سال ۲۰۱۷ با عقد قراردادهایی که شرکت آیوتا با شرکت‌هایی مثل سامسونگ، فولکس‌واگن و شرکت‌های مثل فوجیستو و از این نوع شرکت‌ها توانست به موفقیت‌های بیشتری برسد و سرمایه‌گذاران بیشتری رو به خودش جذب کند.

تنگل چیست؟

در آیوتا هیچ گونه استخراجی وجود ندارد. تنگل یک ساختار داده ای بر اساس حرکت جهت دار غیرمدور است. مانند بلاک چین، این شبکه‌ هم یک دفترکل توزیع شده است و همه در شبکه ایفای نقش می‌کنند.

اما نحوه کار این شبکه با بلاک چین کاملا متفاوت است. برای درک این موضوع ابتدا گذری کوتاه به نحوه کار بلاک چین‌ بیت کوین می‌اندازیم.

بلاک چین بیت کوین مبتنی بر اثبات کار یا همان استخراج است. در این شبکه دو دسته کلی از کاربران وجود دارند :

۱- کاربران عادی یا همان کسانی که تراکنش‌ها را ارسال می‌کنند.
۲- استخراج کنندگانی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

در آیوتا فرایند این گونه است: هر زمانی که یک کاربر قصد ارسال تراکنشی را داشته باشد، همزمان و به طور خودکار، کیف پول این کاربر دو تراکنش قبلی را تایید می‌کند و این فرایند ادامه می‌یابد. از این رو کارمزدهای شبکه به صفر می‌رسند و سرعت تایید تراکنش‌ها نسبت به شلوغی شبکه حرکت می‌کند.

آیوتا (IOTA) چیست؟ چگونه آیوتا بخرم؟

برای درک بهتر تفاوت بلاک چین و تنگل به مثال زیر توجه کنید:

در یک مدرسه معلم به تکالیف دانش‌آموزان را بررسی می‌کند و به آن‌ها نمره می‌دهد. برای این کار معلم حقوق دریافت می‌کند و همچنین وقت زیادی برای تایید همه تکالیف نیاز است.

حالا در مدرسه ای دیگر که تنگل نام دارد، با برقراری شرایطی، نقش معلم در مدرسه حذف شده است و دانش آموزان خودشان تکالیف چند هم کلاسی خود را بررسی می‌کنند و نمره می‌دهند.

با این کار دیگر نیازی به صرف هزینه برای پرداخت حقوق معلم نیست و همچنین کارها سریع تر انجام می‌گیرند.

عملکرد ارز دیجیتال IOTA چگونه است ؟

همان طور که قبلا گفتیم این نوع ارز دیجیتال در قالب ساختاری به اسم تنگل کار می کند و نحوه کار آن کاملا متفاوت از شبکه بلاک چین می باشد . ارز دیجیتال IOTA بستری را برای کاربران در نظر میگیرد که می توانند بدون کارمزد و بسیار سریع به انجام تراکنش های خود بپردازند.

همانطور که از اسم آن پیداست IOT که مخفف شده ی Internet Of Things وبه معنای اینترنت اشیا می باشد ، برای تحقق اهداف اینترنت اشیا نیز کاربرد دارد . منظور از اینترنت اشیا در اینجا تمامی وسایل پیرامون محیط زندگی ما که قابلیت دسترسی به اینترنت دارند و با اینترنت کنترل می شوند ، می باشد . در ادامه به چگونگی نحوه عملکرد ارز دیجیتال آیوتا در ساختار تنگل می پردازیم .

روند رمزارز IOTA به این شیوه است که کاربر همزمان با انجام و ارسال تراکنش خود به تایید تراکنش های قبل می پردازد و این دستورالعمل ادامه دارد. به همین دلیل است که ساختار آن تنگل نام گرفته است و فرآیندها به صورت جهت دار در حرکت هستند.

ویژگی های رمز ارز آیوتا (IOTA)

کاملا واضح و روشن است که به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال ویژگی هایی نهفته است . ما در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های رمز ارز IOTA آشنا کنیم . همان طور که در بحث عملکرد آیوتا گفتیم تراکنش ها بدون هزینه صورت می گیرد .برجسته ترین و مهم ترین ویژگی این ارمز ارز شاید همین موضوع باشد .

در نوشته های پیشین ما به این موضوع اشاره کردیم که در بستر ارز دیجیتال IOTA کاربر در حین انجام تراکنش و ارسال آن نیازمند تایید تراکنش های قبلی نیز می باشد . به همین دلیل  روند انجام معاملات سریع می شود . در واقع می توان گفت سرعت انجام تراکنش ها از دیگر ویژگی های این ارز دیجیتال می باشد .

تعداد واحدهای ارز دیجیتال آیوتا

اما تعداد واحدهای یک کوین IOTA چقدر است؟ همان‌طور که بیت‌کوین ۲۱ میلیون عدد از آن وجود دارد، اتریوم ۱۲۰ میلیون از آن وجود دارد و… در خصوص کوین آیوتا نیز این مسئله حائز اهمیت است و در مورد آن نیز صدق می‌کند.

تعداد واحدهای کوین آیوتا تقریبا ۲ ترلیارد است که این تعداد بسیار بالاست. حال اگر این مقدار در داخل صرافی‌ها لیست شود از کادر Order عدد آن بالاتر می‌شود. به عنوان مثال کارکترهایی order که داخل صرافی هایی مانند بایننس تعیین می کنیم نهایتا ۱۰ کاراکتر است.

یعنی مثلا یک کوینی که ۱۱ کاراکتر داشته باشد (مثلاً چند میلیون از آن وجود داشته باشد) و ما بخواهیم به عنوان مثال ۱۰۰ دلار از آن را خریداری کنیم نزدیک به ۱۱ میلیون آیوتا می شود و داخل کادر سفارش ما جا نمی شود.

به همین منظور قراردادی بستند که هر یک میلیون آیوتا را یک مگا آیوتا بنامند. یعنی اگر از هر صرافی آیوتا خریداری کنیم (به عنوان مثال صرافی بایننس) یک عدد آیوتا برابر است با یک میلیون آیوتا. زیرا تعداد آن ها بالا است از واحد مگا استفاده می کنند و شما در اصل یک مگا آیوتا خریداری کرده اید.

کیف پول رسمی ارز دیجیتال آیوتا

ارز دیجیتال آیوتا

اما چه کیف پول‌هایی از کوین آیوتا پشتیبانی می‌کنند؟ کیف پول‌های زیادی وجود دارد اما کیف پول‌های مجاز و قابل‌اعتماد که خود آیوتا به صورت رسمی آن ها را معرفی کرده است، کیف پول رسمی است که در ویندوز و لینوکس و آی مک ها باشد را می توانید استفاده کنید و هنوز کیف پولی که برای اندروید یا IOS ساخته شده باشد و قابل استفاده بر روی تلفن همراه باشد وجود ندارد.

شما فقط می توانید بر روی کیف پول هایی که بر روی ویندوز شما نصب می شود و روی سیستم های کامپیوتری شما است، استفاده کنید که از روی سایت رسمی آیوتا قابل دانلود است.

چگونه آیوتا بخرم؟

خرید آیوتا از صرافی های ارزهای دیجیتال انجام می‌گیرد. به طور کلی دو راه برای خرید آیوتا وجود دارد :

۱- خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار

۲- تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر (بیت کوین و اتریوم) به آیوتا

۱- خرید آیوتا با ریال

خرید مستقیم آیوتا با ریال از طریق سایت های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. اکثر سایت های داخلی در حال حاضر فقط بیت کوین یا در برخی موارد اتریوم می‌فروشند. فقط تعداد کمی از سایت های ایرانی آیوتا را به سبد فروششان اضافه کرده اند که اکثر اوقات هم موجودی این سایت ها صفر است. شما می‌توانید در این سایت ها در صورت وجود توجه داشته باشید که حتما از اعتبار یک سایت یا فرد برای خرید ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل فرمایید.

۲- خرید آیوتا با دلار

خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار نیاز به حساب های بین المللی مانند مستر یا ویزا کارت است. به دلیل تحریم های موجود، برای افراد ساکن ایران، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه های زیادی دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به علاوه مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت های معتبر خارجی هم وجود دارد.

برای خرید مستقیم آیوتا با دلار می‌توانید از سایت های Exrates و Bitfinex اقدام کنید.

سخن آخر

آیوتا که نسل سوم ارزهای دیجیتال است، با قابلیت‌های نوین خود نظیر تراکنش‌های فوق سریع بدون کارمزد، محبوبیت زیادی را در بین کاربران پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور بخش عظیمی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1098

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.