برای موفقیت در نتورک مارکتینگ باید مهارتهای ارتباطی بالایی داشته باشید. یکی از مهمترین مهارتهایی که هر نت ورکر باید داشته باشد، مهارت زمینهسازی و دعوت در نتورک مارکتینگ است. این مهارت یکی از اصلیترین راهها برای ورود افراد جدید به تیم است. شما برای انجام این کار باید با استفاده از روشهایی با افراد ارتباط برقرار کرده و آنها را به کار خود دعوت کنید. رعایت اصولی برای انجام این کار بسیار حیاتی بوده و سبب رشد مجموعه و درآمد شما خواهد شد.
دعوت در نتورک مارکتینگ چیست؟
دعوت در نتورک مارکتینگ به عنوان یکی از پایههای اساسی پیشرفت سازمان شما محسوب میشود. برای انجام این کار در مرحله اول لیستی از افرادی که آنها را میشناسید، بنویسید و آنها را به کار دعوت کنید. این کار به شبکهسازی کمک میکند. یکی از رایجترین اشتباهاتی که بازاریابان شبکهای انجام میدهند این است که آنها در همین مرحله متوقف می شوند. شما باید افرادی که در لیست نوشتهاید را مطابق با روش مربوط به خود به کار دعوت کنید. در این میان برخی از افراد دعوت شما را قبول کرده و برخی قبول نمیکنند. در هر صورت تمام تلاش خود را برای داشتن روند موفقیتآمیز در این مرحله به کار گیرید.
اگر دعوت خود در این مرحله محدود کنید، ایجاد کردن دستهای جدید برای شما مشکل خواهد شد. هرچقدر که تعداد افراد بالایی در این مرحله داشته باشید، با نفرات محدودی مواجه هستید. بنابراین تنها به بازار گرم اکتفا نکرده و به دنبال دعوت افراد در بازار سرد نیز باشید. تعداد افراد در بازار سرد بیشمار است. همواره تعداد افراد بیشتری در بازار سرد نسبت به گرم وجود دارد.
اگر گزینههای شما محدود به یک نفر باشد، مجبور خواهید بود که تنها با همان یک نفر کار کنید. این کار سبب میشود که شبکهسازی برای شما دشوار شود. در این صورت شما باید هرچه در توان دارید، به کار گیرید تا افراد بازار گرم را متقاعد کنید که کار را شروع کنند. این کار سبب میشود که افراد دید منفی نسبت به بازاریابی شبکهای داشته باشند. اگر وارد بازاریابی شبکهای شدید، برای نتیجهگیری باید تا لحظه موفقیت کار را ادامه دهید.
چگونگی دعوت از افراد در نتورک مارکتینگ
برای دعوت از افراد باید از تکنیکهای مختلفی استفاده کنید. بنابراین نمیتوان از یک روش برای تمام افراد استفاده کرد. نحوه دعوت شما به شخصیت فرد، رابطه شما با او و شرایط زمانی و مکانی بستگی دارد. در هنگام دعوت در نتورک مارکتینگ باید انتخاب کنید که از چه جملات و روشی استفاده نمایید. یکی از مهمترین اصول برای دعوت از افراد در بازاریابی شبکهای ایمان و اطمینان قلبی شما است. هدف شما از این کار تغییر دادن زندگی با یکی از بهترین شغلهای دنیا است. ایمان شما با مطالعه و شرکت در جلسات تیم افزایش مییابد. اگر باور ندارید که این روش میتواند زندگی شما و اطرافیان را تغییر دهد، نمیتوانید به موفقیت دست یابید. بنابراین شرکت منظم در جلسات و نتبرداری از جلسات آموزشی امری بسیار مهم است.
برای مطالعه بیشتر: اصول دعوت در بازاریابی شبکه ای
دعوت به صورت مستقیم
از جمله مهمترین روشهای دعوت در نتورک مارکتینگ میتوان به دعوت به صورت مستقیم اشاره کرد. شما میتوانید دو گروه از افراد را از این طریق دعوت کنید. گروه اول افرادی هستند که با بازاریابی شبکهای آشنا هستند و دیدگاه مثبتی نسبت به این روش بازاریابی دارند. گروه دوم افرادی هستند که دید مثبتی نسبت به بازاریابی شبکهای داشته و رابطه خیلی نزدیکی با شما دارند. نزدیک بودن به این افراد سبب میشود که راحتتر بتوانید آنها را به مجموعه خود دعوت کنید. در دعوت به صورت مستقیم باید به تفاوتهای شرکت هرمی نسبت به مجموعه خود بپردازید. همچنین باید تفاوتهای شرکت سالم و ناسالم را برای فرد بیان کنید تا اطمینان او را از سالم بودن مجموعه خود به دست آورید.
از مزایا این روش بازاریابی میتوان به بدون ریسک مالی بودن آن اشاره کرد. بنابراین در این روش دعوت به این موضوع بپردازید. بهتر است در مورد پاره وقت بودن شغل و اینکه زمان کاری فرد منعطف است، صحبت کنید. همچنین همراه داشتن قسمتهایی از برنامه تلویزیونی یا مقالات میتواند بسیار کمککننده باشد. هدف از دعوت به صورت مستقیم این نیست که شما به طور کامل فرد را معارفه کنید. بلکه هدف از دعوت به این روش کنجکاو کردن فرد و باز کردن گارد نسبی او برای شنیدن روش کار شما است.
دعوت به صورت غیرمستقیم
این روش دعوت هم برای کار فروش و هم برای دعوت در نتورک مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال شما یکی از دوستان خود را اتفاقی میبینید. همچنین شما اطلاع دارید که او پتانسیل و انگیزه بالایی برای کار دارد اما عدم وجود سرمایه اولیه و دانشجو بودن موجب شده است که درحال حاضر فرصتی برای کسب درآمد نداشته باشد. در چنین مواقعی میتوانید او را به طور غیر مستقیم به کار دعوت کنید. به عنوان مثال میتوانید او را برای امر فروش دعوت به فعالیت نمایید.
در این روش شما به صورت مستقیم فرد را به بازاریابی شبکهای دعوت نکردهاید. بنابراین سعی کنید به مواردی اشاره کنید که میدانید فرد به آنها علاقه دارد. این صحبتها باید کنجکاوی فرد را برانگیزد و او را تشویق به آشنایی با مجموعه شما کند.
نکات کلی برای دعوت در نتورک مارکتینگ
برای دعوت در نتورک مارکتینگ باید به برخی نکات توجه کنید تا دعوت شما با موفقیت روبرو شد. از جمله مهمترین نکات در این روش میتوان به پیگیر بودن شما اشاره کرد. اگر فرد دعوت شده مشغله بالایی داشت، میتوانید چند روز بعد برای زمینهسازی و دعوت اقدام کنید. در حین زمینهسازی و دعوت در نتورک مارکتینگ پرستیژ شرکت و جلسه معارفه را حفظ کنید. این موضوع سبب میشود که افراد علاقه زیادی به آشنایی با مجموعه نشان دهند. در حین معارفه و دعوت، به دوستان خود اطمینان لازم را دهید که از این طریق میتوانند زندگی باکیفیت بهتر داشته باشند.
سخن پایانی
دعوت در نتورک مارکتینگ یکی از موضوعاتی است که برای حرفهای شدن در آن باید مطالعه داشته باشید و مهارتهای لازم را کسب کنید. با انجام این کار میتوانید مجموعه خود را گسترش داده و موجب موفقیت خود و مجموعه شوید. اگر این کار به درستی انجام شود، موفقیت شما در مراحل بعدی تضمین خواهد شد.