بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ واژهای در تقابل با بازاریابی سنتی محسوب میشود. در گذشته بازاریابی سنتی بسیار موثر بود، اما در دنیا امروز دیگر پاسخگو نیست. امروزه مشتریان قصد دارند که بخشی از برند مورد علاقه خود باشند و صرفا نمیخواهند که آن را دنبال کنند. مشتریان علاقه دارند که برای بهتر شدن محصول با برند مورد نظر تعامل داشته باشند. توجه داشته باشید که شاخص تعامل در دیجیتال مارکتینگ شاخصی مهم در نظر گرفته میشود. اهمیت این تعامل به اندازهای بوده که شاخصی مستقل در بازاریابی را به خود اختصاص داده است. برای آشنایی با بازاریابی تعاملی در ادامه با ما همراه باشید.
بازاریابی تعاملی چیست؟
بازاریابی تعاملی فرایندی است که برای ایجاد ارتباط دوطرفه بین مشتری و شرکت ایجاد شده است. در این نوع بازاریابی مشتریان دیدگاهها و انتخابهای خود را در مورد محصول با دیگران به اشتراک میگذارند تا بازاریابان بتوانند آنها را بهبود ببخشند. هدف این بازاریابی، جلب انتخاب، نظر و ترجیح مشتری و بهتر نمودن استراتژی بازاریابی است. بهکارگیری تعامل در بازاریابی راه بازاریابان را بسیار راحت کرده است. بنابراین بازاریابان تنها کاری که باید انجام دهند این است که مشتریان را دنبال کنند. هر بار که مشتریان نظرات خود را با دیگران به اشتراک میگذارند، فرصت مناسبی برای بازاریابان ایجاد خواهد شد.
انواع بازاریابی تعاملی
بازاریابی تعاملی اهداف مختلفی را دنبال میکند. بازاریابان میتوانند از طریق محتوا پویا همچون محتوا شخصیسازیشده، اطلاعات لایهای، داستانسرایی و تعامل دوطرفه با مشتریان ارتباط برقرار کنند. در این نوع محتوا هدف این است که بتوان محتوایی تعاملی و مربوط به مشتری ایجاد نمود. در ادامه با انواع بازاریابی تعاملی آشنا خواهید شد:
ایجاد محتوا شخصی سازی شده
هنگامیکه شما شخصیت مخاطب برند خود را به خوبی بشناسید، این امکان برای شما فراهم میشود که محتوایی را با بهترین و بیشترین تاثیر برای او فراهم کنید. هرگاه بتوانید چنین محتوایی تولید کنید، مخاطبان میزان بیشتری با شما ارتباط برقرار خواهند کرد و محتوا شما را از روشهای مختلف منتشر میکنند.
اطلاعات لایهای
امروزه یکی از دغدغههای مهم بازاریابان، آموزش به مخاطب است. تعامل در بازاریابی راهی هوشمندانه برای ایجاد محتوا به صورت لایهلایه محسوب میشود. به این ترتیب هر درس به صورت جداگانه و به مرور اضافه شده و مخاطب را در طول زمان وابسته میکند. بازاریابان داستانهای برند خود را در قالب محتوایی دقیق به مخاطبان عرضه مینمایند.
داستانسرایی
به منظور انتشار بیشتر محتوا، بازاریابان یک انیمیشن یا اینفوگرافیک را خلق میکنند. به همین ترتیب بازاریابان محتوا بلند را میشکنند و یک انیمیشن سرگرمکننده تولید میکنند. این امر باعث میشود که مخاطبان انیمیشن یا اینفوگرافیک موردنظر را بیشتر منتشر کنند.
تعامل دوطرفه
بهکارگیری روشهایی مانند طرح سوال و بازیهای تعاملی باعث ایجاد تجربهای خوشایند و مثبت نزد مخاطبان میشود. مهمترین تمایز این نوع بازاریابی با سایر روشها تعاملات دوطرفه محسوب میشود. امروزه ابزارهای تعاملی مختلفی وجود دارند که میتوانند موجب افزایش موفقیت در بازاریابی شوند.
مراحل اجرا بازاریابی تعاملی
برای پیادهسازی یک برنامه موفق بازاریابی تعاملی توجه به نکات و مراحل زیر بسیار ضروری است:
- تقسیمبندی بازار هدف: ابتدا باید شخصیت مخاطبان خود را بشناسید و سپس نوع مناسبی از محتواهای تعاملی را در اختیار آنها قرار دهید. توجه داشته باشید که همه روشهای تعاملی برای تمام مخاطبان مناسب نیست.
- بررسی و شناسایی محرکها: طراحی دعوتی تاثیرگذار برای اقدام مناسب مخاطبان در محتواهای تعاملی نقش بسیار مهمی را به خود اختصاص میدهد.
- طراحی محتواهای شخصیسازیشده: یکی از مراحل مهم در بازاریابی تعاملی، طراحی محتوا شخصیسازی شده برای مشتریان است. این شخصیسازی باید تجربهای منحصربهفرد را بر اساس نیازهای مخاطبان ایجاد کند.
- انگیزهبخشی به مخاطبان: محتواهای تعاملی تولید شده باید توانایی ایجاد انگیزه را در مخاطبان داشته باشند.
- مقیاسپذیری: بسیاری از برنامههای بازاریابی که توسط یک شرکت دیجیتال مارکتینگ طراحی میشوند، در مقیاس بسیار بزرگ اجرا میگردند. برای تحقق بازاریابی تعاملی در مقیاس بسیار بزرگ و شخصیسازی محتواها از ابزارهایی نظیر چتباتها، ویدئوهای تعاملی، بصری سازی دادهها و اینفوگرافیک استفاده میشود.
مطلب پیشنهادی: بازاریابی استراتژیک چیست؟ + مراحل آن
مزایا بازاریابی تعاملی
بسیاری از بازاریابان از بازاریابی تعاملی به سبب مزایا فراوانی که دارد، استفاده فراوانی میکنند. برخی از مزایا این نوع بازاریابی به شرح زیر است:
افزایش آگاهی نسبت به برند
هنگامی که بازاریابان با فروشندگان ارتباط برقرار میکنند و در حال کار بر روی بازخورد مشتریان هستند، سعی دارند که محصول بهتری را به مخاطبان عرضه کنند. در نتیجه باعث جذب بسیاری از مشتریان جدید شده و آنها از طریق تعامل با برند شما آشنا خواهند شد. آگاهی بیشتر نسبت به برند شما باعث افزایش مشتری بالقوه خواهد شد.
تعامل بیشتر با مصرف کننده
یکی از مهمترین مزایا این بازاریابی ایجاد فرصتی مناسب برای فروشندگان است تا از مشتریان بازخورد مستقیمی دریافت کنند. بازاریابان میتوانند با ایجاد تعامل مستقیم با مخاطبان شاهد پیشرفت خوبی در بهبود محصول باشند.
بازخورد مصرف کننده
اطلاع از بازخورد مصرفکننده برای هر برندی بسیار مهم است. شما بدون اطلاع از بازخورد مصرفکننده نمیتوانید استراتژی کسبوکار و بازاریابی خود را بهبود ببخشید. عدم استفاده از بازخورد مصرفکننده باعث درک اشتباه نیازها و خواستههای مشتریان میشود. در نتیجه فروش و جذب فوقالعاده مشتری را تجربه نخواهید کرد. بنابراین بهکارگیری نظرسنجی و بررسی نتایج آن بسیار مهم میباشد، زیرا به شما کمک میکند تا دچار سوءتفاهم نشوید و درک بیشتری نسبت به مخاطبان خود داشته باشید. هرگاه از طریق تعامل با مخاطبان خود بازخورد مناسبی دریافت کنید، استراتژی بازاریابی مناسبی ایجاد خواهید کرد.
افزایش فروش
شما میتوانید موفقیت هر کمپین بازاریابی را از طریق نرخ تبدیل فروش آن بررسی کنید. تعامل در بازاریابی جریان دوطرفهای میان شما و مخاطبان ایجاد میکند که باعث میشود افراد تصمیم به خرید بگیرند. درنتیجه اگر مشتریان سوالی داشتند، به راحتی میتوانند با بازاریابان مطرح کنند و فروش شرکت افزایش پیدا میکند.
سخن پایانی
یادگیری و استفاده از بازاریابی تعاملی برای دستیابی به موفقیت در عصر رسانههای اجتماعی امری ضروری محسوب میشود. روشهای مختلفی برای این نوع بازاریابی وجود دارد. هر کسبوکاری باید متناسب با نیاز خود یکی از این روشها را برگزیند. بنابراین اطمینان پیدا کنید که روش مناسبی را برای کسبوکار خود انتخاب نمایید. برای رشد هر کسبوکار باید از شیوه مناسبی برای بازاریابی استفاده کرد. تعامل در بازاریابی موجب بهبود نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در انواع کسبوکارها خواهد شد.