در دنیای مارکتینگ و بازاریابی برای افزایش شانس فروش ، تکنیکهای بسیاری وجود دارند که توسط افراد مختلف استفاده میشوند. با این حال، بکاربردن تمام این تکنیکها، هر چقدر هم که خلاقانه و جدید باشند، لزوماً باعث موفقیت نمیشوند. به همین خاطر چنانچه میخواهید به موفقیت در بازاریابی دست پیدا کنید، با روشها و راههای اصولی آن آشنا شوید. اینگونه میتوانید کسب و کارتان را به هدف و مقصد تعیین شده برسانید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا به طور جامع به همین موضوع بپردازیم و افزایش شانس فروش را مورد بررسی قرار دهیم.
روشهایی شانس فروش در بازاریابی را افزایش میدهند
در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چند ترفند موثر و کارآمد جهت افزایش فروش و کیب سود؛ در بازاریابی آشنا کنیم.
شناخت ارزش محصولات و خدمات
برای افزایش شانس فروش باید توجه داشته باشید، امروزه مردم دیگر محصول نمیخرند. بلکه به دنبال خرید تجربههای نو در استفاده از کالاها هستند. سعی کنید ارزشها و مزایایی که محصول شما دارد را شناسایی و تهیه کنید. اینکه مشتری شما، پس از استفاده از محصولهایتان ، چه احساسی خواهد داشت از جمله سوالاتی است که باید جواب درست برسید.
شناخت مشتری هدف
اینکه چه افرادی مشتاق هستند تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند برای افزایش شانس فروش دارای اهمیت است. سعی کنید مشتریهای هدف را خوب شناسایی کنید. سوالات زیر برای شناسایی بهتر کمککنندهاند.
- سن مشتریانم در چه محدودهای است؟
- بیشتر مشتریانم مرد هستند یا زن؟
- مشتریانم مجرد هستند یا متاهل؟
- درآمد ماهیانه مشتریانم چقدر است؟
- مشتریانم چه میزان تحصیلات دارند؟
شناخت مشکلات و راهحل آنها
چنانچه شخصیت و رفتار مشتری هدف را به درستی شناسایی کرده باشید، میتوانید به سوال مشتری شما چه مشکل یا نیازی دارد که به واسطه کار شما قابل حل است؟ پاسخ دهید.
گاهی نیاز مشتری آنقدر واضح است که به آسانی قابل برطرف کردن میباشد. گاهی پیش میآید که مشکلات یا نیاز مشتری واضح نیست. در این حالت باید در ابتدا، کالا یا خدمات را ارائه داد و نتایج حاصل را اندازهگیری کرد.
مزیت رقابتی ایجاد کنید
سعی کنید به این سوال پاسخ دهید چرا افراد باید به سراغ شما بیایند و به سمت رقیب شما نروند؟ چه حس خاصی از طریق شما در مشتریان ایجاد میشود که آنها را سمت شما میکشاند؟
ایجاد خدمات مشتریان
ارتباط مستقیم با مشتریان بهترین راه برای شناخت نقاط ضعف و قوت بیزینستان برای افزایش شانس فروش است. با ایجاد خدمات مشتریان، آنان بصورت بالقوه میتوانند به شما کمک نمایند. در این روش شما انتقادات و پیشنهادات مشتریها را میشنوید و ایرادات بیزینستان را رفع مینمایید.
محدودیت در انتخاب
برای افزایش شانس فروش در اختیار گذاشتن انتخابها و محصولات بیشتر، همیشه باعث فروش بیشتر نمیشود! زمانهایی است که داشتن خدمات و محصولات متنوع، تصمیم گیری را برای افراد سخت میکند.
روشهای پرداخت بیشتر
راههای خرید و پرداخت بیشتر، بدون شک کار مشتری را سادهتر میکند و درصد فروش شما نیز بالاتر میرود. برای مثال این روزها برای افزایش شانس فروش، خیلی از کالاها به صورت اینترنتی خریداری میشوند و هزینهاش درب منزل یا به صورت آنلاین پرداخت میگردد.
بیشتر بخوانید
نکات کلیدی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
روانشناسی قیمتگذاری را بشناسید
احتمال اینکه غذایی با قیمت متوسط در منوی غذایی انتخاب شود، بسیار بیشتر از گزینههای ارزان یا گران میباشد. این روند در سایر شرایط هم وجود دارد. در هایپرمارکتها، اکثر محصولات در سه سایز متفاوت به فروش میرسند که انتخاب بیشتر ما اندازه متوسط با قیمت متعادل است. تکنیکی که به ما اجازه انتخاب بین سایر گزینهها را میدهد با این حال ما را به انتخاب خاص وا میدارد. تحقیق و بررسی تکنیکهای متنوع قیمتگذاری که با روانشناسی ارتباط دارد، در نهایت امر میتواند باعث افزایش شانس فروش گردد.
دوره آزمایشی ایجاد کنید
شما میتوانید این امکان را برای مشتریان فراهم کنید تا برای مدت کوتاهی بصورت رایگان از خدمات یا کالا شما استفاده کنند. فراهم کردن دوره آزمایشی در سرویسهای آنلاین، یکی از روشهای خوب برای جلب اعتماد مشتری و نیز افزایش شانس فروش است.
در خدمات آفلاین بوجود آوردن چنین تجربهای در اکثر مواقع میتواند بسیار موثر باشد. چنانچه خدمات نمیدهید و کالا میفروشید باید روش دیگری را امتحان کنید. برای نمونه اگر سوپرمارکت دارید، باید از سایر روشها سعی کنید اعتماد مشتریان هدف را جلب نمایید. برای مثال در اولین خریدشان یک تخفیف قابل توجه در نظر داشته باشید تا ترغیب گردند جای رقبا، این بار به سمت شما بیایند. این عمل، در شروع مسیر هر بیزینسی برای جذب مشتری ضروری است.
برنامه تشویقی ایجاد کنید
اکثر فروشگاهها و برندهای بزرگ، برای داشتن ارتباط صمیمیتر و مداومتر با مشتریانشان ، باشگاه مشتریان خود را راهاندازی میکنند. اینگونه میتوانند یک برنامه تشویقی برای افراد داشته باشند. برای نمونه شما با هر بار خرید از آنها، میتوانید بخشی از مبلغ را در کارت عضوییتان نگه دارید. در انتها با جمع شدن این مبلغ یک محصول دیگر را خریداری میکنید. اگرتصور میکنید این برنامه فقط برای برندهای بزرگ است، سخت در اشتباهید.
چنانچه استارتاپ دارید، میتوانید از این شیوه افزایش شانس فروش استفاده کنید. درواقع لازم است فرقی بین مشتریهای ثابت خود و کسانی که یکبار بطور گذری از شما خرید کردهاند و پس از آن دیگر به سراغتان نیامدند، ایجاد کنید و این مهم را جدی بگیرید.
ایجاد همکاری با سایر کسب و کارها جهت بزرگ کردن دایره ارتباطی
یکی دیگر از راههای افزایش شانس فروش که هم در دو فضای آنلاین و آفلاین تاثیرگذار است، ایجاد ارتباط با بیزینسهایی است که با شما دارای منافع مشترک هستند. با بوجود آوردن ارتباط با سایر بیزینسها، علاوه بر آنکه شراکت پرسود و موثری ایجاد میکنید، میتوانید به مشتریان هدف جدیدی هم متصل شوید. برای نمونه شرکت پیمانکاری که در حوزه ترمیم خانهها فعالیت میکند با شرکتهای تولید لوله و مصالح همکاری میکند.
جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در بحث فروش بیشتر در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با به بکار بستن موارد ذکر شده بتوانید مشتریان فعلی را حفظ کرده و مشتریان جدید بدست آورید.
سوالات متداول
مشتریهای قدیمی مهمتر هستند یا مشتریان جدید؟
سعی کنید به هیچ عنوان مشتریان قدیمی را از دست ندهید. ارزش این مشتریان را بدانید و برای حفظ آنها تلاش کنید تا نیازهایشان برطرف گردد.
آیا میشود تنها به یک یا دو مورد از موارد بالا بسنده کرد؟
برای بدست آوردن نتایج مطلوب در بحث فروش سعی کنید همه موارد بالا را در کار خودتان لحاظ کنید.