نحوه کار بازاریابی شبکهای
نحوه کار بازاریابی شبکهای یک مسئله ساده و در عین حال خاص و تامل برانگیز است. سبک بازاریابی شبکه ای به گونه ای است که هر قدر افراد بیشتری به سمت آن سوق پیدا کنند، چرخ اقتصاد پررونق تر شده و افراد بیشتری به درآمد زایی می رسند. امروزه اشکال گوناگونی از بازاریابی شبکه ای مورد استفاده قرار می گیرد. جذب هرچه بیشتر مشتری و افرادی که محصولات و خدمات ما را ترجیح میدهند، هدف اصلی این حوزه است.
نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکهای یکی از سبک های رایج و مهم بازاریابی محسوب میشود. این نوع از بازاریابی میتواند فروش محصولات ما را چند برابر کند و کسب و کار ما را بسیار گسترش و توسعه دهد. بازاریابی شبک های سالیان سال است که در مجامع مختلف مورد بحث قرار میگیرد.
هدف از این مقاله این است که شما را با این سبک منحصربفرد بازاریابی آشنا کنیم. همچنین در این مقاله خواهیم دانست که نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکهای چگونه باعث میشود به یک فرد ثروتمند و مفید برای جامعه خود تبدیل میشویم؟ چنانچه میخواهید به پاسخ این پرسشها برسید و همچنین فروش بیشتری نسبت به رقبا داشته باشد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با نحوه کار بازاریابی شبکهای بیشتر آشنا شویم.
بازاریابی شبکه ای چیست و چگونه کار می کند؟
از اسم بازاریابی شبکهای نیز میتوان به مفهوم اصلی این مدل از بازاریابی پی برد. این کلمه شامل دو اسم بازاریابی(مارکتینگ) و نتورک(شبکه) است. برای دستیابی به مفهوم آن باید معنای این دو کلمه توجه کنید. هدف علم بازاریابی این است که کیفیت زندگی مردم را بالا ببرد و برای مشکلات زندگی روزمره، راه حل هایی را ارائه کند. نتورکینگ یا بازاریابی راهحل های ارائه شده شرکت ها بیان می شود را تبدیل به سوددهی میکند.
بازاریابی علاوه بر یافتن راه حل مشکلات گوناگون مردم، باعث موفقیت شرکت مربوطه و کسب سود و درآمد بالا میشود. در حقیقت بازاریابی شاخه ای از اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی به حساب میآید. کسی که این علم را به بهترین نحو بیاموزد، نیاز مشتریان را به بهترین شکل پیشبینی و پیدا کرده و برآورده می سازد. مبحث بازاریابی اصلاً قبل از انقلاب صنعتی مطرح نبود.
زیرا اگر فردی محصولی مثل لباس احتیاج داشت، به طور مستقیم به بازار رفته و کالای مخصوص خود را میخرید. با رخ دادن انقلاب صنعتی، تولید گسترده و انبوهی به وجود آمد. بنابراین شرکت ها باید با تلاش خود محصولی ارائه میکردند که مشتری خرید کالای آنها ترجیح دهد و رضایت کافی داشته باشد.
نتورک یا شبکه | نحوه کار بازاریابی شبکهای
در مفهوم بازاریابی به شبکه یا گروهی از افراد، نتورک یا شبکه گفته میشود. در واقع در نتورک مارکتینگ مجموعه ای از افراد دور یکدیگر جمع شده و خرید محصول شرکت موردنظر را به مصرف کنندگان پیشنهاد می کنند.
همچنین یکی دیگر از وظایف این گروه این است که از افرادی بخواهند به شبکه خودشان بپیوندد و برای محصولات شرکت بازاریابی انجام دهد. در نتیجه کالا، محصول ویا خدمات در نقاط مختلف به فروش خواهد رسید. نکته قابل توجه این است که در صورت فروش محصول تمام افراد پورسانت دریافت میکنند. با پیوستن افراد بیشتری به شبکه بازاریابی، فروش محصولات بیشتر و در نتیجه سود بیشتری نصیب اعضای شبکه میشود.
این امکان وجود دارد که بازاریابی چند سطحی یا همان MLM(Multi Level Marketing) به جای بازاریابی شبکه ای به کار رود. منظوراز بازاریابی چند سطحی این است که شما محصول خود را به فرد دیگری میفروشید، سپس از او میخواهید این محصولات را در سطح جدیدی بازاریابی کند و با فروش آنها سود دریافت کند. البته او هم میتواند سطوح افراد جدیدی به شبکه خود بیافزاید و پورسانت و سود بیشتری به دست آورد.
مزایای بازاریابی شبکه ای| نحوه کار بازاریابی شبکهای
بازاریابی شبکه ای و نحوه کار بازاریابی شبکه ای دارای شیوه های خاص و منحصربفردی می باشد. از این رو مزایای زیادی را در بر دارد، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
۱)صرفه جویی و جلوگیری از هدررفتن منابع مالی:
اولین فایده بازاریابی شبکه ای این است.که از هدررفتن بسیاری از هزینه های کسب و کار جلوگیری می کند. شرکتی که از نتورک مارکتینگ استفاده میکند. به تبلیغات احتیاجی ندارد و محصول و خدمات خود را به طور مستقیم به فروش میرساند. البته این نکته هم ذکر کنیم.که این مشاغل مبالغی برای تبلیغات هزینه می کنند. اما میزان این هزینه بسیار کمتر از شرکت هایی است. که از بازاریابی شبکه ای استفاده نمیکنند.
۲) اشتراک گذاری محصولات و خدمات مورد علاقه مردم:
یک روش برای اشتراک محصولات و خدمات مختلف مورد علاقه مردم، نتورک مارکتینگ است. در این نوع از بازاریابی مصرف کنندگان محصول را امتحان و بررسی میکنند. در صورتی که از کیفیت محصول مطمئن شدند و خوششان آمد به دیگران پیشنهاد میکنند. اگر از محصول ناراضی بودند، آن را رد میکنند. به همین دلیل است که بازاریابی شبکه ای در مجامع مختلف بازاریابی مورد توجه است.
۳)راهی برای کسب درآمد از خانه:
زمانی که بسیاری بازاریاب های شبکه ای یا اصطلاحاً نتورکرها(Network Marketer یا Networker ) شبکه خود را تشکیل دادند.و سطوحی از بازاریاب ها را به زیرمجموعه خود اضافه کردند. میتوانند در منزلشان استراحت کنند. زیرا زیرمجموعه ها محصولات را به فروش میرسانند و سود کسب می کنند. در دوران کرونا بسیار از بازاریابان دیگر حضوری با افراد قرار نمی گذاشتند. این بازاریاب ها از طریق غیرحضوری نظیر تماس تصویری و چت با مخاطب های خود ارتباط برقرار میکردند.
۴)روشی برای بهبود مهارت های ارتباطی:
افرادی زیادی از نتورک مارکتینگ را در کسب و کار خود استفاده کردند. اما پس از مدتی نا امید شده و این سبک بازاریابی را کنار گذاشتند. با این حال باور داشتند. که بازاریابی شبکه ای مزایای زیادی داشت. از جمله اینکه مهارت گفتوگو و مذاکره در آنها بسیار تقویت یافته است. یکی از مسائلی که باید در این مدل بازاریابی مدنظر قرار دهیم این است.که باید شنونده خوبی باشیم. به بیان دیگر باید نیاز های شنوندگان را بررسی کرده، بشنویم و به بهترین نحو آنها را برآورده سازیم. شنونده خوبی بودن، مهارت های ارتباطی ما را بسیار بهبود میبخشد.
۵)یک روش عالی برای رسیدن به آزادی و استقلال مالی:
بازاریابی شبکهای فواید زیادی دارد. ازجمله اینکه برای رسیدن به یک استقلال مالی روشی منحصربفرد و ویژه است. شما اگر مدتی به صورت بسیار فعال در مجموعه یا همان شبکه خود فعالیت کنید. با جذب زیرمجموعه و فروش محصولات یک شبکه گسترده تشکیل میدهید. توسط این شبکه بزرگ، شما محصولات بیشتری به فروش می رسانید. با افزایش فروش کالا و خدمات و جذب زیرشاخه بیشتر، سود کلانی نصیب شما خواهد شد. بنابراین استقلال مالی مطلوبی برای شما به موجود میآید.
سخن پایانی
در کل بازاریابی شبکه ای دارای مزایای زیادی است. برای موفقیت در این سبک باید صبر و فعالیت زیادی داشته باشید. در این مقاله درباره مفهوم شبکه یا نتورک، نحوه عملکرد آن و مزایای بازاریابی شبکه ای توضیحاتی داده شد. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید واقع شده باشد.