0

آشنایی با نحوه کار شرکت های هرمی

  • کد خبر : 4728
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
آشنایی با نحوه کار شرکت های هرمی

.با پدید آمدن بازاریابی شبکه‌ای در عرصه تجارت، کلاهبرداران نیز بیکار ننشستند و این گونه بود که شکل کلاهبردارانه بازاریابی شبکه‌ای در جهان شکل گرفت. شرکت های هرمی اتفاق جدیدی در کشور بوده که روش‎های مختلفی را برای جذب افراد و در نهایت کلاهبرداری از آنان دارند. در ادامه به شرکت های هرمی، معضل بزرگ […]

.با پدید آمدن بازاریابی شبکه‌ای در عرصه تجارت، کلاهبرداران نیز بیکار ننشستند و این گونه بود که شکل کلاهبردارانه بازاریابی شبکه‌ای در جهان شکل گرفت. شرکت های هرمی اتفاق جدیدی در کشور بوده که روش‎های مختلفی را برای جذب افراد و در نهایت کلاهبرداری از آنان دارند. در ادامه به شرکت های هرمی، معضل بزرگ جوامع می‎پردازیم.

شرکت های هرمی چگونه کار میکنند؟

شرکت های هرمی چگونه کار می‎کنند؟

در یک تعریف کلی دسیسه هرمی به شکل کلاهبردارانه بازاریابی شبکه‌ای اطلاق می‌شود. در این شیوه شخص یا گروه کلاهبردار با راه‌اندازی یک طرح به ظاهر بازاریابی، پول هنگفتی را به واسطه ضرر رساندن به عده زیادی از اعضا به جیب می‌زنند. نحوه کار شرکت ‎های هرمی به این صورت است که اعضای آن در لایه‏‌های پایین زیاد می‌شود. به همین جهت ساختار آن مانند یک هرم است. ساده ترین نوع این شبکه‎ها دودویی می‌باشد. در این ساختار فعالیت شرکت های هرمی به گونه‎ای است که تعداد اعضای پایین حرم به حدی افزایش می‌یابد تا یافتن عضو مشتاق جدید بسیار کم می‎شود و در بعضی از موارد ناممکن می‎گردد.

مدل کسب و کار اعضای این نوع هرم‎ها بسیار ناپایدار است به صورتی که افرد با پرداخت مبلغی به عضویت هرم درآمده و هر یک از آن‏ها با به عضویت درآوردن افراد بعدی به رشد مجموعه کمک می‎کنند و چند برابر مبلغ پرداختی را کسب می‎کنند.

در این حالت جذب عضو مشتاق جدید بسیار دشوار خواهد بود. تا جایی که ۹۰ درصد افراد پایین هرم اصولا پولشان را از دست می‏دهند و فقط درصد کمی سود کرده و به به پول می‎رسند. و نکته قابل توجه این است که با تمام این اوصاف، قوانین شرکت های هرمی نیز رعایت شده است. هر مدل بیزینسی که بتواند ایجاد امید برای کسب درآمد بالا با هزینه اندک را از خود نشان دهد، بدون شک توجه افراد بسیاری را به خود جلب می‎کند. توجه به تفاوت‎های شرکت‎های فروش چند سطحی قانونی با شرکت های کلاهبردار هرمی، با وجود ساختار و استاندارهای مشخص، مسئله آنچنان دشواری نیست.

شرکت های هرمی چگونه کار میکنند؟

ویژگی‎های شرکت های هرمی و کلاهبرداری هرمی

ویژگی‌هایی که درباره شرکت های هرمی در ادامه  شرح می‎دهیم، عناصر بالقوه‎ای هستند که برای تشخیص طرح های هرمی باید توسط سازمان‎های نظارتی مربوطه مورد توجه قرار گیرند:

  • خرید از روی  اجبار  محصولات شرکت
  • طرحی که در آن افراد توزیع کننده را به شرکت کردن معنادار پس از آن که توزیع کننده شوند، الزام نمی‎کند.
  • لزوم سرمایه گذاری حداکثری در شرکت
  • طرحی که محصولات شرکت همه یا به تعداد زیاد تنها مورد مصرف توزیع کنندگان واقع می‌گردد.
  • مدل کسب و کاری که درنهایت نتیجه آن بزرگ شدن شبکه توزیع کننده می‎باشد.
  • خرید از روی اجبار خدمات جانبی با محصولات فرعی شرکت
  • طرح‎هایی که عمدتاً بر پایه شانس است مانند طرح‎های بخت آزمایی،  تا مبتنی به تلاش و پشتکار برای فروش.
  • طرحی که توزیع‎کنندگان در صورت عدم ادامه فعالیت با لیست بلند بالایی از محصولاتی که به فروش نرفت، مواجه می‎شوند.
  • کالاهایی که با قیمت گران به فروش می‎رسند.
  • طرحی که در آن دستمزدها فقط به توزیع‎کنندگان برای قرارگیری در لول‎های بالا پرداخت می‌گردد.
  • طرحی که در آن توزیع کنندگان محصولات را از روی نیاز واقعی خرید نمی‌کنند، بلکه آن را برای پیشرفت در پلن خریداری می‎کنند.
  • درآمدهای براساس جذب یا درآمدهای غیر منطقی مبتنی بر معرفی‎ها
  • طرح هایی که در صورت نخریدن اعضا با شکست مواجه می‎گردند.
  • کالاهایی که هیچگونه بازاری در دنیا ندارند.
  • مدل کسب و کاری که تاکیدی بر خرده فروشی به مشتریان نهایی که عضو شرکت نمی شوند، ندارد.
  • مدل بیزینسی که در آن پرداخت پورسانت‎ها بر اساس خرده فروشی‎های حقیقی نیست.
  • طرح هایی که در آنها تاکید بیشتر برعضوگیری است تا بر خرده فروشی محصول.

ویژگیهای شرکت های هرمی و کلاهبرداری هرمی

تفاوت طرح ‌بازاریابی شبکه‌ای سالم با کلاهبرداری هرمی

یکی از مهم‎ترین فاکتورهایی که باعث تفکیک دو طرح بازاریابی سالم و ناسالم می‌گردد، نحوه عملکرد خود اعضا شرکت می‎باشد. این مسئله ناسالم سازی حتی امکان دارد در شبکه‎ی سالم بازاریابی نیز اتفاق بیفتد و مدل کسب و کار را به یک کلاهبرداری هرمی تبدیل نماید که تنها دلیل آن خود اعضای شبکه هستند.

پیش از هر چیز خوب است هدف از بازاریابی شبکه‎ای سالم را یادآور شویم که همان عمل خورده فروشی به صورت مستقیم و رساندن کالا مدنظر به دست مشتری با حذف واسطه‎ها و دلال‎ها می‌باشد. در این بین پاداشی نیز به عنوان دستمزد به بازاریابان که در واقع همان مشتریان شبکه هستند، به عنوان پورسانت پرداخت می‌گردد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرگونه عملی که منجر به ایجاد انحراف توسط اعضا در این رابطه گردد، آن را به شبکه ناسالم تبدیل می‎کند. اگر اعضا شرکت مشتریان را فقط به خاطر درآمد در شبکه بازاریابی عضو کنند، کالای نهایی به حاشیه رانده شده و کلاهبرداری هرمی شکل می‎گیرد. این کار با بهانه‎هایی به صورت کسب درآمد بیشتر و یا ایجاد استراتژی خاص برای حجم خرید مشتری مانند مجبور کردن به خرید میزان حداقلی از کالاها صورت می‎پذیرد تا اعضای بالاتر سود بیشتری دریافت کنند. به این شکل شبکه سالم به یک دسیسه‎ی هرمی تبدیل می‎‎شود.

برای مطالعه بیشتر: مقایسه طرح های هرمی و بازاریابی چند سطحی

تفاوت طرح ‌بازاریابی شبکه‌ای سالم با کلاهبرداری هرمی

ممنوع بودن جذب سرمایه گذاری افراد دیگر

طی سال ۱۹۷۹ در یک تصمیم حقوقی کلاسیک، هرگونه طرح یا مدل بیزینسی که افراد برای درآمد و سود نیاز به جذب افراد دیگر برای سرمایه گذاری دارند، غیر قانونی و ممنوع اعلام شد. تنها در صورتی سازمان‎های فروش مستقیم دارای شبکه‎ای سالم هستند که یک سازمان خورده فروشی منصفانه باشند. در نتیجه باعث رسیدن کالای خوب درخواستی به مصرف کننده نهایی می‎شوند. مدل‎های کسب و کاری که مانند شرکت های هرمی باعث تشکیل انبار و پرداخت چند برابری در مقابل جذب افراد دیگر می‎شوند، به کل ممنوع شدند.

افراد شیاد برای صید مردم ناآگاه می‌گویند: این ساختار اقتصادی، نتیجه عصر اینترنت بوده و مانند بسیاری از بیزینس‌های جدید سودآور است! اما باید توجه کنید که شرکت ‌های هرمی مخل تجارت جهانی و بازاریابی سالم هستند. لذا کشورهای مختلف، از گذشته قوانین و ابزارهای مختلفی برای مقابله با آن‎ها به کار گرفته‎اند. اثرات مخرب این جور از شرکت‌ها تا بدانجاست که مشکلات فراوان اقتصادی و حتی سیاسی، فرهنگی و امنیتی برای کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده‌اند.

 

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=4728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. برای ورود به بازاریابی شبکه ای سرمایه مشخصی لازمه؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.