بازاریابی شبکه ای آینده تجارت در قرن بیست و یکم است. در طول زمان در شرایط خوب و به درستی تکامل یافته است. فروش مستقیم که به عنوان یک شغل پاره وقت تعریف شده بود، اکنون مسیر مناسبی در ایجاد فرصت های شغلی دارد و در پنج سال گذشته، به عنوان یک منبع درآمد قابل دوام و رشد در کسب و کار بازاریابی ظاهر شده است. رشد بازاریابی شبکه ای در هند در چند وقت اخیر به شدت افزایش یافته است. دذ ائامه همراه ما باشید تا در مورد آینده بازاریابی شبکه ای در ایران بیشتر بدانیم.
سیر تکامل بازاریابی در گذر زمان
برای اینکه بفهمیم آینده بازاریابی شبکه ای به کجا می رود، باید به این نکته نیز توجه کنیم که از کجا شروع شد و چگونه طی سال ها تکامل یافته است.
- در سال ۱۸۸۶ – مدل کسب و کار MLM در ایالات متحده در طول سال ۱۸۸۶ با تأسیس Avon تکامل یافت.
- در سال ۱۹۲۵ – حجم فروش مستقیم به حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
- بین سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰، شرکتهای زیادی ظهور کردند که از مفهوم بازاریابی چند سطحی یا بازاریابی شبکهای حمایت میکردند.
- در سال ۱۹۷۰ – محصولات جدیدی ظهور کردند و بر گسترش تجارت MLM متمرکز شدند. دسته بندی محصولات مانند محصولات سلامتی، محصولات خانگی، مواد غذایی شروع به تکامل کردند تا مصرف کنندگان بالقوه را جذب کنند.
- بین سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ – بسیاری از شرکتهای بزرگ MLM مانند Avon، Amway، Tupperware خدمات خود را به بازار جهانی گسترش دادند تا پایگاه مشتریان بسیار بیشتری ایجاد کنند. کشورهایی مانند هند، کره، چین شاهد هجوم مشاغل MLM بودند.
آینده صنعت بازاریابی شبکه ای
همانطور که می بینیم، بازاریابی شبکه ای سال به سال به رشد و تکامل خود ادامه می دهد. ما میتوانیم این اتفاق را به طور مداوم در شرکتهای معتبر مشاهده کنیم.
هیچ یک از ما نمیتوانیم آینده را پیشبینی کنیم، اما میتوانیم به تاریخ قبلی و فرهنگ مصرفکننده نگاه کنیم. متوجه میشویم که مردم هنوز نیاز به مصرف دارند.
مشاغل آبرومندانه که با مزایای مناسب همراه هستند بسیار اندک هستند.
چند دلیل که چرا بازاریابی شبکه ای آینده کسب و کار است؟!
۱٫ ریسک پایین
راه اندازی یک تجارت بازاریابی شبکه ای نیاز به حداقل سرمایه برای شروع دارد. آیا کسب و کار دیگری می شناسید که بتوانید با سرمایه کم راه اندازی کنید که بازدهی آنچنانی با ریسک کم داشته باشد؟
با وضعیت اقتصادی کنونی، به دلیل همه گیری ویروس کرونا مردم به دنبال یک فرصت تجاری جدید هستند. تجارت MLM جایگزین مناسبی است که برای نسل جوان (۱۸ تا ۲۵ سال) که به دنبال کسب و کار ایده آلی برای شروع کسب درآمد هستند می باشد.
۲٫ انعطاف پذیری زمان
چه چیزی با ارزش تر از پول است؟ زمان.
یکی از دلایل اصلی من برای ایجاد این کسب و کار تمام وقت این بود که بتوانم زمان بیشتری را با فرزندانم داشته باشم. با یک تجارت بازاریابی شبکه ای، می توانید رئیس خود باشید و انتخاب کنید که چه زمانی می خواهید کار کنید و این نیز چیزی است که واقعاً نسل جوان را مجذوب خود می کند.
۳٫ دو برابر درآمد هر سال
در یک تجارت بازاریابی شبکه ای، شما این فرصت را دارید که در واقع درآمد خود را هر سال دو برابر کنید. هر چه زمان و تلاش بیشتری صرف کنید، فرصت کسب درآمد شما بیشتر می شود.
۴٫ کسب و کار کاملاً آنلاین
از آنجا که شما می توانید یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای را کاملاً آنلاین ایجاد کنید، به انبوهی از مردم دسترسی دارید.
با افزایش کار از راه دور در طول سال گذشته، مردم خواهان این هستند که بتوانند از خانه یا هر جایی دیگری کار کنند.
مکانیسم بازاریابی شبکهای میتواند به صاحبان کسبوکارهای کوچک نشان دهد که چگونه داشتن کسبوکار خود میتواند منجر به داشتن زندگی سرشار از زمان، پول، تعادل و آزادی نهایی شود – چیزی که بسیاری از استارتآپها نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
بیشتر بخوانید: معرفی شرکت های بازاریابی شبکه در ایران
چگونه میتوان در نتورک مارکتینگ موفق شد؟
بازاریابی شبکهای از بازاریابی دهان به دهان پیروی میکند که در این روش باید محصول خود را به فرد دیگری توصیه نمایید. دراینصورت باید از محصول موردنظر تعریف کرده و مزایا آن را ذکر کنید. همچنین طوری عمل کنید که بتوانید محصول مورد نظر خود را به افراد بفروشید.
برخورداری از قدرت مذاکره و اطلاع از موضوع مذاکره در نتورک مارکتینگ امری بسیار بااهمیت است. شما باید توانایی ساخت شبکه با استفاده از زیرمجموعههای خود را داشته باشید. توانایی ساخت رهبر نیز در آینده بازاریابی شبکه ای بسیار مهم است؛ زیرا باعث افزایش چند برابری زیرمجموعههای شما میشود. اگر میخواهید زیرمجموعههای فعالی داشته باشید، باید هریک از آنها را به یک رهبر توانمند تبدیل نمایید. این افراد در آینده بازاریابی شبکه ای به یک رهبر قدرتمند تبدیل میشوند که میتوانند برای خود بهصورت شخصی تیم بسازند.
کاستی های بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکهای در کنار تمام مزایا خود، دارای کاستیهایی است و حقایق ناخوشایندی درمورد آن وجود دارد. این کاستیها گاهی اوقات اجرا و بهکارگیری بازاریابی را دچار مشکل میکند. در ادامه برخی از کاستیهای این بازاریابی را شرح خواهیم داد.
ممنوعیت استفاده در بسیاری از کشورها
اجرا و استفاده از بازاریابی شبکهای در بسیاری از کشورها ممنوع بوده و کشورهای انگشتشماری این بازاریابی را قانونی اعلام کردهاند.
روند سخت کسب درآمد
شما باید برای افزایش سودآوری، تلاش بسیاری انجام دهید. همچنین باید نام تجاری و برندی که قصد فروش محصولات آن را دارید، بهخوبی بشناسید و توانایی این را داشته باشید که با استفاده از تبلیغات و سایر کانالها، افراد را نسبت به خرید محصولات خود مجاب کنید. بیشتر فروش در آینده بازاریابی شبکه ای بهصورت چهرهبهچهره بوده و فروش در این روش بهصورت کاملا حضوری انجام خواهد شد.
رقابت دشوار در بازاریابی شبکه ای
اگر در فروش بهخوبی عمل نکنید، نمیتوانید انتظار زیادی از حمایت دیگران داشته باشید. هرکس برای پیشرفت در بازاریابی شبکهای باید فروش خود را افزایش دهد.
سخن پایانی
امروزه بازاریابی شبکهای با سرعت زیادی در حال پیشرفت و توسعه است. بنابراین برای موفقیت در این حوزه باید خود را بهروز نگه داشته و مهارتهای ارتباطی، مذاکره و رهبری را در خود افزایش دهید. اگر میخواهید از اخبار بهروز و جدید بازاریابی شبکهای مطلع شوید، وبسایت نتورک نیوز این امکان را برای شما فراهم کرده است. شما میتوانید با مراجعه به وبسایت نتورک نیوز از مقالات مرتبط با آینده بازاریابی شبکه ای استفاده کنید.
سوالات متداول
۱- چرا بازاریابی شبکهای آینده کسبوکارها بهشمار میرود؟
بازاریابی شبکهای با برخورداری از ریسک پایین، انعطافپذیری بالا، امکان انجام کار بهصورت آنلاین و درآمد مناسب آینده کسبوکارها محسوب میشود.
۲- آینده بازاریابی شبکه ای چگونه خواهد بود؟
بازاریابی شبکهای در آینده این امکان را برای شما فراهم میکند که زمان بیشتری را به دیگر امور خود اختصاص دهید. همچنین میتوانید انتخاب کنید که چه زمانی کار کنید.
۳- آیا در بازاریابی شبکهای کاستی وجود دارد؟
بازاریابی شبکهای در برخی کشورها ممنوع بوده و به رسمیت شناخته نمیشود. همچنین این نوع بازاریابی نیاز به تلاش بسیار و مداوم دارد.