بازاریابی صادراتی یکی از مهمترین موارد پیش از صادرات کالا به کشورهای هدف محسوب میشود. اطلاعات درباره حس بازار باارزشترین عنصر بازاریابی صادرات بوده و باید بدانید که خدمت یا محصول شما چگونه در حوزه تجارت بینالملل رقابت خواهد کرد. بسیاری از کسبوکارها همواره به دنبال یافتن خریداران در بازارهای بینالمللی هستند. البته درحقیقت یافتن خریدار خارجی کار آسانی نبوده و یکی از چالشهای اصلی و مهم شرکتهای تولیدی، بازرگانی و تامینکنندگان بهشمار میرود. در ادامه با ما همراه باشید تا در ارتباط با بازاریابی صادراتی و نحوه انجام آن اطلاعات مفیدی کسب کنید.
بازاریابی صادراتی چیست؟
یکی از روشهایی که مطابق با آن شرکتهای بازرگانی محصولات و خدمات خود را به کشورهای خارجی صادر میکنند، بازاریابی صادراتی است. درواقع این محصولات در کشور مبدا تولید شدهاند. سپس شرکتها محصولات خود را در سطح بینالمللی به خریداران خارجی عرضه میکنند. بهطورکلی بازاریابی صادرات هیچ شباهتی به بازاریابیهای رایج نداشته و به معنا شناسایی بازارهای خارجی و یافتن روش نفوذ به این بازارها است. همچنین به بازرگانان و تاجران توصیه میشود که پیش از ورود به بازارهای بینالمللی و خارجی، اطلاعات کافی را در ارتباط با این نوع بازاریابی کسب کنند.
انواع روش های یافتن مشتری خارجی برای صادرات
اصلیترین چالشی که مدیران کسبوکار در طول بازاریابی صادرات محصولات به کشورهای خارجی با آن مواجه میشوند، چگونگی جذب مشتریان خارجی است. در ادامه روشهای مهمی که با بهکارگیری آنها تعداد مشتریان خارجی کسبوکار شما افزایش پیدا میکند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اطلاعات لازم را درباره تجارت بینالملل و بازاریابی صادراتی کسب کنید
اولین قدم برای انجام بازاریابی صادراتی، کسب اطلاع درباره صادرات محصولات کسبوکار شما به خارج از کشور است. درواقع باید از جزئیات تجارت بینالملل و نحوه بازاریابی برای صادرات کالا توسط دیگر کسبوکارها به خارج از کشور مطلع باشید تا بتوانید برنامهریزی مناسبی انجام دهید. شرایط صادرات و واردات در هر کشوری متفاوت است. به همین دلیل شما باید از شرایط کشورهایی که قصد صادرات کالاهای خود به آنها را دارید، اطلاع کسب کنید. انجام این فعالیتها به عنوان تحقیقات بازار بینالملل شناخته میشود.
از بازاریابی الکترونیک غافل نشوید
امروزه استفاده از روشهای سنتی برای توسعه کسبوکار و پیدا کردن مشتریان جدید، منسوخ شده است. در واقع با وجود ابزار دیجیتال مارکتینگ، دیگر نیازی به روشهای قدیمی نخواهید داشت. طراحی و تولید وبسایت و برخورداری از یک شبکه اجتماعی که بتوانید برند و محصولات خود را در آن معرفی کنید، باعث پیشرفت کاری شما میشود. توجه داشته باشید که زبان محتواهای شما هنگام استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باید انگلیسی باشد تا بتوانید مشتریان خارجی را جذب کنید.
در مجله نتورک نیوز بخوانید
در نمایشگاه های بین المللی و داخلی شرکت کنید
با وجود شرایط تحریم و سخت شدن بازاریابی صادراتی و ارسال کالا به مشتریان خارجی، هر ساله نمایشگاههایی در داخل و خارج از کشور برگزار میشود. شما میتوانید با اطلاع از شرایط، محصولات خود را در غرفههای مختلف در معرض دید عموم قرار دهید. مشتریان خارجی که قصد واردات کالا را دارند، با مشاهده محصولات به عقد قرارداد با شما تشویق میشوند.
تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی صادراتی
افراد مختلف با استفاده از شبکههای اجتماعی بازخورد و نظر خود را نسبت به محصول و خدمات شرکتها در بلاگهای شخصی خود منتشر میکنند و برندها را به دوستان و اعضا خانواده خود معرفی و بازخورد سایرین را در مورد محصولات کسبوکارهای مختلف مطالعه میکنند. مالکین برندها میتوانند در تمام پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، صفحهای برای خود ایجاد و برند خود را تبلیغ کنند. شبکههای اجتماعی به برندها کمک میکنند تا با مشتریان در تعامل باشند، با آنها مکالمه کنند و نظر آنها در مورد برند و کسبوکار خود جویا شوند.
شما میتوانید با استفاده از شبکههای اجتماعی تبلیغات خود را انجام دهید و به صورت دورهای به دنبالکنندگان خود هدایا اهدا کنید. شبکههای اجتماعی ممکن است ریسک بالایی داشته باشند اما با اندکی تحقیق و برنامهریزی میتوانید از این شبکهها به نفع کسبوکار خود استفاده کنید. درنتیجه شبکههای اجتماعی میتوانند آگاهی افراد را درمورد برند و خدمات شما افزایش دهند. بیشتر خریداران پیش از خرید یک محصول در مورد آن جستوجو و نظرات سایرین را درمورد محصول موردنظر مطالعه میکنند. کشورهای مختلف از شبکههای اجتماعی محلی متعددی استفاده میکنند که بهرهگیری از آنها منجر به معرفی بهتر محصولات به افراد مختلف میشود.
نکاتی که باید در بازاریابی صادراتی رعایت کنید
برای اینکه در بازاریابی صادراتی موفق شوید باید علاوه بر آگاهی و بهکارگیری روشهای مختلف، برخی نکات را رعایت کنید. در ادامه نکاتی که باید در بازاریابی صادراتی توجه کنید را بررسی خواهیم کرد.
- نیاز مشتریان خارجی و بازار هدف را در کشور مقصد شناسایی کنید
- هنگام ارائه محصولات و خدمات از روشهای خلاقانه بهره بگیرید
- به صورت منظم و متوالی تحقیقات بازار انجام دهید تا اطلاعات شما بهروز شود
- سعی کنید که در تمام نمایشگاههای بینالمللی حضور داشته باشید
- نقاط قوت کسبوکار و محصولات خود را شناسایی و روی آنها تمرکز کنید
- تمام استانداردهای بینالمللی لازم را هنگام طراحی، تولید و نمایش محصولات خود رعایت کنید
- مقدار ارزش افزوده بیشتری را در محصولات خود در نظر بگیرید
- در مقابل تغییرات بازار و عملکرد رقبا داخلی و خارجی خود به سرعت عمل کنید و منعطف باشید.
سخن پایانی
یکی از برنامههایی که بازده بسیار خوبی برای کسبوکارها دارد، تجارت جهانی و توسعه کسبوکار در سطح بینالمللی است. ورود به این حوزه میتواند ضرر و زیانهای زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین تاجران و تولیدکنندگان باید با آگاهی عمل کنند و توجه داشته باشند که عرضه محصول و خدمات در سطح بینالمللی به مشتریان خارجی تفاوت زیادی با عرضه محصولات به مشتریان داخلی دارد. شرکتهای بازرگانی باید اطلاعات کاملی از شرایط طبیعی، وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی، شرایط سیاسی و شرایط رقابتی کشوری که قصد صادرات به آن را دارند، داشته باشند. همچنین باید تمام هزینههای اضافی را محاسبه کرده و در برنامه بازاریابی صادراتی خود قرار دهند.
سوالات متداول
بازاریابی صادراتی چیست؟
یکی از روشهایی که شرکتهای بازرگانی محصولات و خدمات خود را به کشورهای خارجی صادر میکنند، بازاریابی صادراتی گفته میشود.
شبکه های اجتماعی چه تاثیری در بازاریابی صادرات دارند؟
شبکههای اجتماعی میتوانند آگاهی افراد واقع در کشورهای خارجی را در مورد برند و خدمات شما افزایش دهند.
چه روشهایی برای جذب مشتریان خارجی به منظور صادرات وجود دارد؟
شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و استفاده از بازاریابی الکترونیک از جمله روشهای موثر در جذب مشتریان خارجی بهشمار میروند.