1

بازاریابی استراتژیک چیست؟ + مراحل آن

  • کد خبر : 4777
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بازاریابی استراتژیک چیست؟ + مراحل آن

بازاریابی استراتژیک چیست؟ این موضوعی است که امروز به طور مفصل قصد بررسی آن را داریم؛ پس در ادامه همراه ما باشید. شما در بازاریابی به دنبال ایجاد روابط سودمند با مشتری هستید. تمام تلاش‎ها در بازاریابی برای جذب بیشتر مشتری برای کسب و کار می‎باشد. هدف کسب و کار شما در بازاریابی این است […]

بازاریابی استراتژیک چیست؟ این موضوعی است که امروز به طور مفصل قصد بررسی آن را داریم؛ پس در ادامه همراه ما باشید. شما در بازاریابی به دنبال ایجاد روابط سودمند با مشتری هستید. تمام تلاش‎ها در بازاریابی برای جذب بیشتر مشتری برای کسب و کار می‎باشد. هدف کسب و کار شما در بازاریابی این است که  با شناسایی نیازهای مخاطبان، در آنها ایجاد علاقه کنید و با کمک تکنیک‌های مختلف نظر مشتری را جلب نمایید.

این نوع بازاریابی هدفمند، بسیار سودمند است، زیرا این امکان را به شما می‌دهد تا در بازاریابی خود تعمق بیشتری داشته باشید. شما قادر خواهید بود مطمئن شوید که مخاطبان مناسب را هدف قرار داده‌اید، وارد بازارهای مناسب شده‎اید و از رسانه‌های صحیح استفاده کرده‎اید.

مراحل یک بازاریابی استراتژیک

+مراحل یک بازاریابی استراتژیک

برنامه ریزی

این مرحله را می‌توان اصلی‎ترین مرحله دانست، این مرحله است که پایه و اساس تلاش‎های شما را پایه گذاری می کند. در این مرحله باید

  • اهداف کسب و کارتان را مشخص شود،
  • نیازهای ضروری را مورد سنجش قرار دهید،
  • اهداف و عملیاتی که باید انجام شود را بنویسید.

تجزیه و تحلیل در بازاریابی استراتژیک

مرحله تجزیه و تحلیل به این اصل مهم می‎پردازد که شرکت شما از چه راهی به تجزیه و تحلیل رقبا بپردازد و صنعتی که در آن فعالیت می‎کنید را مورد ارزیابی قرار می‎دهد. در این مرحله؛ اکثر کسب و کارها دو کار مهم را انجام می‌دهند؛

  • تحقیقات بازار،
  • تحلیل رقبا

بازاریابی استراتژیک چیست؟ + مراحل آن

توسعه و پیشرفت

زمانی که شما یک چشم‎انداز واضح وشفاف از کار خود داشته باشید و بدانید که چگونه خود را به بازار معرفی کنید، مرحله بعدی توسعه برنامه بازاریابی می‎باشد

این مرحله شامل؛

  • تعریف آمیخته بازاریابی شماست،
  • طریقه رسیدن به اهدافتان،
  • اطلاعاتی است که شما باید بدست آورید.

عملیاتی کردن

آخرین فعالیت در زمینه بازاریابی استراتژیک آن است که شما این امکان را داشته باشید همه موارد یاد شده را عملیاتی کنید. همانطور که از اسم آن واضح است، شما با عملیاتی کردن استراتژی بر اساس برنامه بازاریابی و تحقیقات بازار، قدم‎های عملی خود را برمی‎دارید و می‌توانید محصول یا خدمات خود را به بازار عرضه کنید.

این را هم باید متذکر شویم پس از اینکه شما مرحله عملیاتی شدن را گذراندید ضروری است که مروری بر فعالیت‌هایی که انجام داده‎اید‎ داشته باشید. همانگونه که بازار ثابت نیست و مرتب در حال تغییر است، شما نیازمند بروز شدن برای فعالیت‎های جدید هستید. بنابراین بهتر است مرور دقیقی از عملکرد خود و در نظر گرفتن تغییرات بازار داشته باشید.

عناصر کلیدی در استراتژی بازاریابی

+عناصر کلیدی در استراتژی بازاریابی

مشتریان

 دلیل اینکه چرا بازاریابی درحال کامل شدن است و ما نیاز به استراتژی‌های زیادی در این زمینه داریم، مشتری‎ها هستند. من یک مشتری هستم. عادت‌های من و تصمیمات خرید من نسبت به شما متفاوت می‌باشد. پس باید من را بشناسید.

شرکت

هدف از شرکت، نقاط قوت و نقاط ضعف درونی شرکت است. تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار تجزیه و تحلیل قوی محسوب می‎شود که تعیین می‌کند شرکت امکان انجام چه کارهایی را دارد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد. برای طراحی یک استراتژی، شرکت باید تجزیه و تحلیل داخلی را انجام دهد و تصمیمات درستی بگیرد.

رقابت

رقابت هم بر مشتریان و هم بر شرکت تاثیرگذار است. فعالیت‌های موفق تبلیغاتی و بازاریابی همیشه بدلیل ترس از افزایش رقابت صورت می‌گیرند.

محیط سیاسی

 خیلی از عوامل بر محیط سیاسی یک کشور تاثیرگذار هستند. سطح کنترل بر سیاست‌ها، ساختار سیاسی و همینطور عوامل گوناگون دیگر به ساخت محیط سیاسی و حقوقی یک کشور کمک می‌کنند.

محیط تکنولوژیک

محیط تکنولوژیک

اکثر خوانندگان، این مقاله را بر روی تلفن هوشمند می‌خوانند. آیا تا یک دهه پیش، چنین چیزی ممکن بود؟ برای همه آن شرکت‌هایی که یک دهه پیش در اوج بودند چه اتفاقی افتاد؟ محیط تکنولوژیکی بسیار متغیر است  و شرکت‌هایی که ناسازگار هستند، شکست می‌خورند. تکنولوژی یک عنصر ضروری در استراتژی بازاریابی است.

محیط اجتماعی و بازاریابی استراتژیک

منوی غذایی مک دونالد در هر کشور جدیدی که به آن وارد می‌شود، تغییر می‌کند. این به دلیل محیط اجتماعی است. کشورهایی مثل ایالات متحده و انگلستان، دوستدار گوشت هستند؛ این در حالیست که در کشورهایی مانند هند، گوشت عمدتا ممنوع بوده و مردم از رستوران‌ها و هتل‌هایی که خوراک گوشت ارائه می‌دهند استقبال نمی‎کنند. پس محیط اجتماعی در مکان‌های مختلف متفاوت است. براساس محیط اجتماعی، استراتژی نیز متفاوت خواهد بود.

محیط اقتصادی

اگر بخواهید محصول بهتری را وارد  بازار کنید، محیط اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد. بسیاری از برند‌ها هنوز تنها در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارند، و حتی در کشورهای درحال توسعه شعبه‎ای ندارند. این بدلیل (تولید ناخالص داخلی) پایین کشورهای درحال توسعه بوده، که زمینه موردنیاز برای ورود یک برند برتر را فراهم نمی‌کنند. به همین دلیل، هنگام طراحی یک استراتژی، باید ورود به بازار اقتصادی مناسبی را هدف‌گذاری کنید.

برای مطالعه بیشتر: چگونه یک نتوركر موفق باشیم؟

+اهمیت بازاریابی استراتژیک در یک سازمان

+اهمیت بازاریابی استراتژیک در یک سازمان

کمک به ارزیابی محیط کنونی

بازاریابی استراتژیک به ارزیابی وضعیت و عملکرد یک شرکت کمک زیادی می‌کند. باید بدانیم چه منابعی در حال حاضر در دسترس شرکت قرار دارد. داده‌های جمع شده به ارزیابی نحوه عملکرد شرکت در محیط رقابتی کمک می‎کند.

کمک به تعیین اهداف بازاریابی مشخص

داشتن برنامه بازاریابی استراتژیک باعث می‎شود تا اهداف آن قابل دستیابی را تعیین کنیم. اهداف باید چارچوب زمانی  داشته و قابل دستیابی باشند.

.بیشتر بخوانید:

بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد

کمک به تعیین اهداف بازاریابی مشخص

توسعه محصول در بازاریابی استراتژیک

با برنامه بازاریابی استراتژیک ، محصولات و خدماتی ارائه می‎دهیم که سودآور هستند. این به خاطر آن است که برنامه آن از طریق تحلیل SWOT سازمان، تحلیل بازاری مصرف کنندگان و روند موجود در بازار شروع می‌شود. سپس از این اطلاعات برای تولید محصولات یا ارائه خدمات بهینه استفاده می‌شوند.

در طی چند سال اخیر، بازاریابی استراتژیک طرفداران بیشتری در سازمان‌ها پیدا کرده. با این حال هنوز هم ابهاماتی در مورد اینکه بازاریابی استراتژیک دقیقاً چیست و چه نقشی در سازمان‌ها ایفا می‌کند وجود دارد. امیدواریم این مقاله به رفع این ابهامات کمک کرده باشد.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=4777

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. اطلاعات مفیدی بود مرسی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.