امروزه اینترنت، یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در دنیای مدرن به شمار میرود. با پیشرفت این عرصه، عوامل مختلفی تحت تاثیر اینترنت تغییر میکنند. بازاریابب هم جدا از این تغییرات نیست. هدف بازاریابی، ارتباط با مردم در زمان و مکان مناسب برای افزایش فروش بوده است.
با توجه به این که امروزه بیشتر افراد در حال وقت گذرانی در فضای مجازی هستند، بازاریابی آفلاین دیگر مانند قلب کاربرد ندارد. در ادامه این مطلب میخواهیم دربارهی موضوع پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر به گفتگو بپردازیم. از شما نیز دعوت میکنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا با موضوع اصلی دیجتال مارکتینگ آشنا شویم. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ، روشی در بازاریابی محصولات و خدمات است. این نوع از بازاریابی توسط دستگاههای الکترونیکی انجام میشود. شاید فکر کنید که بازاریابی دیجیتال اخیرا مورد توجه است. اما باید بدانید که بازاریابی دیجیتالی، حدودا ۱۰۰ سال پیش برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.
تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
از انواع بازاراریابی سنتی میتوان به انواع، اگهیهای تلویزیونی، بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات رادیویی و…. اشاره کرد. معمولا این نوع از تبلیغات هزقنههای گزاف و سرسامآوری دارند. معمولا به اندازهای که اسپانسر این تبلیغات هزینه میکند، بازخورد نمیگیرد. همچنین تجربه نشان دادهاست که بازاریابی سنتی برای برند سازی، روش مناسبی نیست.
در مقابل بازاریابی سنتی بازاریابی دیجیتال قرار دارد. معمولا این تبلیغات در قالبهای شبکههای اجتماعی، سئو، تبلیغات کلیکی، موتور جستجو و… در اختیار افراد قرار میگیرد. هزینه این نوع از بازاریابی بسیار مقرون به صرفه است. همچنین به علت هدف قرار گرفتن بخش خاصی از جامعه، روند برندسازی بهتر انجام میشود.
کدام روش برای کسب و کار شما مناسبتر است؟
اگر میخواهید بازخورد خوبی از بازاریابی خود دریافت کنید، ابتدا باید هدف خود از بازاریابی را مشخص کنید. اگر میخواهید با هزینههای کم به گروه خاصی از افراد دسترسی داشته باشید، بازاریابی دیجیتال گزینه بهتری برای شما است.
با وجود پیشرفت این عرصه، همچنان بازاریابی سنتی به قوه خود باقی است. اگر میخواهید به مخاطبان مسنتر یا محلی دسترسی داشته باشید، بازاریابی سنتی روش بهتری محسوب میشود. با در نظر گرفتن این موارد میتوانید تصمیم بگیرید که چه استراتژی برای کسب و کار شما مناسبتر است.
نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در نوع آنلاین دیجتال مارکتینگ، افراد برای شناساندن برند و محصولات خود از روشهایی که در بستر وب هستند استفاده میکنند. از کانالهایی که در دیجتال مارکتینگ کاربرد زیادی دارند میتوان به اینترنت، اپلیکیشنهای آنلاین، انواع شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و… اشاره کرد.
انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ
کانالهای دیجیتال مارکتینگ، پلتفرمهایی هستند که دستیابی راحتتری به مخاطبان هدف، دارند. برای نزدیک شدن به اهدافتان، دیجیتال مارکتینگ میتواند روشی ساده، مقرون به صرفه و پربازده باشد.
البته در نظر داشته باشید که نمیتوان گفت که کدام روش بهتر است. فقط بسته به نیاز شما، شرایط هم تغییر میکند. دیجیتال مارکتینگ خود تعریف بسیار گستردهای دارد. برای دسترسی بهتر، این مفهوم به چند شاخهی مختلف تقسیم شده است. در ادامه میخواهیم این شاخهها را به شما معرفی کنیم و همچنین بررسی کنیم که کدام یک از روشها پتانسیل بیشتری برای رفع نیاز افراد دارد.
انواع شاخههای دیجیتال مارکتینگ
- بهینه سازی موتور جستجو ( seo )
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- روابط عمومی آنلاین
- محتوای حمایت شده
- اتوماسیون بازاریابی
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی درونگرا
بهینهسازی موتور جستجو
بیشتر افرادی که قصد خرید محصول یا خدماتی را دارند، سعی میکنند از کسانی که رتبه بالاتری در موتور جستجوگر سئو دارند، خرید خود را انجام دهند. به طور کلی سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوا است. در مقابل سئو داخلی، سئو خارجی وجود دارد.
سئو خارجی شامل تکنیکهای لینک سازی خارجی، ایجاد بک لینک، بهینهسازی فنی وبسایت و … است. سئوی داخلی و خارجی با هم سیگنالهایی را ایجاد میکند که گوگل میتواند از آنها برای رتبهبندی سایت شما استفاده کند.

بازاریابی شبکههای اجتماعی
یکی از روشهای پر بازده در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکههای اجتماعی است. کلید موفقیت در این نوع از بازاریابی، ایجاد محتوای جذاب و قابل اشتراک گذاری است. اگر میخواهید با مشتریان خود ارتباط دو طرفه داشته باشید، پیشنهاد میکنیم در شبکههای اجتماعی تبلیغات خود را انجام دهید. برای تبلیغات محصول و به دست آوردن فالوورهای بیشتر در شبکههای اجتماعی نیاز به هزینههای زیادی ندارید و این روند برای شما بسیار مقرونبهصرفه است.
برای مطالعه بیشتر: دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ
روابط عمومی آنلاین
به طور کلی روابط عمومی آنلاین، برای پوشش آنلاین به دست آمده با نشریات دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود. روابط عمومی آنلاین شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد. تنها تفاوت آن بستری است که در آن تبلیغات انجام میشود. این بستر به شما این امکان را میدهد که با افراد مختلف بدون پرداخت هزینههای اضافی در ارتباط باشند.
محتوای حمایت شده
با محتوای حمایت شده، شما به عنوان یک برند به شرکت یا نهاد دیگری پول میدهید تا محتوایی را ایجاد و تبلیغ کند. سپس برند یا خدمات شما را به محاطبان خود معرفی کند.
اتوماسیون بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهای برنامه نویسی گفته میشود. ایننرمافزارها عملیات اصلی بازاریابی دیجیتالی شما را خودکار میکند. بسیاری از بخشهای بازاریابی میتوانند کارهای تکراری را که قبلا به صورت دستی انجام میشد، را خودکار کنند. مانند: ردیابی و گزارش کمپین و خبرنامههای ایمیل.
بازاریابی موبایلی
امروزه تلفن همراه تبدیل به یکی از ابزارهای رایج شده است. همین موضوع باعث شده موبایل، یک کانال بازاریابی بسیار سودمند باشد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ از هر فرصتی میتوان برای پیشرفت استفاده کرد. برای مثال تلفن همراه میتواند دادههای مشتری را جمعآوری کند که سپس میتوانید از آنها برای ترسیم استراتژی بازاریابی تلفن همراه استفاده کنید که نتیجهای بهتر ایجاد میکند.
بازاریابی درونگرا
در بازاریابی درونگرا برای پیشرفت بیشتر، از روابط معنادار و پایدار با مشتریان استفاده میکنند. این روش به ارزشگذاری و توانمندسازی مشتریان مربوط میشود. بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله جذب، تعامل و پشتیبانی است.
مدیر دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟
در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابان با در نظر گرفتن هدف و بودجه شرکت، برای افزایش فروش و جذب مشتری تلاش میکنند. آنها روی شاخصهای کلیدی تمرکز میکنند. مدیران دیجیتال مارکتینگ با توجه سنجش دقیق بازدهی هریک از کمپینهای مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند. سپس با این نتایج بهترین آنها را اجرا میکنند.
سخن آخر
اگر بخواهیم حوزهی دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برای شما باز کنیم، قطعا در یک مقاله این کار امکان پذیر نیست. با این وجود سعی کردیم در این مطلب شاخههای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.
محتوای بسیار جامع و کاربردی بود، ما تو مجموعه طراحی سایت و سئو بلوویرا، خدمات بهینه سازی موتور های جستجو رو انجام میدیم که یکی از مهم ترین موارد دیجیتال مارکتینگ هست.