اگر شما هم مانند اکثر مردم در دنیای اینترنت و شبکههای اجتماعی گوناگون، فعال باشید به احتمال زیاد عبارت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به گوشتان خورده است. در این نوع بازاریابی، برای تبلیغ و افزایش نرخ فروش از ابزارهای دیجیتال بهره برده میشود. این نوع مارکتینگ نیز همچون نوع سنتی از شیوههای خاصی پیروی میکند. از جمله تعاریفی که تا حدودی همه بازاریابان دنیای دیجیتال روی آن تفاهم دارند این است که دیجیتال مارکتینگ درواقع نوعی بازاریابی برای معرفی و فروش محصولات و خدمات متنوع به حساب میآید. برای انجام این نوع بازاریابی، فناوریهای دیجیتال بکارگرفته میشود. همانطور که میدانید اغلب این روشها در اینترنت کاربرد دارند. در ادامه با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا میشویم.
بهینه سازی موتور جستجو
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بهینه سازی موتور جستجو. بهینه سازی موتور جستجو که خلاصه شده عبارت Search Engine Optimization که به SEO معروف است میباشد. سئو به پروسهای میگویند که یک وبسایت با استفاده از روشهای ارگانیک و طبیعی به صورت رایگان در نتایج بالاتری در موتور جستجو نشان داده میشود. در یک جستجوی ارگانیک که فردکلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ میکند، چنانچه وبسایت شما برای این کلمه کلیدی بطور مناسب بهینه شده باشد، در میان سایر نتایج SERPs رتبه بالاتری کسب کرده و در جایگاه بهتری در دسترس فرد قرار میگیرد.
بازاریابی موتور جستجو
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی موتور جستجو. بازاریابی موتور جستجو یا Search Engine Marketing که اختصار آن SEM میباشد، از جمله مواردی که عموما در سئو نادیده گرفته میشود را میپوشاند. منظور ما خریدن ترافیک اختصاصی برای سایت است. به کمک SEM این امکان برای شما فراهم میشود تا کاربران و مخاطبان بیشتری را به سوی وبسایت خودتان هدایت نمایید. برای چنین کاری باید از Google Ads و Bing Ads استفاده کنید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی شبکه های اجتماعی. یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ بازاریابی شبکههای اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ، میباشد. این شیوه در دنیای شبکههای مجازی اتفاق میافتد. اکثر افراد امروزه در شبکههایی نظیر اینستاگرام فعالیت دارند و خرید و فروش کالا یا خدمات در این شبکهها بسیار محبوب و رایج است. پس توجه داشته باشید، چنانچه همین الان به دنیای شبکههای اجتماعی ورود پیدا نکنید، بخش بزرگی از بازار را از دست میدهید.
بازاریابی محتوا
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی محتوا. بازاریابی محتوا یا Content Marketing به معنای تولید محتوای باکیفیت برای مخاطب هدف که میتواند تبدیل به مشتری واقعی و دائمی شود. لازم است تا در وبسایت خودتان محتوای تک و منحصر به فرد تولید و منتشر شود تا مخاطبان بیشتری به سمت سایتتان هدایت گردند.
بیشتر بخوانید
بازاریابی پورسانتی
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی پورسانتی. افیلیت مارکتینگ ، بازاریابی پورسانتی یا همکاری در فروش که به شکل لاتین Affiliate Marketing هم افراد میشناسند از جمله روشهای بازاریابی دیجیتال میباشد. در این شیوه، تعدادی نیرو برای فروش محصول یا خدمت استخدام میشوند و در ازای هر فروش مبلغی به عنوان پورسانت به آنها اختصاص داده میشود.
بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ. بازاریابی تأثیرگذار یا Influencer Marketing از جمله روشهای بازاریابی دیجیتال که امروزه در ایران نیز رواج یافته میباشد. به زبان خیلی ساده در اینفلوئنسر مارکتینگ، کسبوکارهای گوناگون در هر صنفی که شما تصور میکنید، با افراد تأثیرگذار و شناختهشده در میان مشتریان قرارداد میبندند.
افراد مشهور مورد نظر، آنچنان بر مشتریان تسلط دارند که میتوانند بر رفتارها و تصمیمات مخاطبان تأثیر بگذارند. درواقع بیزینسها با پرداخت پول به اینفلوئنسرها، از آنها درخواست میکنند که پیام موردنظرشان را به مشتریان ارسال کنند. این پیام احتمال دارد تبلیغ خرید یک کالا باشد یا ثبتنام در یک کمپین و….
بازاریابی ایمیلی
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی ایمیلی. یکی از کمهزینهترین روشهای بازریابی دیجیتال بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing به حساب میآید. در این روش، با کمک ایمیل و سایر ابزارهای ارسال پیام، میتوانید با مشتریان قدیمی خود ارتباط بگیرید و از جهت دیگر، مشتریان جدیدی را هم جذب نمایید. هرچند این روش آنچنان ساده و آسان نیست با این حال در هر مرحله از فروش همچون آگاهی از برند، حفظ مشتری و… میتوانید از این تکنیک استفاده کنید.
بازاریابی ویروسی
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به بازاریابی ویروسی. در واقع چیزی شبیه به شیوه تکثیر ویروس بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing است. در این روش پیام تبلیغی خود را به شکلی به مخاطبان ارسال میکنید که آن پیام به افراد زیادی میرسد. این رشیوه در مرحله آگاهی از برند بسیار تاثیرگذار است و تأثیر زیادی هم بر تبلیغ مدنظر خواهد داشت. ممکن است بازاریابی ویروسی را همانند بازاریابی دهان به دهان تصور کنید؛ اما در حقیقت این دو با هم متفاوت هستند.
تبلیغات کلیکی
برای آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ میپردازیم به تبلیغات کلیکی.
Pay Per Click که مخفف شد آن PPC است، همان تبلیغات کلیکی میباشد که این روزها محبوبیت فراوانی بین افراد دارد. در این روش، شما میتوانید تبلیغ کالای خود را در بسترهای گوناگون مثل وب و موبایل به نمایش بگذارید و تنها در مقابل تعداد کلیک کاربر پول پرداخت کنید.
جمعبندی
در این مقاله درباره انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ بحث کردیم و به تعریف این عبارت پرداختیم. پروسه و برنامه دیجیتال مارکتینگ، یک مسیر پرچالش و تخصصی است؛ به همین خاطر، به تخصص و مهارت نیاز دارد. هر استراتژی و روندی در بازاریابی دیجیتال قانون و بایدها و نبایدهای ویژه خودش را دارد. با کمک از بازاریابان باتجربه در این زمینه، میتوانید کسبوکارتان را بیشتر از گذشته رونق ببخشید و مشتریان جدیدی پیدا کنید، و امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود. در دنیای دیجیتالی امروز، شما چه از چه روشهایی دیگری برای پیشرفت کسب وکار و عقب نماندن از رقبا میشناسید؟