ارز دیجیتال توکن بت | در روزهای اولیه اینترنت، کاربران در زمان استفاده از مرورگرها، تنها بنرهای تبلیغاتی را میدیدند. اما اکنون تبلیغات بسیار گسترده شده است؛ علاوه بر بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدئویی، Pop-up، تبلیغات ایمیلی، آگهیهای خبری و غیره نیز اضافه شدهاند. تبلیغات در مرورگرها همیشه آزاردهنده است؛ اما یک بخش حیاتی از اکوسیستم اینترنتی هستند و بدون آنها بسیاری از وبلاگها، سایتها و کانالهای یوتیوب درآمد کافی برای بقا ندارند؛ اینجا بود که مرورگر بریو (Brave) و توکن BAT ظاهر شدند تا این تبلیغات را به شکل بهینه تری انجام دهند. اما توکن بت چیست ؟ چگونه کار می کند؟ رمزارز BAT به دنبال برطرف کردن جه مشکلی است؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ دادن به این سوالات، به نحوه کارکرد این توکن، کاربردهای آن، تیم سازنده، نقشه راه، کیف پول ها و وضعیت فعلی پروژه بت می پردازیم. با ما همراه باشید.
توکن بت (BAT) چیست؟
پیدایش اینترنت و پیشرفت فناوری، نویدبخش ایجاد بازاری جدید در بستر نوظهور بود. منطقی که پیش از این در بازار آگهیدهندگان و منتشرکنندگان آگهی بود، به بستر جدید نیز منتقل شد. هر کسی که خدمات بهتری ارائه میداد، پاداشش را نیز دریافت میکرد. بازاریابها دسترسی راحتتری به دادههای کاربران داشتند و یافتن کاربران هدف آسانتر از قبل شده بود.
اما مشکل بزرگی که وجود داشت، عدم تحقق این وعدهها بود. اکوسیستم تبلیغات آنلاین در طول دو دهه گذشته هر روز پیچیدهتر از قبل شده و واسطههای بیشتری در آن دخیل شدهاند. حریم خصوصی کاربران در این فضا از دست رفته و بدافزارها بیش از پیش آنها را تهدید میکنند. دو غول بزرگ اینترنتی فیسبوک و گوگل که درآمد سرشار تبلیغات دیجیتال را قبضه کردهاند، به تنهایی ۷۳ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص دادهاند.
در سایت بت چالشهای پیشرو برای سه گروه کاربران، ناشران تبلیغ و آگهیدهندگان به صورت زیر تشریح شده است:
کاربران مورد سوءاستفاده قرار میگیرند
- نزدیک به ۵۰ درصد از ترافیک اینترنت کاربران صرف تبلیغات و ردیابها میشود که هزینهای بالغ بر ۲۳ دلار در ماه به او تحمیل میکند.
- تبلیغات به طور میانگین حدود ۵ ثانیه از زمان بارگذاری صفحات در گوشیهای همراه را به خود اختصاص میدهند.
- تبلیغات عمر باتری گوشیها را تا ۲۱ درصد کاهش میدهند.
- زمانی که سایتها میزبان بیش از ۷۰ ردیاب باشند، حریم خصوصی کاربران نقض میشود.
- بدافزارها در طول سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش یافتهاند.
ناشران تبلیغ صدمه میبینند
- گوگل و فیسبوک ۷۳ درصد از درآمد تبلیغات و ۹۹ درصد رشد این حوزه را در دست دارند.
- درآمد ناشران تبلیغ اخیراً ۶۶ درصد کاهش یافته است.
- سال گذشته رباتهای تبلیغ ۷.۲ میلیارد دلار از طریق کلاهبرداری خسارت زدهاند.
- بیش از ۶۰۰ میلیون گوشی و رایانه از برنامههای مسدودسازی تبلیغات استفاده میکنند.
- ناشران تبلیغ به طور مداوم نمیتوانند خدمات با ارزش اضافه شده را به صورت پولی درآورند.
آگهیدهندگان سرمایه از دست میدهند
- آگهیدهندگان بابت پولی که میدهند اطلاعات مناسبی دریافت نمیکنند.
- بازاریابها معمولاً توسط سایتهای جعلی و رباتهایی که مرتکب کلاهبرداری میشوند، فریب میخورند.
- یافتن کاربران هدف به نحو صحیح انجام نمیشود و کاربران به سمت نادیدهگرفتن تبلیغات متمایل میشوند.
توکن بت دست واسطهها را از فرایند تبلیغات کوتاه میکند. کاربران برای مشاهده تبلیغات پاداش میگیرند و ناشرات تبلیغ بخش غالب درآمد حاصل را مستقیماً دریافت میکنند. علاوهبر این بازگشت سرمایه آگهیدهندگان نیز بهبود یافته و با استفاده از بت اطلاعات دقیقتری برای تحلیل وجود خواهد داشت.
تاریخچه و بنیانگذاران ارز دیجیتال BAT
توکن BAT دارای دو بنیان گذار به نام های Brendan Eich و Brian Bony می باشند که از افراد برجسته در صنعت نرم افزار به شمار می روند. Brendan Eich مدیرعامل شرکت اصلی در پشت مرورگر Brave و توکن BAT است. قبل از حضور در Brave، Eich بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری Mozilla بود و همچنین جاوا اسکریپت را در 1995 اختراع کرد. او همچنین در راه اندازی یکی از محبوب ترین مرورگرهای وب جهان در سال 2004 کمک کرد.
Brian Bondy یک مهندس با تجربه و با تجربه قبلی کار به عنوان مهندس ارشد نرم افزار در Mozilla، توسعه دهنده نرم افزار در شرکت Corel و رهبر توسعه نرم افزار در آکادمی Khan است. در کل وب سایت رسمی BAT اعضای تیم را لیست می کند که بسیاری از آنها دارای سابقه توسعه، مهندسی یا تحقیق هستند.
رمزارز BAT چگونه کار می کند؟
اغلب وب سایتها از یک ردیاب شخص ثالث برای نظارت بر فعالیت کاربران استفاده میکنند که میتواند برای شناسایی شما در وب استفاده شود. در حال حاضر حدودا ۴۰ ردیاب متفاوت، فعالیت شما را میبینند و اطلاعات مربوط به فعالیت شما را ذخیره میکنند.
جالب اینجاست که هزینهها را کاربران میپردازند. هر تبلیغ هدفمند که بر روی گوشی خود مشاهده میکنید، احتمالا از طیف وسیعی از شبکههای تبادل آگهی، قبل از این که به دست شما برسد، از سرورهای خرید و فروش و سیستمهای مدیریت اطلاعات عبور کرده است؛ این انتقال دادهها باعث میشود صفحات کندتر بارگذاری شوند و حجم اینترنت و باتری شما را بیهوده مصرف کنند.
بریو با استفاده از Shieldهای خود (Shield بریو سیستمی است که به طور خودکار جلوی تبلیغات غیرضروری را می گیرد)، تمام تبلیغات غیرضروری را بلاک می کند. همچنین از طریق سیستم دفتر کل داخل مرورگر، به صورت ناشناس علایق کاربران را تشخیص می دهد، تا تجربه آنها در بخش تبلیغات را بهبود ببخشد. این قسمت از طریق محاسبه مقدار زمانی که هر تبلیغ می تواند توسط کاربر دیده شود، انجام می گیرد.
بریو محتوا را با تبلیغ کنندگان تطبیق می دهد و اگر این تبلیغ از نظر یادگیری ماشین داخلی این مرورگر همخوانی داشت، و همچنین با علایق کاربر یکسان بود، آن را نمایش می دهد. تمام این دیتاها رمزنگاری شده اند و تنها در دستگاه کاربر ذخیره می شوند و Brave از هویت کاربران محافظت می کند.
هر کسی که از این مرورگر بلاکچینی استفاده می کند، می تواند امکان تبلیغات آن را فعال کند و به ازای دیدن تبلیغات، توکن بت دریافت کند. کاربران همچنین می توانند امکان پاداش دهی را فعال کنند که تعداد BATهای انتخابی خود را در انتهای هر ماه، به صورت خودکار بین سایت هایی که وارد شده اند تقسیم کند.
به علاوه، افراد می توانند به صورت مستقیم به تولیدکننده محتوای مورد علاقه خود پاداش بدهند؛ این کار هم از طریق پنل Rewards بریو، و هم از طریق کلیک کردن بر روی دکمه Tip در کنار ستون URL سایت هایی مانند یوتیوب، توییتر و ردیت امکان پذیر است. اما نحوه استفاده افراد از ارز دیجیتال بت چگونه است؟
- تبلیغ کنندگان: این افراد تشویق به جمع آوری توکن های بت در لیست تبلیغات خود می شوند. با این کار، به آنها این توانایی منحصر به فرد اعطا می شود، که بتوانند دیتاهای ویژه ای را از تجزیه و تحلیل های مختلف دریافت کنند. رمزارز BAT از ابزارهای مختلفی استفاده می کند (مانند سیستم های تشخیص علایق، الگوریتم های یادگیری ماشین و غیره) تا بتواند تا حد امکان داده های شفاف و مشخص را استخراج کند. این به تبلیغ کنندگان فرصت می دهد تا ببینند که تبلیغاتشان چگونه کار می کند و تا چه حد مفید است.
- کاربران: زمانی که کاربران از مرورگر Brave استفاده می کنند و با استفاده از توکن های بت با آن تعامل می کنند، در یک سناریوی “بده تا بگیری” قرار می گیرند. زمانی که کاربر یک تبلیغ را مشاهده می کند، به خاطر زمانی که برای آن صرف کرده، مقدار مشخصی از ارز بت را دریافت می کند. این توکن را می توان برای خدمات زیادی خرج کرد. برخی افراد نیز از آن برای اهدا و بخشش به منتشر کننده تبلیغ استفاده می کنند.
- منتشر کننده: منتشر کننده هم از طرف تبلیغ کننده و هم کاربر، پاداش دریافت می کند. این موضوع مشوقی است برای منتشرکنندگان، تا پلتفرم های انتشاراتی خود را برای تبلیغ کنندگان مختلف ارتقا و گسترش دهند. منتشرکنندگان همچنین از طرف کاربران فیدبک دریافت می کنند؛ این نظرات شامل مواردی مانند نوع تبلیغات و تبلیغ کنندگان است. برخی از معروف ترین انتشار دهندگانی که با توکن BAT کار می کنند، واشینگتن پست (The Washington Post)، ویمئو (Vimeo) و وایس (Vice) هستند.
مرورگر بریو (Brave)
بریو یک مرورگر منبعباز است که توسط تیم بت توسعه یافته و بر روی فاکتورهای حریم خصوصی، سرعت و مسدودسازی تبلیغات آزاردهنده و ردیابها به صورت خودکار تمرکز دارد. حتی اد بلاکرهای موجود بر روی مرورگرهای رایج نیز به تبلیغات و ردیابها اجازه نظارت بر روی رفتارهای شما را میدهند، اما مرورگر بریو جلوی آنها را میگیرد.
نقطه جالب استفاده از بریو، دفتر کل توزیعشدهای است که در پسزمینه اجرا میشود و سایتها و محتواهایی که اغلب زمان خود را بر روی آن میگذرانید، ثبت میکند تا ناشران تبلیغ طبق آن توکن دریافت کنند.
هرچند این مرورگر تمامی توجهات شما را ضبط میکند، اما این اطلاعات کاملاً ناشناس بوده و اطلاعات شخصی شما هرگز از دستگاهتان خارج نمیشود. این مرورگر همچنین توجه معطوف شده شما به سوی تبلیغات را نیز اندازهگیری میکند.
ارزش توجهات شما برای هر تبلیغ به زمان نمایش آن و میزان پیکسل نمایش داده شده مرتبط با محتوا بستگی خواهد داشت.
این مرورگر با استفاده از یادگیری ماشین ارزش توجه شما را برای تبلیغات مختلف ارزیابی میکند تا تبلیغات مناسب و مرتبط کاربر نمایش داده شوند.
بیش از ۱۵۰ ناشر تبلیغ با همکاری با بت، به بریو پیمنت که سرویس پرداخت خرد در مرورگر بریو است، ملحق شدهاند. برخی از این ناشران سرشناس Wikihow، Archive.org و مجله اسمشینگ هستند. البته با رشد این پلتفرم باید منتظر اعلام همکاریهای بزرگتر و بیشتر بعدی بود.
تعداد سکههای بت
تعداد سکههای در گردش این توکن در حال حاضر حدود ۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ عدد است. از طرفی تیم توسعه بت ۳۰۰ میلیون توکن به استخر رشد کاربر (UGP) که برای جذب کاربران به سوی مرورگر بریو است، اختصاص داده است.
بیشتر ارزهای دیجیتال از الگوریتمهای اثبات کار یا اثبات سهام برای اضافه کردن سکههای جدید به شبکه استفاده میکنند اما سازوکار توکن بت متفاوت بوده و با خالی شدن استخر رشد کاربر دیگر توکن جدیدی وارد گردش نخواهد شد.
تیم بت از ژوئن ۲۰۱۸ به کاربرانی که از مرورگر استفاده میکنند، توکن رایگان اهدا کرده است. اما تنها روش استفاده از این توکنها خرج کردن آن درون مرورگر و استفاده از سرویسها مختلف است؛ در غیر اینصورت پس از گذشت ۹۰ روز این توکنها به استخر برخواهند گشت.
قیمت توکن بت
این توکن در اواسط سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و در آن زمان تا ۰.۲۸ دلار افزایش یافت. بیشترین رشد این توکن به ماه ژانویه برمیگردد که قیمت هر واحد آن به ۰.۸۶ دلار نیز رسید. از نکات جالبی که تا به اینجای کار درباره توکن بت وجود دارد، نوسان نسبتاً کم آن در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بوده است.
در حالی که سایر ارزهای دیجیتال در ماه دسامبر و ژانویه سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رشدهای عجیب غریب ۱۰ تا حتی ۱۰۰ برابری را تجربه کردند و در سال ۲۰۱۸ قریب به بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست دادند، اما رفتار این توکن در برابر بیت کوین بیانگر یک ثبات نسبی در بازار ارزهای دیجیتال بوده است. علت این امر را نیز میتوان به نزدیک شدن توکن به اهداف خود در امر کاربردی شدن ربط داد.
جمع بندی
از زمان راه اندازی، توسعه زیادی بر روی شبکه و توکن بت انجام شده است. بنیانگذار این پروژه برندن ایک، یکی از سرشناس ترین افراد در دنیای تکنولوژی است. مرورگر Brave و رمزارز BAT توانسته اند مشکلات زیادی را در صنعت تبلیغات دیجیتالی برطرف کنند.
مرورگر بریو امکانات کاربردی زیادی برای بلاک کردن تبلیغات غیرضروری ارائه می دهد، که این باعث می شود کاربران راحت تر به کار خود بپردازند؛ همچنین این مرورگر با استفاده از سیستم های یادگیری ماشین، علایق کاربران را ارزیابی می کند و نسبت به آنها تبلیغات را نمایش می دهد. البته کاربران می توانند نمایش تبلیغات را غیرفعال کنند. اما اگر آنها را فعال کنند، به ازای دیدن هر تبلیغ، مقدار مشخصی ارز BAT به عنوان پاداش دریافت می کنند.