بازاریابی شبکهای مدلی از فروش مستقیم در کسبوکار به شمار میرود که فروشندگان بهطور مستقیم محصولات و خدمات خود را در بین مشتریان تبلیغ میکنند. در این نوع از بازاریابی فروشندگان تشویق میشوند که افراد بیشتری را جذب کرده و به آنان آموزش دهند. بازاریابی با گذشت زمان تغییر پیدا کرده و انواع مختلفی از آن بهوجود آمده است. یکی از مدلهای بازاریابی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده، بازاریابی شبکهای میباشد. بازاریابی شبکهای اصطلاحات و عناوین مختلفی دارد که افزایش اطلاعات نسبت به هریک از آنها به افراد کمک میکند تا بینش و نگاه دقیقتری از این نوع بازاریابی داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از اصطلاحات بازاریابی شبکه ای آشنا شوید.
انواع اصطلاحات بازاریابی شبکه ای
بهطورکلی بازاریابی شبکهای از اصطلاحات مشخصی تشکیل شده که یادگیری آنها به درک بهتر شرایط، نحوه انجام درست بازاریابی و شناخت بهترین روشها کمک میکند. این اصطلاحات تقریبا در سراسر این حرفه بهکار برده میشوند. برخی از اصطلاحات بازاریابی شبکه ای به شرح زیر است:
طرح سوددهی
برنامه تعیین شده شرکت برای محاسبه و پرداخت درصدی از فروش محصولات در قبال فروش، جذب، آموزش و راهبری گروه فروش به عنوان سود و کمیسیون بازاریاب، طرح سوددهی گفته میشود.
محصولات مصرفی
محصولات مصرفی کالا و خدماتی هستند که در بازاریابی شبکهای مورد عرضه قرار میگیرند. این محصولات از انواع مختلفی تشکیل شده و طیف گستردهای دارد. محصولات مصرفی چندینبار در سال توسط مصرفکنندگان تجدید خرید میشوند و مشابه آنها در بازار وجود دارد.
مصرف کننده
هر فردی که به ازای پرداخت وجه با اهداف غیرتجاری و فقط برای مصرف خود اقدام به خرید محصول کند، مصرفکننده نامیده میشود.
سازمان فروش
به تمام افرادی که در زیرمجموعه فروش قرار میگیرند، سازمان فروش شما گفته میشوند. درصورتیکه یکی از توزیعکنندگان شما تحت عنوان مشتری قرارداد خود را ثبت کند، نام او بهعنوان مشتری ثبت خواهد شد.
سطوح
نفراتی به عنوان بازاریاب در زیرمجموعه شما قرار دارند، اعضا سطح ۱ نام دارد. در برخی مواقع افراد سطح ۱، توزیعکننده مستقیم نیز شناخته خواهند شد.
راهبر
سازمانهای فروش متناسب با نوع طرحها میتوانند با عناوین متفاوتی باشند. شخصی که سازمان فروش چند لایهای را تشکیل میدهد، در اصطلاحات بازاریابی شبکه ای راهبر نام دارد.
سازمان فروش موازی
توجه داشته باشید که متناسب با نوع طرح، شما نمیتوانید از فروش گروه موازی خود پولی کسب کنید. به همین دلیل در راستا محقق کردن اهداف بازاریابی، باید با تلاش همگانی یکدیگر را مورد حمایت قرار دهید. درصورتیکه گروههای فروش موازی با یکدیگر هماهنگ نباشند، زمان و تلاش آنها هدر رفته و تمام برنامهها در جهت مخالف پیشرفت مجموعه انجام میشود.
مزایا اطلاع از اصطلاحات بازاریابی شبکه ای
موفقیت در بازاریابی شبکهای تحت شرایطی رخ میدهد که شما نسبت به عناوین و اصطلاحات بازاریابی شبکه ای اطلاعات کافی داشته باشید. بنابراین در بازاریابی شبکهای نیز مانند هر مقوله دیگری باید از اصطلاحات بهخصوص آن اطلاع کسب کنید. از مهمترین موضوعات برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق در بازاریابی شبکهای، یادگیری کلمات اختصاصی و اصطلاحات بازاریابی شبکه ای محسوب میشود.
برای انجام این کار پیشنهاد میشود که تحقیقات لازم را انجام دهید. تحقیقات موردنیاز در خصوص عناوین بهکاررفته حول محور بازاریابی شبکهای، به شما کمک میکند تا از ابتدای کار نسبت به این واژهها آگاهی داشته باشید و درنهایت به موفقیت در این نوع بازاریابی دست پیدا خواهید کرد. از جمله عوامل موفقیت در بازاریابی شبکهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اعتماد به شرکتهای مناسب
- انجام تحقیقات لازم و آشنایی با محصولات و خدمات شرکت
- توجه ویژه به مدیران و رهبران
- پیگیری از بازدیدکنندگان و علاقهمندان به بازاریابی شبکهای
- جذب اعضا جدید
- ارائه راهنماییهای مناسب برای اعضا انتخابی
- مشورت با متخصصین حرفهای
سخن پایانی
بهطورکلی بازاریابی شبکهای یکی از انواع روشهای مارکتینگ محسوب میشود که بسیاری از افراد آن را منحصربهفرد میدانند. امروز بازاریابی شبکهای با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه و پیشرفت است و در آیندهای نزدیک شاهد گسترش شگفتانگیز دنیای بازاریابی شبکهای خواهیم بود.
اولین قدم برای شناخت کامل این نوع از بازاریابی، یادگیری عناوین و اصطلاحات بازاریابی شبکه ای مرتبط با آن است. بنابراین برای شروع بازاریابی شبکهای، ابتدا اطلاعات خود را افزایش دهید. به همین ترتیب میتوانید از طریق وبسایت نتورک نیوز انواع اخبار و مقالات مرتبط با بازاریابی شبکهای را مطالعه نمایید. با مطالعه روزمره اخبار و مقالات نتورک نیوز آگاهی و شناخت کاملی نسبت به ویژگیها و کلیات بازاریابی شبکهای و اخبار مرتبط با آن کسب خواهید کرد.
سوالات متداول
۱- بازاریابی شبکهای چه مزایایی دارد؟
بازاریابی شبکهای مزایایی از جمله صرفهجویی و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی، کسب درآمد از خانه، بهبود مهارتهای ارتباطی ،کسب آزادی، دستیابی به استقلال مالی و اشتراکگذاری محصولات و خدمات مورد علاقه مردم را دارد.
۲- یادگیری اصطلاحات بازاریابی شبکه ای چه مزایایی برای علاقهمندان خواهد داشت؟
افرادی که به یادگیری بازاریابی شبکه علاقهمند هستند، با اطلاع از اصطلاحات و عناوین مشخص بازاریابی شبکهای به سرعت پیشرفت خواهند کرد.
۳- چگونه میتوان در بازاریابی شبکهای به درآمد دست یافت؟
بازاریابان ابتدا با یادگیری اصطلاحات بازاریابی شبکه ای اطلاعات خود را در این زمینه افزایش میدهند و سپس با کسب تجربه و مطالعه مقالات مختلف در کار خود پیشرفت خواهند کرد.