1

رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه کاری را تنظیم نماییم؟

  • کد خبر : 9091
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه کاری را تنظیم نماییم؟

رزومه کاری یا CV (Curriculum Vitae)، به عنوان یکی از ابزارهای پایه برای ارائه توانایی‌ها، سوابق کاری، تحصیلات و مهارت‌های فرد به منظور اخذ یک فرصت شغلی استفاده می‌شود. این اصطلاح به طور گسترده در جامعه‌های شغلی به کار می‌رود و در واقع یک پویانامه است، که شامل جزئیات مهمی از زندگی حرفه‌ای و تحصیلی […]

رزومه کاری یا CV (Curriculum Vitae)، به عنوان یکی از ابزارهای پایه برای ارائه توانایی‌ها، سوابق کاری، تحصیلات و مهارت‌های فرد به منظور اخذ یک فرصت شغلی استفاده می‌شود. این اصطلاح به طور گسترده در جامعه‌های شغلی به کار می‌رود و در واقع یک پویانامه است، که شامل جزئیات مهمی از زندگی حرفه‌ای و تحصیلی فرد را در بر می‌گیرد.

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری متنی است چند صفحه‌ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و به آنان اطلاعات می‌دهد تا ارزیابی اولیه‌ای از توانایی‌های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه تصویری ذهنی از شما و فعالیت‌های شغلیتان به خواننده ارائه می‌کند و از این حیث جنبه تبلیغاتی دارد و باعث می‌شود ویژگی‌های مفید و موثر خود را در اختیار آنان قرار دهید.

 رزومه باید به طور مثبتی مهارت‌ها و توانایی‌های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید کاملا صادقانه باشد. در آن جایی برای تعارف و شكسته نفسی نیست.

گام‌های نوشتن رزومه کاری موفق

مراحل نوشتن رزومه را می‌توان به چند گام تقسیم کرد که ابتدا برای شما آن‌ها را نام برده و در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • در مورد موقعیت شغلی مورد نظرتان تحقیق کنید.
  • پیش از ارسال رزومه سعی کنید در مورد شرکت، محیط کاری و مهره های کلیدی آن اطلاعات گردآوری کنید.
  • یک قالب مناسب برای نوشتن رزومه انتخاب کنید.
  • رزومه خود را بر اساس قالبی که انتخاب کردید بنویسید.
  • یک عکس حرفه‌ای انتخاب کنید.
  • رزومه خود را برای هر شغل به روزرسانی کنید.
  • از تصویرسازی‌های مختلف برای انتقال اطلاعات استفاده کنید.
  • یک فایل معرفی در قالب ویدئو آماده کنید.
  • رزومه خود را در قالب یک ایمیل رسمی ارسال کنید.
  • از لینکدین، سایت‌های کاریابی و… برای دیدن رزومه‌های خوب و انتشار رزومه خود استفاده کنید.

رزومه کاری  نوشتن رزومه مناسب

رزومه کاری شامل چیست؟

در ادامه اشاره می‌کنیم که یک رزومه کاری شامل چه چیزهایی می‌شود:

۱. اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد به صورت کامل، وضعیت تاهل، شماره همراه، ایمیل و آدرس است.

۲. تحصیلات و مهارت‌ها

سوابق دانشگاهی خود را با ذکر محل دریافت مدرک خود در رزومه عنوان کنید. اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید.

۳. تجربه‌های کاری

‌ در این قسمت از رزومه شما باید اطلاعاتی از توانمندی‌های خود بدهید که مرتبط با شغل مورد نظر باشد.

۴. علاقه‌مندی‌ها

در این قسمت باید علاقه‌مندی خود را در زمینه‌هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته‌اید آن را ذکر کنید؛

۵. توانمندی‌ها

میزان تسلط خود در خواندن و نوشتن زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و مهارت خود در زمینه کامپیوتر مانند تسلط به آفیس را در آن ذکر کنید.

۶. معرف‌ها

قرار دادن لیست معرف‌ها در رزومه تنها زمانی ضرورت دارد که از شما خواسته شود نام معرف خود را بنویسید در غیر این صورت ضرورتی ندارد.

۷. درباره من

در بخش درباره من در رزومه باید خلاصه‌ای از مهارت‌ها و توانمندی‌های مهم خود را بیان کنید.

بایدها و نبایدها در یک رزومه کاری حرفه‌ای

تا اینجا به اصول کلی نوشتن یک رزومه حرفه‌ای پرداختیم و گفتیم که چارچوب و فرمت یک رزومه حرفه‌ای باید چگونه باشد. اما معمولا مشاهده می‌شود که کارجویان در نوشتن رزومه خود دچار اشتباهاتی می‌شوند که روی کلیت رزومه آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه موجب رد درخواست آن‌ها می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که بایدها و نبایدهای نوشتن رزومه را بدانید.

یک رزومه کاری باید:

  • سفارشی سازی شده و مربوط به یک حوزه شغلی خاص باشد.
  • ظاهری جذاب و مرتب داشته باشد.
  • کامل و جامع و در عین حال مختصر باشد.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های خاص شما را به خوبی معرفی کند.
  • اطلاعات را با یک سیر منطقی ارائه دهد.
  • از لحاظ نگارشی بی‌نقص بوده و خوانا باشد.
  • اطلاعات آن کاملا صادقانه باشد.
  • دارای راه‌های ارتباطی از جمله شماره تلفن و ایمیل باشد.

یک رزومه کاری نباید:

  1. شامل اطلاعات غیر مرتبط با موقعیت شغلی باشد.
  2. طولانی باشد.
  3. غلط املایی داشته باشد.
  4. از جای دیگری کپی شده باشد.
  5. بدون عکس باشد.
  6. با فونت‌های غیرمعمول نوشته شود.

رزومه کاری انتخاب رزومه بهتر

انواع رزومه کاری

رزومه کاری زمانی

  • خواناتر است و معمول‌ترین نوع رزومه است.
  • تجارب کاری و تحصیلی به ترتیب معكوس از لحاظ زمانی آورده می‌شوند.
  • در صورتی که بیشتر پیشینه‌ی تحصیلی و کاری شما در رابطه با هدف جدیدتان باشد، این نوع رزومه بسیار موثر خواهد بود.
  • در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عكس زمانی که اتفاق افتاده‌اند، با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده می‌شوند.
  • کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند معمولا از این نوع رزومه استفاده می‌کنند.

رزومه کاری عملکردی

  • در این روش، نویسنده بر دستاوردها و توانایی‌های شغلی خود تاکید می‌کند و آن‌ها را در دسته‌هایی مثل مدیریت و رهبری, سوابق و سایر مهارت‌ها و توانایی‌ها و تخصص‌ها مرتب می‌کند.
  • مهارت‌هایی که برای انجام کار مورد نظر شما نیاز است و آن‌ها را دارید لیست کنید.
  • به شما امكان می‌دهد بر مهارت‌هایی که از طریق فعالیت‌های داوطلبانه یا جنبی به دست آورده‌اید تمرکز کنید.
  • چنین رزومه‌ای برای کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا می‌خواهند زمینه کاری خود را تغییردهند، مناسب است.
  • معمولا توسط کسانی که تحصیلات و کار حرفه‌ای آن‌ها در ارتباط مستقیم با هدف فعلی آن‌ها نیست، استفاده می‌شود.

رزومه کاری ترکیبی

  • از عناصر فرم زمانی و عملكردی استفاده کنید.
  • بر روی مهارت‌ها و توانایی‌های خود تاکید کنید.
  • شامل توضیحی در مورد مشاغل و تجارب قبلی شماست.
  • اگر هدف جدیدتان دارای چندین مولفه است (برای مثال تحقیق، مدیریت، تجارت و امور اجرایی) این نوع رزومه موثرتر خواهد بود.

رزومه کاری فنی

  • به عنوان یك اصطلاح برای تشریح رزومه‌ای استفاده می‌شود که برای موقعیت‌های فنی تهیه می‌شود. (برای مثال علوم یا مهندسی کامپیوتر)
  • می‌توان از هر ۳ قالب دیگر استفاده کرد ولی باید بر مهارت‌های فنی مثل زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتری خاص یا مهارت‌های آزمایشگاهی تاکید کرد.
  • در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از ۱۶ بالاتر است آن را ذکر کنید.

.بیشتر بخوانید:

پرفروش‌ترین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران

چه رزومه‌ کاری از دید کارفرماها بهترین رزومه است؟

این حقیقت را در ذهن داشته باشید که برای هر موقعیت شغلی‌ای، حداقل ۴۰ نفر رزومه می‌فرستند. کارفرما باید در این همه رزومه به‌دنبال شخص موردنظر خودش باشد. اگر خود را جای مخاطب رزومه بگذارید، متوجه می‌شوید که حرفه‌ای بودن و نظم رزومه، معیار اولیه در انتخاب است.

البته مرتبط بودن تمامی سوابق و دستاوردها با حوزه کاری یا تحصیلی، نتیجه انتخاب نهایی را رقم می‌زند؛ بنابراین بهترین رزومه از دید کارفرماها، رزومه‌ای است که نظم، اطلاعات، مشخصات و ارتباط را همزمان داشته باشد.

کارفرما به‌دنبال کلمه‌های کلیدی می‌گردد: آنقدر رزومه‌های بی‌ربط برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌شود که کارفرماها در نگاه اول فقط به‌دنبال کلمه‌های مرتبط با شغل موردنظر می‌گردند؛ پس دقیق و تمیز بنویسید. خودتان را جای کارفرما بگذارید و مطمئن شوید که هرچه که مفید است را در رزومه نوشته‌اید.

فرمت رزومه و نظم آن برای کارفرما مهم است: نحوه چینش اطلاعات داخل رزومه، اهمیت زیادی دارد. یکی از کارفرماها می‌گفت: «برای من این موضوع خیلی مهم بود که شخصی که رزومه فرستاده، چقدر روی نوشتن مهارت‌هایش زمان گذاشته!» حتی اگر رزومۀ آنلاین برای شبکه‌های اجتماعی هم دارید، آن را با دقت بنویسید و منظم باشید.

برای موقعیت شغلی فارسی، رزومۀ انگلیسی نفرستید: لزوما کسی که رزومه شما را می‌خواند، انگلیسی‌اش در حد حرفه‌ای و عالی نیست. رزومه فارسی با نثر ساده و قابل‌فهم بنویسید.

غلط املایی ننویسید: قطعاً غلط املایی اصلاً قشنگ نیست و کارفرما را مجذوب رزومۀ شما نمی‌کند!

از زیاده‌گویی جداً بپرهیزید!: رزومه ۲ صفحه‌ای را می‌توان هضم کرد. وقتی بیشتر از دو صفحه می‌شود، کارفرما احتمال می‌دهد که در آن اغراق شده باشد. پس کوتاه و مفید بنویسید. در واقع اگر برای هر موقعیت شغلی فقط از مهارت‌ها و سوابق مربوط به آن بنویسید، احتمال اینکه بیشتر از دو صفحه شود خیلی کم است.

رزومۀ به‌روز داشته باشید: هربار که دستاورد جدیدی به‌دست می‌آورید، آن را به رزومۀ خود اضافه کنید. از تجربه‌های جدید و مهارت‌های به‌روزی که یاد می‌گیرید بنویسید.

یک بخش دیگری در رزومه هست که جزو بخش‌های اصلی آن را ذکر نکردیم. بخش دربارۀ من، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که توجه کارفرما به مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان جلب شده باشد و بخواهد بیشتر در مورد شما بداند. در بیشتر موارد، این بخش را در آخرین مرحله می‌خوانند.

مسلماً باید در بخش دربارۀ من در مورد نقاط قوت توانمندی‌های خودتان صحبت کنید. برخی از تجربه‌های ارزشمندتان که به‌درد موقعیت شغلی موردنظرتان می‌خورد را ذکر کنید. اعتمادبنفس داشته باشید.

رزومه کاری یا Curriculum Vitae

نکاتی برای جذابیت رزومه کاری

برای موقعیت‌‌های شغلی رسمی، باید به سبک رزومه ساده پایبند باشید. الگوهایی با خطوط تمیز، بدون گرافیک و رنگ‌های تیره مانند آبی سرمه‌ای برای نوشتن این رزومه‌ها مناسب هستند .بااین‌حال، اگر می‌خواهید در یک صنعت خلاق‌تر مانند فناوری یا بازاریابی شغلی داشته باشید، باید از طراحی مدرن‌تری برای رزومه خود استفاده کنید. طرح‌های مدرن رزومه، شامل رنگ‌های روشن‌تر و جزئیات گرافیکی بیشتر هستند.

توجه به گرافیک از ویژگی‌های مشترک اکثر طراحی‌های تمپلیت رزومه مدرن است. شما می‌توانید با طراحی رزومه بصری خلاقانه‌تر، توجه مدیران را جلب کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه رزومه خود را طراحی و قالب‌بندی کنید، انتخاب و دانلود یک قالب رزومه کاری حرفه‌ای نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

.در نتورک نیزوز بیشتر بخوانید:

تفاوت گوگل ادز با سئو؛ کدامیک بهتر است؟

سخن آخر

اگر انتظار دارید تا یک فرصت شغلی مناسب پیدا کنید، باید بتوانید انتظارات کارفرما را برآورده کنید. یکی از ساده‌ترین انتظارات این است که کارفرما، با شما، مهارت‌ها و سوابق کاری شما آشنا باشد. نوشتن رزومه کاری برای همین آشنایی ابتدایی است. بنابراین باید در نوشتن آن توجه بالایی داشته باشید. بسیاری از افراد در نوشتن رزومه کاری اشتباهات زیادی دارند

بنابراین شما با به حداقل رساندن این اشتباهات و با توجه به این تکنیک‌های ساده می‌توانید شانس دیده شدن رزومه خود را افزایش دهید. در این مطلب سعی کردیم تا ۱۰ نکته مهم برای نوشتن رزومه کاری ساده اما موفق را به شما یادآور شویم. امیدواریم که مطالعه این مطلب بتواند به شما در نوشتن یک رزومه کاری مناسب کمک کند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=9091

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.