تمام شرکتها همواره تلاش میکنند که در کار خود موفق شوند. صرفنظر از اینکه شرکت شما به تولید چه محصولی مشغول است، صاحب هر کسبوکار علاقهمند به پیشی گرفتن از رقبا خود خواهد بود تا به جایگاه برتر دست یابد. شما میتوانید از طریق روشهای مختلفی به سنجش بازاریابی کسبوکار خود بپردازید. اطلاع از معیار سنجش بازاریابی و اهمیت آن امری بسیار بااهمیت است که در ادامه با برخی از روشهای آن آشنا خواهید شد.
سنجش بازاریابی چه اهمیتی دارد؟
استفاده از معیارهای صحیح برای سنجش بازاریابی، روشی مطمئن برای تشخیص این است که آیا در مسیر رشد کسبوکار خود هستید یا خیر. این معیارها قابل ارزیابی و فهم هستند و به راحتی میتوانید با کمک آنها به نتایج خوبی دست یابید. در هر مرحله از بازاریابی قادر خواهید بود که از طریق معیار سنجش بازاریابی به مقایسه گذشته و حال کسبوکار خود بپردازید و با ارزیابی مناسب، نقاط عطف کار خود را تشخیص دهید.
روشهای متفاوتی برای ارزیابی موفقیت شرکت وجود دارد. امروزه کسبوکارها دائما درحال تغییر بوده و شما نیز باید مانند دیگر شرکتها بهدنبال برتری در رقابت باشید. توصیه میشود ابتدا به معیار سنجش بازاریابی توجه کنید و براساس آن متوجه خواهید شد که چه کارهایی نامناسب و بینتیجه بودهاند و چه کارهایی نتیجه خوبی داشتهاند. سپس میتوانید جمعبندی مطمئنی را برای خود بهدست آورید که برای انجام این کار تنها به زمان و تلاش نیاز خواهید داشت.
معیارهای سنجش بازاریابی کدامند؟
معیارهای زیادی برای سنجش بازاریابی وجود دارند؛ اما بهطورکلی برای بازاریابی چند معیار اصولی وجود دارند که میتوانند برای شما بسیار مفید باشند. در ادامه با برخی از این معیارها آشنا خواهید شد.
درآمد ماهانه و معیار سنجش بازاریابی
درآمد ماهانه معیاری محسوب میشود که هر کسبوکار برای سنجش و پیشبینی رشد خود باید ارزیابی نماید. این عدد نشاندهنده این است که چه مقدار پول به کسبوکار شما وارد میشود. بدون استفاده از این معیار نمیتوانید سریعترین تحلیلها را انجام دهید.
برخی شرکتها ترجیح میدهند درآمد خود را بهصورت سالانه مورد سنجش قرار دهند؛ اما ارزیابی ماهانه بسیار موثرتر و بهتر است. با استفاده از این ارزیابی میتوانید نحوه نوسان درآمد خود را با استراتژیهای مختلف بازاریابی مشاهده کنید و سپس با استفاده از تحلیل آن به نتایج خوبی دست یابید. ارزیابی ماهانه روشی بسیار مناسب برای پیشرفت شما محسوب میشود.
بیشتر بخوانید
مقدار فروش
مقدار فروش به عنوان یک معیار سنجش بازاریابی به شما نشان میدهد که چه میزان از محصولات را به فروش رساندهاید. با بررسی دقیق فروش به صورت ماهانه متوجه خواهید شد که چه مقدار از فروشهای کوچک یا بزرگ و اساسی داشتهاید. با انجام این کار از مخاطب هدف خود و برنامه بازاریابی به خوبی اطلاع کسب میکنید.
نرخ تبدیل علاقه مندان به مشتری
هدف کسبوکارها برای کسب اطلاع از روشهای معیار سنجش بازاریابی این است که بدانند چه میزان از علاقهمندان را به مشتری تبدیل کردهاند. همه افراد میخواهند نرخ تبدیل علاقهمندان به مشتری شرکت آنها بالا و نرخ انصراف از خرید پایین باشد و بهطورکلی پیگیری هر دو مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. با مقایسه این دو درکنار یکدیگر میتوانید نرخ تبدیل را پیدا کنید. با انجام این کار هنگام اجرای اقدامات جدید برای افزایش نرخ تبدیل، مبنا اطلاعاتی لازم را در دسترس دارید.
نحوه اندازه گیری فعالیت شرکت های بازاریابی
معیار سنجش بازاریابی با جزئیات و نکاتی که دارد باعث پیشرفت کسبوکارهای کوچک و بزرگ خواهد شد. در ادامه با برخی از روشهای اندازهگیری فعالیت شرکتهای بازاریابی را بیان خواهیم کرد.
تجزیه و تحلیل ایمیل و وبسایت
اگر شرکت بازاریابی شما دارای وبسایت است، گوگل بهمنظور تجزیهوتحلیل، اطلاعات بازدیدکنندگان از وبسایت را در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید با استفاده از آن به بررسی میزان بازدید از صفحات وبسایت خود بپردازید و آنها را تحلیل نمایید.
پرسش از مخاطبان
یکی از روشهای ساده که بیشترین تاثیر را برای شما بههمراه دارد، پرسش از مخاطبان محسوب میشود. شما میتوانید در بخشهای پربازده وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود، سوالی را برای مخاطبان نمایش دهید که در کجا با شما آشنا شدهاند. این کار میتواند به شما اعلام کند که فعالیت در کدام شبکههای اجتماعی برای شما مفید بوده و کدام یک نیاز به توجه بیشتری دارد. قرار دادن یک پرسشنامه در اختیار مخاطبان به شما کمک میکند تا برخی از بازدیدکنندگان غیرفعال خود را فعال نگهداشته و با آنها تعاملی سازنده برقرار کنید.
سخن پایانی
توجه به معیار سنجش بازاریابی باعث نشان دادن موفقیت و دستاوردهای شما در زمان حال و آینده خواهد شد. شما میتوانید کارهایی که در آینده میتوانید برای پیشرفت شرکت خود انجام دهید را نیز پیشبینی نمایید. برخورداری از معیار مناسب نسبت به سنجش شرکت بازاریابی ازجمله قدرتمندترین ابزارهایی است که باید در اختیار داشته باشید. بررسی معیار سنجش بازاریابی باعث رشد و پیشرفت کسبوکار شما خواهد شد. بنابراین میتوانید با استفاده از معیار سنجش بازاریابی تصویری کاملا واقعی از کسبوکار خود ترسیم کنید و تغییراتی را برای رسیدن به پیشرقت ایجاد کنید.
سوالات متداول
1- توجه به معیار سنجش بازاریابی چه تغییری در شرکتهای بازاریابی به وجود میآورد؟
توجه به معیار سنجش بازاریابی در شرکتهای بازاریابی باعث کسب موفقیت و دستاوردهای مختلف خواهد شد. توجه به این معیارها باعث میشود که کسبوکار رشد و پیشرفت زیادی را تجربه کنند و چهرهای واقعی از کسبوکار خود را در اختیار داشته باشند.
2- به منظور سنجش بازاریابی ازچه معیارهایی میتوان استفاده کرد؟
مقدار فروش، درآمد ماهانه و نرخ تبدیل افراد عادی به مشتری از جمله مهمترین معیارهای سنجش بازاریابی محسوب میشوند.
3- سادهترین روشی که میتوانید با استفاده از آن به سنجش بازاریابی بپردازید چیست؟
پرسشوپاسخ از مخاطبان جزو سادهترین روشهایی محسوب میشود که بیشترین تاثیر را برای شرکتهای بازاریابی بههمراه دارد.