0

نرخ تبدیل یعنی چه؟ بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه است؟

  • کد خبر : 8794
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
نرخ تبدیل یعنی چه؟ بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه است؟

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) می‌تواند به شما کمک کند تا در پیشبرد کسب  و کار خود بهتر عمل کنید. ما برای بدست آوردن نتیجه بهتر، همیشه نیاز به هزینه بیشتر نداریم. این روزها کسب و کارها برای جذب مخاطبان و کاربران به وبسایت خود هزینه بسیاری می‌کنند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، بنرهای تبلیغاتی […]

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) می‌تواند به شما کمک کند تا در پیشبرد کسب  و کار خود بهتر عمل کنید. ما برای بدست آوردن نتیجه بهتر، همیشه نیاز به هزینه بیشتر نداریم. این روزها کسب و کارها برای جذب مخاطبان و کاربران به وبسایت خود هزینه بسیاری می‌کنند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، بنرهای تبلیغاتی دیجیتال و جشنواره‌های گسترده، همگی عمدتا برای جذب مخاطبان بیشتر به سایت ما اجرا می‌شوند. ولی این جذب کاربران به تنهایی کافی نیست. اگر هدف ما فروش محصولاتمان به این کاربران باشد، سایت ما باید بتواند آن‌ها را متقاعد کند که از ما بخرند.

ما در این مقاله شما را با این مفهوم آشنا کنیم و مزایای استفاده از CRO در دیجیتال مارکتینگ را برای شما شرح دهیم. در انتها نیز از ابزارهایی صحبت خواهیم کرد که آژانس دیجیتال مارکتینگ هارمونی از آنها برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت شما استفاده می‌کند.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

معمولا هر یک از کسب و کارها هدفی برای خود دارند. به عنوان یک مثال ساده هدف یک فروشگاه مواد غذایی افزایش فروش است و یا اینکه هدف یک موزه افزایش بازدید کننده‌ها می‌باشد. در حوزه اینترنت هم به همین صورت است، یعنی بعضی از سایت‌ها هدف آن‌ها افزایش فروش است مثل سایت‌های فروشگاهی مانند بامیلو و بعضی از سایت‌ها افزایش ترافیک را به عنوان هدف خود تعیین نمودند که سایت‌های مرجع در حوزه‌های مختلف از این قبیل‌اند.

نرخ تبدیل اشاره به تعداد نفراتی دارد که از کل مخاطبان، هدف موردنظر شما را انجام می‌دهند. یعنی اگر تعداد بازدیدکننده‌های سایت شما ۱۰۰۰ نفر در روز باشد و از این تعداد فقط ۱۰ نفر از شما خرید کنند، نرخ تبدیل شما یک درصد است و اگر ۱۰۰ نفر از شما خرید کنند نرخ تبدیل شما ۱۰ درصد است. تا به اینجا امیدوارم به طور دقیق مفهوم نرخ تبدیل را فراگرفته باشید.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل است که باید آن را جدی گرفت. برای طراحی کمپین های مناسب با کسب و کارتان می توانید از کارشناسان آژانس های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

وقتی از بازاریابی اینترنتی حرف می‌زنیم، معمولاً به این معناست که شما دو راه برای کسب درآمد پیش رو دارید. یا می‌توانید ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود بکشانید تا فروش بیشتری داشته باشید یا اینکه کارایی و عملکرد وب‌سایت خود را به نحوی بهبود بخشید که از همان ترافیک فعلی خود درآمدِ بیشتری کسب کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization که در این سری مقالات قصد معرفی‌اش را داریم، دقیقاً بر راه دوم تمرکز دارد.

در بهینه سازی نرخ تبدیل (یا به شکل مخفف CRO)، شما قیف فروش و‌ب‌سایت‌تان را ارزیابی و تحلیل می‌کنید تا بتوانید روش‌های بهبود سایت خود را شناسایی کنید. به این ترتیب، درصد بالاتری از بازدیدکنندگان خود را به ثبت‌نام یا خرید محصول خود ترغیب کنید. سپس یک فرضیه را مطرح کرده و آن را تست می‌کنید و بعد از آن، نسخه‌ی جدیدی از یک صفحه وب‌سایت یا یک صفحه فرود را ایجاد می‌کنید تا آن را با نسخه‌ی فعلی خود مقایسه کنید.

.بیشتر بخوانید:

بازاریابی شبکه ای چیست؟ انواع آن، طرز کار و مثال

نرخ تبدیل کاربر بهینه سازی نرخ تبدیل

از این مقایسه خواهید فهمید که کدام نسخه برای جذب بازدیدکننده و ترغیب آنها به خرید موثرتر است. در پایان نیز نسخه‌ای که درصد بالاتری از کاربران را به خرید یا ثبت‌نام ترغیب کرده ‌است، پیاده‌سازی می‌کنید.

اگر فروش محصولات شما به وب‌سایت و بازاریابی اینترنتی وابسته است، حتماً بارها عبارت نرخ تبدیل یا Conversion Rate را به گوش‌تان خورده است و شاید در منابع مختلف مطالعه کرده باشید که با افزایش نرخ تبدیل می‌‎توانید درآمد خود را افرایش دهید. اما ممکن است این مسئله قدری برایتان گنگ باشد، یا اصلاً چیزی درباره آن ندانید.

پیگیری و بهینه‌سازی نرخ تبدیل چه مزیتی دارد؟

وقتی یک کسب و کار آنلاین را راه‌اندازی می‌کنیم در هر لحظه در حال هزینه کردن هستیم. تنها بخشی از این هزینه‌ها مالی هستند، بخش بزرگ هزینه‌های ما به زمان، تلاش و اشتیاق‌مان بازمی‌گردد. نرخ تبدیل به ما نشان می‌دهد که این هزینه‌ها چقدر بازده واقعی داشته‌اند. شاید در ابتدای کار و در گیرودار افزایش «شاخص کلیدی عملکرد» (KPI) هدف ما فقط جذب بازدید کننده باشد.

اما از یک جایی به بعد، هدف ما فروش محصولات یا ارائه خدماتمان به مشتری‌‌های واقعی و جذب لید است. وقتی ماجراهای درون سایت و رفتار کاربران را بررسی و اندازه‌گیری می‌کنیم، می‌توانیم نقاط ضعف و قوت کارمان را خیلی راحت‌تر شناسایی کنیم. این موضوع به ما فرصت می‌دهد تا فکری به حال نقاط ضعف خود کنیم و بخش‌های قدرتمند کارمان را ادامه دهیم.

.بیشتر بخوانید:

مراحل صدور مجوز و پروانه کسب بازاریابی شبکه‌ای

عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل که به اختصار به آن CRO) Conversion rate optimization) می‌گویند شامل کارها و اقداماتی است که باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. مثلا یک سایت فروشگاهی می‌تواند با قرار دادن بخشی به عنوان محصولات برتر و یا محصولات تخفیف دار در صفحه اصلی باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شود.

اندازه قابل قبول نرخ تبدیل برای هر کسب کاری متفاوت است و نمی‌توان مقداری ثابت را برای آن تعیین نمود.

برای بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل رعایت این ۶ مورد می‌تواند کمک شایانی به بیزینس شما داشته باشد.

تجربه کاربری

تجربه کاربری درست و اصولی باعث راحتی کاربران و جذب مشتری می‌شود پس با بهینه سازی UX می‌توانید در افزایش مشتری گام موثری را بردارید.

استفاده از تصاویر گرافیکی و ویدئو

بهره گیری از یک متخصص گرافیک برای طراحی تصاویر گرافیکی و استفاده از عکس‌ها و ویدئو‌های حرفه‌ای در زیبا سازی جلوه‌های بصری و جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است.

سرعت سایت

سرعت سایت در روند ادامه کاربر در وب سایت نقش به سزایی دارد زیرا اگر سایتی سرعت لودینگ کمی داشته باشد باعث منصرف شدن کاربر از ادامه فعالیت در آن وب سایت می‌شود در نتیجه با کاهش نرخ تبدیل و افزایش بانس ریت رو به خواهید شد.

کال تو اکشن

کال تو اکشن نحوه فراخوانی کاربر برای ارتباط گیری با شما یا استفاده از قابلیت‌های طراحی شده در وب سایت است به طور مثال سایتی که در زمینه آموزشی فعالیت دارد برای پیکیج جدید خود با استفاده از طراحی آیکونی به نام ” برای ثبت نام اینجا کلیلک کنید” از کال تو اکشن استفاده کرده است که هرچه عبارت فراخوانی کاربر جذاب‌تر باشد درصد افزایش نرخ تبدیل نیز بیشتر است.

ایجاد امکان جستجو و اعتماد سازی

در وب سایتتان قابلیت جستجو سریع را قرار دهید تا مخاطبین شما بعد از ورود به وب سایت برای رفع نیاز خود بتوانند با جستجو سریع، به صفحه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. برای خریدهای اینترنتی و رشد فروش، اعتماد سازی بسیار حائز اهمیت است برای این منظور می‌توانید با درج نظرات مشتریان قبل، به صورت تکست، ویدئو و پادکست موجب جلب اعتماد کاربران شوید که علاوه بر اعتماد سازی به سئو سایت خود نیز کمک کرده‌اید. همچنین با قراردادن اینماد و ایجاد امکان پرداخت درب منزل باعث اعتماد بیشتر و افزایش فروش و جذب کاربران می‌شوید.

ریسپانسیو

برای افزایش نرخ تبدیل از کاربران موبایلی وب سایتتان غافل نشوید زیرا درصد بالایی از ترافیک سایت شما از طریق کاربران تلفن همراه است پس با ریسپانسیو کردن وب سایت درصد نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید همچنین با قرار دادن چت انلاین و پشتیبانی ۲۴ ساعته حس امنیت و اعتماد بیشتری را برای مخاطب خود بسازید.

نرخ تبدیل اینفوگرافی بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای کاربردی در تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

در این قسمت به معرفی چند ابزار مفید و کاربردی برای محاسبه، تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت‌تان می‌پردازیم. هرچند برخی از این ابزارها، رایگان نبوده و برای استفاده از آن‌ها باید یک اکانت پریمیوم تهیه کنید، اما هیچ گاه بخاطر هزینه خرید یک اکانت پریمیوم، نرخ تبدیل سایت خود را نادیده نگیرید. در ادامه به چند نمونه از این ابزارها اشاره می‌کنیم.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس، علیرغم اطلاعات مفیدی که راجع به تحلیل و بهینه سازی کانورژن ریت سایت در اختیارتان قرار می‌دهد، یک ابزار رایگان می‎باشد. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‎کند تا ضمن مشاهده نرخ پرش سایت، منابع ورود کاربران، ایرادات و باگ‌های موجود در سایت، مدت زمان توقف کاربر در سایت و… رفتار کاربران را بررسی کرده و با تحلیل نتایج بدست آمده، نرخ تبدیل خود را به طرز چشمیگیری افزایش دهید.

Hot Jar

هات جار نیز از دیگر ابزارهای مفید در مسیر قیف فروش، تحلیل رفتار کاربران و سفر مشتری می‎باشد که متأسفانه فقط به مدت ۲ هفته قابلیت استفاده رایگان برای کاربران را ایجاد کرده است.

Similar Web

سیمیلار وب از آن دسته ابزارهای کاربردی است که اطلاعات مفیدی درمورد نحوه رفتار کاربران و نوع ورودشان به سایت، در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر سیمیلار وب، GTMetrix و Optimizely  نیز در ساخت تست‌های A/B و همچنین تست سرعت سایت، به شما کمک کرده و از این طریق می‎توانید نرخ تبدیل سایت را بهینه کرده و افزایش دهید.

.بیشتر بخوانید:

محصولات شرکت بازاریابی شبکه‌ای هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان

جمع بندی

سعی کنید برای جمع آوری و آنالیز داده ها و اطلاعات زمان صرف کنید زیرا در این صورت است که نتایج شما ارزشمند خواهد بود، پایه و اساس قوی و محکمی خواهد داشت و شما می توانید به آنها تکیه کنید و به موفقیت دست یابید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=8794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.