اصطلاحات رایج نتورک مارکتینگ | در این نوشتار سعی شده است که کلیه واژگانی که از زمان روبه رو شدن با هر شرکت فروش مستقیم، می شنوید تعریف گردد. دقت کنید که بسیاری از این واژگان در میان افراد فعال در این صنعت نیز درست به کار گرفته نمی شود. پس چه بهتر که با مطالعه دقیق و توجه به معانی واژگان آنها را درست به کار بریم. در ادامه با ما همراه باشید.
فروش مستقیم Direct Selling: فروش مستقیم شیوه ای از بازاریابی است که به صورت “فروش فرد به فرد به دور از مکان های خرده فروشی ثابت” تعریف می گردد. که به دو شیوه تک سطحی و چند سطحی انجام می گیرد.
بازاریابی تک سطحی Single-Level Marketing: یکی از انواع فروش مستقیم است که در آن افراد ملزم به ساختن سازمان و شبکه فروش نبوده و تنها بابت فروش شخصی خود به دیگران پاداش دریافت می نمایند.
بازاریابی چند سطحی Multi-Level Marketing یا بازاریابی شبکه ای Network Marketing: نوعی از فروش مستقیم است که در آن هر فرد علاوه بر فروش شخصی از معرفی و پرورش فروشندگان دیگر که نقش گروه و سازمان را برای فرد معرفی کننده بازی می کنند پاداش دریافت می نمایند.
کارآفرین Entrepreneur : واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» نشأُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. شاید واژهی کارآفرین، ترجمهی مناسبی برای آن نباشد. کارآفرینی را نباید با خوداشتغالی (self-employment) و ایجاد کار (Job creating) اشتباه گرفت.
نماینده فروش مستقل Independent Sales Representative یا توزیع کننده Distributor: عبارتی مختصر که بهجای توزیعکننده مستقل یا صاحبکار مستقل، یا مشاور محصول مستقل، توزیعکننده عمده یا همکار استفاده میشود. این واژه نشانگر فردی است که نقش عمدهفروش، خریدکننده، خردهفروش، توزیعکننده، عضوگیرنده را دارد. در ضمن به بالاترین نقش یک مصرفکننده در یک شرکت بازاریابی شبکهای نیز اشاره دارد.
درآمد رسوبی Residual Income : درآمدی حاصل از انجام یکبارهی یک کار و کسب مکرر سود از آن. مثلاً نوشتن یکبارهی یک کتاب و کسب سود از بارها چاپ و فروش همان کتاب. نوع درآمدزایی در بازاریابی شبکه ای رسوبی است.
زیرمجموعه Downline : به فرد یا گروهی از افراد اشاره دارد که عضو سازمان یا گروه فروشِ یک توزیعکننده مستقل دیگر هستند. این توزیعکننده مستقل، فرصت کسب درآمد از زیرمجموعه خود را دارد.
پیش قدم یا بالاسری Upline : فردی که شما را به عضویت درآورده است. همچنین هرکسی که در همان خط به سمت بالا به وی متصل است. مانند سلسله مراتب.
حامی (اسپانسر) Sponsor : فردی که معرف مستقیم یک توزیعکننده است و وظیفهی هدایت و حمایت وی را دارد.
راهبر (لیدر) Leader : توزیعکنندهای که مسئولیت افراد سازمان فروشش را به عهده گرفته و اطمینان حاصل میکند که آنها به خوبی تعلیم دیده و بتوانند به درستی محصولات را به مشتری فروخته و عضوگیری کنند.
پیش انباشته سازی Front Loading : خرید حجم زیادی محصول پیش از یافتن مشتری برای آنها بهطوری که توزیعکننده نتواند از پس فروش آن برآید و این محصولات به اصطلاح روی دستش بماند.
همانندسازی یا تکثیر Duplication : انتقال دانش و آموزش به سازمان فروش.
شاخه، دست Leg : گروه فروش زیرمجموعه شما که معمولاً زیر یکی از راهبران مستقیمتان است.
گروه موازی Cross Line : گروهی که اسپانسر یا حامی شما و آنها، یک فرد است.
طرح درآمدزایی Compensation Plan : طرح بازاریابی که در آن مشخص میشود توزیعکننده مستقل چگونه و چه مقدار درآمد از فروش شخصی و سازمان فروشش میگیرد. طرحهای درآمدزایی با نیت ایجاد رفتار فروش و انگیزه فعالیت طراحی میشوند. طرحهای درآمدزایی میتوانند شامل پاداشها، اهداف، و مقاصدی برای توزیعکننده نیز باشند. رتبهها و شرایط کسب آنها با جزییات در طرحهای پاداش بیان میشود. به آن طرح تشویقی نیز میگویند.
بسته شروع کار Starter-Kit : مجموعهای از دانش و آموزش که در قالب جزوات، کاتالوگ، سی دی، و بروشور (الکترونیکی و یا فیزیکی) توسط شرکت تهیه شده و در همان ابتدای کار طی مرحلهی ثبتنام به توزیعکننده داده میشود. این بسته شامل تمامی اطلاعات اولیه برای شروع به کار توزیعکننده بوده و به نوعی استانداردهای رفتاری و روشهای فعالیت با شرکت را مشخص میسازد. این بسته میتواند رایگان یا غیررایگان باشد. درصورت غیررایگان بودن بسته شروع کار، قیمت آن باید همان قیمت تمام شده بسته باشد نه بیشتر. خرید این بسته، هیچ امتیاز، پورسانت و یا درآمدی برای بالاسری و توزیعکننده دربر ندارد.
مشتری یا همکار احتمالی Prospect : فردی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری یا همکار آتی را دارد.
عضوگیری یا داوطلبگیری Recruit : ثبتنام کردن یا جستجو برای ثبتنام یک عضو. در بازاریابی شبکهای، اعضاء جزو پرسنل شرکت نیستند. به عبارت دیگر شرکت، آنها را به استخدام خود درنمیآورد. بنابراین اعضاء، مستقل هستند.
عرض Width : ورودیها یا اعضاء مستقیم شما.
عمق Depth : زیرمجموعه یا سازمان فروش شما.
خط اول یا ورودی مستقیم Frontline : فردی که شخصاً به عضویت درآوردهاید. فردی که شخص دیگری در سازمان فروش، بین او و شما نیست.
رتبه Rank : مرتبه، سطح یا مقامی در طرح درآمدزایی شرکت که دارای جایزه و یا پاداش بیشتری است.