یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بخش فروش، ارائه خدمات و محصولات مناسب به مشتری است. برای این که افراد بتوانند در بازار محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند و از این راه سود بیشتری به دست بیاورند، باید از روشهای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند. اما سوال اصلی این است که فروشندگان چگونه میتوانند در بازار سرد توجه مشتریان را به خود جلب کنند؟ افرادی که در فروش در بازار سرد موفق ظاهر شدهاند،از چه تکنیکهایی استفاده کردهاند؟ در ادامه این مطلب میخواهیم شما را بیشتر با نکات فروش در بازار سرد آشنا کنیم. از شما نیز دعوت میکنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
بازار سرد چیست؟
قبل از این که وارد بحث گسترده فروش در بازار سرد شویم، بهتر است در مورد این بازار اطلاعات کافی را داشته باشید. در واقع واژه بازار سرد اصطلاحی است که فروشندگان برای فروش محصولات خود به کار میبرند. وقتی که فروشنده در مرحله اول فروش کالا و خدمات قرار دارد، به اصطلاح میگویند که در وضعیت بازار سرد قرار دارد. به عبارت سادهتر میتوان گفت که بازار سرد به وضعیتی گفته می شود که فروشندگان هیچ شناختی از مشتریان خود ندارند و به دنبال جذب مشتری هستند.
البته این رابطه دوطرفه است. یعنی فروشندگان بین مشتریان هم ناشناخته هستند. پس افرادی که در وضعیت بازار سرد قرار دارند، در ابتدای راه قرار دارند. برای رسیدن به مرحله بازار داغ، مسیر نسبتا طولانی روبهروی این افراد قرار دارد. بازار داغ به وضعیتی گفته میشود که فروشندگان مشتریان خود را پیدا کردهاند و بین آها اعتماد دوطرفه به وجود امده است.
به طور کلی میتوانیم بگوییم که بازار داغ کاملا برعکس بازار سرد است. فروشندگان برای این که بتوانند از وضعیت بازار سرد خارج شوند، باید راهی برای جلب اعتماد مشتریان پیدا کنند. در این صورت است که مشتریان از بازار سرد وارد بازار داغ میشوند. در نظر داشته باشید، هر اقدامی که در راه رسیدن به بازار داغ انجام میشود باید با برنامه ریزی قبلی و کاملا حساب شده باشد. تنها در این صورت است که افراد می توانند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند. در ادامه میخواهیم شما را با تکنیکهای فروش در بازار سرد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
راهکارهای فروش در بازار سرد
برای فروش در بازار سرد راهکارهای متفاوتی ارائه شدده است. در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد.
جذب مشتری در بازار سرد
قبل از هر گونه اقدامی برای رسیدن به بازار داغ باید بدانید که، تبلیغات یک راه بسیار سریع و آسان برای خارج شدن از بازار سرد است. با انجام تبلیغات درست، مشتریان و فروش شما در بازار سرد افزایش پیدا می کند. امروزه با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی، بستر مناسبی برای تبلیغات خدمات فروشندگان به وجود آمده است. افراد نیز می توانند از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند. اما سوالی که پیش میآید این است که یک تبلیغ مناسب و کارآمد شامل چه نکاتی است؟ در ادامه نکات مهمی را برای موثر کردن تبلیغاتتان برایتان گردآوری کردهایم.
1.باید بتوانید مشتریان را کنجکاو کنید
حس کنجکاوی افراد یک عامل مهم و یک قدم هوشمندانه تبلیغاتی برای جذب مشتری است. اگر مخاطب شما درمورد خدماتی که ارائه میدهید کنجکاو باشد، تا انتهای حرفهای شما با شما همراه خواهد بود و به دقت به شما گوش میکند. برای این که بتوانید حس کنجکاوی مخاطبان خود را تحریک کنید، لازم است که سوالاتی را مطرح کنید. اما در صورتی که جواب آن سوال را ندهید افراد ترغیب میشوند که تا انتهای حرفهای شما، دنبالتان کند تا بتواند به جواب سوالهایی که مطرح شده برسد. اگر شما بتوانید مخاطبان خود را مجاب کنید که سخنان شما را تا انتها بخوانند، گام اول برای موفقیت را برداشتهاید.
2. آینده استفاده از خدمات و محصولات را برای مشتریان ترسیم کنید
پس از پشت سر گذاشتن گام اول، شما باید بتوانید مشتریتان را قانع کنید که کالا یا خدماتی که ارائه میکنید، مورد نیاز او است و یک روزی به شما رجوع خواهد کرد. همچنین نیاز او با استفاده از خدمات یا کالای شما، به بهترین شکل ممکن برآورده خواهد شد.
3.خیال مشتریان خود را بابت کیفیت محصولات و خدماتتان راحت کنید.
یکی دیگر از عوامل مهم برای به وجود آوردن حس اعتماد در مشتریان برای فروش در بازار سرد، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت است. البته اخلاق حرفهای در کسب و کار حکم میکند که شما بهترین محصولات و بهترین کیفیت را به مشتریان خود عرضه کنید. در این مرحله شما باید بتوانید خیال مخاطبان خود را بابت کیفیت خدمات خود راحت کنید. در این راستا میتوانید با ارائه نمونههای موفق خدمات یا گواهینامهها و استانداردهایی که کسب کردهاید به مشتریان خودتان اطمینان ببخشید.
4.اجازه بدهید مشتریانتان بدانند چه تفاوتهایی با سایرین دارید
اگر توانستهاین تا اینجای کار را پیش ببرید، باید بگوییم که توانستهاید تا حد زیادی در فرئش بازار سرد موفق عمل کنید. با توجه به این که امروزه رقابت شدیدی بین کارخانهجات، شرکتها و کارگاههای مختلف وجود دارد، نقش شما در این بین چیست؟ شما باید بتوانید مخاطبان خود را قانع کنید که با دیگر رقلا خود فرق دارید. برای انجام این کار میتوانید از نقاط قوت خود استفاده کنید و درباره آن سخن بگویید.
5.خاص باشید
هرچه محصولات و خدمات شما نسبت به رقبا خاصتر باشد، فروش بیشتری در بازار سرد خواهید داشت. برای این کار میتوانید از کسانی که در زمینه رسانه تخصص دارند، کمک بگیرید. با عمل به این نکات میتوانید تا حد زیادی در فروش در بازار سرد موفق عمل کنید.
بیشتر بخوانید
6.مشتری مدار باشید
یکی از مسائل بسیار مهم در فروش در بازار سرد، مشتری مداری است. بهتر است بدانید هرچقدر که که در مراحل قبل موفق عمل کرده باشید، اما اگر مشتری مدار نباشید، تمام تلاشهای شما بیفایده خواهد بود. برای مشتری مدار بودن موارد زیر را در نظر بگیرید:
1. اجازه تست محصولات خود را به مشتریان بدهید
مشتری باید این امکان را داشته باشد که قبل از خرید محصول و یا خدماتتان، نسخهای آزمایشی از آن را تست کند. این مساله درست شبیه تست عطرها و لوازم آرایشی قبل از خرید آن است.
2. واحد ارتباط با مشتریان را تقویت کنید
مشتریان باید بتوانند به سادگی با تیم شما ارتباط برقرار کنند و نظراتشان را با شما درمیان بگذارند. افرادی که مسئولیت ارتباط با مشتریان را برعهده میگیرند باید به مشتریان مانند دوستان خودشان نگاه کنند و ارتباط صمیمی و گرمی داشته باشند.
3. محصولات خود را با سلیقه مشتریان منطبق کنید
با افزایش تجربه کاری، کم کم میتوانید بفهمید که مشتریان شما چه سلیقهای دارند. برای این که از قافله عقب نمانید باید بتوانید مطابق سلیقه مشتریان عمل کنید.
جمع بندی
در زمینه فروش در بازار سرد، نکاتی که گفته شد مهمترین مراحل برای خارج شدن از بازار سرد و حرکت به سمت بازار داغ است. اگر شما تجربهای در این زمینه دارید خوشحال میشویم که تجربه خود را با ما در میان بگذارید.
چطور می توانیم برای فروش بیشتر مشتری جذب کنیم؟
مهم ترین عوامل موفقیت در بخش فروش ارائه خدمات و محصولات مناسب به مشتری است.