فرشبافی در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران، هند، ترکیه، پاکستان، افغانستان، چین و مراکش، از قدیم، مورد توجه بوده و مردم این کشورها به کار بافتن قالی آشنایی داشتهاند. کشورهای ذکر شده را میتوان به عنوان قدیمیترین مراکز بافت فرش در جهان قلمداد کرد. در میان این کشورها، فرش ایران، از قالی و قالیچه گرفته تا گلیم و دستبافها، جایگاه بسیار بالایی در میان کشورهای جهان دارد. بازاریابی فرش همواره مورد توجه تاجران و فروشگاههای فروش فرش بوده است. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم در بازاریابی فرش و جذب مشتری بپردازیم.
ارتقای شرکت فروش فرش
لازم است بدانید که برای ارتقای هر چه بیشتر و بهتر کسب و کار فروش فرش خود، باید از هر دو روش بازاریابی آفلاین و آنلاین برای جذب مشتری جدید و افزایش بازدید کسب و کارتان استفاده کنید. شما باید دنبال ایدههای بازاریابی جذاب و تازههای باشید تا تجارت شما را برای عموم جذاب کند. بازاریابی کارآمد به شرکت شما کمک میکند تا در بازار مطرح شوید؛ به همین منظور ایدههای زیر را حتما مد نظر قرار دهید؛
- قرار دادن اطلاعات در سایت
- استفاده از تصاویر با کیفیت از پروژههای خود را در سایت قرار دهید.
- یک لوگوی منحصر به فرد، یک شعار جذاب و یک کارت ویزیت با اطلاعات کافی برای کارتان طراحی کنید
- در گروههای آنلاین مرتبط با حرفه خود فعالیت کنید.
- با حمایت و پشتیبانی مالی از یک رویداد خیریه، نمایشگاهها و رویدادهای تجاری، برند خود را مطرح و تبلیغ کنید.
نکات مهم بازاریابی فرش
پیشنهادات مهم بازاریابی فرش عبارتاند از:
- ارائه خدمات با کیفیت بالا
- تعیین هویت
- همکاری با مشاغل دیگر
- راه اندازی سایت
- بهینهسازی موتور جستوجو
- رسانههای اجتماعی
- استفاده از اگهیها
- وبلاگنویسی
- خواندن نظرات و انتقادات
- بازاریابی فرش از طریق ایمیل
ارائه خدمات با کیفیت بالا
همواره بهترین راه برای محبوبیت یک کسب و کار، ارائه خدمات با کیفیت بالا است. افراد در صورت رضایت از خدمات شما، تجارت شما را به طور خودکار به دوستان، آشنایان و اقوام خود پیشنهاد میدهند. ارائه خدمات با کیفیت بالا، در پروسه بازاریابی فرش یکی از مهمترین مواردی است که باید در نظر گرفته شد.
تعیین هویت
شما باید از طریق خدمات شرکت خود، لوگو، نام شرکت و اطلاعات مرتبط با شرکت خود را ارائه کنید. باید یک نکته متفاوت در بازاریابی فرش وجود داشته باشد که شما را از دیگر رقبا متمایز کند. تعیین هویت یک شرکت باید به درستی انجام شود تا نتایج تاثیرگذاری را به دنبال داشته باشد .
همکاری با مشاغل دیگر
همکاری با مشاغل دیگر مانند پیمانکاران، بنگاههای املاک و ساختمانها نباید نادیده گرفته شود. این کار به شما، در بازاریابی فرش و جذب مشتریهای جدید، کمک میکند. مشاغل ذکر شده، در واقع رقبای مستقیم شما نیستند پس نیازی به نگرانی نیست! همکاری با مشاغل گوناگون این امکان را برای شما فراهم میکند که به دنبال تبلیغات متقابل با آنها باشید. سایر مشاغلی که با آنان فعالیت میکنید، میتوانند به شما کمک کنند تا مشتریهای جدید را از طریق آنها جذب کنید.
.در نتورک نیوز بخوانید
بازار هدف یا Target Market چیست؟ ۵ گام برای تعیین بازار هدف!
راه اندازی سایت
اهمیت راه اندازی سایت برای هیچکس پوشیده نیست؛ پس حتما یک وب سایت راه اندازی کنید. یک سایت مدرن و حرفهای در تبلیغ آنلاین کسب و کار شما تاثیر بسیار زیادی دارد. مشتری باید بتواند در هر زمانی و از هر دستگاهی به وب سایت شما دسترسی داشته باشد. داشتن یک سایت، موفقیت شما در بازاریابی فرش را تضمین میکند.
بهینهسازی موتور جستوجو
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، به بهبود رتبه سایت شما کمک میکند و همین این مسئله باعث افزایش بازدید شرکت شما میشود؛ چراکه مشتریان احتمالی میتوانند هنگام جستجوی آنلاین، با کلمات کلیدی، به آن دسترسی داشته باشند. سئو یکی از راههایی است که شما را در بازاریابی فرش، به جایگاه بالایی، در فضای آنلاین و وب سایت میرساند.
رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا با مشتریان خود در هر زمان و بدون محدودیت، در ارتباط باشید. در رسانههای اجتماعی که محبوبیت بیشتری دارند، صفحهای ایجاد کنید که به تجارت شما اختصاص داشته باشد. به ارسال مطالب تبلیغاتی بپردازید و از دوستان خود بخواهید که آنها را به اشتراک بگذارند. دور شدن از فضاهای آنلاین و تمرکز بر تبلیغات نوع دیگر، لطفی به شما، در پروسه بازاریابی فرش نمیکند!
استفاده از اگهیها
برای تبلیغات راههای زیادی وجود دارد. میتوانید از تبلیغات محیطی مانند، بنرها، بیلبوردها، رسانههایی مثل مجلات و روزنامهها و حتی تبلیغات تلویزیونی استفاده کنید. در صورتی که از بنرها استفاده میکنید، باید بدانید که محل قرارگیری و نصب آنها اهمیت بسیار بالایی دارد. بهترین محیطها برای نصب این تبلیغات محیطهای شلوغ و پر تردد میباشند. همچنین استفاده از اگهیها میتوانند به یاری شما، در پروسه بازاریابی فرش بیایند.
.بیشتر بخوانید:
بازاریابی تلفنی چیست؟ + راهکارهای فروش موفق
وبلاگ نویسی
دانش و تخصص خود را در زمینه فرش به اشتراک بگذارید. مقالاتی درباره انواع مختلف تکنیکها و طرحها، و هر اطلاعات مفیدی در مورد فرش که به نظرتان برای مخاطب جذاب است، بنویسید. همچنین میتوانید از طریق چنین وبلاگهای آموزندهای به مشتریان خود مشاوره دهید. لینک وبلاگ خود را در وب سایت و صفحه رسانههای اجتماعی خود ذکر کنید. وبلاگ نویسی یکی از مهمترین قدمهایی است که شما باید در جهت بازاریابی فرش، بردارید.
خواندن نظرات و انتقادات
از مشتریان خود بخواهید که به خدمات شما امتیاز دهند و در سایت و صفحه رسانههای اجتماعیتان، نظر سنجی قرار دهید. پیگیری باشید و از مشتریان بپرسید که آیا خدمات شما را دوست دارند یا خیر. رتبه بندی مثبت و بالا باعث محبوبیت کسب و کار شما در بین مشتریان احتمالی خواهد شد. خواندن نظرات و انتقادات مهمترین اصل برای موفقیت در بازاریابی فرش است؛ چراکه فرش، یک کالای مصرفی است و لازم است تا شما به خوبی از واکنش خریداران مطلع باشید.
بازاریابی فرش از طریق ایمیل
جهت ارتباط با مشتریان قدیمی و جدید خود از ایمیل استفاده کنید؛ بازاریابی فرش از طریق ایمیل بدان صورت که، مشتریان خود را در مورد خدمات جدید و معاملات هیجانانگیز، مطلع میکنید؛ همچنین میتوانید پیشنهادات تبلیغاتی شخصی را از طریق ایمیل برای مشتریان ارسال کرده و از آنها بخواهید که برای دریافت خبرنامه ثبت نام کنند.
جمع بندی
همانطور که در متن بالا گفته شد، بازاریابی فرش یکی از چالش برانگیزترین کارها، برای تاجرین است. به طور کلی، بازاریابی دارای قوانین و نکات مختص خودش است، پس باید بتوانید آنها را به درستی درک کنید تا بهترین نتایج را برای شرکت خود رقم بزنید.