این روزها، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، به یکی از روشهای پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ در فضای تبلیغات بینالمللی تبدیل شده و کسب و کارهای زیادی از این روش برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. نتورک نیوز در این مقاله قصد دارد راجع به مفهوم افیلیت مارکتینگ و چگونگی استفاده از آن برای رشد کسب و کار شما توضیحاتی را ارائه دهد.
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست ؟
پس از گسترش اینترنت و شروع فروش اینترنتی، نوع جدیدی از بازاریابی به نام همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) رواج یافت. این نوع بازاریابی از روی بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی حضوری کپیبرداری شده است. با این تفاوت که عملیات بازاریابی در سطح اینترنت انجام میشود.
این نوع بازاریابی به شیوههای مختلفی انجام میشود و شرکتها انواع مختلفی از همکاری را در اختیار علاقهمندان به بازاریابی اینترنتی قرار میدهد. این روش، ویژگیهای جذاب و موثری دارد که اگر بتوانید آن را به صورت درست و اصولی استفاده کنید، بدون شک نتایج مطلوبی خواهد داشت. همچنین، تاثیر خوبی در افزایش فروش مستقیم، توسعه برند سازی و برنامههای بازاریابی دارد.
هر چند که بازاریابی وابسته، در سراسر دنیا مرسوم است، اما در سالهای اخیر فراگیرتر شده و بیش از گذشته مورد استقبال قرار میگیرد. بعضی سایت های افیلیت مارکتینگ نیز وجود دارند که همچنین افراد به چندین مدل همکاری در فروش را انجام میدهند و در نمایش آگهی و ارتباط با مشتریها، سیاستهای خاص خود را دارند.
.درباره وست ویژن بیشتر بخوانید!
هدف افیلیت مارکتینگ چیست؟
هدف از بازاریابی وابسته افزایش فروش محصولات و خدمات شرکتها و ایجاد راهکاری برد-برد هم برای صاحبان کسبوکار و هم برای شرکتهای وابسته است. این مدل یکی از سودآورترین مدلهای بازاریابی است که به طور فزایندهای رو به رشد است.
علاقهمندان به این مدل بازاریابی با استفاده از این روش میتوانند از مزایا و معایب آن بهرهمند شوند. همچنین کسبوکارهایی که به دنبال شرکتهای وابسته هستند میتوانند با بررسیهای صحیح و دقیق شرکای خود از لحاظ واجد شرایط بودن سود ببرند. بهطور کلی میتوان گفت این مدل، روشی کمهزینه و پرسود برای تبلیغات خدمات و محصولات، گسترش شبکه مشتریان و افزایش آگاهی از برند است.
انواع افیلیت مارکتینگ
در مجموع، همکاری در فروش، از نظر روش اجرایی، سه گروه اصلی وجود دارند که از نظر پلتفرم و محتوای تبلیغاتی قابل تفکیک میباشند:
مستقل (Unattached Affiliate Marketing)
بازاریابی پورسانتی غیر وابسته یک مدل تبلیغاتی است که در آن شرکت وابسته یا افیلیت مارکتینگ هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ میکند، ندارد. به عبارتی، هیچ مهارت یا تخصص مرتبط و شناخته شدهای نداشته یا ادعایی در مورد آن ندارد. این نوع از بازاریابی پورسانتی یکی از راحتترین انواع همکاری در فروش است.
لازم به ذکر است که عدم وابستگی به مشتری و محصول بالقوه، ناشر تبلیغاتی را از یک وظیفه توصیه شده، مبرا میکند در این روش تنها لازم است شرکت تبلیغاتی لینک محصول را در سایتهای خود قرار داده و در صورت کلیک بازدیدکنندگان بر روی لینک مربوطه، مبلغ توافق شده را دریافت کند.
وابسته (Related Affiliate Marketing)
ویژگی بارز این نوع افیلیت مارکتینگ، ارتباط افیلیت مارکتر با مصرف کننده است. به طور کلی، این ارتباط میان بازار هدف افیلیت مارکتینگ و محصول یا خدمات است. این نوع شرکت ها دارای نفوذ و تخصص کافی برای ایجاد ترافیک هستند و سطح اختیاراتی که دارند، آنها را به یک منبع قابل اعتماد تبدیل میکند. با این حال، افیلیت مارکتینگ هیچ ادعایی در مورد استفاده از محصول یا خدمات ندارد.
از جمله مواردی که موجب پیشرفت بازاریابی وابسته شده است، اینترنت است. این موضوع سبب شده تا ناشران شرکتهای وابسته به خلق راههای هیجانانگیزی برای تبلیغ محصولات و خدمات برسند. نمونه بارز از کسبوکارهایی که از افیلیت مارکتینگ استفاده میکنند، شرکت آمازون است.
آمازون بهواسطه این تکنیک توانست در وبلاگها و سایتها محصولات خود را به خوبی به نمایش بگذارد و شناخته شود. بازاریابی وابسته نوعی تکنیک بازاریابی پرداخت در ازای عملکرد است که در آن فروش در حوزهای بسیار گسترده از طریق برونسپاری انجام میشود.
پیچیده (Involved Affiliate Marketing)
این نوع بازاریابی ارتباط عمیق تری بین افیلیت مارکتر و محصول یا خدماتی که آنها را تبلیغ میکنند، برقرار میکند. آنها از محصول استفاده می کنند و مطمئن هستند که تجربیات مثبت آنها میتواند توسط دیگران به اشتراک گذاشته شود. تجارب آنها تبلیغاتی است و به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد عمل میکنند. این شرکتها با معرفی و نقد و بررسی محصولی که استفاده کردهاند، اعتماد مخاطبین را جلب کرده و در صورت فروش محصولات، مبلغ توافق شده را از تاجر دریافت خواهند کرد.
.بیبشتر بخوانید:
مراحل صدور مجوز بازاریابی شبکه ای
نقاط قوت افیلیت مارکتینگ
اجرای آسان
شرکتهای فروشنده محصول برای فروش بیشتر محصول خود نیازمند یک تیم بازاریابی دیجیتال هستند تا با روشهای مختلف فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهند. اکثر این روشها نیازمند صرف هزینه، زمان و نیروی انسانی زیادی هستند. اما در روش بازاریابی افیلیت شما نگران انجام وظایف سنگینی مثل توسعه و اجرای کمپینهای بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، ارسال محصول و … نیستید.
قابلیت توسعه آسان
یک فروشنده معمولی تنها محصولات یک شرکت را میفروشد ولی یک بازاریاب افیلیت میتواند همزمان محصول شرکتهای زیادی را معرفی کند و از تمام آنها کمیسیون دریافت کند.
بهتر است یک نکته را همیشه در نظر داشته باشیم که افیلیت مارکتینگ بر مبنای اعتماد بنا شده است. شما میتوانید محصولات بیشماری را بفروشید. اما بهتر است محصولی را بفروشید که خودتان از آن استفاده میکنید یا از عملکرد آن اطمینان دارید.
عدم نیاز به داشتن سرمایه اولیه زیاد
راه اندازی هر کسب و کاری به مقداری منابع مالی ابتدایی نیاز دارد. در مقایسه با ایجاد کسب و کارهای فیزیکی، هزینهها بسیار ناچیز به نظر میرسد. از آنجا که برای پیوستن به برنامههای وابسته هزینه ای وجود ندارد، شما می توانید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری اولیه، با یک محصول یا خدمات وابسته درآمد کسب کنید.
کسب درآمد غیر فعال
بازاریابی وابسته همچنین میتواند از طریق پورسانت درآمد غیر فعال ایجاد کند. اگرچه در ابتدا مجبورید برای ایجاد منابع ترافیکی وقت بیشتری بگذارید، اما در نهایت برایتان مفید خواهد بود. درآمد غیرفعال نیز برای شما آزادی بیشتری فراهم میکند. هنگامی که شروع به کسب درآمد منفعل میکنید، میتوانید در هر زمان و از هر مکان، به شرط دسترسی به اینترنت، کار کنید.
نقاط ضعفی همکاری در فروش با آن رو به رو است؟
نیاز به صبر زیادی دارد
افیلیت مارکتینگ راه یک شبه پولدار شدن نیست! برای کسب درآمد از این روش، افزایش مخاطبان، کسب اعتماد و تأثیرگذاری بر آنها، نیاز به زمان و حوصله زیادی خواهید داشت.
عدم پرداخت ثابت
در این روش دیگر خبری از پرداختهای منظم ماهانه نیست. برنامههای افیلیت بر اساس کمیسیون هستند. چون کمیسیونها مرتبط با اقدام خاصی از سمت مشتری است، بنابراین کمیسیونهای دریافتی هر ماه ممکن است متغیر باشد.
نداشتن کنترل بر برنامه افیلیت
ناشران تبلیغ باید بر اساس قوانین شرکتهای ارائه دهنده برنامه افیلیت یا همان شبکه افیلیت عمل کنند. این قوانین شامل نحوه تبلیغ محصول هم میشود. همه باید قوانین یکسانی را رعایت کنند، بنابراین رقبا باید خلاقیت زیادی داشته باشند تا خود را از دیگران متمایز کنند.
نحوه پرداخت کمیسیون افیلیت مارکتینگ چگونه است؟
همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ سیستمی مشخص دارد اما همین سیستم ساده در هنگام پرداخت میتواند به روشهای مختلفی پیاده شود.
پرداخت به ازای عمل CPA
این روش نسبت به سایر روشها دقیقتر بوده و نرخ تبدیل بیشتری دارد. این روش به این صورت است که وقتی عملی که صاحب محصول انتظار دارد انجام شود پرداخت نیز صورت میگیرد. حال این عمل میتواند خرید، عضویت در سایت، پر کردن فرم ثبت نام و… باشد.
پرداخت به ازای هر فروش CPS
در این شیوه پرداخت، صاحب محصول به دنبال مشتری است و به ازای هر فروش پورسانت پرداخت میشود. این پورسانت بستگی به برند و اعتبار آن چیزی بین ۴ تا ۱۰ درصد از کل فروش است.
پرداخت به ازای هر لید CPL
لید مخاطبانی هستند که به آنها مشتریان بالقوه گفته میشوند. این مخاطبان تبدیل به مشتریان بالفعل نشدهاند. اصولا از این روش زمانی استفاده میشود که امکان فروش محصول به صورت سریع وجود ندارد. به همین دلیل با روشهای گوناگون اطلاعات تماس این مخاطبان دریافت شده تا در زمان مناسب با برقراری ارتباطی خوب و مناسب این مشتریان بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.
پرداخت به ازای نمایش آگهی CPM
در این روش پرداخت به ازای نمایش آگهی به هر ۱۰۰۰ کاربر منحصر به فرد محاسبه میشود. این روش بیشتر برای برندسازی استفاده میشود.
پرداخت به ازای کلیک CPC
در این روش پرداخت براساس میزان کلیکها محاسبه میشود و یکی از رایجترین روشهای افیلیت مارکتینگ است. این روش نیز مانند CPM بیشتر در جهت آگاهی از برند استفاده میشود.
پرداخت با تعرفه ثابت
در این روش برای قرار گرفتن آگهی روی سایت و کلیک کاربران یک هزینه ثابت دریافت شده و میزان بازدیدها، کلیکها یا عکسالعمل کاربران تاثیری در تغییر هزینه پرداختی ندارد.
.بیشتر بخوانید:
محصولات شرکت بازاریابی شبکهای هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان
انواع کانالها و روشهای انجام افیلیت مارکتینگ
اینفلوئنسرها، فعال در افیلیت مارکتینگ
اینفلوئنسر فردی است که روی تصمیمات خرید بخش بزرگی از مردم تاثیر میگذارد. او موقعیت عالی برای استفاده از این روش و کسب درآمد بالا را دارد و معمولا هم نهایت استفاده را از این موقعیت میکند. این افراد فالوورهای زیادی در شبکههای اجتماعی دارند و به راحتی از این طریق محصولات مختلف را تبلیغ میکنند.
با توجه به تاثیرگذاری این افراد بر فالوورها، فروشندگان از همکاری با آنها راضی هستند و حتی گاهی اوقات محصولاتی مخصوص آن فرد تولید میکنند. کافی است لینک وبسایت یا درگاه خرید را برای مخاطبین قرار دهند و با خرید این افراد، سود خود را دریافت کنند.
نقش بلاگرها در همکاری در فروش
بلاگرها وبلاگنویسان یا تولیدکنندگان محتوا در شبکههای اجتماعی هستند. این افراد به خاطر توانایی خوب در بهینهسازی موتور جستجو و تولید محتوا در شبکههای اجتماعی موقعیت مناسبی برای تبلیغات دارند. این افراد بررسی کاملی روی محصولات و خدمات انجام میدهند و در وبلاگ، وبسایت یا رسانه اجتماعی خود در مورد آن مینویسند.
البته باید لینک ورود به سایت و فروشگاه آنلاین را در وبلاگشان قرار دهند. این افراد به خاطر این کار خود پاداش میگیرند. گاهی اوقات هم مانند اینفلوئنسرها به تبلیغ میپردازند و به ازای فروش محصولات کارمزد میگیرند.
لیستهای ایمیل و بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی سابقهای قدیمی دارد، اما هنوز هم از آن استفاده میشود. جالب است بدانید که این روش در افیلیت مارکتینگ هم کاربرد دارد. برخی از شرکتهای وابسته لیستهای ایمیلی دارند که از آنها برای تبلیغ محصولات فروشنده استفاده میکنند. برخی دیگر ممکن است از خبرنامههای ایمیلی استفاده کنند و پس از خرید مشتری کارمزد بگیرند. روش دیگری هم وجود دارد. مثلا شرکت وابسته به مرور یک لیست ایمیل ایجاد میکند. این لیست از کمپینهای بازاریابی مختلف جمعآوری میشود. سپس تبلیغ محصولات را با ایمیل مارکتینگ انجام میدهد.
وبسایتهای بزرگ و نقش افیلیت مارکتینگ
این سایتها که برای جذب بازدید بسیار بالا طراحی شدهاند، سعی دارند مخاطبان میلیونی جذب کنند. این وبسایتها با استفاده از بنرها و لینکهای متنی، محصولات خود را تبلیغ میکنند. این روش در معرض دید کاربران قرار میگیرد و باعث نرخ تبدیل میشود. در نهایت این وبسایتها درآمد بالایی برای فروشنده و شرکت وابسته به وجود میآورند. وبسایتهایی که اخبار هنرمندان و حاشیههای مختلف را مینویسند و بازدیدکنندگان زیادی دارند، در این دسته قرار میگیرند.
.بیشتر بخوانید:
بازار هدف یا Target Market چیست؟ ۵ گام برای تعیین بازار هدف!
جمع بندی
یکی از روشهای خوب کسب درآمد اینترنتی افیلیت مارکتینگ که به سیستم همکاری در فروش نیز در ایران معروف است. افیلیت مارکتینگ میتواند در زمینههای مختلف و به روشهای گوناگون انجام پذیرد و از روشهای PPC ، PPL و PPS کسب درآمد کرد.
به طور کلی میتوان گفت افیلیت مارکتینگ مناسب افرادیست که به حرفه بازاریابی دیجیتال علاقه داشته و خودشان محصولی برای فروش ندارند. افراد ماهر در زمینه تولید محتوا، افرادی که تمایل دارند در منزل کسب درآمد کنند و … همگی افرادی هستند که افیلیت مارکتینگ مناسب آنها است.
در این مقاله به تمامی مباحث موجود حول محور افیلیت مارکتینگ اشاره کردیم تا شما با بررسی کامل بتوانید تصمیم درستی را برای خود بگیرید. هرگونه سوال در زمینه همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ داشته باشید، میتوانید در قسمت کامنتها مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت کنید.