این روزها بسیاری از مردم به دنبال کار در خانه و راه اندازی کسب و کار خانگی خود هستند. بازاریابی شبکه ای می تواند یک گزینه عالی برای افرادی باشد که می خواهند با کار پاره وقت از خانه درآمد داشته باشند. کسانی که آن را بسیار جدی می گیرند، حتی می توانند کسب و کار پاره وقت خود را به کار تمام وقت تبدیل کنند. مطمئناً این یک شبه اتفاق نمی افتد و ابتدا باید بر اصول بازاریابی شبکه ای تسلط داشته باشید. خوشبختانه، برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، مهارت های خاصی وجود ندارد. در این نوشتار، ۷ مهارت برتر بازاریابی شبکه ای را که برای تبدیل شدن به یک فرد پردرآمد، بررسی خواهید کرد.
10 مهارت بازاریابی شبکه ای که باید به آنها مسلط شوید تا به یک شخص پر درآمد تبدیل شوید
جستجو در بازاریابی شبکه ای
جستجو در بازاریابی شبکه ای واقعاً یکی از اساسی ترین مهارت های بازاریابی شبکه ای است که باید یاد بگیرید. معمولاً شما تجارت بازاریابی شبکه ای خود را با تهیه لیستی از مشتریان خود شروع می کنید و سپس در مورد کسب و کار خود با آنها تماس می گیرید. در حالی که اکثر شرکت ها هرگز به شما نمی گویند که دلیل انجام این کار چیست.
دلیل این امر این است که وقتی نوبت به بازار گرم در مقابل بازار سرد می رسد، لیست بازار گرم شما قبلاً یک رابطه داخلی با شما دارد. کسانی که شما را می شناسند، دوست دارند و به شما اعتماد دارند، به احتمال زیاد با شما معامله می کنند تا با یک فرد غریبه.
جستجوی لیست گرم شما بسیار ساده است، اما مهارت جستجو در بازاریابی شبکه ای فراتر از آن است. شما باید بیاموزید که چگونه مشتریان ایده آل خود را پیدا کنید و آنها را جستجو کنید تا ببینید آیا آنها به تجارت یا محصولات شما علاقه مند هستند یا خیر.
دعوت از افراد برای بررسی تجارت بازاریابی شبکه ای شما
دعوت کردن احتمالاً مهارت شماره یک در بازاریابی شبکه ای است که باید در آن مهارت داشته باشید تا سریعاً به یک فرد پردرآمد تبدیل شوید. متأسفانه اکثر مردم این مهارت بازاریابی شبکه ای را هرگز یاد نمی گیرند و شکست می خورند. به جای یادگیری نحوه دعوت حرفه ای، بیشتر مردم فقط به صورت شفاهی به افراد آموزش میدهند. و همه جزئیات کسب و کار خود را توضیح میدهند.
کنجکاوی چیزی است که توجه افراد را جلب میکند و شما باید هنگام دعوت به بازاریابی شبکه ای، کنجکاوی ایجاد کنید. اکثر مردم فرآیند دعوت را اشتباه می گیرند. آنها فکر می کنند که وظیفه آنها این است که کسی را متقاعد کنند که بدون توجه به هر چیزی باید به کسب و کار آنها بپیوندد یا بخرد.
واقعیت این است که شما فقط به دنبال افرادی هستید که بتوانید با محصولات و خدمات خود به آنها کمک کنید. شما باید طرز فکر خود را از “چگونه می توانم در تجارت خود به کسی چیزی بفروشم” تغییر دهید؟ به “چگونه می توانم در کسب و کار خود به کسی کمک کنم؟” بهترین راه برای انجام این کار این است که یک نقطه مشترک، مشکل یا خواسته ای را پیدا کنید که کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما می تواند آن را حل کند. وقتی این موضوع را مشخص کنید، میتوانید به راحتی افراد را دعوت کنید تا بدون اینکه سختگیر یا نیازمند باشید، کسبوکارتان را بررسی کنند.
ارائه کسب و کار، محصولات یا خدماتتان
ارائه یکی دیگر از مهارت های ضروری بازاریابی شبکه ای است که باید برای موفقیت در آن مهارت داشته باشید. خوشبختانه ارائه کسب و کار شما احتمالاً یکی از مهارت های ساده تر برای یادگیری است. اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای یک نمایش ویدیویی دارند که می توانید از آن برای ارائه کسب و کار خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنم خودتان چندین بار ویدیو را تماشا کنید تا یاد بگیرید که چگونه ارائه را به تنهایی انجام دهید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را در هر زمان و مکان ارائه دهید.
شما همچنین می توانید ۲ در ۱ را با اسپانسر خود انجام دهید و آنها می توانند ارائه را برای شما انجام دهند در حالی که شما در حال یادگیری هستید. این را می توان از طریق اینترنت نیز انجام داد، بنابراین نیازی نیست شخصاً با متخصص یا حتی مشتری احتمالی خود حضور داشته باشید.
اگر ارائهای ندارید که بتوانید از آن استفاده کنید، توصیه میکنم یک ارائه اولیه با بررسی محصولات و مزایا و سپس یک مرور مختصر از نحوه عملکرد طرح جبران خسارت برای شرکتتان انجام دهید. از داستان های موفقیت و توصیفات نیز برای پوشش ایرادات رایجی که اغلب از مشتریان احتمالی پس از ارائه می شنوید، استفاده کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا بر مخالفت ها حتی قبل از اینکه در ارائه شما اتفاق بیفتد غلبه کنید.
اصلاح در بازاریابی شبکه ای
اگر شخصی هنوز بله یا خیر نگفته، پیگیری کنید
بدیهی است که همه ما دوست داریم مردم بلافاصله پس از ارائه تصمیم بگیرند. این مهارت بازاریابی شبکه ای مهم است زیرا دانستن نحوه پیگیری مناسب می تواند به شما در حفظ روابط کمک کند. اگر کسی فوراً بله نگوید، اکثر مردم به «حالت التماس» میروند. اما شما باید حرفه ای باشید و باید بیاموزید که چگونه یک نه را بپذیرید.
برای مثال، اگر کسی بخواهد «درباره آن فکر کند» عالی است. به عنوان یک روش پیگیری، اگر علاقه مند هستند اما می خواهند در مورد آن فکر کنند، آنها را به نوع دیگری دعوت کنید.
شما ممکن است یک ارائه یک به یک را به عنوان معرفی اولیه خود انجام داده باشید. خب، گام بعدی می تواند یک تماس ۳ طرفه با یک رهبر در سازمان شما باشد تا داستان آنها را بشنوید و به هر سوالی که مشتری احتمالی شما داشته باشد پاسخ دهید. به افراد فشار نیاورید یا به یک فرد آزاردهنده تبدیل نشوید.
آموزش اعضای جدید تیم و شروع مجدد
یکی از ضروریات ایجاد یک تجارت بازاریابی شبکه ای بزرگ، کمک به موفقیت دیگران و ایجاد یک تیم است. تکرار بازاریابی شبکه ای با شروع درست اعضای تیم جدید شما شروع می شود.
تکرار یکی از سخت ترین مهارت های بازاریابی شبکه ای است و با شروع سریع اعضای تیم جدید شما شروع می شود. یکی از بزرگترین دلایلی که افراد بازاریابی شبکهای را ترک میکنند این است که برای طرد شدن آماده نیستند و احساساتشان آسیب میبینند.
شما باید به اعضای تیم جدید خود آموزش دهید که موفقیت در بازاریابی شبکه ای یک بازی اعداد است. به آنها قانون میانگینها را آموزش دهید.
دعوت کردن یکی از مهم ترین مهارت ها در بازاریابی شبکه ای است، و این باید چیزی باشد که بلافاصله به اعضای تیم جدید آموزش دهید. دلیل اینکه بسیاری از افراد در ابتدا طرد می شوند و احساساتشان جریحه دار می شود این است که به درستی دعوت نمی کنند. به اعضای تیم خود در مورد آن و سایر مهارت ها آموزش دهید تا به آنها کمک کنید.
ترویج رویدادهای شرکت و آموزش
آخرین مهارتی که برای تبدیل شدن به یک استاد بازاریابی شبکه ای باید بدانید، ترویج است. اغلب شما رویدادهای شرکت و رویدادهای آموزشی را برای اعضای تیم جدید یا اعضای تیم تبلیغ می کنید.
با این حال، تبلیغ چیزی است که تقریباً در همه جنبه های کسب و کار خود از آن استفاده خواهید کرد. واقعیت این است که اگر می خواهید یک تیم بزرگ در بازاریابی شبکه ای داشته باشید، به سازمانی نیاز دارید که به شما وابسته نباشد.
تنها راهی که ممکن است این اتفاق بیفتد این است که شما سیستمی برای آموزش و ساخت تیم خود با یا بدون شما داشته باشید. یکی از بهترین راهها برای انجام این کار، حضور اعضای تیم در رویدادهای شرکت است.
در رویدادهای آموزشی شرکت، افراد می توانند چشم انداز بزرگ تری ببینند و می توانند از سایر افراد برتر در بازاریابی شبکه ای بیاموزند. شما می خواهید که افراد در سازمان شما رشد کنند و به رهبران تبدیل شوند و برای اینکه این اتفاق بیفتد، آنها باید بخواهند در این رویدادهای بزرگ شرکت کنند. اینجاست که مهارت تبلیغ مطرح می شود.
شما باید بتوانید به طور موثر تبلیغ کنید وگرنه تیم شما آموزش نمی بیند و تصویر بزرگتر را نمی بیند. اگر تیم شما آموزش ندیده باشد، نتیجه نخواهند گرفت. این کار باعث کندی یا حتی توقف تکرار در سازمان شما می شود. بنابراین یاد بگیرید که چگونه به طور موثر تبلیغ کنید زیرا یکی از مهارت های برتر در بازاریابی شبکه ای است.
اگر به دنبال شغلی در بازاریابی شبکه ای هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا مهارت های بازاریابی و نقاط قوت برای این رشته را دارید یا خیر.
بازاریابی مدرن دنیایی بسیار متفاوت از بازاریابی است که استراتژیهای دیجیتال نقش مهمی ایفا میکنند و روشهای سنتی کمتر به کار میروند. این بدان معناست که در حالی که مهارتهای خاص مرتبط با این رشته (مانند خلاقیت و ارتباطات) مطمئناً هنوز مهم و قابل استفاده هستند، تعداد زیادی از مهارتهای جدیدتر دیگر وجود دارد که کارفرمایان اکنون در استخدام بازاریابی خود به دنبال آن هستند.
چه مهارت هایی برای بازاریابی نیاز دارید؟
مهارت های کلیدی بازاریابی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: مهارت های نرم و مهارت های سخت.
مهارتهای نرم گستردهتر و کاربرد بیشتری دارند و در بسیاری از مسیرهای شغلی مختلف مفید و ضروری هستند. مهارت های سخت بیشتر بر توانایی های فنی و آشنایی با ابزارها و استراتژی های خاص متمرکز است. با توجه به اینکه بازاریابی حوزه بسیار وسیعی است، مهارتهای سختی که برای استخدام نیاز دارید، از نقشی به نقش دیگر بسیار متفاوت است، اما ما بر برخی از رایجترین مهارتهایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند تمرکز میکنیم.
مهارت های نرم بازاریابی
ارتباط
بازاریابی شبکه ای در مورد برقراری ارتباط با مخاطبان است، بنابراین جای تعجب نیست که ارتباطات بالاترین مهارتی باشد که افراد در این زمینه باید داشته باشند! توانایی بیان خود و انتقال مفاهیم به دیگران به روشی واضح و جذاب برای کار شما به عنوان یک بازاریاب ضروری است.
خلاقیت و حل مسئله
خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب برای اینکه راه های جدید برای انجام کارها پیدا کنید یکی از خصوصیت های یک فرد حرفه ای موفق در بازاریابی است. حتی اگر خود را خلاق نمیدانید (مثلا اگر بیشتر فردی دادهای هستید)، بازاریابی همچنان مستلزم مقابله با مشکلات جدید و ارائه راهحلهای نوآورانه برای چالشهاست.
توجه به جزئیات
به عنوان یک بازاریاب، کار شما توسط افراد بسیاری دیده خواهد شد، خواه یک پست وبلاگ، رسانه های اجتماعی یا یک قطعه چاپ شده در تبلیغات باشد. هم برای اطمینان از حفظ وجهه شرکت شما و هم برای اینکه مشتریان شما اطلاعات درست را دریافت کنند، دقت ضروری است.
رهبری
رهبری یک مهارت مهم برای ایجاد و توسعه کسب و کار در طول زمان است و می تواند در هر مقطعی از حرفه شما مورد استفاده قرار گیرد. بسته به نقش شما، می تواند به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت یک پروژه خاص، نقش یک فروشنده یا مشتری، یا کمک به اعضای جوان تیم در کارشان باشد.
تطبیق پذیری
بازاریابی حوزه ای است که به سرعت در حال تغییر است و شیوه ها، ابزارها و استانداردهای جدید دائماً در حال ظهور است. علاوه بر این، تیمهای بازاریابی اغلب مجبورند در زمان محدودی کار کنند و ممکن است پروژههای لحظه آخری به آنها اختصاص داده شود یا اولویتها کمی تغییر کنند. یک بازاریاب موفق از این نوع محیط لذت می برد و می تواند به راحتی با شرایط متغیر سازگار شود.
مهارت های سخت بازاریابی
نوشتن
نویسندگی مهارتی است که در بازاریابی بسیار مهم است، چون ارتباطات بخش مهمی از کار روزانه شماست.
تجزیه و تحلیل داده ها و تجزیه و تحلیل
بازاریابی بدون اندازه گیری معنی ندارد. شما باید بتوانید موفقیت و بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. استفاده از منابع و کمپین های مختلف، درک آنچه مرتبط است، و استفاده از تجزیه و تحلیل خود برای اطلاع رسانی اقدامات آینده بخش کلیدی از نقش شما به عنوان یک بازاریاب خواهد بود.
مدیریت پروژه
مدیریت پروژه یک بخش ضروری از دنیای هر بازاریاب است. باید مجموعهای قوی از مهارتهای مدیریت پروژه داشته باشید تا همه چیز را که در حال انجام است پیگیری کنید و کارها را انجام دهید. به این معنی است که بتوانید در مهلتهای زمانی کار کنید، کار خود را اولویتبندی کنید و از کمکهای دیگران استفاده کنید.
پژوهش
به عنوان یک بازاریاب، اغلب برای ایجاد کمپین، اطلاع رسانی استراتژی و ایجاد محتوا نیاز به تحقیق دارید. این تحقیق می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مانند بررسی کمپینهای بازاریابی، کسب اطلاعات در مورد یک موضوع مرتبط با خدمات یا محصولاتی که سازمان شما ارائه میدهد، یا ایجاد فهرستی از مخاطبین. دانستن چگونگی انجام تحقیقات مؤثر از منابع معتبر، مهارتی است که دست کم گرفته شده اما مهم است که کیفیت کار شما را افزایش میدهد.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی همچنان یکی از مؤثرترین راهها برای دستیابی به مشتریان است. هم پلتفرمهای شناختهشدهتر، مانند فیسبوک و لینکدین و هم پلتفرمهای جدیدتر و در حال ظهور مانند TikTok. دانستن اینکه چگونه صدا و پیام یک برند را با رسانه های اجتماعی تطبیق دهید و به طور واقعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، بخش مهمی از بازاریابی مدرن است.
مدیریت وب سایت
در نهایت، راحت بودن کار در یک وب سایت یک مهارت بازاریابی مهم است. اگر به آن علاقه ندارید، نیازی نیست که یک توسعه دهنده یا طراح وب باشید! با این حال، اکثر بازاریابان باید بدانند که چگونه صفحات را به روز کنند، صفحات جدید را ایجاد کنند و سایر عملکردهای اساسی وب را چگونه انجام دهند. بخاطر داشته باشید که هر وبسایتی متفاوت خواهد بود، بنابراین این موضوع کمتر به دانستن ماهیت هر سیستم مدیریت محتوای موجود در آنجا مربوط میشود. اگر سازمان شما از پلتفرمی استفاده می کند که با آن آشنا نیستید، آن را یاد بگیرید.
نتیجه
واقعیت این است که تسلط بر بازاریابی شبکه ای، واقعاً فقط به چند مهارت نیاز دارد و به طور مداوم آنها را در تجارت خود به کار می گیرید. بدانید که تبدیل شدن به یک فرد پردرآمد در بازاریابی شبکه ای به زمان نیاز دارد و منحنی یادگیری نیز در آن دخیل است.
خبر خوب این است که وقتی مهارت های موفقیت در بازاریابی شبکه ای را توسعه دادید، برای همیشه آنها را خواهید داشت. کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما مانند هر چیز دیگری فراز و نشیب خواهد داشت، اما اگر ثابت قدم باشید و مهارت های مناسب را به کار ببرید، در نهایت می توانید به اهداف خود برسید.