بعد از ایجاد یک محصول یا خدمات فوق العاده، بازاریابی و یافتن مشتریان جدید بخش مهمی از موفقیت کسب و کار است. بدون بازاریابی، مردم نمی توانند از کسب و کار شما مطلع شوند تا از شما خرید کنند. بدون مشتری شما کسب و کاری ندارید.
یکی از سخت ترین کارها برای صاحب یک کسب و کار جدید، جذب مشتری و یافتن مشتریان جدید است. بسیاری از کارآفرینان جدید، بازاریابهای باهوشی نیستند و ایده «فروش» آنها را میترساند. حتی صاحبان مشاغل خانگی باتجربه گاهی اوقات با داشتن مشتریان کافی دست و پنجه نرم میکنند.
در حالی که ایجاد مشتریان زمان بر است، شما می توانید با یادگیری نحوه خرید و نحوه هدایت مشتریان احتمالی به سمت فروش، روند را تسریع بخشید. و از آنجایی که بسیاری از مشتریان در اولین تماس خود با شما خرید نخواهند کرد، شما همچنین باید برنامه ای برای برقراری ارتباط تا زمانی که آنها آماده خرید شوند ایجاد کنید.
مرحله 1: وارد بازار هدف خود شوید
این که با بازاریابی برای افرادی که نه تنها آنچه را که دارید می خواهند، بلکه مایلند و می توانند برای آن پول بپردازند، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. بسیاری از صاحبان مشاغل کسب و کار بازاریابی شبکهای برای شناسایی بازار هدف خود وقت نمی گذارند.
یک روش کارآمدتر و موثرتر بازاریابی این است که ابتدا محتمل ترین خریدار محصول یا خدمات خود را مشخص کنید. آن ها چند ساله هستند؟ چه جنسیتی دارند؟ پیشینه اجتماعی-اقتصادی آنها چیست؟ دانستن اینکه بازار هدف شما چه کسانی هستند، پیدا کردن آنها و ارسال پیامهایی که آنها را ترغیب کند تا محصول یا خدمات شما را بررسی کنند، آسان تر می کند.
برای درک بازار هدفتان وقت بگذارید تا زمان یا پول خود را برای یافتن و فروش به مشتریان اشتباه هدر ندهید.
مرحله 2: فهرستی از مشتریان بسازید
شما نمی توانید یک مهمانی را بدون لیست مهمان برنامه ریزی کنید و به همین ترتیب، نمی توانید یک کسب و کار را بدون تهیه لیستی از مشتریان راه اندازی کنید. فهرست کردن افرادی که می شناسید می تواند برای شروع مناسب باشد. اما منابع دیگری وجود دارد که می توانید لیست مشتریان خود را از آنجا تهیه کنید. در اینجا فقط چند مورد است:
مخاطبین شخصی:
دوستان و خانواده شما بیشترین احتمال خرید را از شما دارند، حتی اگر بازار هدف شما نباشند. یا ممکن است به محصول یا خدمات شما نیاز نداشته باشند، اما کسی را بشناسند که نیاز داشته باشند یا مایل باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
مشتریان فعلی:
اگر قبلاً چند فروش داشته اید، با مشتریان فعلی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند یا خیر. فروش به یک مشتری موجود ساده تر از ایجاد مشتری جدید است.
از مراجع بپرسید:
با دوستان، خانواده و مشتریان قبلی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا کسی را می شناسند که به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشند یا خیر.
سخنرانی:
ساده ترین راه برای نشان دادن تخصص خود سخنرانی است، میتواند در یک کنفرانس یا هرجای دیگری باشد.
رسانههای اجتماعی:
بسیاری از کسبوکارهای مبتنی بر خدمات، رسانههای اجتماعی را یکی از بهترین مکانها برای ارتباط و ایجاد رابطه با مشتریان میدانند. آیا در شبکه های اجتماعی توییتر، فیس بوک یا لینکدین فالوور دارید؟ می توانید با دیگران تعامل و گفتگو کنید و آگاهی آنها را نسبت به خود افزایش دهید.
بیشتر بخوانید:
تمدید مجوز بازاریابی شبکهای هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم
مرحله 3: تماس برقرار کنید
هنگامی که لیستی از مشتریان بالقوه را تهیه کردید، وقت آن است که با آنها تماس بگیرید.
چند ایده را با هم بررسی کنیم.
از طریق تلفن:
تماس تلفنی بسیاری از مردم را می ترساند، اما اگر با پرسیدن اینکه آن ها به چه چیزی نیاز دارند پیش بروید و سپس محصول یا خدمات خود را به عنوان راه حل ارائه دهید، نتیجه بهتری خواهید داشت. بسیار روان وراحت محصول یا هدف خود را معرفی کنید. پرسیدن سوالات و ارائه مزایای محصول یا خدمات شما، تمرکز تماس را به جای شما بر روی آنها معطوف می کند.
در نهایت، اگر فردی میگوید علاقهای به محصولات یا خدمات شما ندارد، از او بپرسید که آیا کسی را میشناسد که ممکن است علاقهمند باشد و ارجاع دریافت کنید.
حضوری:
راه های زیادی برای ملاقات حضوری با مشتریان وجود دارد. می توانید با آنها تماس بگیرید و قرار ملاقاتی بگذارید. در بسیاری از موارد، میتوانید در حین بیرون رفتن در خواربارفروشی یا هواپیما یا هر کجا که هستید، با مشتریان احتمالی خود ملاقات کنید.
چند نکته کلیدی برای فروش حضوری بسیار مهم است. همه چیز را یکجا به آنها نگویید. درعوض، خواستهها و نیازهای آنها را بفهمید و نشان دهید چگونه محصول یا خدمات شما راهحلی برای مشکل آنها است. همیشه محصولات خود را در دسترس داشته باشید تا در فرآیند یافتن مشتریان جدید به شما کمک کند (مانند نمونه یا کاتالوگ).
مطالعه بیشتر :
معرفی شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران
مرحله 4: پیگیری و سپس پیگیری مجدد
ثروت در پیگیری است. شما “نه” را زیاد خواهید شنید. برای برخی افراد، این «نه» قاطعانه است. اما برای دیگران، “نه” در حال حاضر فقط “نه” است. بسیاری از صاحبان مشاغل “نه” می شنوند و تسلیم می شوند. اما 80 درصد فروش در تماس اول، دوم یا حتی سوم انجام نمی شود! برای دستیابی به یک فروش، ممکن است پنج تماس یا حتی بیشتر بگیرید.