بازاریابی شبکه ای، که به عنوان بازاریابی چند سطحی (MLM) شناخته می شود، یک ساختار تجاری است که در آن «استخدام» شامل استخدام دیگران در شرکت است و «کسب درآمد» شامل فروش شخصی و کمیسیون از فروش افراد استخدام شده است.
شما به ازای هر محصولی که می فروشید یا نیروهای استخدام شده شما می فروشند، درآمد کسب می کنید. می توان آن را به عنوان یک شبکه در نظر گرفت، که در آن هر چه تعداد افراد بیشتری را جذب کنید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
جوانب مثبت سیستم
کسب درآمد در سیستم MLM امکان پذیر است. نکته کلیدی این است که در زمان مناسب وارد شوید و محصول را به خوبی بفروشید. ورود در زمان مناسب مهم است. در مراحل اولیه سیستم، احتمال جذب افراد بیشتر است و در مراحل بعدی جذب و فروش محصولات می تواند دشوار باشد.
در حالی که این عقیده که همه شرکتهای بازاریابی شبکهای کلاهبردار هستند در حال کم شدن است، برخی هنوز این سوال را مطرح میکنند که آیا این کسبوکارها واقعاً ارزش مشارکت در آن را دارند؟ آیا افراد عادی میتوانند در آنها موفق باشند؟
پاسخ مثبت است، به خصوص اگر نکات زیر را در نظر بگیرید.
1. از شرکت هایی که فرصت های تجاری مبهم ارائه میکنند اجتناب کنید.
شرکتهایی که قانونی هستند نباید در گفتن اینکه دقیقاً چه محصول(هایی) را میفروشند، چه چیزی برای شروع کار لازم است و برنامه جبران خسارت به چه صورت است، تردید داشته باشند. بسیاری از شرکت های مشکوک MLM تمایل دارند از تاکتیکهای فروش پرفشار یا دستکاری استفاده کنند تا شما را وادار به ثبتنام کنند. هر شرکتی که حداقل 24 ساعت به شما فرصت نمی دهد تا در مورد تصمیم خود فکر کنید، ارزش مشارکت شما را ندارد.
2. شرکت مناسب را انتخاب کنید و نسبت به وعده های خیلی خوب احتیاط کنید.
طرح کسب و کار شرکت را به طور کامل بررسی کنید و به دنبال هر چیزی باشید که غیر واقعی به نظر می رسد. اطمینان حاصل کنید که شهادت افرادی که در کسب و کار موفق بوده اند وجود دارد و در صورت امکان، با آنها در تماس باشید. مراقب شرکتهایی باشید که به شما میگویند بدون صرف زمان یا تلاش برای ایجاد کسب و کارتان، پاداش دریافت میکنید.
3. از تمام آموزش ها استفاده کنید.
یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از شرکتهای بازاریابی شبکهای، ناتوانی آنها در آموزش صحیح مهارتهای لازم برای موفقیت به استخدامکنندگان است.
حتی اگر برای موفقیت به عنوان یک پیمانکار مستقل در یک شرکت بازاریابی شبکه ای به مدرک یا پیش زمینه ای در تجارت نیازی ندارید، باید بدانید که چگونه “کسب و کار” خود را اداره کنید تا سود خود را به حداکثر برسانید. اینکه با چه سرعتی پیش میروید معمولاً به میزان تمرینی که داشته اید بستگی دارد. متأسفانه، بیشتر این شرکتها چیز زیادی در زمینه آموزش ارائه نمیدهند.
از شخصی که شما را استخدام کرده یا شخص دیگری که چندین سال در شرکت بوده و موفق شده است، درباره شیوه های تجاری آنها سؤالات دقیق بپرسید، یادداشت بردارید و هر گونه مواد یا ابزاری را که می توانند در اختیارتان بگذارند درخواست کنید. اگر شرکت قانونی است، باید کسی وجود داشته باشد که واقعاً به موفقیت شما علاقهمند باشد و مایل به کمک به شما باشد.
. با شربت کبوسل بیشتر آشنا شوید!
4. برای “شغل” خود حاضر شوید.
شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون صرف زمان و تلاش پول در بیاورید. به شرکت خود به عنوان یک شغل واقعی نگاه کنید که باید هر هفته ساعات مشخصی به آن اختصاص دهید. هر چه بیشتر کار کنید، درآمدتان بیشتر خواهد شد.
5. اهداف خود را تعیین کنید.
آیا هدف شما از بازاریابی شبکه ای به عنوان یک شغل پاره وقت است؟ شما باید حداقل چند ساعت در هفته را به آن اختصاص دهید. اگر هدف شما تبدیل کسبوکار بازاریابی شبکهای به درآمد تماموقت است، باید 15ساعت یا بیشتر در هفته را اختصاص دهید. فهرستی از اهداف فوری و بلند مدت خود و نحوه برنامه ریزی برای دستیابی به آنها بنویسید.
6. ببینید چه چیزی برای شما مفید است.
برخی افراد بهطور طبیعی مهارتهای فروشندگی بالایی دارند و با تلاش کم در کسبوکارهای بازاریابی شبکهای موفق میشوند. دیگران برای ایجاد ارتباط و فروشندگی تلاش می کنند.
بهترین راه برای فروش هر محصول و جذب دیگران برای فروش آن، این است که به آن باور داشته باشید و داستانی برای گفتن داشته باشید. بیشتر مردم پذیرای افرادی هستند که اصیل، صادق و دارای تجربه شخصی در مورد محصولات و مشتریان خود هستند.
به همین دلیل است که پیدا کردن شرکتی که به آن اعتقاد داشته باشید و در مورد آن هیجان زده شوید، مهم است. فروش به طور طبیعی انجام می شود و شما قبل از اینکه متوجه شوید موفق خواهید شد.
شرکت های بازاریابی شبکه ای نوع منحصر به فرد و هیجان انگیزی از مشاغل خانگی هستند که می توانند موفقیت بزرگی را برای کسانی که آموزش را دنبال می کنند، وقت خود را به تجارت خود اختصاص می دهند، اهداف خود را بیان و دنبال می کنند و از داستان منحصر به فرد خود برای استخدام دیگران استفاده می کنند، رقم بزند.