دبیرخانه کمیته نظارت برعملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسبوکارهای مجازی در خصوص هشدار به شرکت میراث نفیس دستها به اطلاع میرساند:
هشدار اول به شرکت میراث نفیس دستها
حسب نارضایتی واصله سرکارخانم ن . ش احدی از بازاریابان آن شرکت به دفتر بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می دارد؛
نامبرده درحدود یک سال در آن شرکت به عنوان بازاریاب مشغول به فعالیت بوده و بدینوسیله در ارتباط با وعده کمیسیون و پاداش بالا و اصرار به فعالیت تمام وقت توسط بازاریابان سطوح بالا نارضایتی خود را اعلام داشته است. همانطوریکه در سند راهنمای رفتارها و شیوههای فریبنده به شماره ۲۲۵۱۹۴/۶۰ مورخ ۲۱/۰۹/۱۴۰۰ تصریح گردیده. اصرار و پافشاری و تشویق دیگران به فعالیت تمام وقت به منظور بازاریاب شدن از مصادیق رفتارها و شیوههای گمراه کننده و فریبنده محسوب میگردد.
متاسفانه این موضوع که از سایر شرکتهای بازاریابی شبکهای نیز گزارش میشود نتیجه عدم ارائه آموزش صحیح، نظارت کافی و نبود ساز وکارهای نظارتی بازدارنده و جدی شرکتها در برابر کشف، شناسایی و برخورد با اینگونه رفتارها است. ضمناً؛ به استناد سند راهنمای بازاریابان به شماره ۲۷۹۶۶۸/۶۰ مورخ ۲۰/۱۱/۱۴۰۰ مقرر گردید؛ آن شرکت این واقعیت را که « اکثر افرادی که مبادرت به فعالیت بازاریابی شبکهای می نمایند درآمد بسیاری کمتر از آنچه که مورد انتظار آنها که توسط بازاریابان معرف وعده داده میشود، عایدشان می گردد. » بنحو مقتضی به بازاریابان تازه وارد اطلاع رسانی کند.
باتوجه به مراتب مذکور، شرکت باید موارد زیر را جهت بر طرف نمودن نگرانی های این دبیرخانه معمول و گزارش نماید:
مورد اول
محتوای مرتبط با اقدام علیه رفتارهای گمراه کننده و فریبنده در ضوابط و شرایط داخلی شرکت، دستورالعمل های رفتاری وانگیزشی بازاریابان و قرارداد آنها بصورت واضح و شفاف گنجانده و دائماً بروز رسانی گردد؛ بنحوی که محتوای مذکور تمامی بایدها و نبایدها مذکور در آیین نامه را شامل گردد. درضمن درضوابط مذکور باید اقدامات و ضمانت های بازدارنده شرکت از جمله صدور اخطار، تعلیق (توقف ارائه خدمات) به طور کلی یا جزئی و همچنین فسخ قرارداد یا خاتمه فعالیت بازاریابان متخلف بطور مشخص بیان گردد.
مورد دوم
مکانیسمهای اعلان و اقدام بصورت پنجره(پاپ آپ) و پیام های آنلاین (نوتیفیکشن) در حساب کاربری بازاریابان فعال و مستمراً موارد مذکور به بازاریابان منعکس گردیده. بنحوی که پس از تایید آن توسط بازاریاب، پنجره مذکور بسته و ورود به مرحله بعدی در سایت شرکت امکانپذیر باشد.
مورد سوم
سازوکار موثر علیه محتوا و رفتارهای گمراه کننده از طریق رویه انسانی و یا پایشگر هوشمند فعال گردیده و بطور مستمر با جستجو نام شرکت و تیم های فروش مربوطه در صفحات اجتماعی، بسترهای درج آگهی و اشترک ویدئو از هرگونه بازنمایی شفاهی، کتبی یا تصویری رفتارهای گمراه کننده، فریبنده و تبلیغ خلاف واقع درباره درآمد و محصولات شرکت جلوگیری و نسبت به حذف این اطلاعات اقدام گردد.
مورد چهارم
برنامهآموزشی جداگانهای برای تیمهای فروش و بازاریابان دارای ریسک فعالیتبالا و متخلف افرادی که در ارائه آموزش صحیح و اصولی اخلال ایجاد مینمایند برگزار گردد.
مورد پنجم
اقدام علیه محتوا و رفتار های گمراکننده و حسب مورد برخورد با بازاریاب متخلف مطابق فراز آخر بند (۱) این نامه از طریق پیغام آنلاین (نوتیفیکیشن) به کلیه تیم های فروش اطلاع رسانی شود و هم زمان نیز توضیحات کافی در سایت یا شبکه اجتماعی رسمی شرکت ارائه گردد.
این هشدار با اتکاء به قرائن و شواهد و دلائل مثبته حاکی از احتمال و ظن قوی بر ارتکاب تخلف و مشتمل بر توضیحات و دلائل صدور آن است در جهت آگاهی بخشی به شرکت و بازاریابان جهت پیگیری و هدایت آنها در برابر آثار و نقض احتمالی قوانین، ضرورت اصلاح رویه و شیوه تجارت نادرست و همچنین اطلاع از عواقب اقدامات اجرایی کمیته نظارت (اخطارکتبی، تعلیق، ابطال مجوز، ارجاع پرونده شرکت و بازاریابان به مراجع ذیصلاح ) صادر گردیده است.
هشدار دوم به شرکت میراث نفیس دستها
تعدادی از بازاریابان آن شرکت به نام آقایان ف .غ و ب .د؛ در پستهای متعددی در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام شخصیخود به شرح پیوست، تصاویری از تبلیغ وضعیت زندگی لوکس، درآمد شخصی، اتومبیل گرانقیمت منتشر نمودهاند. (بطورمثال کلیپی تحت عنوان تولد تا تولد توسط آقای ف.غ و تبلیغ هواپیمای اختصاصی توسط آقای ب . د) از آنجائیکه این موضوع برخلاف بندهای (۳) و (۴). راهنمای جلوگیری از رفتارها و شیوههای فریبنده و تبلیغ خلاف واقع خلاف واقع بوده (موضوع ابلاغیه شماره ۲۲۵۱۹۴/۶۰ مورخ ۲۱/۰۹/۱۴۰۰) که تصریح گردیده؛
هر عملی از سوی بازاریابان نظیر سوء استفاده از وضعیت زندگی و در آمدی اشخاص– بیان اینکه با پیوستنبه شرکت زندگی خود را تغییر دهید- تشویق به ترک شغل تمام وقت – کسب درآمد نجومی و نمایش اغراق آمیز آپارتمان، ویلا و اتومبیل گران قیمت که سبب برانگیختنو تحریک دیگران به منظور جذب بازاریاب جدید می شود تخلف می باشد، لذا نامبردگان باید فوراً از بازنمایی شفاهی، کتبی یا تصویری رفتار و شیوه های مذکور خودداری نمودهو توضیح لازم در ارتباط با موارد مذکور منطبق با راهنمای موصوف در همان صفحه اینستاگرام برای بازدیدکنندگان و همچنین کتباً به این دبیرخانه ارائه نمایند.
مقتضی است به منظور جلوگیری از ادامه این رفتارهای فریبنده و خلاف واقع برای آن شرکت، در مهلت تعیینشده در بخشنامه شماره ۲۲۵۱۹۴/۶۰٫ مورخ ۲۱/۰۹/۱۴۰۰ اقدامات بازدارندهلازم معمول نموده، نتیجه به این دبیرخانه اعلام گردد.
وضعیت شرکت نفیس دستها در حال حاضر
شرکت نفیس دستها دارای بیش از ۲۰۰ محصول با ۷ برند مختلف است که به سراسر کشور عرضه میکند. این شرکت همچنان فعال است و محصولات خود را در حوزه آرایشی بهداشتی به خریداران ارائه مینماید. همچنین این شرکت با مدیریت شقایق ناصری، همچنان فعالیت میکند و تلاش کرده محصولات باکیفیتی را در زمینه مراقبتی و زیبایی به مشتریان عرضه کند.
این شرکت فعالیت خود را در زمینه بازاریابی شبکهای از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد که در این خصوص در دسته اولینها قرار میگیرد. البته شایان ذکر است که فعالیت شرکت نفیس دستها به طور رسمی به عنوان یک تولیدکننده از سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
در حال حاضر این شرکت به عنوان یک تولیدکننده در بازار ایران حضور دارد. شرکت نفیس دستها دارای ۶ سالن تولید است که در آن متخصصان در کنار هم محصولات مختلفی را تولید کرده و برای عرضه به بازار آماده میکنند.
حوزه فعالیتی شرکت نفیس دستها
همانطور که اشاره کردیم، عمده محصولات شرکت نفیس دستها در دسته آرایشی بهداشتی قرار میگیرد. محصولات شرکت نفیس دستها شامل انواع انواع ضد پیری و جوانساز پوست، کاهنده چربی پوست، ترمیم کننده مو، مرطوب کننده و آبرسان پوست است. محصولات آرایشی این شرکت نیز شامل موارد مختلفی است. انواع کرم و پنکک، رژلب، رژگونه، سایه چشم و ابرو، انواع کیت رنگ مو و پاک کننده از جمله محصولات شرکت نفیس دستها در زمینه آرایشی به شمار میآیند.
از دیگر محصولات شرکت نفیس دستها میتوانیم به انواع خمیر دندان، دهانشویه، لوسیون بدن، کرم ضدآفتاب، شامپو سر، ماسک مو و ژل خنک کننده اشاره کنیم.
کلام آخر
عدم صدور هشدار، تعلیق یا فیلتر در خصوص سایر کسب و کارها موید این نیست که فعالیت کسبو کارهای دیگر کاملاً در چارچوب قانون است. و گزارش شما میتواند ما را به موقع در مورد شناسایی رویه تجاری بد یا بروز تخلفات در حوزه بازاریابی شبکه ای آگاه نماید.