با توجه به افزایش روزافزون مصرف کنندگان محصولاتی که کمترین آسیب را به محیط زیست می زنند. لذا بازاریابی سبز یکی از مهمترین گزینه های مورد توجه تیم های تحقیق و توسعه و روابط عمومی شرکت ها است.
بازاریابی سبز چگونه کار می کند؟
بازاریابی سبز یکی از مولفه های حرکت توسعه بخش به سمت شیوه های تجاری سازی آگاهانه از نظر اجتماعی و زیست محیطی است. به طور فزاینده ای، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها تعهد خود را برای بهبود فعالیت ها در کنار معیارهای مختلف زیست محیطی و اجتماعی نشان دهند. به همین منظور، بسیاری از شرکت ها به طور دوره ای گزارش پیشرفت خود را.در جهت رسیدن به ساخت وتولید محصولاتی که با محیط زیست سازگار هستند ارائه می دهند.
گرچه بازاریابی سبز به طور خاص به ابتکارات زیست محیطی اشاره دارد،.اما این تلاش ها به طور فزاینده ای در کنار سیاست های اجتماعی و دولتی نیز ارائه می شود.
ادامه فرایند نحوه عملکرد در بازاریابی سبز
نمونه هایی از شرکت هایی که بازاریابی سبز انجام می دهند
از استارباکس (SBUX) غالباً به عنوان پیشرو در شیوه های بازاریابی سبز نام برده می شود. این شرکت در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در ابتکارات مختلف اجتماعی و زیست محیطی انجام داده است. به عنوان مثال، استارباکس در گزارش تأثیرات اجتماعی جهانی ۲۰۱۸ خود گزارش داده است.که بیش از ۱۴۰ میلیون دلار بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در مورد توسعه منابع انرژی.تجدیدپذیر تعهدات انجام داده است. هدف این پروژه در حال انجام تأمین انرژی ۱۰۰٪ از ۹،۰۰۰ فروشگاه این شرکت در ایالات متحده است.
از نظر سرمایه گذاران، این نوع ابتکارات بازاریابی سبز می تواند.در ساخت و نگهداری یک نام تجاری ارزشمند، به ویژه برای شرکت های مصرف گرا مانند Starbucks، ضروری باشد. اجرای برنامه های اجتماعی یا زیست محیطی قوی اغلب شامل هزینه های اضافی است.
برای شرکت های بزرگ، این هزینه ها به راحتی تامین می شوند.و حتی ممکن است بخشی از بودجه موجود بازاریابی شرکت را تشکیل دهند و همچنین برای شرکت های کوچکتر، اضافه شدن این هزینه ها به طور قابل توجهی سودآوری یا دوام تجاری را مختل می کند.
بازاریابی سبز می تواند.به شرکت هایی که فروش مستقیم و یا چند سطحی دارند کمک کند.تا محصولات مصرفی که با محیط زیست سازگار هستند را در سبد محصولات خود قرار دهند.و این امر با توجه به آمارها و نظرسنجی ها می تواند.فروش شرکت و در نتیجه آن سودآوری را حتی تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
بازاریابی سبز کدام قشر جامعه را مورد هدف قرار میدهد؟
قبل از پاسخ به این سوال بهتر است سوالی از شما بپرسیم. در میان دوستان، آشنایان، خانواده و… چند نفر را می شناسید.که طرفدار محیط زیست بوده و قه آن احترام بگذارند؟ شاید بپرسید که الان این سوال چه ربطی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بازار هدف شما در بازاریابی سبز، افرادی هستند که به شدت به محیط زیست و طبیعت احترام گذاشته و در حفاظت از آن کوشا هستند.
لذا بازار هدف شما در بازاریابی شبکهای سبز، انسان هایی با روح بزرگ و موفق هستند که حتی حاضرند برای خریداری محصولات سبز به جای محصولات مضر برای طبیعت، پول بیشتری بپردازند.
سهم کم محصولات سبز در بازار
پس از توضیحاتی که دادیم، مطمئنا با مفهوم بازاریابی سبز و محصولات سبز آشنا شده اید،.حال قصد داریم شما را با این واقعیت روبرو کنیم که بازار سبز، صرفا حدود ۳_۴ درصد از سهم کل بازار مصرفی را تشکیل می دهند.
بازاریابی سبز و افراد هدف
در رابطه با بازایابی سبز باید به این نکته دقت فرمایید که افرادی که به محیط زیست احترام نمی گذارند، یا مثلا در خیابان و طبیعت زباله می ریزند و…، مسلما شیوه شما برایشان جالب و جذاب نخواهد بود. پس شما باید کسانی را به عنوان افراد مورد نظر خود قرار دهید که برای طبیعت و محیط زیست ارزش قائل باشند.
موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی سبز
شرایط حاکم بر محیط و جو موجود در بازار، بر روی موفقیت یا عدم موفقیت استراتژی این بازاریابی تاثیر بسزایی دارد. ناگفته نماند که این حساسیت در جامعه ای که افراد آن حساسیت بیشتری نسبت به قیمت محصولات دارند، بیشتر است. از این رو اغلب، هزینه محصولات سبز یکی از چالش های بازاریابان سبز بوده است.
اما اگر به عنوان یک انسان مسئولیت پذیر، قصد دارید درجهت حفظ محیط زیست و طبیعت خود قدم موثری بردارید، مطمئن باشید که شما آفریده شده اید برای ورود به بازاریابی سبز!
کلام پایانی
امروز در این مقاله از نتورک نیوز قصد معرفی بازایابی شبکهای سبز و ویژگی های آن را به شما عزیزان داشتیم. امیدواریم مطالعه این گفتار برایتان مفید بوده باشد. اگر علاقه مند به آشنایی با سایر موضوعات بازاریابی شبکه ای هستید، یا قصد آموختن نتورک مارکتنگ یا اطلاع از اخبار مربوط به این زمینه را دارید، می توانید سایر مطالب موجود در سایت را مطالعه نمایید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه نتورک نیوز بودید.