بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که برای رشد و نحوه کسب درآمد به شبکه ای از توزیع کنندگان متکی است. ایده این است که شما شروع به فروش یک محصول کنید تا زمانی که تیمی از افراد زیر دست خود داشته باشید که همه یک چیز را می فروشند.
بازاریابی شبکه ای، فروش مستقیم و MLM همگی اصطلاحاتی هستند که به مدل کسب و کار چند فروشنده در هر سطح اشاره دارند.
در واقع، بازاریابی شبکه ای با شرکتهای دیگری که محصولی را تولید و به فروش میرساند تفاوت چندانی ندارد: کارمندان، مدیران و مدیرعامل وجود دارند. تفاوت این است که بیشتر مدلهای کسبوکار شامل واگذاری فروش واقعی محصول به یک بخش فروش خاص است که در همه موارد فروش مسلط است و از سایر بخشهای استراتژیک مانند بازاریابی کمک میکند تا در کاری که انجام میدهند واقعاً خوب باشند.
چرا بسیاری از مردم از MLM، فروش مستقیم و شرکت های بازاریابی شبکه ای اجتناب می کنند؟
یکی از دلایلی که بازاریابی شبکه ای شهرت بدی دارد، رابطه دور اما گیج کننده آن با “طرح های هرمی” است. طرحهای هرمی یک مدل کسبوکار است که به جای تأمین سرمایهگذاری یا فروش محصولات، اعضا را از طریق وعده پرداختها یا خدمات برای ثبت نام دیگران در طرح جذب میکند. با افزایش چند برابری استخدام، استخدام غیرممکن می شود و اکثر اعضا نمی توانند سود ببرند. به این ترتیب، طرحهای هرمی ناپایدار و اغلب غیرقانونی هستند.
طبق کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، شرکتهای بازاریابی شبکهای در صورتی مشروع هستند که یک محصول یا خدمات واقعی برای فروش داشته باشند و پولی که به دست میآید بر اساس فروش به مردم باشد، نه بر اساس تعداد فروشندگانی که یک فروشنده استخدام میکند. بنابراین، تمایز بین یک طرح هرمی و یک شرکت قانونی که از بازاریابی شبکه ای (یا MLM یا فروش مستقیم) به عنوان مدل اصلی کسب و کار خود استفاده می کند، بسیار آسان است.
برای برطرف کردن ترس مصرف کنندگان از اینکه این شرکتها طرحهای هرمی هستند، یک اداره فروش مستقیم وجود دارد که تنها هدف آن قانونی نگه داشتن شرکتهایی است که از فروش مستقیم (معروف به بازاریابی شبکه ای و MLM) استفادهمی کنند.
نحوه کسب درآمد با بازاریابی شبکه ای، mlm یا فروش مستقیم:
1. شرکتی را انتخاب کنید که به آن اعتقاد دارید.
من هرگز یک بازاریاب شبکه ای موفق را ندیده ام که قبل از فروش محصول عاشق آن نشده باشد. اگر کسی سعی دارد محصولی را به ما بفروشد که به آن اعتقادی ندارد، ما فوراً متوجه آن میشویم. وقتی محصولی را برای فروش انتخاب میکنید، باید چیزی باشد که میتوانید بهطور یکپارچه آن را در زندگی روزمره خود بگنجانید (زیرا فروش طبیعی بهترین راه برای کسب درآمد در بازاریابی شبکهای است).
این سوالات را از خود بپرسید تا بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای را برای خود بیابید:
سوالات مرتبط با محصول:
۱-آیا من محصولات را استفاده می کنم و آنها را دوست دارم؟
۲-آیا تفاوت واقعی در کاری که محصول برای من انجام می دهد می بینم به طوری که وقتی در مورد آن به دیگران می گویم، صادق باشم؟
۳-آیا افراد دیگری را می شناسم که محصولات این شرکت را می فروشند؟
۴-آیا می توانم مواد تشکیل دهنده و/یا اطلاعات ساخت محصول را به راحتی پیدا کنم؟
سوالات مرتبط با شرکت:
۱-اگر نام شرکت و بعد از آن “کلاهبرداری” را در گوگل جستجو کنم، آیا اطلاعات مربوط به آن به دست می آید؟
اگر از افرادی که می شناسم و برای این شرکت کار میکنند بپرسم جزئیات کارهایی که انجام می دهند، چه پاسخی دریافت می کنم؟
۲- آیا خود شرکت آشکارا و صادقانه در مورد نحوه کسب درآمد مشاورانش به اشتراک می گذارد؟
۳-آیا شرکت برای مشاوران خود آموزش فروش و/یا بازاریابی ارائه می دهد تا شانس واقعی موفقیت را به آنها بدهد؟
۴-آیا شرکت برای مشاوران خود آموزش فروش و/یا بازاریابی ارائه می دهد تا شانس موفقیت واقعی به آنها بدهد؟
۵-آیا برای عضویت باید سرمایه گذاری کنم؟
2. تا حد امکان در دوره های فروش و بازاریابی شرکت کنید.
همانطور که در بالا ذکر شد، راه اندازی یک کسب و کار موفق به تنهایی به این معنی است که حدود 80 درصد از زمان خود را صرف فروش و بازاریابی کنید. هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای را که به شما می گوید آسان است، باور نکنید. اگر هدف شما کسب درآمد اضافی برای تکمیل آنچه در حال حاضر به دست آورده اید است، پس من معتقدم که می توانید این کار را با حداقل تلاش از طریق بازاریابی شبکه ای انجام دهید. ولی. اگر میخواهید از طریق بازاریابی شبکهای درآمد کافی برای حمایت از خود یا کمک قابل توجهی به درآمد خانوادهتان داشته باشید، باید بپذیرید که «کسبوکار کوچک» شغل جدید شماست و مناسب آن رفتار کنید! یعنی تا حد امکان از آموزش های فروش و بازاریابی بهره ببرید.
“جذب مشتری” هدف شماره یک شماست و برای به دست آوردن آن به چیزی بیش از یک محصول عالی نیاز دارید. شما تنها کسی هستید که میتوانید حرفه بازاریابی شبکهای خود را موفق کنید . حتی یک صاحب کسبوکار کوچک که یک نام تجاری عالی، مواد بازاریابی عالی و محصولات بینقص ایجاد میکند، باید توانایی خود را برای جذب مشتری توسعه دهد تا بتواند موفق بفروشد.
برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، باید آموزش های مربوط به فروش و بازاریابی را که شامل بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی آنلاین، فروش معتبر، بازاریابی سبک زندگی، به اشتراک گذاری دانش به عنوان راهی برای جذب مشتری می باشد، بگذرانید.
اگر این محصولی بود که شما از ابتدا ایجاد کردید، چگونه فروش آن را یاد می گرفتید؟
3. قبل از فروش پشتیبانی کنید
بازاریابی شبکه ای قرار نیست تنها و رقابتی باشد، اما اغلب به این گونه بودن شهرت دارد. شرکتکنندگان موفق MLM، عشق را به همه جا پخش میکنند: آنها در گروهها شرکت میکنند، از کسبوکار دیگران حمایت میکنند، و بیشتر از آنچه میفروشند، کلمات حمایتی را به زبان میآورند.
به جای برنامهریزی برای رقابت با دیگران در شرکت یا کسانیکه در سایر شرکتهای بازاریابی شبکهای شرکت میکنند، برای توسعه روابط با آنها برنامهریزی کنید. شبکه سازی کنید، دانش به دست آورید و این تابو را بشکنید که فقط برای کسب درآمد و نه کمک به مردم کار میکنید.
دوست داران و منتقدان از بازاریابی شبکه ای، MLM، و فروش مستقیم هر کجا که می روید وجود دارند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید اگر خودتان به این دنیا وارد میشوید این است که موفقیت کاملاً ممکن است. اما در نهایت به شما بستگی دارد که چگونه آن را هدایت کنید. مهم نیست که محصول، برند یا بسته جبرانی چقدر خوب است، باید مهارتهای فروش را در خود توسعه دهید و نحوه کسب درآمد را یاد بگیرید، انگار که همه این کارها را به تنهایی انجام میدهید.
سلام در خصوص تهیه موضوعی برای پایان نامه بودم خوشبختانه یکی از سایتهای مفید همین سایت بود مقالات بسیار جامع و ارزشمنددیدم با اجازه نویسنده از مطالبتون با رفرنس بهره می گیریم.
سپاس فراوان
سلام دوست عزیز، ممنون از توجه شما، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است.