1

مهارت های شبکه سازی که باید داشته باشید (و نحوه بهبود آنها)

  • کد خبر : 3134
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
مهارت های شبکه سازی که باید داشته باشید (و نحوه بهبود آنها)

مهارت های بازاریابی شبکه ای مانند ارتباط، گوش دادن فعال و مهارت‌های اجتماعی هم در محیط‌های حرفه‌ای و هم در محیط‌های شخصی بسیار ارزشمند هستند و مورد توجه کارفرمایان است، زیرا همه مشاغل موفق به شبکه‌سازی وابسته هستند. در این مقاله، مهارت‌های بازاریابی شبکه ای را مورد بحث قرار می‌دهیم، نمونه‌هایی از مهارت های شبکه […]

مهارت های بازاریابی شبکه ای مانند ارتباط، گوش دادن فعال و مهارت‌های اجتماعی هم در محیط‌های حرفه‌ای و هم در محیط‌های شخصی بسیار ارزشمند هستند و مورد توجه کارفرمایان است، زیرا همه مشاغل موفق به شبکه‌سازی وابسته هستند. در این مقاله، مهارت‌های بازاریابی شبکه ای را مورد بحث قرار می‌دهیم، نمونه‌هایی از مهارت های شبکه سازی را به اشتراک می‌گذاریم و توصیه‌هایی برای بهبود این مهارت‌ها ارائه می‌کنیم. همچنین توصیه هایی برای اینکه چگونه می توانید این مهارت ها را در طول فرآیند مصاحبه برجسته کنید، ارائه می دهیم.

مهارت های شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی یک مهارت حیاتی در فروش و بازاریابی شبکه ای است. مهارت‌های شبکه‌سازی، شایستگی‌هایی هستند که برای حفظ ارتباطات حرفه‌ای یا اجتماعی باید داشته باشید. مهارت های شبکه سازی برای ایجاد و توسعه روابط با مخاطبین جدید و ترویج چیزی ارزشمند ضروری است.

برای شبکه سازی موثرتر مهارت های مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را تمرین کنید. آنها عبارتند از:

  • ارتباط
  • گوش دادن فعال
  • مهارتهای اجتماعی
  • مهارت های سخنرانی در جمع
  • ارتباط غیرکلامی
  • یکدلی
  • مثبت بودن
  • شوخ طبعی
  • تمرکز

 

ارتباط

ارتباط عبارت است از تبادل اطلاعات از فردی به فرد دیگر. این شامل صحبت کردن و همدلی با دیگران برای دریافت صحیح پیامی است که طرف مقابل ارسال می کند و مطابق با آن پاسخ می دهد. هنگام ایجاد شبکه، ارتباط برای توسعه و حفظ روابط با دیگران ضروری است.

مهارت های شبکه سازی

گوش دادن فعال

یکی دیگر از مهارت های مهم شبکه، گوش دادن است. برای اینکه مردم را در مورد محصول و کسب و کار خود هیجان زده کنید، باید به نیازهای آنها گوش دهید و درک کنید. گوش دادن فعال شامل حفظ تماس چشمی، تکان دادن سر و پاسخ دادن است. گوش دادن فعال همچنین تضمین می‌کند که می‌توانید سؤالات درستی بپرسید تا مکالمه رو به جلو ادامه دهید.

مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی شامل مهارت های کلامی و غیرکلامی هستند که برای تعامل با دیگران از آنها استفاده می کنید. آنها نه تنها کلمات، بلکه حرکات، زبان بدن و ظاهر شخصی شما را نیز شامل می شوند. همچنین شامل دوستی است که صداقت و مهربانی را می رساند. این به نوبه خود، می تواند اعتماد و تفاهم ایجاد کند، که می تواند پایه ای قوی برای یک رابطه جدید در هنگام شبکه سازی ایجاد کند.

مهارت های سخنرانی در جمع

اگر با گروهی از افراد صحبت می‌کنید، به خصوص در یک رویداد شبکه، مهارت‌های سخنرانی در جمع به شما کمک می‌کند که راحت‌تر باشید. حتی زمانی که فقط با شخص دیگری صحبت می کنید، مهارت های صحبت کردن در جمع می تواند به شما کمک کند تا نحوه بیان خود را بهبود ببخشید و به فردی که با او صحبت می کنید کمک کند شما را بهتر درک کند.

ارتباط غیرکلامی

ارتباطات غیرکلامی بسیار مهم است. مهم است که از زبان بدن خود و هر پیامی که ممکن است به شخصی که با او صحبت می کنید می فرستید آگاه باشید. همچنین خواندن زبان بدن فردی که با او صحبت می کنید مفید است. این می تواند به شما بگوید که آیا نیاز دارید نحوه بیان پیام خود را تغییر دهید.

یکدلی

همدلی به توانایی احساس کردن آنچه که شخص دیگر احساس می کند اشاره دارد. مهارت های همدلی در بازاریابی شبکه ای مهم است، زیرا باعث می شود دیگران احساس کنند که شما مشکلات و تجربیات آنها را درک می کنید و می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

مثبت بودن

نگرش مثبت یکی دیگر از مهارت های مهم شبکه سازی است، زیرا دیگران به سمت افرادی که رفتاری دوستانه و مثبت دارند جذب می شوند. مثبت اندیشی می تواند به شما کمک کند تا به سرعت با دیگران رابطه قوی برقرار کنید و به طور کلی به شما کمک می کند فورا دوست داشتنی تر و به یاد ماندنی تر شوید.

شوخ طبعی

شوخ طبعی به افراد کمک می کند تا در زمینه های مشترک گرد هم آیند. زمانی که از شوخ طبعی به درستی استفاده شود، می تواند افراد را به سمت شما بکشاند و تنش را از بین ببرد و بلافاصله مردم را راحت کند. افراد شوخ طبع نیز تمایل دارند که بیشتر به آنها نزدیک شوند.

تمرکز

تمرکز همچنین یک مهارت شبکه ای مهم است، زیرا به شما امکان می دهد به شخصی که با او صحبت می کنید توجه کامل خود را جلب کنید. این به شما کمک می کند شنونده فعالی باشید و به شما امکان می دهد ارتباط واقعی را بهتر برقرار کنید.

مهارت های بازاریابی شبکه ای

چگونه مهارت های شبکه سازی خود را تقویت کنیم؟

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های شبکه خود انجام دهید:

1. عادات ارتباطی را تمرین کنید

مهارت های شبکه خود را با تمرین عادات ارتباطی خوب بهبود بخشید. هنگامی که با کسی صحبت می کنید، ارتباط چشمی خود را حفظ کنید و سر خود را به نشانه درک یا موافقت تکان دهید. از زبان ساده و سرراست استفاده کنید، سؤال بپرسید و نظر خود را دعوت کنید. به زبان بدن فردی که با او صحبت می کنید توجه کنید تا مطمئن شوید که او متوجه می شود و تایید می کند که موافق یا مخالف است.

2. از دوستان بازخورد سازنده بخواهید

در نظر بگیرید که از دوستان بپرسید که چگونه در مکالمه با آن روبرو می شوید. درک اینکه کجا می توانید پیشرفت کنید می تواند به شما در بهبود سبک ارتباطی کمک کند، که می تواند تأثیر زیادی بر مهارت های شبکه شما داشته باشد.

3. در رویدادهای شبکه شرکت کنید

یکی از بهترین راه هایی که می توانید مهارت های شبکه خود را بهبود ببخشید، تمرین منظم آنهاست. در رویدادهای شبکه شرکت کنید و بر ایجاد یک ارتباط انسانی واقعی با افرادی که ملاقات می کنید تمرکز کنید. سؤالاتی بپرسید که نشان می دهد شما واقعاً علاقه مند به فهمیدن مشکلات شخصی هستید که با او صحبت می کنید و با حفظ تماس چشمی به پاسخ از نزدیک گوش دهید. با سؤالات مرتبط پاسخ دهید تا نشان دهید که گوش می دهید. به جای کمیت، بر کیفیت روابطی که دارید تمرکز کنید.

مهارت های شبکه سازی در محیط کار

در حالی که مهارت‌های شبکه‌ای اغلب در خارج از محل کار استفاده می‌شوند، می‌توانید از آن‌ها در محیط کار نیز برای ایجاد روابط معنادارتر با همکاران خود استفاده کنید. در این قسمت چند راه وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن را بیشتر از صحبت کردن تمرین کنید. با دقت به صحبت‌های همکاران یا سرپرست‌تان گوش کنید، تماس چشمی داشته باشید و کمی به سمت آن متمایل شوید تا نشان دهید که با آنچه می‌گویند گوش می دهید. بعد از اینکه صحبت آنها تمام شد، قبل از پاسخ دادن، پاسخ خود را مرور کنید.

سوالات خوب بپرسید

پرسیدن سوالات درست می تواند به شما در ایجاد اعتماد و باز کردن خطوط ارتباطی کمک کند. سوالات خود را مثبت نگه دارید و روی موضوعی که در حال بحث هستید متمرکز شوید.

زبان بدن را بخوانید

به زبان بدن افرادی که با آنها صحبت می کنید بسیار توجه کنید. همچنین پیامی را که ممکن است از طریق زبان بدن خود ارسال می کنید در نظر بگیرید.

چگونه مهارت های مکالمه خود را برای بازاریابی شبکه ای بهبود ببخشیم

احتمالاً سال‌ها یا دهه‌ها است که با استفاده از زبان مادری خود، با اطرافیان خود صحبت می‌کنید. این کاری است که در کودکی به شما آموزش‌داده می‌شود. بسیاری از افراد از سنین پایین شروع به صحبت می کنند. اما این بدان معنا نیست که همه کسانی که می توانند صحبت کنند، مهارت های مکالمه خوبی دارند. این به این دلیل است که باید با دقت و ظرافت روی مهارت های مکالمه کار کرد و آن را ساخت و تمرین کرد. اگر به دنبال ایجاد یک شبکه هستید و فکر می‌کنید که مهارت های مکالمه خوب می‌تواند شما را به این هدف برساند، نکاتی در مورد چگونگی بهبود این مجموعه مهارت‌های بسیار ضروری که در عین حال نادیده‌گرفته می‌شوند را بخوانید.

1. واقعاً به دیگران علاقه مند باشید

اگر می‌خواهید تیم بازاریابی شبکه‌ای خود را بسازید، باید باور داشته باشید که هر کسی داستان جالبی برای گفتن دارد. شما فقط باید داستان ها را از آنها بیرون بکشید. این از طریق تمرین و کنجکاوی واقعی در فرد حاصل می شود. از آنها در مورد زندگی‌شان سوال بپرسید و به آنها توجه کنید(اما زیاده روی نکنید). ارتباط چشمی برقرار کنید، و از آنها سؤالات مرتبط با آنچه به شما می گویند بپرسید.

2. نسبت به دیگران حقیر یا برتر رفتار نکنید

این توصیه بسیار خوبی است که هر زمان که با کسی صحبت می کنید از آن استفاده کنید. نیازی نیست به خودتان مغرور شوید و وانمود کنید که بهتر از اطرافیانتان هستید. همچنین نباید خودتان را پایین بیاورید و وانمود کنید که شخص خاصی نیستید. با همه طوری رفتار کنید که انگار با شما برابرند، تا بتوانید گفتگوهای باز واقعی با آنها داشته باشید.

مهارت های مکالمه بازاریابی شبکه ای

3. تبدیل به یک داستان سرای معتبر شوید

اصالت کلمه‌ای است که در هر کتابی درباره تاکتیک‌های بازاریابی مطرح شده است. نباید این روند بسیار مهم را نادیده بگیرید. اگر می‌خواهید با کسی در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید و اعتماد او را نسبت به خود ایجاد کنید، باید خود واقعیتان باشید. شما باید خود واقعی خود را به آنها نشان دهید، و این با داستان سرایی می آید. لازم نیست فوراً در مورد زمان فوت مادربزرگتان به آنها بگویید. اما می‌توانید شروع کنید به گفتن داستان‌هایی درباره دوران کودکی‌تان، جایی که بزرگ شده‌اید، یا جایی که به مدرسه رفته‌اید، و مواردی از این قبیل. این باعث می‌شود که آن‌ها نیز با شما به اشتراک بگذارند، و این باعث می‌شود که مکالمه در حال چرخش باشد.

4. جزئیات کوچک در مورد دیگران را به خاطر بسپارید

برخی از مردم می‌خواهند بازاریاب شبکه‌ای باشند، اما به سختی می‌توانند نام کسی را یک ثانیه پس از شنیدن آن به خاطر بیاورند. اگر می خواهید رهبر یک تیم بزرگ بازاریابی شبکه ای باشید، باید جزئیات کوچک اما مهم دیگران را به خاطر بسپارید.

اگر کسی به شما بگوید که دوران سختی را در زندگی سپری می کند، یا اگر به شما بگوید که به تازگی به شغل رویایی خود ارتقا یافته است، همه اینها اطلاعاتی است که باید برای دفعه بعد به خاطر بسپارید. چیزهایی را که مردم با شما به اشتراک می گذارند به خاطر بسپارید تا بتوانید ارتباط عمیق تری با آنها ایجاد کنید.

5. از جلسات حضوری به جای پیام دادن استفاده کنید

بله، ما در عصر پیامک و چت آنلاین زندگی می کنیم. حتی ممکن است در چت کردن با شخصی در Facebook Messenger یا WhatsApp راحت‌تر باشید. اما اگر می‌خواهید مهارت‌های مکالمه‌تان را تقویت کنید و به‌عنوان یک بازاریاب شبکه‌ای مورد توجه قرار بگیرید، باید کار دشواری را انجام دهید، و این یعنی آن مکالمات را رو در رو انجام  دهید.

برو بیرون و با مردم صحبت کن حتی اگر نمی‌توانید با افراد رو در رو ملاقات کنید، می‌توانید تماس بگیرید، اما سعی کنید تا حد امکان از ارسال پیامک خودداری کنید. نشان دادن علاقه و واکنش واقعی در پیامک سخت است و همچنین بررسی زبان بدن و واکنش های طرف مقابل هنگام ارسال پیامک نیز بسیار دشوار است.

6. به گفتگو جان ببخشید

می توانید بگویید: “من فوتبال را دوست دارم.” یا می توانید بگویید: “اولین باری که یک تیم فوتبال را به صورت زنده تماشا کردم، با پدربزرگم بود و آن زمان می دانستم که برای مدت طولانی عاشق این ورزش خواهم بود.” تفاوت بین این دو سبک مکالمه را حس می‌کنید، اینطور نیست؟ اولی کمی بی مزه و معمولی است. دیگری تند است و باعث علاقه و کنجکاوی می شود. مکالمه یک رگبار رفت و برگشت بین دو طرف علاقه مند است. شما باید یک مکالمه خوب را به جریان بیندازید تا در ازای آن چیزی را پس بگیرید. همانطور که این مهارت های مکالمه خود را تمرین می کنید، بهتر می توانید نکات مهم مکالمه خود را تقویت کنید.

7. در اولین جلسه چیزی به فرد نفروشید

بسیاری از مردم آنقدر در مورد محصولات خود هیجان زده هستند که ممکن است کمی زود شروع به فروش کنند. اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد قبل از اینکه بتوانید هر چیزی را به او بفروشید، باید با آن شخص ارتباط برقرار کنید. شما سعی می کنید یک ایده و یک سبک زندگی جایگزین به آنها بفروشید. قبل از اینکه بتوانید به طور مؤثر این کار را انجام دهید، چند مکالمه و ارتباط لازم است.

مهارت های مکالمه با تمرین بهتر می شود

وقتی صحبت از ایجاد مهارت های مکالمه می شود، ذهنیت رشدی داشته باشید. فقط به این دلیل که تا به حال در آن خوب نبودید، به این معنی نیست که برای همیشه اینگونه خواهید ماند.

هر یک از نکات ذکر شده در بالا را به مرور زمان به مکالمات خود اضافه کنید. سعی نکنید همه چیز را به یکباره تغییر دهید. اگر می خواهید یک بازاریاب شبکه ای شوید، تیم بازاریابی شبکه ای را برای راهنمایی ها، ترفندها و موارد دیگر بررسی کنید تا به صاحبان مشاغل مشتاق در تلاش برای موفقیت کمک کنید.


لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=3134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.