اگر به دنبال شغلی در بازاریابی شبکه ای هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا مهارت های بازاریابی و نقاط قوت برای این رشته را دارید یا خیر.
بازاریابی مدرن دنیایی بسیار متفاوت از بازاریابی است که استراتژیهای دیجیتال نقش مهمی ایفا میکنند و روشهای سنتی کمتر به کار میروند. این بدان معناست که در حالی که مهارتهای خاص مرتبط با این رشته (مانند خلاقیت و ارتباطات) مطمئناً هنوز مهم و قابل استفاده هستند، تعداد زیادی از مهارتهای جدیدتر دیگر وجود دارد که کارفرمایان اکنون در استخدام بازاریابی خود به دنبال آن هستند.
چه مهارت هایی برای بازاریابی نیاز دارید؟
مهارت های کلیدی بازاریابی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: مهارت های نرم و مهارت های سخت.
مهارتهای نرم گستردهتر و کاربرد بیشتری دارند و در بسیاری از مسیرهای شغلی مختلف مفید و ضروری هستند. مهارت های سخت بیشتر بر توانایی های فنی و آشنایی با ابزارها و استراتژی های خاص متمرکز است. با توجه به اینکه بازاریابی حوزه بسیار وسیعی است، مهارتهای سختی که برای استخدام نیاز دارید، از نقشی به نقش دیگر بسیار متفاوت است، اما ما بر برخی از رایجترین مهارتهایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند تمرکز میکنیم.
مهارت های نرم بازاریابی
ارتباط
بازاریابی شبکه ای در مورد برقراری ارتباط با مخاطبان است، بنابراین جای تعجب نیست که ارتباطات بالاترین مهارتی باشد که افراد در این زمینه باید داشته باشند! توانایی بیان خود و انتقال مفاهیم به دیگران به روشی واضح و جذاب برای کار شما به عنوان یک بازاریاب ضروری است.
خلاقیت و حل مسئله
خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب برای اینکه راه های جدید برای انجام کارها پیدا کنید یکی از خصوصیت های یک فرد حرفه ای موفق در بازاریابی است. حتی اگر خود را خلاق نمیدانید (مثلا اگر بیشتر فردی دادهای هستید)، بازاریابی همچنان مستلزم مقابله با مشکلات جدید و ارائه راهحلهای نوآورانه برای چالشهاست.
توجه به جزئیات
به عنوان یک بازاریاب، کار شما توسط افراد بسیاری دیده خواهد شد، خواه یک پست وبلاگ، رسانه های اجتماعی یا یک قطعه چاپ شده در تبلیغات باشد. هم برای اطمینان از حفظ وجهه شرکت شما و هم برای اینکه مشتریان شما اطلاعات درست را دریافت کنند، دقت ضروری است.
رهبری
رهبری یک مهارت مهم برای ایجاد و توسعه کسب و کار در طول زمان است و می تواند در هر مقطعی از حرفه شما مورد استفاده قرار گیرد. بسته به نقش شما، می تواند به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت یک پروژه خاص، نقش یک فروشنده یا مشتری، یا کمک به اعضای جوان تیم در کارشان باشد.
تطبیق پذیری
بازاریابی حوزه ای است که به سرعت در حال تغییر است و شیوه ها، ابزارها و استانداردهای جدید دائماً در حال ظهور است. علاوه بر این، تیمهای بازاریابی اغلب مجبورند در زمان محدودی کار کنند و ممکن است پروژههای لحظه آخری به آنها اختصاص داده شود یا اولویتها کمی تغییر کنند. یک بازاریاب موفق از این نوع محیط لذت می برد و می تواند به راحتی با شرایط متغیر سازگار شود.
مهارت های سخت بازاریابی
نوشتن
نویسندگی مهارتی است که در بازاریابی بسیار مهم است، چون ارتباطات بخش مهمی از کار روزانه شماست.
تجزیه و تحلیل داده ها و تجزیه و تحلیل
بازاریابی بدون اندازه گیری معنی ندارد. شما باید بتوانید موفقیت و بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. استفاده از منابع و کمپین های مختلف، درک آنچه مرتبط است، و استفاده از تجزیه و تحلیل خود برای اطلاع رسانی اقدامات آینده بخش کلیدی از نقش شما به عنوان یک بازاریاب خواهد بود.
مدیریت پروژه
مدیریت پروژه یک بخش ضروری از دنیای هر بازاریاب است. باید مجموعهای قوی از مهارتهای مدیریت پروژه داشته باشید تا همه چیز را که در حال انجام است پیگیری کنید و کارها را انجام دهید. به این معنی است که بتوانید در مهلتهای زمانی کار کنید، کار خود را اولویتبندی کنید و از کمکهای دیگران استفاده کنید.
پژوهش
به عنوان یک بازاریاب، اغلب برای ایجاد کمپین، اطلاع رسانی استراتژی و ایجاد محتوا نیاز به تحقیق دارید. این تحقیق می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مانند بررسی کمپینهای بازاریابی، کسب اطلاعات در مورد یک موضوع مرتبط با خدمات یا محصولاتی که سازمان شما ارائه میدهد، یا ایجاد فهرستی از مخاطبین. دانستن چگونگی انجام تحقیقات مؤثر از منابع معتبر، مهارتی است که دست کم گرفته شده اما مهم است که کیفیت کار شما را افزایش میدهد.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی همچنان یکی از مؤثرترین راهها برای دستیابی به مشتریان است. هم پلتفرمهای شناختهشدهتر، مانند فیسبوک و لینکدین و هم پلتفرمهای جدیدتر و در حال ظهور مانند TikTok. دانستن اینکه چگونه صدا و پیام یک برند را با رسانه های اجتماعی تطبیق دهید و به طور واقعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، بخش مهمی از بازاریابی مدرن است.
مدیریت وب سایت
در نهایت، راحت بودن کار در یک وب سایت یک مهارت بازاریابی مهم است. اگر به آن علاقه ندارید، نیازی نیست که یک توسعه دهنده یا طراح وب باشید! با این حال، اکثر بازاریابان باید بدانند که چگونه صفحات را به روز کنند، صفحات جدید را ایجاد کنند و سایر عملکردهای اساسی وب را چگونه انجام دهند. بخاطر داشته باشید که هر وبسایتی متفاوت خواهد بود، بنابراین این موضوع کمتر به دانستن ماهیت هر سیستم مدیریت محتوای موجود در آنجا مربوط میشود. اگر سازمان شما از پلتفرمی استفاده می کند که با آن آشنا نیستید، آن را یاد بگیرید.