آگاه بودن از تکنیک افزایش فروش محصول در موفقیت افراد در مسیر بازاریابی شبکهای، از اهمیت زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن این نکته که نتورک مارکتینگ در دنیای امروز به یکی از پردرآمدترین و در عین حال محبوبترین مشاغل فضای مجازی تبدیل شده است، افراد زیادی تمایل پیدا میکنند که در این زمینه گام بردارند. این در حالی است که عدم آگاهی از تکنیک افزایش فروش میتواند ناکامی شما را در این مسیر به ظاهر ساده اما در عین حال بسیار پیچیده و سخت، تضمین کند.
در این مقاله تلاش میکنیم مسائل مرتبط با این تکنیک را با زبانی ساده و روان اما با جزئیات کامل و دقیق، به شما توضیح دهیم. به طوری که پس از مطالعه کامل مطلب پیشرو، به طور کامل با روشهای مربوط به افزایش میزان فروش خود در فضای بازاریابی شبکهای آشنا خواهید شد و با خیالی آسوده به این روند ورود پیدا خواهید کرد. پس تا انتهای مطلب در کنار ما باشید.
موثرترین ترفندها برای افزایش شانس فروش محصول
تکنیک افزایش فروش محصول در دنیای مارکتینگ یا بازاریابی شبکهای انواع مختلفی دارد. بهره گیری از هر کدام از این روشها شانس شما را برای افزایش فروش محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. در عین حال توجه به این نکته ضرورت دارد که همه افراد از یک تکنیک مشابه در این خصوص استفاده نمیکنند. بلکه هر فرد بر اساس شرایط کاری و سلیقه خود یکی از این روشها را به کار میگیرد.
البته این مسئله را هم باید مدنظر داشت که نمیشود به طور قطع ادعا کرد با بهره گیری از این شیوهها حتی اگر خلاقانه و نوین هم باشند، شما به طور قطع در این راه موفق خواهید شد. چرا که موفقیت در این مسیر به پشتکارِ افراد در خصوص ترفندهای فروش در بازاریابی بستگی دارد.
اما با این وجود توصیه همه کارشناسان دنیای مارکتینگ و بازاریابی شبکهای این است که به منظور افزایش احتمال موفقیت خود در این خصوص، انواع تکنیک افزایش فروش را فرا بگیرید. به همین خاطر چنانچه میخواهید به موفقیت در بازاریابی دست پیدا کنید، ضرورت دارد ابتدا با روشها و راههای اصولی آن آشنا شوید. به این ترتیب قادر خواهید بود کسب و کار خود را رونق بخشید و به هدف تعیین شده در این خصوص دست پیدا کنید.
بیشتر بخوانید
تشخیص نیاز مشتری و پاسخ صحیح به آن
آشنایی با روشهای مختلف مربوط به تکنیک افزایش فروش محصول در بازاریابی شبکهای باعث خواهد شد شانس شما برای فعالیت در این عرصه به میزان قابل توجهی افزایش یابد. یکی از ترفندهای فروش در بازاریابی این است که از همه زوایای مربوط به بازار و تفکر مردم در آن آگاهی داشته باشید. به عنوان نمونه این نکته را در نظر بگیرید که در شرایط اقتصادی امروز افراد دیگر علاقهای به خرید محصول صرف ندارند. بلکه تمایل دارند در زمینه استفاده از کالا تجربههای نوینی به دست آورند.
مطالعه بیشتر: معرفی شرکتهای بازاریابی شبکهای در ایران
به بیان دیگر مردم خریدار ایده و تجربه نو هستند تا از این مسئله برای بهبود شرایط زندگی خود بهره بگیرند. بنابراین تلاش شما باید مبتنی بر این مسئله باشد که مزایا و نکات جذاب محصول خود را به دیگران معرفی کنید. البته در وهله اول باید خودتان به جزئیات این مزایا تسلط داشته باشید. به این نکته توجه کنید که دستیابی پاسخ صحیح و مناسب در خصوص احساسات مشتری پس از استفاده از محصول شما، اهمیت بسیاری دارد. زیرا این مسئله نقشه راه شما را در ادامه بازاریابی شبکهای برایتان ترسیم خواهد کرد.
شناخت طرز فکر مشتری؛ رمز موفقیت در فروش
یکی از مهمترین اصول مربوط به تکنیک افزایش فروش محصول، شناخت ارزش محصولات و خدماتی است که شما ارائه میدهید. همچنین باید درباره مشتری هدف خود به یک شناخت کامل و جامع دست پیدا کنید. به عنوان مثال یکی از مهمترین ترفندهای فروش در بازاریابی این است که بدانید کدام افراد با چه طرز فکر و شرایطی اشتیاق دارند که محصولات یا خدمات شما را مورد استفاده قرار دهند. این روند شانس فروش شما را افزایش خواهد داد. به عنوان یک گام اساسی در این زمینه، توصیه میشود برای سوالاتی از قبیل موارد زیر پاسخهای کامل و جامعی به دست آورید:
- رنج سنی مشتریان من در چه محدودهای قرار دارد؟
- آیا مشتریانم بیشتر از بین آقایان هستند یا بانوان؟
- وضعیت تاهل یا تجرد مشتریانم به چه صورتی است؟
- میزان درآمد ماهیانه مشتریان من حدودا چقدر است؟
- میزان تحصیلات افرادی که محصولات من را خریداری میکنند، چقدر است؟
افزایش مهارت شخصیت شناسی و کشف علایق خریداران
اگر به فکر دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت خود در زمینه افزایش فروش در بازاریابی شبکهای هستید، باید درباره مسائل زیادی به شناخت کافی دست پیدا کنید. همانطور که در مطلب قبلی گفته شد، شناخت احساسات و شرایط مختلف مشتری یکی از ملزومات تکنیک افزایش فروش به حساب میآید.
اما از سوی دیگر شما باید مشکلات پیش روی خود در خصوص برقراری ارتباط با مشتری و همچنین روشهای حل این مشکلات را بشناسید. در صورتی که شخصیت و رفتار مشتری هدف را به شیوه صحیحی شناخته باشید، قادر خواهید بود پاسخ بسیاری از سوالات را در خصوص مشکلات و نیازهای وی به دست آورید. همچنین خواهید توانست مشکلاتی را که از طریق خدمات و محصولات شما قابل رفع است، شناسایی کنید. به این ترتیب در زمینه فروش در بازاریابی شبکهای موفق عمل خواهید کرد.
این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که در برخی موارد نیاز مشتری بسیار واضح است و شما به آسانی میتوانید آن مشکل را از طریق خدمات خود برطرف سازید. اما در مواردی که احتمالا این مسئله به راحتی قابل تشخیص نباشد، باید از روش دیگری برای جذب آن مشتری استفاده کنید. به این صورت که باید در گام نخست کالا یا خدمات مورد نظر خود را به وی ارائه و سپس نتایج را مورد بررسی قرار دهید تا به این ترتیب نیاز مشتری هدف را به خوبی بشناسید. با بهره گیری از این شیوهها قادر خواهید بود که ابعاد مختلف تکنیک افزایش فروش محصول را فرا بگیرید و به این ترتیب در زمینه فروش در بازاریابی شبکهای به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنید.
کاهش تنوع خدمات، برای افزایش شانس فروشِ بیشتر!
در حقیقت یکی از مهمترین موارد مرتبط با تکنیک افزایش فروش این است که شما تنوع کمتری در خصوص خدمات و محصولات در اختیار مشتری قرار دهید. زیرا تنوع زیاد در این زمینه باعث خواهد شد تصمیمگیری برای افراد بسیار سخت شود. به این ترتیب شما مشتری خود را از دست خواهید داد.
یکی دیگر از روشهای مناسب برای افزایش فروش در بازاریابی این است که تنوع و جذابیت بیشتری در خصوص شیوههای پرداخت هزینه خدمات خود، در اختیار مشتری قرار دهید. در واقع هر چه روشهای پرداخت بیشتر باشد، بی تردید مشتری کار آسانتری در پیش خواهد داشت. این مسئله باعث خواهد شد درصد فروش شما نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از کسب و کار با هدف افزایش شانس فروش در بازاریابی، بخش عمدهای از کالاها و خدمات خود را به صورت اینترنتی به فروش میرسانند. ضمنا هزینه آن را درب منزل یا به صورت آنلاین از مشتری دریافت میکنند. با در نظر گیری این نکته میتوان گفت که تنوع در شیوههای پرداخت رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.
.بیشتر بخوانید:
آموزش ثبت شرکت بازاریابی شبکه ای
دوره رایگان تست خدمات و محصولات برای افزایش استقبال مشتریان
یک روش دیگر برای موفقیت فروش در نتورک مارکتینگ این است که شما یک روند آزمایشی را برای این منظور در پیش بگیرید. به گونهای که برای مشتریان شرایطی را فراهم کنید تا در مدت زمان کوتاهی از محصولات یا خدمات شما به صورت رایگان بهره ببرند. در عین حال میتوانید این تکنیک افزایش فروش را در بستر آنلاین به کار بگیرید. به این ترتیب یکی از بهترین روشها برای به دست آوردن اعتماد مشتری و همچنین بالا بردن شانس فروش خود را به کار گرفتهاید.
خدمات آفلاین نیز میتواند به این روند کمک کند و در این زمینه موثر واقع شود. البته این روش بیشتر برای کسب و کارهایی مفید واقع میشود که خدمات ارائه میدهند. اما اگر شما صرفا به فروش کالا اشتغال دارید، توصیه میشود از روشهای دیگری در این خصوص بهره ببرید. به عنوان مثال در صورتی که یک سوپرمارکت دارید، از روشهای مختلف برای به دست آوردن اعتماد مشتریان هدف استفاده نمایید. از جمله اینکه میتوانید در اولین خرید مشتری به وی یک تخفیف مطلوب و جالب توجه بدهید. به این ترتیب وی راغب خواهد شد تا برای خرید به شما مراجعه کند و به سمت رقبای شما نرود. این کار در شروع روند هر کسب و کاری به منظور جذب مشتری ضروری به نظر میرسد.
برگزاری شگفتانهها و مراسمات تشویقی برای مشتریان
شما میتوانید یک برنامه تشویقی برای مشتری ایجاد کنید. بسیاری از فروشگاهها و برندهای بزرگ، برای داشتن ارتباط صمیمیتر و دائمیتر با مشتریان خود، باشگاه مشتریان به راه میاندازند. به این ترتیب قادر خواهند بود برنامههای تشویقی متنوع را برای افراد مختلف در نظر بگیرند. به عنوان مثال میتوان از این تکنیک افزایش فروش استفاده کرد که مشتری با هر بار خرید از شما، این اجازه را دارد تا بخشی از مبلغ را در کارت عضویت خود نگه دارد. در انتها و پس از گذشت یک مدت مشخص، وی میتواند با جمع شدن این مبلغ یک محصول دیگر را از شما خریداری کند. این طرح فقط برای برندهای بزرگ مفید نیست، بلکه برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
چنانچه استارتاپ دارید، میتوانید از این تکنیک افزایش فروش استفاده کنید. درواقع ضرورت دارد تفاوتی میان مشتریهای ثابت خود و کسانی که یکبار بطور گذری از شما خرید کردهاند و پس از آن دیگر به شما مراجعه نکردند، قائل شوید. توصیه میشود این مسئله بسیار مهم را جدی بگیرید.
ایجاد همکاری با سایر کسب و کارها جهت توسعه دایره ارتباطی
یکی دیگر از راههای تکنیک افزایش فروش که در فضای آنلاین و آفلاین به طور یکسان تاثیرگذار خواهد بود، ایجاد ارتباط با کسب و کارهایی است که با شما منافع مشترک دارند. با ایجاد یک ارتباط نزدیک و مناسب با سایر مشاغل، علاوه بر آنکه شراکت پرسود و موثری ایجاد میکنید، میتوانید با مشتریان هدف جدیدی هم ارتباط برقرار کنید. به عنوان نمونه یک شرکت پیمانکاری فعال در زمینه تعمیر لولهکشی خانهها، میتواند با شرکتهای تولید لوله و مصالح ساختمانی همکاری داشته باشد.
ارائه صفر تا صد اطلاعات محصول ضرورتی ندارد
یکی از اصول مهم تکنیک افزایش فروش این است که ضرورتی ندارد همه اطلاعات مربوط به یک محصول مانند تاریخ تولید، تاریخ مصرف، مواد سازنده، محل ساخت یا نام شرکت را به طور دقیق در اختیار مشتری قرار دهید. این اطلاعات زائد و غیرضروری باعث خواهد شد فرد رغبتی برای خرید محصول نداشته باشد. از سوی دیگر ممکن است فرد قصد داشته باشد به این حرفه روی بیاورد و به عنوان یک زیر مجموعه با شما همکاری کند. اما وقتی این اطلاعات به وی داده شود، اینگونه تصور کند که ارائه این حجم از دادههای زائد و حفظ و بازگویی آنها برای او مشکلساز خواهد بود. به این ترتیب رغبتی به انجام این کار نخواهد داشت.
شما به عنوان یک اصل در زمینه تکنیک افزایش فروش، میتوانید در پاسخ به سوال مشتری در این خصوص که محصول مورد نظر از چه موادی تهیه شده است، تنها از تجربه خود در خصوص استفاده از محصول و رضایت داشتن از آن با وی سخن بگویید و با ارائه اطلاعات بیهوده باعث ایجاد بیحوصلگی در وی نشوید. این مسئله به خصوص در مورد مواد آرایشی و بهداشتی باشد یا لباسهای مختلف صدق میکند.
باید این مسئله را به یاد داشته باشیم که بازاریابی شبکهای به منزله معرفی محصول به صورت کلامی است و شما تنها در زمینه فروشندگی یا ویزیتوری فعالیت نخواهید کرد. از سوی دیگر اشاره به این نکته ضرورت دارد که جذب زیر مجموعه برای توسعه فعالیت، یکی از بهترین روشها در خصوص تکنیک افزایش فروش با هدف افزایش میزان سود در این مسیر، به حساب میآید.
درخواست، قدرتمند ترین واژه در امر فروش
کسانی که از شنیدن جواب منفی هراس دارند، هیچگاه برای فروش بیشتر تلاش نمیکنند. در واقع آنان بدون هیچ اقدامی برای فروش منتظر میمانند تا مشتری خودش پیش قدم شود و محصول را خریداری کند. این گونه موارد هرگز اتفاق نمیافتد . حتی در مواقعی که مشتری خود طالب خرید محصولی باشد و توان مالی آن را داشته باشد، این وظیفه فروشنده است که وی را به خرید محصول ترغیب نماید.