3

طرح بازاریابی چیست و چگونه می توانید یک طرح موثر ایجاد کنید؟

  • کد خبر : 2817
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
طرح بازاریابی چیست و چگونه می توانید یک طرح موثر ایجاد کنید؟

اگر بخواهید به یک مکان خاص بروید، به یک نقشه نیاز دارید. در دنیای تجارت، به این نقشه طرح بازاریابی می‌گویند. داشتن یک برنامه بازاریابی که به خوبی توسعه یافته‌باشد بعنوان بخشی از استراتژی تبلیغاتی برای هر کسب‌و کاری صرف نظر از اندازه آن ضروری است. با این حال، هنوز شرکت های زیادی هستند که […]

اگر بخواهید به یک مکان خاص بروید، به یک نقشه نیاز دارید. در دنیای تجارت، به این نقشه طرح بازاریابی می‌گویند. داشتن یک برنامه بازاریابی که به خوبی توسعه یافته‌باشد بعنوان بخشی از استراتژی تبلیغاتی برای هر کسب‌و کاری صرف نظر از اندازه آن ضروری است. با این حال، هنوز شرکت های زیادی هستند که بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی مشخص یا یک برنامه مشخص، شروع به تبلیغات می کنند. در این نوشتار همه چیزهایی که برای ایجاد یک برنامه بازاریابی دیجیتال موثر برای کسب و کارتان نیاز دارید را مرور خواهیم کرد.

تعریف طرح بازاریابی

طرح بازاریابی سندی است که دربر گیرنده استراتژی (یا استراتژی‌هایی) را که شما برای تبلیغات، دستیابی به مخاطبان هدف خود، ایجاد سرنخ و در نهایت افزایش فروش خود اجرا خواهید کرد، است. برنامه بازاریابی شما اهداف کلی شما را مشخص می‌کند، اما باید شامل گام‌های کوچکتری نیز باشد که برای دستیابی به آن اهداف انجام خواهید داد.

.بیشتر بخوانید:

مجوز شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای توسط وزارت صمت اعطا می‌شود

چگونه بهترین طرح بازاریابی را برای کسب و کار خود ایجاد کنید

یک برنامه بازاریابی باید با اهداف کلی که می خواهید به آنها برسید هماهنگ باشد، بنابراین مطمئن شوید که یک برنامه دقیق ایجاد کنید که تعهد تیم شما را تقویت کند و اهداف بلند مدتی را تعریف کند. این کار همچنین کارایی تیم شما را بهبود می بخشد و حتی می تواند به جلوگیری از اشتباهات کمک کند.

هنگام تهیه برنامه بازاریابی، یک سری عناصر وجود دارد که هر طرحی باید شامل آنها باشد. و یک نظم منطقی که باید در آن اجرا شود تا نتیجه نهایی منسجم و تاثیرگذار باشد.

در ادامه به بررسی پنج بخش اساسی یک طرح بازاریابی و آنچه باید در هر یک از آنها گنجانده شود، خواهیم پرداخت.  قبل از شروع هر چیزی به آنها توجه کنید.

۱٫ تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی

اولین قدم این است که وضعیت فعلی کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. این مرحله ضروری است زیرا، بدون آن، نمی توانید مشخص کنید که تا کجا می خواهید پیش بروید. با این تجزیه و تحلیل می توانید تأثیر عوامل بیرونی و داخلی را مشاهده کنید. عوامل خارجی می‌تواند شامل مواردی مانند وضعیت کلی اجتماعی و اقتصادی در صنعت یا کشور شما یا مشخصات بازاری باشد که در آن کار می‌کنید. عوامل داخلی به خود کسب و کار اشاره دارد. به عنوان مثال، تیم و منابع شما.

برای سیستم‌بندی تجزیه و تحلیل و تضمین اینکه چیزی را از دست نمی‌دهید، همیشه می‌توانید از طرح کلاسیک نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها استفاده کنید.

نقاط قوت

جنبه های مثبت داخلی شرکت هستند، که آن را از رقبا متمایز می کنند و باعث افتخار تیم می شوند. در نقاط قوت، مزیت رقابتی کلیدی مانند داشتن یک تیم بسیار ماهر یا بهتر کردن محصول X را بررسی می‌کنیم.

– نقاط ضعف

جنبه های داخلی شرکت هستند که فاقد آن هستند، مناطقی که شرکت در آن کمتر از رقبای خود قرار دارد یا می توان آنها را بهبود بخشید. برای یافتن آنها، سؤالاتی از قبیل اینکه رقبای ما در کدام جنبه بهتر هستند یا از چه چیزهایی کمترین رضایت را داریم مطرح کنید؟ برخی از نمونه‌های ضعف می‌تواند کمبود منابع مالی باشد.

– فرصت ها

نشان دهنده عوامل خارجی هستند که به نفع شما هستند و می توان از آنها به نفع شرکت استفاده کرد. شما می توانید با تحقیق در مورد روندها و تغییرات فعلی در بازار هدف خود فرصت هایی را پیدا کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک تغییر قانونی وجود داشته باشد که به نفع برند شما باشد یا محصولی که می فروشید تبدیل به یک روند شود.

– تهدیدها

عناصر منفی خارجی هستند که می توانند بر شما تأثیر بگذارند. آنها عواملی هستند که می توانند کسب و کار شما را به خطر بیندازند یا سهم بازار شما را کاهش دهند. شناسایی سریع آنها می تواند به خنثی کردن آنها کمک کند. برای یافتن آنها، به تغییرات فعلی و روند بازار توجه کنید. به عنوان مثال، رقبای جدید می توانند یک تهدید ایجاد کنند.

طرح بازاریابی

۲٫ معیار در برابر محصولات و خدمات رقبای شما

این جنبه دیگری در تحلیل کلی عوامل خارجی است، اما به دلیل نقش مهمی که در آینده کسب و کار شما ایفا می کند، سزاوار بخش خاص خود در برنامه بازاریابی است.

پس از ارزیابی رقبای اصلی شما، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

– بودجه و حجم تجارت آنها چقدر است؟ شرکت های بزرگ نتایج سالانه یا فصلی خود را منتشر می کنند، بنابراین اطلاعات به راحتی قابل دسترسی است. برای شرکت‌های کوچک‌تر، می‌توانید سعی کنید گزارش‌هایی درباره داده‌های آنها درخواست کنید. همچنین می‌توانید بر اساس داده‌هایی مانند تعداد کارمندان کارکنان (لینکدین در این موارد بسیار مفید است) یا وسعت کاتالوگ آن‌ها، برون‌یابی کنید.

– قیمت محصولات یا خدمات آنها چقدر است؟ برای شرکت های B2C، یافتن این اطلاعات آسان است، اما برای شرکت های B2B، باید کمی بیشتر تحقیق کنید. هنگامی که این اطلاعات را به دست آوردید، یک محدوده قیمتی ایجاد کنید و به این فکر کنید که می خواهید کسب و کار خود را در کجا قرار دهید.

روند فروش آنها چگونه است؟ متداول ترین راه برای اطلاع از این موضوع، بازی کردن نقش «مشتری» و درخواست اطلاعات از خودتان است.

چگونه مشتریان خود را بدست می آورند؟ این به استراتژی های بازاریابی آنها اشاره دارد. با بررسی وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های دیجیتال، به راحتی می‌توان در مورد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال آنها پی برد.

۳٫ اهداف

اکنون که نقاط شروع مشخص است، باید مشخص کنید که به کجا می خواهید بروید و چگونه به آنجا برسید. وقت آن است که اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید. این یکی از مهم ترین مراحل در هر طرح بازاریابی است که نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از اوقات تیم مدیریت اهداف غیرواقعی را بیشتر بر اساس “آرزو اندیشی” خود تعیین می کند تا جایگاه واقعی و فعلی شرکت.

برای جلوگیری از این امر، همیشه اهداف را بر اساس مولفه های زیر تعیین کنید:

مشخص بودن: اهداف باید مشخص باشند. مثلا “افزایش آگاهی از برند” بسیار گسترده هستند زیرا می توانند تقریباً به معنی هر چیزی باشد و به طرق مختلف توجیه شود. در عوض، چیزی مانند “افزایش نام تجاری در شبکه های اجتماعی ۲۰٪” مناسب تر است.

قابل اندازه گیری: برای دانستن اینکه آیا به هدف خود رسیده‌اید یا نه، باید بتوانید آن را اندازه گیری کنید. بنابراین، علاوه بر تعریف دقیق اهداف، باید نحوه اندازه گیری آنها را نیز روشن کنید. 

دست یافتنی: هنگامی که اهدافی را تعیین می کنید، باید تلاش، زمان مورد نیاز و سایر هزینه های به دست آمده را در نظر بگیرید و همیشه از وضعیت فعلی خود شروع کنید. سپس، می توانید تعیین کنید که آیا هدف واقع بینانه است یا خیر.

مناسب: برای مثال، بسیاری از بازاریابان دیجیتال قصد دارند بازدید وب سایت خود را افزایش دهند. اما اگر این بازدیدها “کیفیت بالا” نباشند و به هیچ تبدیلی منجر نشوند، در واقع هیچ معنایی ندارند. اهداف بازاریابی باید به اهداف تجاری پاسخ دهند و مرتبط باشند.

محدود به زمان: هر هدفی نیاز به یک چارچوب زمانی دارد تا معنا پیدا کند، بنابراین فراموش نکنید که ضرب الاجل خود را مشخص کنید.

طرح بازاریابی

۴٫ برنامه اقدام:

با تمام این کارهای انجام شده، به قلب طرح بازاریابی رسیده اید: اقداماتی که شما را برای رسیدن به اهدافتان هدایت می کند چیست؟

در این بخش، استراتژی‌های بازاریابی را تعریف می‌کنیم که همیشه از گسترده به سمت خاص می‌روند. در پایان، مراحلی که باید دنبال شود و ترتیب انجام آنها باید بسیار واضح باشد.

برای سازماندهی و طبقه بندی استراتژی ها، از موارد زیر استفاده کنید:

استراتژی محصول: حتی اگر یک خط تولید کاملاً مشخص و موقعیت‌یافته داشته باشید، تغییرات همیشه رخ می‌دهد. به عنوان مثال، می توانید محصولات جدید را راه اندازی کنید، موقعیت محصولات موجود را تغییر دهید یا بسته بندی را به روز کنید.

استراتژی قیمت: در اینجا تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که در مورد رقابت دارید بسیار مفید است. شما باید قیمت‌های عرضه محصولات جدید را تعریف کنید، در نظر بگیرید که آیا باید تغییراتی را در محصولات موجود در بازار ایجاد کنید یا نه و شاید مهم‌تر از همه در مورد تخفیف‌ها، تبلیغات و پیشنهادات تصمیم بگیرید. فراموش نکنید که کمپین های فصلی مانند تابستان، جمعه سیاه و غیره را در نظر بگیرید.

استراتژی فروش و توزیع: اگر نقاط ضعفی را در تجربه مشتری شناسایی کرده اید یا به سادگی می خواهید آن را بهینه کنید، می توانید در این زمینه تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، جستجو برای تامین کنندگان جدید، شامل کانال های توزیع جدید مانند فروش آنلاین، بهبود زمان تحویل و کاهش هزینه های حمل و نقل.

استراتژی تبلیغات و ارتباطات: همه اقدامات برای شناخته شدن برند شما از طریق رسانه های آنلاین و آفلاین انجام می شود. با توجه به تکامل سریع محیط بازاریابی آنلاین و عادات دیجیتالی مصرف‌کنندگان، این یکی از بخش‌هایی است که در طول زمان باید بیشترین بررسی را داشته باشید.

۵٫ بررسی زمان واقعی طرح

در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که برنامه بازاریابی شما برای یک بار و همیشگی نیست. شما باید دائماً آن را تغییر دهید تا همیشه به نیازهای متغیر شرکت پاسخ دهد.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، بهتر است جلسات منظمی برای ارزیابی پیشرفت طرح ترتیب دهید. پنج نکته زیر می تواند به عنوان راهنما برای این امر باشد:

اهداف: آیا اهداف تعیین شده برآورده می شوند؟ با نگاهی به گذشته، آیا آنها واقع بین بودند، بیش از حد جاه طلب بودند یا کوتاهی کردند؟

انطباق: آیا اقدامات برنامه ریزی شده را دنبال می کنید؟ اگر منحرف شده اید، چرا؟ اگر چنین باشد، اصلاح این انحرافات همیشه منطقی نیست. گاهی اوقات بهتر است برنامه را اصلاح کنید و اگر کار می کند، آن را تطبیق دهید.

استراتژی ها: مناسب ترین اقدامات با توجه به عملکرد کدامند؟

بودجه: آیا این طرح با بودجه فعلی کسب و کار شما مطابقت دارد؟ این طرح چگونه بر درآمد و هزینه ها تأثیر می گذارد؟ آیا انجام اصلاحات لازم است؟

بررسی: به هرگونه اصلاح و تمدید طرح اشاره دارد. به عنوان مثال، می توانید تصمیم بگیرید که نسخه اول را با اضافه کردن برنامه ای از اقدامات، تکالیف و وظایف تکمیل کنید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=2817

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.