اگر به فکر پیوستن به یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای هستید، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که این تصمیم برای شما درست است این است که ابتدا از رهبر تیم و سایر اعضای تیم سؤالات کلیدی بپرسید. این سوالات به شما کمک می کند تا مشخص کنید که آیا این شرکت برای شما مناسب است یا خیر و چه نوع نتایجی را باید از سرمایه گذاری در زمان و پول خود انتظار داشته باشید. این سوالات را قبل از پیوستن به هر کسب و کار بازاریابی شبکه ای بپرسید، و می توانید از بسیاری از دام های رایجی که بازاریابان شبکه ای جدید در آن گرفتار می شوند جلوگیری کنید.
با ما همراه باشید تا برخی از این سوالات را با هم بررسی کنیم.
۱٫ برای موفقیت در کسب و کار شما چه چیزی لازم است؟
همه می خواهند افراد موفقی در تیم خود داشته باشند، اما نمی دانند که چه چیزی لازم است. یکی از اولین سوالاتی که قبل از پیوستن به بازاریابی شبکه ای باید بپرسید این است که افراد تیم موفقیت خود را در چه چیزی میبینند. این که از فرد جدید بپرسید که موفقیت در کسب و کارش چگونه به نظر می رسد می تواند به شما کمک کند تا خیالتان را راحت کنید که او برای یک هدف کار می کند و فقط در مسیر شناور نیستند.
اگر او نتواند پاسخی به شما بدهد یا از این سوال طفره برود، ممکن است یک پرچم قرمز باشد. در حالی که برخی ممکن است استدلال کنند که این بیادبانه یا آزاردهنده است که از دیگران در مورد درآمد و اهداف آینده بپرسید، اما این سوالات در صورت عدم موفقیت در آینده از هر دوی شما محافظت میکند. به هر حال، اگر پول برای استخدام کننده مهم نباشد و او به اندازه کافی متعهد باشد که واقعیت را به شما بگوید، می تواند به مشکلات در مسیر اشاره کند.
۲٫ چگونه می توانم با کسی که قبلاً مالک شرکت بوده در تماس باشم؟
اغلب اوقات، صاحبان کسب و کار برای اولین بار در مورد یک محصول هیجان زده هستند و مشتاق ثبت نام و شروع فروش هستند. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا پیوستن به آن به نفع شماست یا خیر، بسیار مهم است که اطلاعات اولیه در مورد حامی مالی احتمالی خود و کسب و کار آن شخص به دست آورید. به یاد داشته باشید، این فرد فقط جابجایی محصولات را بر عهده ندارد. ممکن است در نهایت رئیس شما شود! به علاوه، از آنجایی که شرکتهای بیشتری راههای مختلفی برای کسب درآمد برای فروشندگان ارائه میدهند (مانند پاداش)، اگر میخواهید مطمئن شوید که ثبتنام با یک شرکت ارزشش را دارد، درک نحوه کار کمیسیون مهم است. در اینجا چند سؤال وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید یک توزیع کننده مستقل شوید یا خیر، میتوانید مطرح کنید:
۱) شرکت شما چه نوع محصولاتی را می فروشد؟
۲) قیمت آنها چقدر است؟
۳) آیا باید کیت استارتر بخرم؟
۴) آیا حداقل سفارش مورد نیاز است؟
۵) چه نوع طرح های جبرانی در دسترس دارید؟
۶) در حال حاضر چند نفر در تیم شما حضور دارند؟
۷) آیا فرصت هایی برای پیشرفت در حوزه تخصصی من وجود دارد؟
۸) هر چند وقت یک بار جلسات/آموزش هایی را با اعضای تیم خود برگزار می کنید؟
۳٫ برای واجد شرایط شدن برای جوایز چه کاری باید انجام دهم؟
شرکت های بازاریابی شبکه ای دارای سطوح مختلف پاداش هستند. معنی آن این است که آنها ممکن است از شما بخواهند که کاری مانند فروش ۱۰، ۳۰ یا ۵۰ محصول را انجام دهید تا پاداش خود را به دست آورید. اگر ندانید بازار شما کجاست، ممکن است سخت باشد. اگر هیچ کس در خانواده شما به آنچه شرکت شما می فروشد علاقه مند نباشد، چگونه به این اعداد دست خواهید یافت؟ بهترین راه برای فهمیدن این است که بپرسید. قبل از صرف زمان، پول و تلاش در یک شرکت، تمام این جزئیات را بررسی کنید!
۴٫ چگونه می توانم مشتریان بیشتری جذب کنم؟
بازاریابی شبکه ای یا فروش مستقیم به معنای فروش مستقیم محصولات به افراد دیگر است. ممکن است وسوسه شوید که فقط تماسهای سرد برقرار کنید یا ایمیلهای انبوه ارسال کنید، اگرچه این کار میتواند کارساز باشد، تکنیکهای پیچیدهتری نیز وجود دارد.
به عنوان مثال، شبکه های اجتماعی اگر به درستی استفاده شوند، راهی عالی برای جلب توجه دیگران به محصولات و خدمات شما هستند. استفاده از ابزارهای اصلی هدف گذاری در تبلیغات فیس بوک یا لینکدین می تواند به شما کمک کند مشتریان خود را بر اساس اطلاعات جمعیتی مانند مکان، سن، جنسیت و علایق مشخص کنید.
۵٫ آیا برنامه های آموزشی یا مربیگری پولی ارائه می دهید؟
یکی از سوالات قبل از پیوستن به بازاریابی شبکه ای میتواند این باشد که آیا آموزش هم ارائه میدهند؟ اگر بله، هزینه آنها چقدر است؟ مربیگری یک منبع ارزشمند برای هر کارآفرین نوپایی است، اما پیدا کردن یک مربی خوب ممکن است دشوار باشد. قبل از پیوستن به یک شرکت جدید، مطمئن شوید که می توانید تا حد امکان آموزش و پشتیبانی دریافت کنید.
همچنین ارزش آن را دارد که به برنامه های آموزشی یا مربیگری پولی که کارفرمای شما ارائه می دهد نگاه کنید. اگر کارفرمای شما گزینه های آموزشی (به ویژه دوره های آنلاین یا وبینارها) ارائه می دهد، که می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند و خود را برای موفقیت در این مسیر آماده کند.
حتما سوالات زیادی بپرسید! شما می خواهید قبل از اینکه با هر فرصتی به جلو بروید، همه پایگاه های خود را پوشش دهند. و فراموش نکنید که در مورد هر کارگاه یا کنفرانس آینده در منطقه خود بپرسید.
رویدادهای شبکه یک راه عالی دیگر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد یک کسب و کار است، بنابراین همیشه باید در صورت امکان در آنها شرکت کنید.
۶٫ چه مدت طول کشید تا درآمدهای برتر شما یک خط نزولی ایجاد کنند؟
بازاریابان شبکه ای طرفداران بزرگ اعداد و معیارهای سخت هستند. اگر یک عدد وجود داشته باشد که آنها حتی بیشتر از درآمد آن را دوست دارند، آن امتیاز خالص تبلیغ کننده است. این ایده که مشتریان شرکت خود را به دیگران توصیه می کنند. در حال حاضر برای ما غیر بازاریابها، ممکن است ندانیم دقیقاً چه معنایی دارد (اگرچه احتمالاً میتوانیم حدس بزنیم). یک سوال خوب برای مربی شما این است که چه مدت طول کشید تا افراد برتر او (که شاید دو یا سه برابر بیشتر از میانگین درآمد دارند) تا ده نفر یا بیشتر درآمد داشته باشند. این به شما ایده می دهد که ثابت شدن درآمدتان چقدر طول می کشد.
۷٫ اگر بخواهم بعداً از تجارت خارج شوم چه اتفاقی می افتد؟
یکی از نقاط ضعف شرکت های بازاریابی شبکه ای این است که معمولاً از افراد می خواهند که برای مدت طولانی با آنها قرارداد امضا کنند. قرارداد ۱۰ ساله غیر معمول نیست و برخی از آنها به تعهدات مادام العمر نیاز دارند. اگر اتفاقی بیفتد، مانند از دست دادن شغل یا بیماری، خارج شدن از تعهدات برای شما سخت خواهد بود.
شما حتی ممکن است خود را در دادگاه بر سر کمیسیون های بدهکار درگیری پیدا کنید! بررسی کنید که اگر کارها دقیقاً مطابق برنامه پیش نرود، واقعاً چقدر کنترل و انعطاف پذیری دارید تا بتوانید کارها را با آنها انجام دهید.
اطمینان حاصل کنید که هیچ هزینه پنهان یا هزینه فسخ وجود ندارد. همچنین مطمئن شوید که می دانید چه نوع حمایتی می توانید از آنها در شرایط سخت انتظار داشته باشید. همیشه خوب است که بدانید در مواقع سخت چه کسی پشت شماست.
هر زمان که قصد پیوستن به یک شرکت بازاریابی چند سطحی (MLM) را دارید، موارد خاصی وجود دارد که باید برای موفقیت آن اتفاق بیفتد.
از خود بپرسید که چقدر احتمال دارد هر یک از این موارد ممکن است رخ دهد؟ تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام دهید و تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد برنامه های بازاریابی شبکه ای بیابید.
پرسیدن این سوالات از خود به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند. اگر پس از انجام تحقیقات خود همچنان سؤالی دارید، با یک متخصص صنعت یا شخصی که بخشی از یک برنامه MLM بوده است صحبت کنید.