2

هشدار درخصوص گردهمایی جمعی و همایش ها

  • کد خبر : 2202
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۹
هشدار درخصوص گردهمایی جمعی و همایش ها

در راستای برگزاری صحیح و اصولی رویدادها و همایش های بازاریابی شبکه ای در اجرای بند (۶) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی موضوع مواد (۲)، (۱۲) و تبصره ماده (۸۷) قانون نظام صنفی و بخشنامه شماره ۴۲۲۹۰/۶۰ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۹۶، توجه به هشدارهای زیر مورد تاکید است. ۱٫ بازاریابان و مشتریان نهایی بازاریابی شبکه‌ای، مدلی از کسب و کار […]

در راستای برگزاری صحیح و اصولی رویدادها و همایش های بازاریابی شبکه ای در اجرای بند (۶) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی موضوع مواد (۲)، (۱۲) و تبصره ماده (۸۷) قانون نظام صنفی و بخشنامه شماره ۴۲۲۹۰/۶۰ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۹۶، توجه به هشدارهای زیر مورد تاکید است.

۱٫ بازاریابان و مشتریان نهایی

بازاریابی شبکه‌ای، مدلی از کسب و کار است که شامل دو بخش بازاریابان و مشتریان نهایی بوده که توسط بازاریابان پشتیبانی می‌شوند. بدیهی است که در رویدادها و همایش‌های بازاریابی شبکه‌ای فرا خور موضوع، باید به هر دو بخش مذکور(سازمان فروش و مشتری نهایی) و همچنین منشورهای اخلاقی و نهاد خود تنظیمی جهت رفع نگرانی کمیته نظارت و سایر دستگاه‌های ناظر توجه کافی معمول گردد.

۲٫ مفاهیم مشتری‌یابی و مشتری مداری

اقدامات شرکت‌ها و بازاریابان در برگزاری رویدادها و همایش‌ها نباید منحصر به شبکه‌سازی و رهبری سازمان‌های فروش گردد و باید به محصول و مفاهیم مشتری‌یابی و مشتری‌مداری پرداخت. در این راستا عملکرد شرکت‌ها و بازاریابانی که تنها بدنبال برگزاری همایش جهت آموزش شبکه سازی بوده بسیار نگران کننده است.

۳٫ابزاری برای ایجاد تهییج

اغلب این همایش ها تبدیل به ابزاری برای ایجاد تهییج به منظور خرید بیش از توان مصرف شخصی و فروش، جذب زیر مجموعه یا تبلیغ خلاف واقع از کیفیت محصول و یا اغواگری در مورد طرح سوددهی و میزان درآمد شده است و شرکت ها در این چند سال که از عمر فعالیت آنها گذشته اقدام موثری برای مشتری محور شدن (مشتری یابی و مشتری مداری) نداشته اند و نمی توانند آمار شفاف و دقیق در این ارتباط ارائه کنند. در حال حاضر برگزاری همایش در جزیره تفریحی و گردشگری نظیر کیش که تصاویر آن در صفحات شبکه های اجتماعی توسط بازاریابان در حال باز نشر است در جهت ایجاد تهییج، اهرم قرار دادن کسب درآمد از راه خرید بازاریابان سطوح پایین و تحمیل هزینه های زیاد به آنها برنامه ریزی و اجرا می گردد.

۴٫ برگزاری همایش بدون هماهنگی با پلیس نظارت بر اماکن عمومی

متاسفانه برخی از بازاریابان بدون هماهنگی با این دفتر و پلیس نظارت بر اماکن عمومی درحال برگزاری گردهمایی‌هایی، کمپ‌های کویری، ضیافت‌های لوکس با عناوین‌مختلف هستند. و با توسل به این جذابیت‌ها و تجملات که مغایر با فرهنگ ایرانی–اسلامی است سبب برانگیختن و تحریک دیگران به منظور جذب آنها هستند.

بدین وسیله تصویر بسیار نامطلوبی از این تجارت برای نهادهای ناظر و آحاد جامعه ترسیم نموده اند. علیرغم صدور بخشنامه شماره ۲۲۵۱۹۴/۶۰ مورخ ۲۱/۰۹/ ۱۴۰۰موضوع جلوگیری از رفتارها و شیوه‌های فریبنده و تبلیغ خلاف‌واقع و ارسال نامه‌های هشدار به طیفی از شرکت‌ها و بازاریابان مبنی بر اینکه فوراً از بازنمایی این تصاویر خودداری نموده و رفتار های مذکور را اصلاح و نتیجه را به همراه جوابیه بازاریابان ارائه کنند، برخی از این دست بازاریابان کماکان در حال بازنمایی اینگونه رفتارها هستند و یا اینطور وانمود می‌کنند که تبعیت نموده اند ولی اقدامات موثری برای اصلاح رفتارهای مذکور در سازمان فروش خود نداشته اند.

در مقابل ، نگرش و رفتار مدیران این دست از شرکت ها نیز تحت فشار و تاثیر این بازاریابان قرار داشته و تاکنون اقدام لازم برای آموزش و راهنمایی آنها جهت خودداری از رفتارهای موصوف انجام نداده اند. لازم بذکر است راهنمای موضوع بخشنامه مورد اشاره به عنوان یک استاندارد توسط نهادهای تنظیم‌گر و خودتنظیمی در سایر کشورها نیز در حال اجراء است. درضمن هشدار‌ها تنها اقدامات اجرایی نبوده و آن‌دسته از شرکت‌هایی که اقدامات موثری معمول نداشته‌اند در پایان مهلت اقداماتی توسط کمیته نظارت معمول خواهد شد.

۵٫ارائه گزارش عملکرد سالیانه و اهداف سال آینده

 بعضاً مشاهده شده است در همایش‌ها، ارائه گزارش عملکرد سالیانه و اهداف سال آینده شرکت ها به بازاریابان ارشد محول شده است. شرکت‌ها توجه داشته باشند نقش ارکان اصلی شرکت باید در همایش‌ها کاملاً محسوس باشد و نباید فقط به هماهنگ‌کننده جهت دریافت مجوز تنزل یابد. اگر مجری همایش‌ها صرفاً بازاریابان باشند، این تهدید همواره وجود دارد که همایش‌ها به سمت ارائه برنامه‌های عضوگیری یا استراتژی فروش اجباری محدود گردد. و به ابزاری جهت تهییج و فشار روانی بازاریابان تازه‌وارد جهت خرید بیش از حد توان فروش و کسب درآمد از این راه تبدیل گردد.

شرکت ها مکلفند؛ در راستای رفع نگرانی کمیته نظارت اقدامات عملی موثر معمول، نتیجه را اعلام نمایند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=2202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.