آشنایی با تجارت بازاریابی شبکه ای
به تجارت بازاریابی شبکه ای بازاریابی ارجاعی یا کسب و کار بازاریابی چند سطحی نیز گفته می شود. این به معنای مدلی است که در آن یک شبکه توزیع شده برای راه اندازی بازاریابی شبکه ای ایجاد می شود و در عین حال انعطاف پذیری زیادی نیز ارائه می دهد.
شرکتهایی که در تجارت بازاریابی چند سطحی هستند، لایههایی از فروشندگان ایجاد میکنند که به موجب آن این فروشندگان شبکههای فروشندگان خود را بهکار میگیرند.
مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای سه سطح مختلف دارد – تک لایه، دو لایه و چند سطح.
در مدل تک لایه، شما مجبور نیستید که توزیع کنندگان دیگری را استخدام کنید. تمام درآمد شما از فروش مستقیم حاصل می شود. Avon نمونه ای از یک مدل کسب و کار شبکه تک لایه است.
مدل دو لایه شامل استخدام فروشندگان است. شما برای فروش مستقیم خود و همچنین برای معاملات انجام شده توسط شرکتهای وابسته یا توزیعکنندگانی که تحت نظر خود استخدام می کنید، پول دریافت می کنید.
لایه چند سطحی شامل دو یا چند طبقه است که به شما امکان می دهد بتوانید در پنج سطح یا بیشتر کسب درآمد کنید. Amway یک مثال خوب برای این مدل است.
نکته مهم این است که شما باید یک تیم بازاریابی قوی در هسته شرکت خود داشته باشید. هرچه بازاریابان قویتری داشته باشید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.
۴ عاملی که هنگام راه اندازی بازاریابی شبکه ای خود باید بدانید
هر ایده تجاری برای راه اندازی موفقیت آمیز به یک برنامه مشخص نیاز دارد. قبل از شروع یک کسب و کار، شخص باید تحقیقات زیادی را در مورد عوامل مختلف انجام دهد.
۱٫ نام تجاری منحصر به فرد
اول از همه، شما باید هنگام انتخاب نام برای شرکت تجاری بازاریابی شبکه ای خود بسیار خلاق باشید.
نام باید با هدف و چشم انداز شرکت شما همخوانی داشته باشد. مهمتر از همه، باید به اندازه کافی منحصر به فرد و جذاب باشد که بلافاصله توجه مخاطبان شما را جلب کند.
نام کسبوکار در ایجاد تصور اولیه در مورد محصول/خدمات/کسبوکار در ذهن مشتری نقش بسزایی دارد.
۲٫ جمعیت شناسی
یکی از مهمترین عواملی که باید در هنگام تعریف جمعیتشناسی برای شرکت بازاریابی شبکهای خود در نظر بگیرید، این است که باید همه افراد دارای قدرت خرید یا بدون قدرت خرید را در منطقه هدف خود در نظر بگیرید.
۳٫ سطح رقابت
یکی دیگر از موارد قابل توجه در طرح های تجاری بازاریابی شبکه ای، سطح رقابت است.
برای بقا در دنیای تجارت، ایجاد شبکه با افراد کلیدی بسیار مهم است. شما باید مخاطبینی داشته باشید که می توانند تأثیر بگذارند و همچنین به استخدام تیم بازاریابان مناسب که می توانند تأثیر بگذارند، کمک کنند.
سطح رقابت عمدتاً به دو چیز بستگی دارد: محل کسب و کار شما و نوع محصولات یا خدماتی که قرار است بفروشید.
اگر بتوانید محصولات یا خدمات منحصربهفردی ایجاد کنید و بفروشید، احتمال اینکه با رقیبان روبرو شوید کمتر است. اما محصولاتی که قبلاً یک شرکت تأسیس شده دارند، قطعا رقیبانی خواهد داشت.
۴٫ عنصر اقتصادی
در واقع، هزینه راه اندازی یک شرکت بازاریابی شبکه ای نسبتا پایین است. برای راه اندازی به استرس کمتر و سرمایه کم نیاز دارد.
به عنوان یک بازاریاب شبکه ای آزاد، می توانید کسب و کار خود را از خانه راه اندازی کنید. هزینه کار به طور کلی به هزینه اشتراک اینترنت، قبض تلفن و حمل و نقل محدود می شود.
کلام آخر
اگر به فکر راه اندازی یک تجارت بازاریابی شبکه ای هستید، ضروری است که بدانید آینده صنعت بازاریابی چند سطحی چه خواهد بود.
آیا واقعاً می توان به سرمایه گذاری در یک تجارت بازاریابی شبکه ای فکر کرد؟
علیرغم تمام نظریه ها در مورد تجارت بازاریابی شبکه ای، این صنعت رو به رشد است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا بازاریابی شبکه ای بهترین مدل بازاریابی در نظر گرفته می شود.
اول از همه، به مردم اجازه می دهد تا با تجربه کم و ریسک های کم، درآمدهای کلان را تجربه کنند. بعدی انعطاف پذیری زمانی است.
در هر شرکت بازاریابی شبکه ای، شما می توانید رئیس خود باشید و خودتان می توانید تصمیم بگیرید که چقدر زمان می خواهید در تجارت سرمایه گذاری کنید.
اگر با برنامه و دقت قدم بردارید، می توانید در کسب و کار خود موفق باشید. به یاد داشته باشید مهمترین چیز در بازاریابی شبکه ای، ارتباطاتی است که ایجاد می کنید.