4

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • کد خبر : 2368
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یکی از رایج ترین کلماتی که در بازاریابی به آن اشاره می شود. همه در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می کنند و حرفه ای ها آن را راه رشد یک تجارت آنلاین می دانند. دانشگاه‌ها دوره‌های جدید بازاریابی دیجیتال خود را به عنوان اتفاق بزرگ بعدی تبلیغ می‌کنند و به طور کلی، تقاضا […]

دیجیتال مارکتینگ یکی از رایج ترین کلماتی که در بازاریابی به آن اشاره می شود. همه در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می کنند و حرفه ای ها آن را راه رشد یک تجارت آنلاین می دانند.

دانشگاه‌ها دوره‌های جدید بازاریابی دیجیتال خود را به عنوان اتفاق بزرگ بعدی تبلیغ می‌کنند و به طور کلی، تقاضا برای گواهی‌های دیجیتال مارکتینگ افزایش یافته است.

در این نوشتار، خواهید آموخت که بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه کار می کند. پس با ما همراه باشید.

ما روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، انواع مختلف بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم و نمونه‌هایی از نحوه کار آنها در یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را به شما نشان می‌دهیم.

هدف ما کمک به شما در یادگیری بازاریابی دیجیتال و تجهیز شما به دانش و منابع لازم برای ایجاد مهارت های بازاریابی دیجیتال است.

بنابراین، اگر در بازاریابی دیجیتال تازه کار هستید و به دنبال یک تعریف ساده و قابل درک از بازاریابی دیجیتال هستید، این  نوشتار راهنمای عالی برای شماست.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات در اینترنت است. این فرآیند استفاده از کانال های مختلف بازاریابی آنلاین مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و ایمیل برای دستیابی به مخاطبان هدف است.

از طریق دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید افراد علاقه‌مند به کسب‌و‌کار خود را پیدا کنید، با آنها تعامل داشته باشید و با برند خود را تبلیغ کنید.

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد. مهمترین آنها عبارتند از بازاریابی وب‌سایت، بهینه سازی موتور جستجو(SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدئویی و بازاریابی وابسته.

بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند؟

روش کار دیجیتال مارکتینگ ساده است.

ابتدا باید اهداف دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص کنید، یعنی آنچه می خواهید با بازاریابی دیجیتال به دست آورید. برخی از مثال های رایج عبارتند از: افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر یا رشد بازار خود.

سپس باید تصمیم بگیرید که کدام کانال های بازاریابی می توانند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند. به عنوان مثال، اگر هدف شما فروش بیشتر است، اجرای کمپین های پولی در گوگل و اینستاگرام نقطه شروع خوبی است.

برای تسهیل مدیریت کل فرآیند، می‌توانید برنامه‌ای ایجاد کنید که مشخص می‌کند چقدر پول خرج می‌کنید، مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، معیارهای عملکرد خود را تعریف کنید، و اطلاعات دیگری که به شما در کنترل فرآیند کمک می‌کند.

اگر اکنون گیج کننده است نگران نباشید، مثال دقیق تری از نحوه ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق در انتهای این پست وجود دارد.

قبل از ایجاد اولین کمپین دیجیتال مارکتینگ، باید کانال های بازاریابی مختلف و نحوه عملکرد آنها را بشناسید.

دیجیتال مارکتینگ

کانال های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دارای تعدادی کانال است که به دو دسته عمده تقسیم می شوند.

کانال های بازاریابی آنلاین و کانال های بازاریابی آفلاین.

تفاوت اصلی بین این دو این است که کانال‌های بازاریابی آنلاین صرفاً مبتنی بر اینترنت هستند در حالی که کانال‌های بازاریابی آفلاین با دستگاه‌های دیجیتالی مرتبط هستند که لزوماً به اینترنت متصل نیستند.

کانال های بازاریابی آنلاین

بازاریابی وب سایت

وب سایت نقطه کانونی همه کمپین های بازاریابی دیجیتال است. به خودی خود یک کانال بسیار قدرتمند است اما همچنین وسیله ای برای اجرای بیشتر کمپین های بازاریابی آنلاین دیگر است.

وب سایت شما باید برند، محصول و خدمات شما را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.

هنگامی که یک وب سایت دارید، قدم بعدی شما این است که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای تبلیغ وب سایت و محتوای خود با هدف جذب ترافیک و مشتریان بیشتر ارائه دهید.

بازاریابی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

بیش از ۹۰ درصد از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی آنلاین ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز می‌شود و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می‌کنند.

زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات می‌گردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند. با سئو می‌توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبط‌ترین کلمات کلیدی خود رتبه‌بندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف‌کنندگان بالقوه دسترسی یابید. وب‌سایت خود را با بهینه‌سازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) بهینه کنید.

سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است؛ درحالی‌که سئو خارج از صفحه شامل تکنیک‌های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینه‌سازی فنی وب‌سایت و موارد دیگر است. سئوی داخلی و خارجی با هم سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کند که گوگل می‌تواند از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت شما استفاده کند. حتی یک زیرمجموعه خاص به نام سئوی محلی وجود دارد که بر بازاریابی مشاغل کوچک برای جوامع محلی آن‌ها تمرکز دارد. سئو به بازاریابان کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی محتوای آنلاین، ترافیک وب‌سایت باکیفیت بالا و پتانسیل تبدیل بالایی داشته باشند.

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به سئو گرفت این است که نتایج آن در درازمدت به بار می‌نشیند؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسب‌وکار اندکی وقت‌گیر باشد؛ به‌خصوص الگوریتم‌هایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبه‌بندی محتوا استفاده می‌کند، همیشه به‌روز می‌شوند. بااین‌حال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در بهینه‌سازی موتور جستجو کمک می‌کند. در زیر برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

SEMrush

SEMrush یکی از ابزارهایی است که شما را در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید بک‌لینک‌های رقبای‌تان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبای‌تان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشته‌اند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید. 

ابزارهای دیگری از جمله MOZ، الکسا و… نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کانال‌های مختلف ورودی و خروجی مخاطبان‌تان را بررسی کنید و به مشاهده رتبه‌ی سایت خود و سایت‌های رقیب در ایران و خارج از کشور بپردازید؛ با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کمپین‌های مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.

بازاریابی محتوا

دنیای دیجیتال مجموعه عظیمی از محتوا در اشکال مختلف مانند متن، تصویر، صدا و ویدئو است.

هدف کمپین بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان از طریق استفاده از محتوا است.

محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، سئو یا حتی کمپین ها تبلیغ می شود.

تفاوت بین داشتن یک وبلاگ و اجرای یک کمپین بازاریابی محتوا این است که این کمپین دارای اهداف مشخصی است که چه محتوایی را منتشر کند و چه زمانی منتشر کند، چه کسی را هدف قرار دهد و چگونه بر اثربخشی کمپین های محتوای شما نظارت کند.

بازاریابی ایمیلی

با وجود افزایش استفاده از شبکه های رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی همچنان یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است.

بسیاری از مردم بازاریابی ایمیلی را با صدها پیام ایمیل اسپم که همه ما در روز دریافت می‌کنیم اشتباه می‌گیرند، اما این چیزی نیست که بازاریابی ایمیلی به آن مربوط شود.

بازاریابی ایمیلی وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتریان یا افراد علاقه مند به برند شما است. و این مستلزم آن است که این افراد می‌خواهند از شما بشنوند و به این معنی نیست که شما صندوق ورودی آنها را ربوده اید.

در واقع، بسیاری از کسب و کارها و بازاریاب های آنلاین موفق از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخ ها به لیست ایمیل های خود استفاده می کنند و سپس از طریق ایمیل مارکتینگ، آن‌ها را به مشتری تبدیل می‌کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی با دسترسی به افراد در شبکه های اجتماعی مختلف از طریق کمپین های بازاریابی محتوا (پست ها)، تبلیغات پولی یا هر دو ارتباط دارد.

هدف اصلی کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است، اما هرچه به بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می‌شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی به فرآیند دستیابی به مشتریان در فروشگاه های مختلف اپلیکیشن موبایل مانند گوگل پلی، فروشگاه اپلیکیشن اپل یا بازار آمازون اشاره دارد.

این اپ استورها روزانه هزاران اپلیکیشن و میلیون ها کاربر دارند. با بازاریابی موبایلی، می توانید اپلیکیشن های خود را چه از طریق تبلیغات پولی و چه از طریق روش های دیگر (تبلیغات بین برنامه ای و غیره) تبلیغ کنید تا توسط کاربران بیشتری دیده و نصب شوند.

.بیشتر بخوانید:

محصولات شرکت بازاریابی شبکه‌ای هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان

دیجیتال مارکتینگ

کانال های بازاریابی آفلاین

بازاریابی تلویزیونی

بازاریابی تلویزیونی منسوخ نشده است، برعکس، یک کانال بازاریابی است که در سال های آینده رونق را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر تبلیغات تلویزیونی ۱۰۰ درصد هدفمند نیست. بازاریابان فقط می توانند بر اساس آماری که از تعداد محدودی از افراد دارند، فرضیاتی داشته باشند.

بازاریابان قادر خواهند بود بر اساس تعدادی از عوامل، مخاطبان را هدف قرار دهند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد اینکه چه محتوایی تولید کنند، بگیرند.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی هنوز گزینه ای برای برقراری ارتباط با مشتریان است، اگرچه در میان قدرتمندترین آنها نیست.

این روزها جایگزین های بهتری مانند پیام های در وب و موبایل وجود دارد. با این وجود، از بازاریابی پیامکی می توان برای بازدید بیشتر از فروشگاه محلی خود استفاده کرد.

بازاریابی رادیویی

بازاریابی رادیویی ابزار دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید اما به اندازه روش های دیگر موثر نیست. مسئله اصلی بازاریابی رادیویی این است که شما دقیقاً از بازگشت سرمایه خود اطلاعی ندارید.

وقتی برای یک آگهی رادیویی پرداخت می‌کنید، فقط می‌توانید تعداد افرادی را که آگهی را شنیده‌اند، بر اساس تعداد شنوندگان ایستگاه رادیویی خاص فرض کنید.

بازاریابی رادیویی هنوز برای مشاغل محلی و جوامع کوچکی که تحت تأثیر رسانه های اجتماعی نیستند، مناسب است.

بازاریابی بیلبورد

ابزار دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید بازاریابی بیلبوردی است. بیلبوردهای الکترونیکی در تعدادی از مکان‌های عمومی در دسترس هستند و این کانال در بازاریابی دیجیتال نسبتا سنتی‌تر است.

دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک طرح دقیق در مورد اینکه چگونه می توانید از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنید.

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی می کنید، باید در نظر داشته باشید که از کدام کانال ها استفاده کنید، منابع (افراد، زمان و پول) را به هر کانال اختصاص دهید و از نظر نتایج چه انتظاراتی داشته باشید.

اشتباه رایج بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال یا صاحبان مشاغل کوچک این است که سعی می کنند همه چیز را به یکباره اجرا کنند و در پایان روز هیچ نتیجه ای دریافت نمی کنند.

یا به این دلیل که آنها تخصص لازم برای اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتال را ندارند یا به این دلیل که در نهایت بودجه خود را صرف کانال هایی می کنند که برای تجارت آنها مناسب نیست.

بعنوان نمونه ای از استراتژی بازاریابی دیجیتال، می توانید مثالی را در زیر بخوانید تا به شما کمک کند بفهمید که چگونه همه کانال های بازاریابی می توانند به سمت یک هدف مشترک کار کنند.

مثالی از دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت فروش محصولات دیجیتال (دوره های آنلاین، کتاب های الکترونیکی و غیره).

مرحله ۱: وب سایت

اولین قدم ایجاد یک وب سایت سریع و سازگار با موبایل است. وب سایت باید دارای چندین صفحه فرود (یا صفحه فروش) برای ارائه شرکت و محصولات آن باشد.

مرحله ۲: سئو

گام بعدی انجام SEO و شناسایی مناطقی است که باید برای سئو بهینه شوند. ابتدا باید به سئو فنی پرداخته شود، سپس سئوی درون صفحه و آخرین سئوی خارج از صفحه.

مرحله ۳: بازاریابی محتوا

بر اساس نتایج تحقیقات کامل کلمات کلیدی و یافته های SEO، باید یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید که شامل موارد زیر باشد:

چه نوع محتوایی برای وب سایت ایجاد کنیم (متن و فیلم)

زمان انتشار آن (تقویم انتشار)

نحوه تبلیغ آن (می تواند شامل کانال های رسانه های اجتماعی، ایمیل و کمپین ها باشد).

مرحله ۴: بازاریابی رسانه های اجتماعی

از تمام کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی برای ارتقاء آگاهی و فروش برند استفاده کنید. مشخص کنید کدام کانال های رسانه اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار شما مناسب هستند (بر اساس پروفایل مشتری) و برنامه ای برای انتشار محتوا در آن شبکه ها ایجاد کنید.

در همان زمان، شروع به ایجاد لیست هایی از اینفلوئنسرها و سایر افرادی کنید که به احتمال زیاد به محصولات شما علاقه مند هستند یا محتوای شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

مرحله ۵: تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

به موازات فعالیت‌های فوق، یک کمپین راه‌اندازی کنید تا افرادی را که کلمات کلیدی مرتبط با محصول را در گوگل جستجو می‌کنند را هدف قرار دهند تا به دنبال کاربرانی باشند که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند اما تبدیل به مشتری نشده‌اند.

مرحله ۶: بازاریابی ویدیویی

بخشی از مراحل بالا شناسایی موضوعات/کلمات کلیدی است که می توانید محتوای ویدیویی ایجاد کنید. ویدیوهای خود را در یک کانال اختصاصی یوتیوب، در فیس بوک، اینستاگرام و هر پلتفرم دیگری که در کمپین های خود هدف قرار داده اید منتشر کنید.

برای هر ویدیو یک پست وبلاگ در وب سایت خود ایجاد کنید و ویدیو را با محتوای متنی جاسازی کنید.

مرحله ۷: بازاریابی موبایل

ایجاد یک اپلیکیشن موبایل را در نظر بگیرید که کاربران می توانند آن اپ را دانلود کنند که شامل آخرین اخبار و راه های دسترسی افراد به دوره های شما از طریق برنامه شما باشد.

مرحله ۸: نتایج را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنید

مطمئن شوید که Google Analytics به درستی نصب و پیکربندی شده است و می‌توانید اثربخشی کمپین‌های فوق را به دقت اندازه‌گیری کنید.

یک اکسل ایجاد کنید و برای هر کمپین جزئیاتی در مورد هزینه، تعداد بازدید، تعداد تبدیل، افراد به دست آمده و غیره اضافه کنید.

موارد فوق فقط خلاصه ای از آنچه استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باید شامل شود است. اگر یک کسب و کار کوچک با منابع محدود هستید، طبیعی است که نتوانید از همان ابتدا کل برنامه را اجرا کنید.

کاری که باید انجام دهید این است که یک رویکرد گام به گام را با شروع وب سایت، سئو و بازاریابی محتوا دنبال کنید.

هنگامی که چندین ماه موفق به استفاده از این موارد شدید، به تدریج افزایش ترافیک و درآمد را تجربه خواهید کرد و سپس می توانید ابزارهای دیگر را به ترکیب اضافه کنید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=2368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.