مانند مدل های کسب و کار سنتی، شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز با فروش محصولات و خدمات به مصرف کنندگان کسب درآمد می کنند. این مدل کسبوکار منحصربهفرد است زیرا از سازمانی متشکل از نمایندگان فروش و بازاریابی میدانی برای فروش محصولات خود به مصرفکننده نهایی استفاده میکند. در این مقاله به مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای و نحوه محاسبه درآمد و سود بازاریابی شبکه ای می پردازیم.
مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای یا فروش مستقیم یک استراتژی توزیع است که توسط شرکتهای سراسر جهان از غولهای جهانی تا انواع کسبوکارهای متوسط و کوچک استفاده میشود. این شرکت ها طیف گسترده ای از کالاها و خدمات، از جمله محصولات بهداشتی و سلامتی، جواهرات، پوشاک، بیمه و موارد دیگر را به فروش می رسانند.
اولین شرکت فروش مستقیم در سال 1855 راه اندازی شد و الهام بخش روشی بود که عملکرد تجارت خرده فروشی را برای همیشه تغییر می داد. مدل کسبوکار MLM این فرصت را برای زنان ایجاد کرد تا کسبوکارهای خرد داشته باشند و سطوح جدیدی از اعتماد، استقلال و آزادی را برای زنان فراهم آورد. تقریباً 165 سال بعد، هفتاد و پنج درصد از نمایندگان MLM زنانی هستند که با الهام بخشیدن، ایجاد انگیزه، و آموزش مشتریان به فروش محصولات خود ادامه می دهند.
مزیت مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای
مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای چندین مزیت منحصر به فرد نسبت به خرده فروشی سنتی دارد. علاوه بر ارائه محصولات و خدمات استثنایی به بازار، فروش مستقیم یک مدل جذاب برای شرکت های نوپا است زیرا آنها می توانند با سرمایه و زیرساخت کمتری نسبت به مدل سنتی خرده فروشی، کسب و کار خود را راه اندازی کنند.
نمایندگان فروش مستقیم محصولات خود را در فروشگاه های خرده فروشی به فروش نمی رسانند. آنها هرگز نیازی به نگرانی در مورد تامین امنیت خردهفروشی، پرداخت هزینههای بالا برای قرار دادن محصول خود در قفسه ها ندارند. در عوض، آنها روابط قوی با جامعه ای از افراد ایجاد می کنند که علاقه مشترکی به مزایای خاص محصول یا خدمات آنها دارند.
نمایندگان محصولات و خدمات خود را به صورت دیجیتالی و حضوری از طریق مکالمات چهره به چهره و نمایش محصولات زنده به اشتراک می گذارند.
در ایالات متحده، میلیون ها آمریکایی به نمایندگی از تمام 50 ایالت، در تجارت فروش مستقیم شرکت می کنند. در سال 2018، 10.4 میلیون نفر به دلیل مزایای منحصر به فرد محصولات به این تجارت پیوستند. هشتاد و نه درصد از نمایندگان بازاریابی شبکه ای کسب و کار خود را به عنوان یک کسب و کار پاره وقت برای درآمد اضافی انجام می دهند. یک کسب و کار و کار پاره وقت، گزینه بسیار مطلوبی برای دانش آموزان، مراقبان پرمشغله، والدین، بازنشستگان و سایر افرادی است که مایل به کار در هر زمان و مکانی هستند. یک میلیون نماینده دیگر به صورت تمام وقت در کسب و کار خود کار می کنند. این افراد با ایجاد شبکه ای از نمایندگان، کسب و کار خود را گسترش می دهند.
برخی از اصطلاحات حسابداری
برای شروع، اجازه دهید برخی از اصطلاحات استاندارد حسابداری و تعریف آنها را در زمینه کسب و کار بازاریابی شبکه ای را مرور کنیم.
بهای تمام شده هر چیزی است که به هزینه ها مربوط می شود و محدود به کالاها و خدماتی نیست که به فروش می رسند.
قیمت مبلغی است که مشتری حاضر است برای یک محصول یا خدمات بپردازد.
درآمد، مبلغی است که از فروش کالا و خدمات به مشتریان ایجاد می شود.
محاسبه درآمد = قیمت فروش x مقدار فروخته شده
سود که به عنوان سود خالص نیز شناخته می شود، تفاوت بین قیمت پرداختشده توسط مصرفکننده و هزینه های متحملشده برای تولید، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات آن است.
محاسبه سود = درآمد – [هزینه + مالیات]
بهای تمام شده کالای فروخته شده، که به عنوان هزینه فروش نیز شناخته می شود، به هزینه های مستقیم مورد نیاز برای ارائه محصول یا خدمات نهایی اشاره دارد. نیروی کار و مواد مورد نیاز برای تولید محصول یا خدمات نهایی را نیز شامل می شود.
بهای تمام شده کالای فروخته شده = [هزینه ها + نیروی کار مستقیم + مواد مستقیم]
فروش خالص درآمد منهای همه تخفیف ها و بازده است (شامل هزینه فروش نمی شود).
محاسبه فروش خالص = فروش ناخالص – تخفیف – بازده
سودآوری که به عنوان حاشیه ناخالص نیز شناخته می شود، هنر و علم افزایش درآمد و در عین حال کاهش هزینه ها است. به صاحبان شرکت های بازاریابی شبکه ای کمک می کند تا موفقیت یا شکست کسب و کار را ارزیابی کنند.
سود ناخالص درآمدی است پس از کسر کلیه تخفیفات، بازده و هزینه فروش محاسبه می شود.
محاسبه سود ناخالص = درآمد – تخفیف – بازده – بهای تمام شده کالای فروخته شده
درآمد و سود در بازاریابی شبکه ای
سود ناخالص بالا نشان می دهد که کسب و کار سالم و کارآمد است. سود ناخالص کم به این معنی است که کسب و کار درآمد را به سود کارآمد تبدیل نمی کند. در فروش مستقیم، شرکتها به دنبال ضریب 5 برابری هستند تا به طور کامل برنامه جبران خسارت را تامین کنند و سودآور باقی بمانند.
ردیابی درآمد برای به حداکثر رساندن ارزش یک شرکت یک ضرورت است. بسیاری از سیستم ها می توانند این فرآیند را با برچسب قیمت های متفاوت ساده و خودکار کنند. اکسل گزینه ای است که برای یک استارتاپ یا یک کسب و کار بسیار کوچک می تواند گزینه خوبی باشد. طیف گسترده ای از قالب های از پیش ساختهشده وجود دارد که می توان آنها را به صورت آنلاین دانلود کرد تا به سرعت سیستمی را برای ارائه دادههایی که برای اجرای شرکت شما ضروری است راه اندازی کنید.
همانطور که تجارت شما رشد می کند، نیازهای حسابداری شما نیز افزایش می یابد. برای مثال، اگر با یک محصول شروع کنید، تشخیص روند تقاضا و هزینه محصول نسبتاً آسان است.
اما همانطور که رشد میکنید، ممکن است خطوط محصول جدیدی با مجموعههای فصلی یا کاتالوگهای مختلف اضافه کنید. پس باید بتوانید درآمد را به روش های مختلف پیگیری کنید. به عنوان مثال، شما می خواهید از درآمد کلی خود و همچنین درآمد بر اساس محصول، خط تولید و مجموعه مطلع شوید. این سطح از شفافیت در ردیابی درآمد شما، محصولات و خدماتی را که در حال رونق هستند و مواردی که ممکن است نیاز به توقف داشته باشند را آشکار می کند.
تجزیه و تحلیل درآمد بازاریابی شبکه ای
در حالی که ردیابی درآمد اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد محصول ارائه می دهد، تجزیه و تحلیل درآمد و سود شما دادههایی را ارائه می دهد که برای درک سلامت کسب و کار شما ضروری است. معیار سادهای که صاحبان کسبوکار MLM اندازهگیری میکنند این است که شرکت در حالت سبز فعالیت میکند، یعنی درآمد کافی برای پوشش تمام هزینههای انجامشده را دارد، یا در حالت قرمز فعالیت میکند، که یعنی هزینههای بیشتری نسبت به درآمد دارد.
بر اساس تجزیه و تحلیل درآمد خود، می توانید شروع به پیش بینی درآمد و سود کنید. در مراحل اولیه، ممکن است بین فروش واقعی و پیش بینی شما فاصله وجود داشته باشد. این شکاف واریانس درآمد نامیدهمی شود. همانطور که تجارت شما بالغ میشود و دادههای خط روند بیشتری در دسترس است، شکاف کمتر میشود و پیش بینی شما دقیق تر می شود. واریانس یک درصد حیاتی برای ردیابی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک آگاهانه برای به حداکثر رساندن سود است.
.بیشتر بخوانید:
ليست شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای
همانطور که می بینید، روش کسب درآمد شرکت های بازاریابی شبکه ای بسیار شبیه نحوه کسب درآمد یک خرده فروش سنتی است. یکی از مزیت های کلیدی که یک شرکت بازاریابی شبکه ای دارد، توانایی آن در داشتن هزاران نماینده فروش است که محصولات را از طریق کسب و کارهای مستقل بازاریابی می کنند و برای خود و شرکت کسب درآمد می کنند.