شاید شما زمان زیادی را برای درآمد پایین صرف کنید. شاید فکر کنید هر راه جایگزینی برای کسب درآمد یا تبدیل شدن به رئیس خود یک کار بزرگ و سخت است. اما فقط یک ترس واهی است. راز رئیس خود بودن و کسب درآمد مناسب و راحتتر ممکن است با کسب درآمد از بازاریابی چندسطحی یا همان بازاریابی شبکه ای میسر باشد. درآمد بازاریابی چند سطحی بسیار بیشتر از سایر مشاغل سخت و طاقت فرسا است.
بازاریابی چندسطحی چیست و کسب درآمد از بازاریابی چند سطحی چگونه است؟
شغل بازاریابی چند سطحی یک روش محبوب کسب و کار و یک شکل جایگزین از توزیع محصول است. روش سنتی توزیع محصولات به مشتریان روشی است که همه ما با آن آشنا هستیم. محصولات در جایی تولید میشوند، سپس برای توزیعکنندهای فرستاده میشوند. توزیعکننده آنها را به فروشگاهها میفرستد تا مشتریان استفاده کنند. روش نسبتاً ساده ای است و افراد زیادی در این راه سود می برند. اما بازاریابی شبکه ای سیستم متفاوتی را ارائه می دهد.
با بازاریابی شبکه ای، توزیع از طریق شبکه ای از نمایندگان انجام می شود که محصولات را به افراد دیگر عرضه می کنند. این نمایندگان ممکن است افراد دیگری را تحت رهبری خود داشته باشند که کالاها را به دیگران عرضه کنند. سود از طریق فروش و توزیع مستقیم محصولات حاصل می شود.
بازاریابی شبکه ای با طرح های هرمی تفاوت اساسی دارد.
است که از طریق استخدام دیگران به دست می آید. این افراد ممکن است فریب بخورند و فکر کنند که از طریق شرکت های هرمی به راحتی ثروتمند میشوند، در حالی که آنها فقط وسیله ای برای کسب درآمد دیگران هستند. در بازاریابی شبکه ای تمرکز بر فروش و توزیع محصولات است نه جذب و استخدام دیگران.
نکات مثبت بازاریابی شبکه ای:
چرا باید به بازاریابی شبکه ای فکر کنید؟ بازاریابی شبکه ای درجه ای از آزادی را به شما می دهد که یک شغل معمولی نمی تواند ارائه دهد. می توانید از خانه کار کنید. سقف درآمدی وجود ندارد. اگر در فروش خوب باشید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
نگرانی ای در مورد استخدام و اخراج نحواهید داشت و رئیس خود خواهید بود. در حالی که ممکن است با سایر نمایندگان و بازاریابان ارتباط برقرار کنید، نیازی نیست نگران پرداخت دستمزد و سایر مسئولیت هایی باشید که رئیس یک کسب و کار معمولی باید انجام دهد.
حتی زمانی که کار نمی کنید، باز هم میتوانید درآمد داشته باشید. اگر به دیگران در راه اندازی کسب و کار کمک کنید، می توانید از درآمد اضافه بهره مند شوید.
در بازاریابی چند سطحی چه مقدار شانس کسب درآمد وجود دارد؟
جان تیلور، مجری وبسایت MLM-theTruth.com در کتاب الکترونیکی خود به نکته مهمی اشاره کرد. با در نظر گرفتن کلیه هزینهها، بیش از ۹۹ درصد افرادی که به این بازاریابی ورود پیدا میکنند، پولشان از بین میرود. به بیانی دیگر از هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۳ نفر شانس موفقیت در بازاریابی چند سطحی را دارند. این ۳ نفر فقط نسبت به آنچه که هزینه کردهاند پول بیشتری را کسب میکنند. این بدین معناست که ۹۹۷ نفر مابقی صرفا زیان داشته و پول خود را از دست دادهاند.
در بازاریابی چند سطحی اصطلاحی به نام “پرداخت برای بازی” وجود دارد. این اصطلاح به معنی، شرط ورود به این نوع بازاریابی و فعالیت بهعنوان یک توزیعکننده، پرداخت هزینهای در ابتدا برای پیشبرد برنامهها است.
علاوه بر این هزینهها، هزینههای دیگری هم به عنوان یک توزیعکننده ملزم به پرداخت آنها هستید. از جمله این هزینهها، هزینههای آموزشی، کتابها، ادبیات فروش، کنفرانس و سایر لوازمی که برای ورود به این بازاریابی نیاز دارید هستند.
آیا بازاریابی چند سطحی قانونی شمرده میشود؟
طرحهایی که در ایالات متحد به عنوان بازاریابی چند سطحی شناخته میشوند، قانونی هستند. این طرحها توسط کمیسیون تجاری فدرال این کشور تصویب و تنظیم شده است. در کشور کانادا نیز تا زمانی که بازاریابی چندسطحی قانون رقابت را نقض نمیکند، قانونی شمرده میشود. در شرکتهای بازاریابی چند سطحی اکثر مواقع نظارتی در آنها صورت نمیگیرد. قوانین موجود در این نوع از بازاریابی معمولا بدون نظارت یا مبهم شناخته میشوند. همچنین شرکتهای بازاریابی چند سطحی میتوانند، به راحتی از نمایندگی قانونی پرنفوذی برای برکناری دادستان بکار گیرند.
ورود به بازاریابی چند سطحی و نحوه کسب درآمد از بازاریابی چند سطحی
اگر میخواهید وارد یک شرکت بازاریابی چند سطحی شوید این نکته را توجه کنید. باید بهطور کامل آن شرکت را مورد بررسی قرار دهید. این امر باید همانطور که در سرمایهگذاریهای دیگر صورت میگیرد، انجام شود. این را به یاد داشته باشید همه برنامههای بازاریابی شرکتهای چند سطحی شبیه هم نیستند. ممکن است برخی از شرکتها، شرکتهای بازاریابی چند سطحی به نظر برسند اما درواقع شرکتهای هرمی هستند. شرکتهای هرمی به صورت غیرقانونی ایجاد و به فعالیت میپردازند.
بازاریابی شبکهای تمرکز بر ارائه نام تجاری یک شرکت دارد. در ارائه محصولات قبل از شروع به ارائه آن، صحبت در رابطه با خود شرکت شروع میشود. این شیوه بازاریابی چند سطحی است. در این نوع از بازاریابی بخش کثیری از فروشها توسط افراد و گروهها انجام میشود.
بازاریابی چند سطحی در محدوده یک شرکت
ابتدا بازاریابان منابعی را فراهم میکنند و با توجه به آن منابع، ارتباطات را راحت میشود. این منابع برای ایجاد یک مأموریت فراهم شدهاند. اینکه مشتری را بشناسید و متوجه شوید که چگونه میتوانید با او ارتباط برقرار کنید امری مهم است. برای این کار لازم است که مشتری را به خوبی درک کنید. در بازاریابی چند سطحی دادهها نقش مؤثری دارند. چرا که بازاریابی چند سطحی با دادهها شروع میشود. این دادهها از طریق اطلاعات بدست آمده از فروش و مشتری حاصل میشود. شرکتها با استفاده از این دادهها میتوانند درک کنند که چه محصولی را باید توسعه دهند. همچنین میتوانند چگونگی دسترسی به مشتریان را بررسی کنند.
روش شروع شغل بازاریابی چندسطحی چیست؟
خبر خوب این است که شروع در بازاریابی چند سطحی یک فرآیند نسبتا ساده است.
ابتدا باید در مورد محصولی که می خواهید بفروشید تصمیم بگیرید. یک انتخاب محبوب، محصولات غذایی است. در ابتدا باید مقداری پول برای ثبت نام در شرکت و خرید محصولی که می خواهید بفروشید سرمایه گذاری کنید.
به آنچه که منتور و مربیتان می گویند گوش دهید. شرکتهایی که در زمینه بازاریابی شبکهای با تجربه هستند، احتمالاً سیستمهایی برای کمک به شما در شروع کار خواهند داشت. به هر حال، شما بخشی از راهی هستید که آنها پول در بیاورند.
تجارت خود را تبلیغ کنید. باید به فکر ساختن یک وب سایت یا بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات طبقه بندی شده و حتی برای دوستان و خانواده باشید.
پس از در نظر گرفتن این اطلاعات، تنها کاری که باید انجام دهید این است که شرکت خود را انتخاب کرده و فروش را انجام دهید!