از دیدگاه کلی، بازاریابی به معنای شناسایی و انجام نیازهای مشتری است. این امر به ویژه در زمینه کسب و کار بسیار مهم است، زیرا تلاش های بازاریابی موفق می تواند منجر به جذب مشتری شود. بازاریابی سنتی شامل تجزیه و تحلیل جهت گیری بازار، ترکیب محصول و محیط کسب و کار است. اگرچه بازاریابی ریشه های عمیقی در تاریخ و فرهنگ کسب و کار دارد، بازاریابی دیجیتال یک روش نسبتاً جدید است.
با پیشرفت فناوری دیجیتال، از جمله استفاده گسترده از رایانه ها و تلفن های هوشمند، کسب و کارها شروع به آزمایش تاکتیک های بازاریابی جدید کردند. بنابراین بازاریابی دیجیتال متولد شد. در طول زمان بیشتر بسیاری از کسب و کارها سرمایه ها را از روش های بازاریابی سنتی به دیجیتال انتقال دادند. برنامه ریزی و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قابل اجرا برای کسب و کارها حیاتی است.
اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به طور خلاصه، بازاریابی دیجیتال به هر روش بازاریابی گفته می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام شود. میتوان به بازاریابی آنلاین که در اینترنت انجام می شود، اشاره کرد. در بازاریابی دیجیتال ممکن است از وب سایتها، موتورهای جستجو، وبلاگ ها، رسانههای اجتماعی، ویدئو، ایمیل و کانالهای مشابه برای دستیابی به مشتریان استفاده کند.
بر خلاف بازاریابی سنتی که ایستا است و اغلب بعنوان ارتباطات “یک طرفه” از آن یاد میشود، بازاریابی دیجیتال یک فرآیند همیشه در حال تغییر و پویا است. بازاریابی دیجیتال راهی برای ارتباط دو طرفه بین یک تجارت و مشتریان واقعی یا احتمالی است.
بازاریابی دیجیتال محصولات و خدمات تجاری را در سراسر اینترنت تبلیغ می کند. کسبو کارها با هدف قرار دادنآنها در جایی که مردم بیشتر وقت خود را سپری میکنند، اطمینان حاصل میکنند که تلاشهای آنها به مشتریان میرسد.
از استارتآپها تا کسبوکارهای سازمانی، یک رویکرد بازاریابی دیجیتال چند وجهی میتواند به مزایای تجاری قابل توجهی منجر شود. استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق به طور کلی شامل ترکیبی از روشهای مختلف، از جمله تبلیغات آنلاین، بهینهسازی و بازاریابی برای موتورهای جستجو، بازاریابی و مدیریت رسانههای اجتماعی و تولید محتوا و غیره است.
آیا روش های مختلفی برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد؟
بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح گسترده است که کانال های مختلفی را برای ارتقای منافع تجاری به مشتریان احتمالی در بر می گیرد.
بسته به نیازها و اهداف کسب و کار، راه های بی شماری برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد.
همانطور که گفته شد، چندین روش رایج برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد، از جمله:
۱.بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
سئو عملی برای بهبود رتبه در موتورهای جستجوی برای افزایش ترافیک آنلاین است.
۲.بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
SEM از تبلیغات آنلاین پولی برای افزایش دید وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می کند. SEM اغلب در ارتباط با SEO استفاده می شود.
۳.پرداخت به ازای کلیک (PPC)
PPC یک روش آنلاین برای تبلیغات است که در آن یک کسب و کار تنها زمانی برای تبلیغات خود هزینه می پردازد که شخصی روی آنها کلیک کند.
۴.بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)
SMM عمل استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات تجاری است. استفاده از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، که اغلب به عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود، در SMM رایج است.
۵.بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی به کسبوکارها امکان میدهد محتوای تبلیغاتی و مارک تجاری را مستقیماً از طریق ایمیل برای مشتریان احتمالی ارسال کنند. استفاده از خبرنامه های خودکار در این زمینه رایج است.
۶.بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یک تمرین مبتنی بر عملکرد است که اشتراک درآمد و پرداخت به ازای فروش (PPS) را در یک شبکه مشترک امکانپذیر میسازد.
۷.بازاریابی محتوا
به انتشار و توزیع متن، ویدئو یا مطالب صوتی برای مشتریان به صورت آنلاین بازاریابی محتوا گفته میشود. وبلاگ ها، ویدئوها و پادکست ها روش های رایجی هستند که کسب و کارها می توانند در بازاریابی محتوا شرکت کنند.
همانطور که لیست بالا نشان می دهد، راه های متعددی برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد. برای اکثر مشاغل، بازاریابی درونگرا موفق شامل استفاده از چندین روش بازاریابی دیجیتال است.
چه مزایایی می توانم از طریق بازاریابی دیجیتال به دست بیاوریم؟
با توجه به تنوع روشهای دیجیتال مارکتینگ، مجموعهای از مزایای مشابه برای مزایای هوشمند دیجیتالی وجود دارد. بازاریابیدیجیتال کسب و کارها را قادر میسازد تا در طول فعالیتهای روزمره، مانند جستجو در رسانههای اجتماعی، خواندن مقالات آنلاین، تماشای ویدیوها و غیره، به مشتریان دسترسی پیدا کنند.
انواع مزایای تجاری به طور خاص تر، بازاریابی دیجیتال می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به یکی از مزایای زیر دست یابند:
دسترسی جهانی
برخلاف روشهای سنتی، بازاریابیدیجیتال لزوماً محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست. اینترنت برای مشتریان در سراسر جهان در دسترس است. این به کسب و کارها اجازه می دهد تا به مشتریانی که در شهرها یا کشور دیگری زندگی می کنند، بازاریابی کنند و بسیاری از موانع سنتی را از بین ببرد.
ROI قابل اندازه گیری
برای به حداکثر رساندن سود، کسب و کارها باید بازده سرمایه گذاری (ROI) را به دقت ارزیابی کنند. با بازاریابی سنتی، اندازه گیری ROI ممکن است دشوار و گاهی غیرممکن باشد. اما دیجیتال مارکتینگ، رهبران کسبوکار را قادر میسازد تا تصمیمات آگاهانه برای افزایش درآمد و افزایش سود بگیرند.
هدف گذاری بهبود یافته
بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها اجازه می دهد تا جمعیت شناسی بسیار خاصی از مشتریان را هدف قرار دهند. با درگیر کردن مشتریان در یک جغرافیا، صنعت یا کانال اجتماعی خاص، کسب و کارها شانس بسیار بیشتری برای دستیابی به جمعیت هدف خود دارند.
سازگاری پویا
استراتژیهای بازاریابیدیجیتال بسیار انعطافپذیر هستند و کسبوکارها را قادر میسازند تا در صورت نیاز مسیر خود را تنظیم کنند. برخلاف کمپینهای بازاریابی بلندمدت و سنتی، کسبوکارها میتوانند تلاشهای دیجیتالی خود را در لحظه تنظیم کنند و در صورت لزوم، چرخشهای سریع را برای تحقق فرصتهای تجاری امکانپذیر کنند.
اتصال فوری
قبل از خرید، مشتریان مدرن معمولاً تحقیقات آنلاین انجام می دهند و بررسی ها را ارزیابی می کنند. اولین مرحله در این فرآیند معمولاً با یک موتور جستجو شروع می شود. به این ترتیب، کسبوکارهایی با استراتژیهای توسعه یافته SEO، SEM و PPC میتوانند بلافاصله با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
ایجاد رابطه
ظهور رسانههای اجتماعی آن را به یک پلتفرم ارتباطی غالب برای بسیاری از جمعیت شناسی مشتریان تبدیل کرده است. علاوه بر این، مشتریان میخواهند با کسبوکارها بر اساس شرایط و پلتفرم مورد نظرشان تعامل داشته باشند. در نتیجه، کسبوکارهایی که درگیر شیوههای SMM هستند، میتوانند روابط طولانیمدت و وفاداری با مشتریان ایجاد کنند.
به طور کلی، مشاغل با هر شکل و اندازه ای می توانند از طریق استفاده موثر از روش های بازاریابی دیجیتال به مزایای قدرتمندی دست یابند. علاوه بر این، هزینه بازاریابی دیجیتال را می توان برای هر کسب و کار خاص تنظیم کرد و بسیاری از موانع را برای ورود به روش های سنتی از بین برد.
بازاریابی دیجیتال چقدر برای کسب و کار من هزینه خواهد داشت؟
پاسخ ساده این است که برای هر بودجه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد. انعطافپذیری استراتژیهای بازاریابیدیجیتال تقریباً برای هر اندازه کسبوکار، از کوچک تا بزرگ، مزایایی را به همراه دارد. با چنین طیف وسیعی از روشها و استراتژیها، نمیتوان یک برچسب قیمتی یکسان برای بازاریابی دیجیتال ارائه کرد.
چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد و اجرا کنیم؟
فرآیند ایجاد و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل مراحل و ملاحظات بسیاری است. در این زمینه، اختصاص زمان و منابع به برنامه ریزی مهم است. اطلاعات، تجزیه و تحلیل ها و تحقیقات جمع آوری شده در حین برنامه ریزی و ایجاد می تواند تأثیر فوق العاده ای در طول اجرا داشته باشد.
درست است که هر کسب و کاری نیازها و اهداف منحصر به فردی دارد. به همین ترتیب، ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر تغییر خواهد کرد. اما در عمل رایج، بسیاری از کسبوکارها فرآیند مشابهی را برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابیدیجیتال به کار میگیرند که در زیر به آن اشاره شده است.
شناسایی اهداف بازاریابی
اولین گام در این فرآیند شامل شناسایی اهداف خاص، مانند افزایش فروش، ایجاد سرنخ، ایجاد شناخت برند یا افزایش مشترکین است.
فرآیند فروش
برای به حداکثر رساندن مزایای بازاریابی دیجیتال، درک فرآیند فروش دیجیتال و دقیقاً نحوه خرید دیجیتال توسط مشتریان ضروری است.
مشتریان هدف را شناسایی کنید
ایجاد یک جمعیت هدف قوی با شخصیت های خریدار به شناسایی مشتریان ایده آل برای خرید کالاها یا خدمات تجاری کمک می کند.
کانال های بازاریابی را انتخاب کنید
با داشتن شخصیتهای جمعیت شناختی و خریدار هدف، شناسایی بهترین کانالهای بازاریابیدیجیتال برای دستیابی به آن مشتریان ایدهآل مهم است.
تعیین معیارهای واضح
برای ارزیابی استراتژی بازاریابیدیجیتال، توصیه میشود معیارهای واضحی برای موفقیت ایجاد کنید و پیشرفت را در طول مسیر اندازه گیری کنید.
انجام تنظیمات لازم
پس از ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابیدیجیتال، نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف و تنظیم در صورت نیاز بسیار مهم است.
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر باید نیازها و اهداف فردی کسب و کار مورد نظر را در نظر بگیرد. بر این اساس، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال که برای یک فروشگاه کوچک کار میکند، احتمالاً برای یک برند جهانی نامناسب است. خبر خوب این است که بازاریابیدیجیتال طیف گستردهای از روشها، کانال ها و استراتژی ها را ارائه می دهد. بنابراین، کسبوکارهای تقریباً در هر اندازه و تقریباً در هر صنعتی میتوانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند.