اصطلاحات بازاریابی شبکه ای تأثیر بسزایی بر استخدام ها و مشتریان جدید دارد. اکنون با برخی از رایجترین اصطلاحات بازاریابی شبکهای، آشنا میشویم.
صنعت بازاریابی شبکه ای مملو از کلماتی است که برای یک فرد معمولی معنی چندانی ندارند.
اما برای یک متخصص بازاریابی شبکه ای، این کلمات جنبه های مهمی از فرآیند بازاریابی شبکه ای را بیان می کنند. در اینجا لیستی از کلماتی که هر فرد حرفه ای در بازاریابی شبکه ای باید بداند، آورده شده است.
اصطلاحات رایج بازاریابی شبکه ای
توزیع کننده:
توزیع کننده فردی است که برای فروش محصولات یا خدمات برای یک شرکت بازاریابی شبکه ای ثبت نام می کند. همچنین از توزیع کنندگان انتظار می رود افراد دیگری را برای شرکت استخدام کنند.
حامیان:
به افرادی گفته می شود که توزیع کنندگان جدیدی را جذب می کنند و به آنها آموزش می دهند که چگونه محصولات شرکت را بفروشند. در برخی مواقع،در اکثر مدلهای کسبوکار MLM همه توزیعکنندگان، حامی مالی نیز می شوند.
Upline:
شامل همه افرادی است که در پله های بالاتری در نردبان سازمان نسبت به شما قرار دارند، از جمله حامی مالی شما.
Downline :
متشکل از همه افرادی است که در رده های پایین تر از شما در شرکت مشغول به کار هستند. توزیع کنندگانی که جذب می کنید بخشی از خط پایین شما هستند.
خط مقدم:
توزیعکنندگانی که مستقیماً جذب میکنید، آموزش میدهید و حامی مالی آنها می شوید، در سطح اول خط پایین شما قرار دارند.
عرض:
تعداد افرادی که در خط مقدم شما هستند یا تعداد افرادی که شرکت به شما اجازه می دهد در خط مقدم خود بر اساس ساختار خود داشته باشید.
پلهها/طرحهای جداکننده:
یک طرح جبرانی که در آن از توزیعکنندگان انتظار میرود یک سری از سهمیههای ماهانه را رعایت کنند. هنگامی که توزیع کننده به یک سطح موفقیت خاص رسید، می تواند از حامی مالی خود جدا شود و گروه خود را راه اندازی کند.
بازار گرم:
فروش و استخدام افرادی که شخصاً می شناسید. دوستان، اعضای خانواده، آشنایان بخشی از بازار گرم شما هستند و فروش جوانمردانه محسوب می شوند.
جلسه فرصت:
رویدادی که توسط توزیع کنندگان بازاریابی شبکه ای برای ارائه فرصت های توزیع به مشتریان برگزار می شود.
حجم شخصی:
مقدار موجودی که در یک ماه از شرکت خریداری می کنید.
حجم فروش شخصی:
چقدر محصول در یک ماه برای شرکت می فروشید.