اشتباهات رایج بازاریابی و نحوه اجتناب از آنها
اشتباهات بازاریابی می تواند به کسب و کار شما هزینه زیادی در درآمد از دست رفته و سایر هزینه ها داشته باشد. در برخی موارد، خطاهای بازاریابی حتی ممکن است باعث ایجاد مشکل در روابط عمومی شود.
یک کمپین بازاریابی قوی شما را با مشتریان مناسب مرتبط می کند، مردم در مورد شرکت شما صحبت می کند، محصول یا خدمات شما را به رسانه ها معرفی می کند و کسب و کار شما را برای موفقیت مالی راه اندازی می کند. اما بازاریابی بدون فکر می تواند برعکس عمل کند.
اگر مرتکب هر یک از این پنج اشتباه رایج بازاریابی می شوید، هنوز زمان برای تغییر اوضاع وجود دارد. با برنامه ریزی دقیق می توان از بسیاری از خطاهای بازاریابی جلوگیری کرد.
فقدان تحقیق و آزمایش
تحقیق و آزمایش نکردن یکی از رایج ترین اشتباهات بازاریابی است که شرکت ها مرتکب می شوند.
تحقیقات و آزمایش بازار با پیشبینی عملکرد محصولات و تبلیغات شما قبل از راهاندازی کسب و کارتان، در زمان و هزینه صرفهجویی میکند. آنها به شما پیش زمینه ای از نحوه واکنش مردم به کمپین های بازاریابی می دهند، که می تواند به شما کمک کند قبل از اینکه به عملی کردن آنها بپردازید، ایده های ناکارآمد یا نامطلوب را شناسایی کنید.
برای درک اینکه مصرف کنندگان چگونه به تلاش های بازاریابی شما پاسخ می دهند، دقت لازم را انجام دهید. پیشنهادات، قیمتها، بستهها و تبلیغات متعدد را توسعه دهید، سپس ببینید مشتریان چگونه به هر کدام واکنش نشان میدهند.
فوکوس و موقعیت نامناسب
جایگاه برند بخش مهمی از ایجاد فضایی برای شرکت شما و متمایز شدن از رقبا است. موقعیت یابی استراتژیک در بازار باعث ایجاد شتاب می شود، به این معنی که هر بار که محصول یا خدمات جدیدی را بازاریابی می کنید، بر روی محصول قبلی ساخته می شوید.
اما بسیاری از شرکتها بدون اینکه فکر کنند برند کلی آنها چگونه درک میشود، محصولات تکی را به بازار عرضه میکنند. سپس آنها باید با هر کمپین بازاریابی از نو شروع کنند که هزینه آن زمان، پول و تلاش است.
از این خطای رایج بازاریابی با استفاده از استراتژی های موقعیت یابی برای تأثیرگذاری بر نحوه مقایسه مشتریان شما با رقبایتان جلوگیری کنید. آیا محصولات شما برای یک موقعیت خاص هستند؟
آیا به خاطر کیفیت بالا یا نوع خاصی از مشتری شناخته شدهاید؟ هر محصول یا خدماتی که بازاریابی می کنید باید با تمرکز و موقعیت کلی شما مرتبط باشد. این کار یک جایگاه ویژه برای شما در صنعت شما ایجاد می کند و به شما امکان می دهد یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنید.
عدم موفقیت در جذب مشتریان تکراری
یکی از مواردی که با ویژگی های مهم یک رهبر در تضاد می باشد؛ تمرکز انحصاری بر جذب مشتریان جدید و از دست دادن درآمد حاصل از کسب و کار مشتریان تکراری است که یک خطای رایج بازاریابی محسوب می شود.
جذب مشتری جدید مهم است، اما تقریباً به اندازه بازاریابی برای مشتریان قدیمی سودآور نیست. به طور متوسط، فروش به یک مشتری جدید پنج برابر سخت تر از فروش به یک مشتری فعلی است.
یک مشتری قدیمی قبل از خرید موانع کمتری برای غلبه بر آن دارد زیرا قبلاً یک بار به تجارت شما اعتماد کردهاست. و هر چه مشتری بیشتر از شما خرید کند، احتمال ادامه خرید بیشتر است.
اگر فقط بر مشتریان جدید تمرکز داشتهباشید، بخش مهمی از بازار خود را از دست میدهید.
عدم تمرکز بر نیازهای مشتریان
چقدر مشتریان خود و مشکلات آن ها را می شناسید؟ تعداد کمی از کسبوکارها وقت میگذارند تا بفهمند مشتریانشان دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند و چه میخواهند.
راز اجتناب از این خطای رایج ساده است، اما آسان نیست. نیازی را پیدا کنید که بتوانید آن را برطرف کنید، سپس آن نیاز را بهتر از افراد دیگر برطرف کنید.
برای درک این نیازها، باید کمی تحقیق و آزمایش انجام دهید. هنگامی که بدانید مشتریان واقعاً چه می خواهند، می توانید یک طرح فروش سودآور ایجاد کنید که برند شما را در بازار بالا میبرد. و با درک قوی از آنچه مشتریان شما نیاز دارند و می خواهند، در جذب خریداران قدیمی مشکلی نخواهید داشت.
اشتباهات بازاریابی رخ می دهد
حتی با بهترین برنامه ریزی، خطاهای بازاریابی همچنان ممکن است رخ دهد. اگر یک برنامه بازاریابی نتیجهای را که میخواهید ایجاد نمیکند، زمانی را برای تأمل در مورد آنچه ممکن است اشتباه رخ دادهباشد و چگونه میتوانید موقعیت بهتری در آینده داشته باشید، اختصاص دهید. زمانی که کسب و کار شما با بازاریابی مشکل دارد، زمان آن رسیدهاست که تمرکز خود را به درک و رسیدگی به نیازهای مشتریان خود برگردانید.